Priatelia, viacerí z nás sú v štádiu rozhodovania, každý má právo výberu a každý by mal mať dostatok informácií pre a proti pri rozhodovaní sa.
Predstavujem si to tak, že tí z nás, čo máme aké-také skúsenosti s digitálom, odpovieme na otázky tých, ktorým tieto skúsenosti zatiaľ chýbajú. Táto diskusia nesmie mať víťaza ani porazeného, nie je to boj o pozície. Preto hneď na úvod prosím, aby sa diskutujúci zdržali vyslovenia akéhokoľvek názoru na diskutujúcu osobu. Táto diskusia nemala byť o tom aký je ten alebo onen diskutujúci, a koľko toho vie alebo nevie, ale o tom, aké má účastník skúsenosti s predmetom diskusie a aké sú jeho názory. Každý z nás má úplne inak nastavené počiatočné podmienky, a ciele, preto je KAŽDÝ názor správny a vítaný, lebo vznikol za NEJAKÝCH podmienok. Ak si každý bude meniť len SVOJE názory, nemôže vzniknúť problém.
zdravim vas, toto je presne dilema s ktorou bojujem posledne mesiace. dostal som sa totiz do stadia, ked sa v mojej zbierke lokomotiv (ho) ocitlo 5 analogovych krasavcov a 1 digitalny (este nazapojeny). problem je jasny, kedze kolajisko mam na 85% napajane jednym zdrojom z jedneho miesta, rozbiehaju sa mi vsetky lokomotivy naraz. izolovanych kolaji mam zopar aj to v staniciach. otazka znie: mam zmenit orientaciu a pokracovat v nakupe digitalnych lokomotiv s cidlami alebo ostat verny analogu? aky bude modelarsky trend? budu v buducnosti na trhu iba digitalne alebo aj analogove modely? ako to vidite? kaktus
trend je jasný: elektronika je čoraz lacnejšia. prvý mobil stál 60000sk, dnešné sú skoro zadarmo. tak aj dekodéry. zatiaľ je to "nové" a teda sa musia vrátiť náklady na vývoj. ale už za dverami stojí bezdrôtová technológia, tak počítam, že bežný dekodér bude stáť max do 500sk. a pomaly sa to stane súčasťou bežnej výbavy lokomotívy. podobne je to s "transformátorom". bežné trafo (12v) stojí 500sk, ale za podobnú cenu je už komplet spínaný zdroj (stabilizácia, ochrana). a úspora na kebeláži je tiež nezanedbateľná. keď sa k tomu pridajú prepínče, konektory a prácnosť, "digitál" vôbec "nie je až taký drahý". platí pravidlo: mašina s dekodérom dokáže jazdiť na analóg, naopak to tiež ide, ale len za špeciálnych okolností (jediná mašina na celom koľajisku a prezýva sa to "pečenie" motora :-). asi by to chcelo podrobnejšie vysvetlenie...
tak fajn, to ma ukludnilo, pockam si na digitalne masinky.
nemusis - muzes si koupit dekoder a dat ho do analogove. pokud jsi vyznavacem rozchodu h0 tak to asi nebude problem,. pokud chces vedet jak - tak jsme schopni ti poradit.
takze, doma mi vysi 25 masin (klasickych).dospel som do stadia ked hovorim digital jednoznacne ano, ale len na riadenie lokomotiv, ostatne klasickou cestou, prip.neskor. poradte teda najlepsiu moznost ako nasadit digital, zakupit nieco od lenz, ine prip. self-made ? aky dekoder pouzit do lokomotiv ? jedna sa o tt. s pozdravom.
