Tento model mi veľmi dlho ležal doma na poličke zabalený v krabičke (od 7/2011 tuším). Aj som na neho zabudol a nedávno som si na neho spomenul, že už odpočíval dosť a mohol by na modulových stretnutiach nejaké tie vlaky potiahnúť.
Ide o vydarený model a oproti jeho predchodcovi, na obrázku nižšie, bol model prekopaný od základu
Oproti novému modelu už pôsobý starý až moc hračkársky. Zábradlie je síce ešte stále omnoho hrubšie ako by malo byť, ale keďže modely preháňam na modulových stretnutiach je z tohto pohľadu vhodné, aby mal model aj nejakú tú mechanickú odolnosť voči veľa krát nie moc šetrnej manipulácií s modelom účastníkmi. Svoje modely si majiteľ veľa krát nemá šancu na stretnutí ani užiť, vidí ich len v stredu, keď ich na začiatku stretnutia odovzdá strojnému majstrovi a potom až v nedeľu, keď si ich balí na cestu domov a nie ešte na nich dávať pozor, ako s nimi manipulujú.
Jazdné vlastnosti modelu sú dobré, kazia ich len bandáže, ktoré sa neraz na dvojkolí ako keby chceli zvliect a spôsobujú tým nerovnosť povrchu dvojkolia a tým aj zhoršenú schopnosť zberu energie z koľajníc a nakoniec zvýšenú nervozitu strojvodcu pri jazde vlaku z dôvodu nespohľavosti prevádzky
Vymenené dvojkolia za obyčajné bez bandáží, zvýšia spoľahlivosť modelu a na modulovke nám bandáže netreba. Ak loko neutiahne súpravu, treba zistiť príčinu či už vo veľkom valivom odpore vozov, nie sú osadené ložiská alebo je súprava fakt dlhšia a treba pripraviť postrk alebo príprah. Dvojkolia sa dajú objednať ako náhradný diel.
Najprv som chel model len jednoducho digitalizovať ale potom ma napadlo aj ozvučenie, kedže je na plošnom spoji ako taká príprava aj na takúto vymoženosť.
Inak som si tiež všimol , že veľakrát strojvodca ani netuší, že model s ktorým akurát ide má aj zvukový dekóder :)
Dano digitalizáciu Hektora spomína TU, a to už bolo teda poriadne dávno
Kapotu lokomotívy uvolníme povolením západiek na spodku nádrže a miernym ťahom ju vytianeme. Stále treba dávať pozor pri manipulácií na zábradlie.
Odletujeme prívodné vodiče zo zberačov náprav a prívod do motora.
Po odskrutkovaní štyroch skrutiek sa uvolní plošák a závažie. Na plošáku vidíme nešťastný konektor PLUX12
Závažie som si položil na plošák a poznačil na plošáku predných svetiel pokiaľ závažie siaha. Túto polohu budeme potrebovať kvoli umiestneniu reproduktora.
Závažie som vo zveráku upiloval v tomto mieste, tesne vedľa výstupkov na závaží.
Odpílené a začistné závažie
Úbytok zmotnosti je z 22g na 16,6g ak ktomu prirátame repráčik. Žiadna tragédia.
Repro je ZIMO LS10X15 a jeho reproskrinka je vyrobená 3D tlačou a je dosť kostrbatá a nepôjde len tak prilepiť zboku na plošák.
Z kreditky som si odstrihol kúštik plastu ako podložku pod ozvučnicu
a epoxidom prilepil k plošáku.
Odskúšanie pozície repro v lokomotíve a všetko vyzerá byť v poriadku.
Pripojenie repro k plôškam LS1 a LS2 (Skratka reproduktora z nemčiny, lautsprecher) tenkým neizolovaným drôtikom.
Po pripojení všetkých vodičov na svoje miesto prichádza prvá skúška.
Pripojenie vodičov motora M1 a M2 a viditeľný presah dekódera cez kraj plošáku. Nevadí to, kasňa ide v pohode nasadiť.
Kedže som použil zvyukový dekóder ZIMO MX648P16 od ARTOL, ktorý má konentor Plux16, musí byt dekóder zasunutý vyosene a zasahuje mierne do šírky modelu.
Ďalší problém je výška pinov na dekóderi a tým sú jeho súčiastky pritláčané o závažie. Na hornom obrázku je vidno kondenzátor pod ktorý som dal izolačnú podložku.
Potom ma napadol troška brutálny zásah a to skrátenie dĺžky pinov.
Poodštípavané piny s modeláskymi klieštičkami.
Dekóder je teraz v priestore medzi plošákom a závažím umiestnený úplne ideálne.
