Áno, robím modulovku. Ale myslím si, že podobné problémy majú aj modelové železnice, či vlakodromy. V súčasnosti v našom klube Zababov.CZ v sekcii TT sa rozoberá problematika návestidiel. Tento článok vznikol ako moja snímka súčasného modelárskeho života. T.j. veci tu prezentované vznikali dlhšie ako za večer, čo je mojím zvykom (najmä z personálnych dôvodov - kontrolór - to asi poznajú Tí čo majú doma deti). Je určená všetkým, ktorý sa zaujímajú o modelovú a aj modulovú železnicu.
Problematika návestidiel ma začala zaujímať akonáhle som rozšíril svoju stanicu tak, že nemohla byť už bez zabezpečenia. A stala sa sídlom dirigujúceho dispečéra. Som milovník dôb zašlých a teda pre mňa je pekné všetko čo bolo pred IV. epochopou. Čítaj - I. až III. A preto tu bude zobrazený len spôsob uloženia mechanických návestidiel. Pre svetelné semafóry by to bolo analogické, až zameniteľné. A asi aj o to ide.
Všetko to v principe začalo už dávnejšie keď som sa pridal ku klubu ZABABOV.CZ. Kde práve "veľký bratia" z HO začali používať šachty z nemeckého klubu FREMO na uchytenie návestidiel. A odkedy som to videl aj vo veľkosti TT na module vchodového návestidla do žst. Šumperk, vedel som, že to exsituje už aj "u nás".
Vjazdové návestidlo skryťáku žst. Šumperk v šachte FREMO.
A ako som už spomínal vyššie, mám rád mechaniky. Potreboval som teda pre TT niečo, čo:
Úplne dokonalé to bolo keď som sa dozvedel, že kolega Radek Malina niečo také vie dodať. V princípe skoro ročná dodacia lehota mi pri mojej rýchlosti modelovania nijak nevadila.
Montážny list šachty podla FREMO od Radka Maliny.
Po roku som dostal balíček, kde boli tieto súčiastky...
Uloženie jednotlivých častí. Plošný spoj s konektorom je nutné prisrutkovať skrutkami so zápustnou hlavou, aby adaptér išiel zľahka zastrčiť. (aj vystrčiť - a nie len v stredu ). V pravo je epoxidová záslepka, ktorá obsahuje otvor pre jednocievkový VIESSMANN prestavník.
Finálne uloženie návestidla TT .
Otočené o 90st.
Na hornú časť resinu som nalepil trochu trávičky od BUCH-a.
Detail zalepenia držiaku návestidla.
Čo nie je veľmi praktické na tomto riešení (ale ako to inak vyriešiť a najmä robím to len raz), je uchytenie návestidla. Cievka sa "nelepí" ale iba "zaskrutkuje", lepšie povedané prichití skrutkou. Umelohmotná skrutka má štyri akože pružinky. Dve treba odstrihnúť a dve skrátiť. Vhodné je ich potom aj zalepiť.
Detail prichytenia plošného spoja s kotektorom RJ-45.
Výťah zo ZABABOV odporúčania na zapojenie RJ-45 konektora pre mechanické návesidlá:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toto riešenie má len jeden RJ-45 konektor. FREMO držiak má diery pre dva konektory, keďže je vhodné mať priebežné vedenie aj pre predzvesť. Ale mne to nevadí, lebo nechcem použiť RJ kábel medzi návestidlom a predzvesťou. Z dvoch dôvodov:
Uloženie držiakov s návestidlami v kufríku. Verím, že takto mi dlhšie vydržia.
Dodané šachty neboli dostatočne dlhé aby prešli skrz celú krajinu. Musel som preto riešiť ich predĺženie z HPS-ky.
Návestné moduly už aj s krajinou. Krajina bola vytvorená metódou popisovanou v článku Nebojte sa prírody VIII. |
Návestný modulček bez šachty. Aj tak to ide.
10 cm návestné moduly zo spodu. Na každom chýba ešte urobiť po dva CANON9 pre priebežné vedenie od ovládača k predzvestiam (ak budú tieto moduly použité pre návestidlá).
20 cm modul s predzvesťou. Tá je namontovaná napevno a teda aj konektor RJ-45 je napevno. Ako som spomínal, pôjde vymeniť za CANON9, tu nemá zmysel mať aj RJ-45, alebo možno dám k tomu RJ-45 paralelne aj "môj" CANON9 a budem kompatibilný ak layoutár použije tento modul inde ako k Tomášovu.
Na záver linky na FREMO riešenie:
Pre členov ZABABOV (po príhlasení):
Ešte to nie je hotové, ale už vidím svetlo na konci tunela. Som v očakávaní ako to dopadne.
Váš
DanoM
v súčasnosti vyrába parádne sevetelné náveste ažd mtb (v.b.) včetne šachty, dekodéra scom (tri drôty pre 5 i viac svetelnú návest). scom je v cene náveste aj so šachtou. na ovládanie je dekodér nd4 (jeden pre 4 náveste). nd4v je kombinovaný (4 náveste + 4 výhybky) a robí aj vlakové cesty. svetlá pomaly zhasínajú a začínajú sa vč. blikania bielej. nd4 ide nastaviť pre náveste čsd, čd, žsr. cena náveste so šachtou a scom - 12 €.
hlavni duvod sachty pro navestidla je neposkozeni pri doprave. nevidim smysl sachty, pokud jsou tam stromy vyssi jako navestidlo. jedine snad opravy jsou mene narocne a vymena pokazeneho za nove, na setkani, je bleskova. --- ja to delam tak, ze tam mam konektor, do ktereho zasunu primo navestidlo.
hlavním důvodem vzniku šachty je použití na běžný modul, kde může být a nemusí být návěstidlo, na návěstidlový modul mi to připadá jak nošení dříví do lesa, tam je varianta dám modul nedám modul :-)
ahojte, je iste, ze na malom modulceku by mohlo byt navestidlo namontovane priamo. na modulovke nejde len o modularitu, ale aj o to, ako to zbalim do auta. a tam mi navestidlo bude trosku prekazat, lebo sa mi "nafukuje" priestor medzi modulmi. ak urobim navestidla vyberacie, mozem prepravnu vzdialenost znizit na minimum a este sa nemusim bat, ze ich ulomim. a v principe je jedno asi aky system na upevnenie si zvolim (ano, pan bana alias mtbbus robi pekne a skvele veci, par ich vlastnim). osobne vidim v tejto casti problematiky modulovky "uniformitu" vhodnu v tom, ze "sa" to da vyrobit vo velkom a teda lacnejsie. podla mna si mysliet, ze na kazdom module bude sachta je utopia. danom
zaujimalo by ma co stoji tato sranda, podla mna to je dobra vec, hlavne ak by sme chceli zaviest nejaku jednotnost, univerzalnost, ci mozno kompatibilitu. kolko stoji ta sachta aj s tym vkladanym dielom?