tažko povedať aký dekodér. lenz aby udržal cenu sa uberá cestou "napchať" do dekodéru čo najviac funkcií a nechať si to zaplatiť. potom stojí dekodér 30eur. digitrax sa vybral cestou "sparťanských" dekodérov, kde dz123 je za 15usd (500sk!) je veľkosťou určený pre z až h0, má len dve funkcie. nemá to bmf (niektorý skalný zástancovia sa do krvi pobijú že je to "nutné", môj názor je "zbytočné"). za cca 6000sk (aj s poštovným =cca cena 1 mašiny) sa teda dá digitliazovať 10 mašín. na "vlastnú" výrobu by som nechal ostatné komponenty, do dekodérov by som sa určite nepúšťal, predsa len pri tej veľkosti ak majú byť smd spoje spoľahlivé, musí to prejsť pecou (spájokavnie), a to sa doma nedá... naozaj najlepšie je digitalizovať len mašiny, na pevné príslušenstvo je stále jednoduchšie natiahnuť drôt. ale možno postupne sa aj toto zmení. na začiatok celkom dobrú službu urobí starter set roco (žiaľ iba h0).
ok, opytam sa co je to bmf, ake dve funkcie ma ten dekoder, je kompatibilny s inymi ovladacmi, napr.lenz a kde ich dostat kupit ?
k téme bmf som napísal samostatný článok, je v sekcii dcc. čo sa týka kompatibility všetky dekodéry s označením nmra dcc sú kompatibilné a ovládateľné ľubovoľnou centrálou tiež nmra dcc. iný svet sú dekodéry motorola a k nim určené centrály, ale dnes to už je len izolovaný ostrov firmy märklin. zyšok sveta funguje s nmra dcc.
doplnim joza napriklad my v modulovce pouzivame dcc dekodery lenz. zimo, esu, uhlenbrock, digitrax vse ovladadne jednou centralou. mame skusenost s centralami digitrax, uhlenbrock, lenz a jozo i rk dcc.
format motorola vonkoncom nie je izolovaný svet, ale celkom životaschopný. dnes prakticky všetci významní výrobcovia dekodérov v európe (uhlenbrock, esu, viessmann, tams, cte, ...) robia multiprotokolové lokodekodéry, t.j. na formát dcc aj tzv. nová motorola. format motorola má aj najnovšiu odnož mfx, ktorý sa považuje v niektorých kruhoch za budúcnosť. märklin dal svetu super jednoduchý a lacný zber informácií z koľajiska, rozhranie s88. uhlenbrock v tomto roku priniesol celý rad produktov na prepojenie systémov märklin a prostredia loconet. príslušenstvo na formate motorola podporuje fy ldt (littfinski), atď. existuje alternatíva dcc na pc (http://www.samulat.de/ddl/ddl_special_html.htm), ktorá využíva na zber informácií rozhranie s88. teda riadny kus sveta funguje aj na báze motorola a svet speje skôr k viacprotokolovosti ako uzatvárania sa do geta typu lenz (iba dcc nmra a xpressnet). naopak uhlenbrock ponúka prakticky využívanie všetkých protokolov a vôbec sa to nebije, ba je to lacnejšia alternatíva. umožňuje voľbu a zahŕňa aj svet "bastlerov". jk
takze moze fungovat x loko-dekoderov od jednej firmy a ovladat a programovat sa daju inym ovladacom v ramci moznosti dekodera (prip.centralou) pokial su samozrejme dcc. takze celkom dobre riesenie je zakupit lacnejsie dekodery a k nim ovladac napr. set od lenz.
je to tak. práve ovládače lenz (tlačítkové) nie sú práve to "naj", oveľa príjemnejšie je ovládanie gombíkom. lenže v lenz sete je programovací ovládač práve ten tlačidlový...:-(
dik za clanok. k funkciam dekoderu. pri digitraxe sa uvadza, ze ma len dve funkcie. svetla sa ovladaju cez f0, pokial pouzivam cervene aj biele svetla vzhladom na smer, potrebujem teda funkcie 2, alebo mi staci jedna funkcia. na co sa pouzivaju ostatne ?
funkcie sú pre svetlá, t.j. dekoder má 7 vývodov (2x kolaj, 2x motor, 2x svetla a 1 spoločný pre svetlá. f0 ovláda svetlá "naraz" predné aj zadné. mám aj dekodér s viac vývodmi, ale nezistil som či sú ďalšie funkcie "živé"...