Pohľad z druhej strany. Všetko je v poriadku.
Celkový pohľad pred nasadením karosérie.
Pri pripájkovávaní vodičov k plošáku sa mi podarilo prasknúť zábradlie. Opatrnosti nie je nikdy dosť :(
Keď som si všimol vybratie na plošáku pri LED osvetlení tabuľky napadlo ma, či nepustiť zvuk von cez vetraciu mriežku ventilátora. Je to ďalší brutálny zásah, ale s výsledkom som bol spokojný. Otvory som vytvoril pomocou frézky.
Ľahké zarovnanie hrán pilníčkom. Bude to schované :)
Pri slabom osvetlení miestnosti je vidno prenikanie svetla z LED, ale pri osvetlení haly na stretnutiach toto vidieť určite nebude.
Keďže sú teraz otvory zhora musel som znížiť aj hlasitosť zvuku zmenou hodnoty CV266 na hodnotu 55.
Upravil som aj ostatné hodnoty CV z dôvodu jazdných vlastností na modulových stretnutiach, kde dlhé rozjazdy a brzdné dráhy sú nevhodné a dochádza často krát ku kolíznym situáciam.
CV | Hodnota | Poznámka |
1 | 3 | Adresa LOKO - Používame dlhé adresy, táto sa neuplatní |
2 | 3 | Napätie pri ktorom sa motor rozbehne |
3 | 3 | Rozbeh LOKO, na stretnutiach musí čo najmenšia aby nedochádzalo ku kolíziam |
4 | 4 | Dojazd LOKO, na stretnutiach musí čo najmenšia aby nedochádzalo ku kolíziam |
5 | 130 | Max. rýchlosť LOKO, niektoré zvukové moduly potrebujú vyššiu hodnotu 150 a pod. |
6 | 95 | Stredná rýchlosť LOKO, nie je to stredná hodnota medzi 0 a CV 5, treba skúšať |
Bit | Význam | Hodnota | Dekadicky |
0 | smer jazdy | 0 - normálny, 1 - opačne | 1 |
1 | jazdné stupne | 0 - 14/27, 1 - 28/128 | 2 |
2 | Analógová prevádzka | 0 - iba DCC, 1 - DCC aj analóg | 4 |
3 | RailCom | 0 - vyp., 1 - zap. | 8 |
4 | rýchlostná krivka | 0 - trojbodová, CV2,5,6 , 1 - uživateľská CV67 - 94 | 16 |
5 | adresa LOKO | 0 - krátka CV1, 1 - dlhá CV17+18 | 32 |
Takže pre nastavenie modulovky je dekadická hodnota CV29 = 0+2+0+0+0+32=34
F0 | pozičné svetlá, červené, reflekor |
F1 | nič |
F2 | nič |
F3 | posunovací režim, biele do kríža |
F4 | trúba krátka |
F5 | jazda sólo, skracuje rozbehovú a brzdnú krivku na polovicu, zároveň pri nízkych rýchlostiach zvukovo nepridáva, tzv. jazda na voľnobeh |
F6 | zvukovo otáčky motora do max. bez ohľadu na nastavenúrýchlosť, aj pri stojacej mašine |
F7 | trúba dlhá |
F8 | zapnúť/vypnúť zvuk |
F9 | |
F10 | |
F11 | pieskovanie |
F12 | rozpojovač |
Gábor mi dal k tomu nejaký pokec:
F1, F2 sú rezerva na rozšírené svetlá. Štandardne, ak to doska modelu neumožňuje, nechávame neobsadené.
Zmena konfigurácie cez uživateľské rozloženie funkcií. Každé Fx má svoje CV:
F1 - CV 401
...
F28 - CV428
Ak ho chceš dať na iné Fx, nastavíš príslušné číslo Fx do prenášaného CV. Napr. chcem preniesť F11 pieskovanie na F1.
Potom CV 411 = 1. Ak na F2, potom CV 411 = 2 ...
Pozor, ak na Fx na ktoré je prenášané iné F je niečo priradené, tak to tam zostáva, ak to nedáš preč cez jeho CV.
Ak by vo vyššie uvedenom príklade malo F1 napr. nejaké svetlá, tak by po zapísaní CV411 = 1 svietili tie svetlá a spustilo by sa pieskovanie.
Aby si dal svetlá preč, musel by si zapísať napr CV 401 = 11, čím by si ich preniesol na F11.
Normálne je na CV401 - 428 hodnota 0
Zatiaľ toľko :)
Boco
VIDEO: https://youtu.be/NSD20BWdsFk
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!