takze nie je mozne prepinat medzi biele-cervene podla smeru jazdy? ak to dobre chapem tak f0 zapina-vypina vyvod na svetla.alebo je mozne toto nastavit? prakticky nic viac nepotrebujem a aj tie svetla by som pri niektorych modeloch nevyuzil.
nerozumeli sme si. dekoder má dva vývody na svetlá. zapnutim svetiel (f0) sa jeden z vodičov aktivuje. aktivuje sa ten, ktorý zodpovedá nastavenému smeru jazdy. na jeden vodič sú teda pripojené biele svetlá "vpredu" a súčasne červené "vzadu". na druhý vodič sú pripojené biele "vzadu" a červené "vpredu". viď článok v sekcii dcc.
tak je to potom ok. takyto dekoder by mi kludne stacil na vsetky loko. neviete niekto o dobrom linku na popis ddc a jednotlivych funkcii?
na webe je toho spústa, ale všetko veľmi rozdorbené, z tej mozaiky si treba vyskladať svoj pohľad. dá sa začať napr. na dcc webringu: http://n.webring.com/hub?ring=modelrailroading
ahoj, ja se bavim s dcc uz pres 5 let, presne od zacatku zababova, ktery mne k dcc pritahl. dovtedy jsem mel analog ho a ted mam 11 loko digitalizovanych svojmi dekodermi, ktere mi vsak nechodily na jinych centralach jako mojich. ted kdyz jsem prisel na chybu, uz to chodi. na zaklade toho nedoporucuju nikomu dekodery stavet, ale si je koupit. jina situace je u prislusenstvi, kde na velikosti nezalezi a neni to ani jinak kriticke. dale se oplati postavit si ms-sh a pcu2 a rkddc. to vyzaduje pc. zatim vsechno zdeno.
s digitálom práve začínam, preto som zvolil a aj ostatným priaznivcom tt-čka odporučil začať s digitalizáciou starších modelov jednoduchým čípom bez výkonovej regulácie od firmy roco. tento číp nie je uvedený v katalógu, ale dodáva sa do start setov. samotný číp stojí málo nad 500,- sk (presne 511,- sk). jeho montáž do lokomotív tt nie je vždy možná vzhľadom na jeho rozmery, ale odskúšali sme ju na odliatkových modeloch vybavených mosadznými pojazdmi českej produkcie. dá sa digitalizovať takmer všetko, limitujúcim faktorom je rozmer čípu. lenzov číp, ktorý používa tillig, je rozmerovo výborný - dá sa použiť aj v modeloch loko t 435 - malý hektor. nevýhodou je cena okolo 1500,- sk. prajem tejto diskusii veľa podnetných príspevkov.
ešte malé upresnenie, ten dekoder v starter setoch je firmy tams, síce samotná firma sa k nemu nepriznáva, ale po dlhšom boji som dostal aj popis cv a vlastností....
ako by som sa k tým údajom mohol dostať?
drobná chyba sa vlúdila: ten dekodér je esu, nie tams ako som to uviedol v predchádzajúcej reakcii. popis registrov som pridal do download sekcie. je možné, že v ďalších sériách boli aj iné dekodéry. na mojom bolo čitateľné označenie.
ja som tak isto začal s digitálom,klasický štart set od roca, použil som napajanie, ovládaciu myš a "vykuchal" som z lokomotívy čip. v bb som si nechal ľahko prestavať t 720 a rovno zdigitalizovať. ľahko prestavať znamenalo iba prestrek. čiže mám kombináciu starého bttb motora a lenz čipu. chodí to priemerne, je to dosť hlučné. výhody sú v lepších jazdných vlastnostiach pri pomalej jazde, no motor sa dosť hreje. teraz keby som si daval zdigitalizovať mašinu, asi by som rovno ju nechal aj premotorizovať. chystám sa na túto úpravu s br 118 (bttb), výsledok určite oznámim. čo sa výkonovej regulácie týka, podľa mňa je zbytočná, ja budem určite voliť cestu jednoduchších čipov.
ja bych vsechny diskutujici prosil aby pokud mozno dodrzovali terminy v prispevcich. cichapu sice ze digitalnim cipem myslite dekoder ale prave proto by bylo vhodne se drzet se srozumitelneho nazvoslovi !
ve výše uvedených příspěvcích se píše o dekodérer od fy roco a digifrax, poraďtemi hde bych sehnal o nich vice inforamcí a hlavně kde jdou objednat. dík
dovolím si prispieť tiež niekoľkými poznámkami, postrehmi : 1) dcc versus analóg - je to o systéme (kultúre) riadenia. dcc je o individuálnom ovládaní (riadení) vozidiel, vlakov podľa noriem a tak kazdý kto sa k ním hlási musí byť navzájom kompatiblný !!! na http://zmrail.webpark.sk mám pomerne podrobne všetko to popísané vrátane mojej vyskladanej zostavy. tróni jej silná mutliprotokolová centrála, ale až na lokodekodéry sú ostatné komponenty zhotovené domácky buď podľa popisov prevzaných z internetu, resp. vlastných. 2) možnosti digitalizácie sú takmer neobmedzené a hodne toho mám aj popísané a pofotené. pre účely jazdenia mám napr. aj domácky urobenú centrálu merg a chystám sa aj na dcc na pc pre klubové potreby modulovky. dcc na pc je vôbec zaujímavá cesta. 3) vo všeobecnosti platí, že drahšie ako jazdenie je digitalizácia príslušenstva a automatizácia až po väzbu vlakov na náveste. nie je to už však o drôtovaní, ale o inžinieringu, výbere prvkov na indikáciu a zber dát z koľajiska, vloženie do pc, vhodný sw a správna inicializácia. výsledok je však super. vlak sa vie rozbehnúť presne ako by mal, rovnako tak zastaviť, znížiť rýchlosť pri vjazde/výjazde do/z odbočky a pod. tu sa však oplatí robiť si komponenty sám, lebo úspory sú značné. 3) lokodekodéry, sú rozné od rôzných výrobcov, s rôzným počtom funkcií, so záťažovou reguláciou aj bez. všeobecne väčšina výrobcov ponúka viacero funkcií, nielen citované f0 na svetlá, ale už to ide na úkor veľkosti dekodéra a tiež jeho zaťaženia. u dekodérov je nesmierne dôležité voľba, aby prežil v danom vozidle. dekodér má svojú prúdovú zaťažiteľnosť a lokomotíva zase svoje nároky na odber. ak sú v nepomere, v konflikte prehrá dekodér a odíde. záťažová regulácia je super vec, lebo eliminuje nedostatky ozubeného prevodu, zvyšuje citlivosť ovládania a poradí si s väčšinou starých motorov ex. ndr modelov, čo vo všeobecnosti neplatí. používam a teda odskúšal som kopec dekodérov. začínal lenz-om, ďalej esu, zimo, uhlenbrock, cte, digirax a aj vlastné so záťažovou reguláciou aj bez. spočiatku som vlastne "žil" hlavne na vlastných, ale jednak postupne ceny profi klesali a nakoľko výrobcovia núkali všeliaké akcie, dohodli sme sa a kúpili viac spoločne (je to super cesta). súbežne z nemeckých webov zmizli popisy lokodekodérov a nemecký kolegovia ich všeobecne vypustili. na webe mám zopár ukážok digitalizácie tt modelov a ďalšie postupne pripravujem. 4) modely, nedelíme ich na digitálne a nedigitálne, ale na kvalitne a menej kvalitné a ex. ndr. teda podľa kvality prevodu a sprevodovania, použitého motora a pojazdu. staršie ex. ndr modely, najmä tt majú všeliake motory bez riadnych ložisiek (iba diery v plaste), s necentrickými komutátormi, atď. tu je voľba buď to riešiť radikálne obmenou motora, pričom motor je aj vo všeobecnosti drahší (!) ako lokodekodér alebo dať "odolnejší" dekodér, napr. so záťažovou reguláciou (ľudovo s bmf) prípadne odolný bez. spomínaný digitax má kompenzáciu, resp. dekodéry s možnosťou sw meniť frekvenciu pulznej regulácie (pwm). 5) voľba systému - pokiaľ človek programovo neuvažuje o znemách, potom by sa mal rozhodnúť čo a ako chce ovládať a podľa toho sa rozhodovať. nechcem diskvalifikovať niektoré systémy, ale pozor na lacné systémy. jednak doredu blokujú kopec možností, pozor na výkonové obmedzenia, ale hlavne na obchodnú politiku. zákl. set je zdanlivo lacný, ale každé rozšírenie, pripojenie na pc, ručné ovládače, zber informácií, atď., sa poriadne preplatí. pozor tiež na "značky". roco je vlastne len lenz a pod. pričom špecifický lenz je okrem lokodekodérov nekompatibilný s nikým a ničím. všetko musí byť len od neho za diktované ceny. 6) na webe mám drobnú úvahu (na okraj) o dcc, ktorá ukazuje/naznačuje jednu z ciest dcc na pc a to až na úroveň zberu informácií z koľajiska a ovládanie z pc. jk
pár dobrých osvedčených rád : 1) urobiť si merania s modelom (bez lokodek.) na analógu, hlavne prúdové odbery (vzor tabuľky odberov na zmrail.webpark.sk, sekcia digitálna mž), napr. rozbehový prúd, stredna jazda, záťaž a skratový prúd a podľa toho dekodér vyberať. 2) overiť si ako to bude fungovať ešte pred vložením dekodéra do lokomotívy. prikladám ho zvonku ako napájací zdroj a vidím ako model reaguje, pričom sa ho pokúšam nastaviť optimálne (cez cv). 3) u menších veľkostí zvažovať, či postačuje obyčajný alebo viac sekne s bmf. tam je z priestorových dôvodov menší (= slabší motor) a ťažší prevod. potom je dekodér s bmf požehnaním. ako je to s a bez bmf sa dá overiť jeho sw vypnutím. 4) vzťah rýchlostný stupeň "výstupne napätie" dekodéra je pevne daný tzv. kalibračnou krivkou, ktorá je buď dynamická (štandardne cv2-5) alebo sa používa pevná uložená v dekodére. pre tt mám niekoľko ukážok a popisov digitalizácie (http://zmrail.webpark.sk), ktoré plynule doplňujem. súbežne pripravujem aj niečo k nastavovaniu dekodérov a mikropopisy otestovaných typov. jk.
istotne ste si už všimli, že pôvodné dig. dekódery (dd) firmy lenz používané do lokomotív firmy tillig už nie sú dodávané. ako ich náhrada sú ponúkané novšie z rady gold. určite sú lepšie, výstup na motor až 0,8 a (neviem, ktorý motor má taký odber), majú výstup na tzv. energy pack, z ktorého je motor napájaný v prípade krátkodobého výpadku napájacieho napätia a ďalší výstup na spoluprácu so zvukovým modulom, ale žiaľ aj ich cena išla smerom hore. potvrdzuje sa, čo bolo spomenuté v jednom z predchádzajúcich príspevkov, teda namiesto postupného zníženia ceny starých typov radšej vyvinieme nový, s viacerými funkciami, len aby sme udržali cenu, prípadne ju ešte o málo navýšili. chcel som sa opýtať, či má niekto skúsenosti s dd fleischmann vo veľkosti n, ich vlastnosťami a kompatibilitou s centrálou - myšou roco. v niektorých starších lokomotívach bttb nie je priestor na montáž dd lenz ani po ich remotorizácii novými motormi. prípadne poraďte nejaký iný - jednoduchý dd. ďakujem.
ad odber 0,8a - nejde o odber ale o možný skratový prúd v prípade poruchy (zablokovanie prevodu u starších modelov bttb nič mimoriadné) či skrate ako takom (napr. na výhybke). dekodér nie je lacná vecička a poistenie sa, pokiaľ nemá sám dekodér protiskratovú ochranu, nie je na škodu. ad jednoduchý dostatočne malý lokodekodér - asi aj z cenového hľadiska je naj dz123 (digitrax) - veľkosť asi ako le077xf, le011xf, kuhn n025 a pod. dekodér je zaťažiteľný do 1a (špičkovo/krátkodobo až 2a), má 2 funkcie (svetlá), nemá záťažovú reguláciu, má však kompenzáciu na motor, cena 19.99$. nový sergej tillig s ním jazdí super (netreba vyhadzovať ani analógovú výzbroj). z mikrodekodérov lenz (13x9x3,5mm) sú napr. le0511a (nást. le077xf), lacnejší (aj menší) je však multiprotokolový 73500 (uhlenbrock) so záťažovou reguláciou. na 10/2005 je ohlásený mikrodekodér esu so záťažovou reguláciou, protiskratovou ochranou a ochranou proti preťaženiu motorového výstupu za ešte nižšiu cenu ako 73500. jednoduché a lacné obyčajné dekodéry ponúka tiež tams. pozn. prúdová zaťažiteľnosť - napr. 1a je celková zaťažiteľnosť dekodéra, t.j. vrátane funkcií. na http://zmrail.webpark.sk mám tabuľky odberov niektorých modelov tt a je tam vidieť, že u modelov bttb/zeuke je odber na úrovni 350ma bežný. pri záťaži a v stúpaní aj vyšší odber nie je nič mimoriadné. vzhľadom na to, že všetko je to bez prídavného chladenia, pri letných horúčavach nad 28 st. je to už na hrane, ak je navyše dekodér v modele natlačený ... jk
jk píše: či skrate ako takom (napr. na výhybke). dekóder nikdy nie je ohrozený skratom, ktorý sa udeje mimo lokomotívy. žiadna výhybka ani nič mimo lokomotívy nedokáže urobiť taký skrat, aby stúpol odber prúdu ktorý prechádza cez dekodér. výstup dekodéru je pripojený priamo na motor, teda jedine skrat v motore (zažil som) alebo skrat prívodu motoru na kostru, ktorá je spojená s niektorou z koľajníc dokáže urobiť skrat. zvýšený odber motoru je, ak sa napr. zasekne prevod - to je stav, keď sa motor netočí a preto sa uplatní len ohmický odpor vinutia (niekoľko ohm). meranie max prúdu lokomotívy je jednoduché: 1. ampérmetrom: nejako zasekneme prevod aby sa netočil motor, pripojím cca 14v a odmeriame pretekajúci prúd. (merajte čo najkratšie). 2. ohmetrom: odmerajte odpor motora, pomaly pri tom otáčajte kotvu a najdite najmenšiu hodnotu. ak to bude napr. 20 ohm, max prúd bude 0,7a ( dcc napájanie je štandardne 15v, úbytky na boostri a dekódéri môžeme odhadnúť na cca 1v, preto rátam so 14v.) pozor na boostre s nestabilizovaným napájaním, kde je napätie až 20v. a ešte jeden pozor, meranie dcc napätia aj prúdu bežným meracím prístrojom je klamlivé. dcc signál má tvar obdĺžnika a preto neplatí vzťah medzi efektívnym napätím a špičkovým, ktorý je pri sínusovom tvare približe 1,4). inak povedané, prístroje ukážu čo čosi viac, než je skutočnosť...
jozeef !!! lokodekoder nie je nikdy ohrozený skratom ??? skrat na výhybke ide cez čo ? cez napájanie lokomotívy, t.j. medzi kolesami jednej nápravy sa uzatvára cez lokomotívu ! teda cez lokodekodér, presnejšie jeho vstupnú časť (usmerňovač, atď.). skrat nemusí byť teda nutne cez motor, motorový skrat je špecifický prípad. preto je u lokodekodéra zadávaný sumárny max. prúd za motorickú časť + prídavné funkcie, teda celkové prípustné bezpečné prúdové zaťaženie lokodekodéra, osobitne za motorovú časť a osobitne pre jednotlivé funkčné výstupy. normálne by skrat na výhybke mala odchytiť centrála a napájanie vypnúť, no krátkodobo predsa len čo to schytá aj dekodér ... ad meranie prúdového zaťaženia, nuž to robím na analógu, je to presnejšie aj bezpečnejšie. skrat meriam pokiaľ mám taký motor voľne "surovým" pridržaním osky motorčeka. rozbeh, stredný prúd a maximum pri nejakom zaťažení tiež analogovo, viď tab-1.htm (upravená, vrátane pokecu pre výber dekodéra) na http/zmrail.webpark.sk. jk
jaro, prosím zober si na pomoc papier a ceruzku a nakresli si ako je dekodér v lokomotíve. nikdy, naozaj za žiadnych okolností sa zvonka nemôže spôpsobiť zvýšenie odberu medzi šedým a oranžovým vodičom, to isté platí aj o žiarovkách. to čo tvrdíš, je taký nezmylsel, ako že vonku na ulici zakopne bager o vedenie, spraví skrat a tebe v dome vybije poistky, alebo zhorí televízor. v okamihu ked mimo lokomotívu nastane "skrat", znamená to asi toľko, že obe koľajnice sú vodivo spojené (ako a čím to nie je podstatné). tým pádom ale vnútri lokomotívy je nulové napätie (na čiernom a červenom vodiči je rovnaké napätie) a dekóder je bez prúdu. teda ho nemá čo spáliť! to čo ty popisuješ, že na výhybke ide prúd cez kolieska a "vnútro" lokomotívy, je pravda, uvedom si ale, že lokomotíva má na jednej strane všetky kolieska spojené (=skratované). ak sa loko ocitne na výhybke tak, že predná kolieska sa dotýkajú jedného pólu a zadné druhého, tak naozaj skrat nastane a ohrozené sú zberače a vnútorný rozvod lokomotívy, ale zase nie dekodér. ak je dosť silný zdroj tak tenké zberače odpáli v zlomku sekundy (zažil som). preto sa dcc boostre pre stavajú max do 5a, pre tt a n do 2a.
jozef, to s tým bágrom je super zlý príklad, robím v energetike a pri úrovni zabezpečenia sietí, najmä pri medzifázových skratoch sa už stalo, že poodchádzalo skoro všetko čo bolo na sieti v dosahu odozvy skratu (zvončekové trafka komplet) a neraz sme svakali za odídené televízory, atď. nechcem ďalej teoretizovať. nepríjemný skrat je, keď model vykoľají -vykoľajuje a kolesa sa len tak letmo dotknú susedných koľají a pod. existuje aj také niečo ako prechodové javy a navyše dcc je vo svojej podstate striedavý signál a jednoducho sa na mikrookamih môže ocitnúť vstup dekodéra (hoci paralelne) "v skrate", čo môže byť a je pre nechránený mikrodekodér nebezpečné. podľa možnosti sa držím hesla "lepšie sa je báť ako zľaknúť". už som zažil, že pri zaťažení na úrovní 300ma zhorel výstupný mikrofet plameňom a súbežne odišla jedna z diód usmerňovača. dekodér som vyreklamoval, vyrobca tam pichol mikrofety s lepšími parametrami, ale poštovné do nemecka som si musel hradiť sám. vo všeobecnosti mikrolokodekodéry s odberom do 50ma sú neobyčajne chúlostivé. o tom by ti vedeli popísať ich užívatelia. okrem dz123 sú snáď všetky citlivé aj na "krivý pohľad". jk
jki ma pravdu. dekoder nemoze odist v dosledku prudovych pomerov pri skrate na jeho vstupe. javy ktore popisujes, odchod televizorov a inych pristrojov do vecnych lovisk suvisia z rozsiahlou problematikou v elektrotechnike. ide o problem elektromagnetickej kompatibility (emc). spominane dekodery mozu lahko zaspievat svoju piesen poslednu nakolko ich odolnost voci porucham v napajani je znacne obmedzena. to co spominas "vyrobca tam pichol mikrofety s lepšími parametrami" je v podstate to, ze tam dal fet spinac na vyssie napatie so silnejsou ochrannou diodou s tj. vyssim lavinovym prudom. vyrobca chybu neodstranil iba zvysil odolnost voci poruche v napajani. problem sa nachadza v celej sustave: napajanie, booster, vedenie vodicov ku kolajniciam, vedenie vodicov k dekoderu, konstrukcia dekodera, vedenie vodicov z dekodera (vystup). je to v podstate velmi rozsiahla problematika v celej elektrike. neviem ci je vhodne sa tomu venovat v tejto diskusii. ferri
a sme u toho. pre istotu uvediem ešte čim je dekoder dimenzovaný (limitovaný) : - maximálne prípustné napájacie napätie - maximálne prúdové za?a?enie (oba sa týkajú vstupu !!!) - maximálný prúdový odber na výstupe, t.j. motorický aj funkcií. suma prípustných prúdových zaťažení motorového výstupu + jednotlivých funkčných výstupov prevyšuje prípustný prúdový odber, čo mnohí nechápu. napr. dekodér esu má max. odber 1,2 a, pričom motorový výstup je zaťažiteľný do 1,1 a a funkčný výstup 140ma. hoci ich má 4 sumárne zaťaženie smie byť max. 300ma (súčtom 4 x 140ma dostávame 560ma). no vstup (usmerňovač) jednoducho znesie iba 1,2a ! čo sa týka problematiky emc ta sem patrí, pretože dokáže veci ovplyvniž, žiaľ negatívne. nemyslím tým teoretizovanie okolo toho, ale poctivo vymenovať základné rizikové faktory a čoho sa podľa možností vyvarovať. možno som sa nevyjadril technicky celkom presne, ale "dôsledky skratov" môžu byť príčinou poškodenia lokodekodéra. ak má byť dekodér za normálnu (= dostupnú cenu), potom sa výrobca logicky chráni jednoducho, t.j. súčiastkami s vyššou odolnosťou (u mikrodekodérov vlastne jediná možnosť). baviť sa o tom treba, hoci aj tu. zamlčovanie akýchkoľvek negatív a rizík by bolo nešťastné. preto je dôležité, aby centrála mala rýchle ochrany a prípadný skrat nenapáchal škody, žiaľ existujú nepriaznivé zhluky okolnosti, keď ani to nestačí a lokodekodér môže byť nejako poškodený. inak mne dekodér (mikrofet) neodišiel kvôli skratu, ale práve nedostatočným parametrom oproti popisu. nezniesol deklarovaných 0,5a a pri cca 300ma sa odporúčal (v katalógu som si našiel, že výst. fet je do 350ma). jk
na http://zmrail.webpark.sk som pridal základný manuál k nastavovaniu lokodekodérov. čo, prečo a ako sa nastavuje vrátane zhodnotenia záťažovej regulácie a jej nastavovania. je tam tiež tabuľka výrobcov dekodérov s cenami a skratové pomery niektorých tt modelov a doporučenia pre výber dekodéra. v blízkej dobe počítam, že pridám digitalizácie ďalších modelov. jk
ahojte, nemate niekto digit.dekoder na predaj? snazim sa relativne surne zohnat nieco velkosti dekoderu od tilliga, samozrejme za rozumnu cenu. normalne dekodery od tilliga uz nie su distribuovane a gold este nie su v predaji a su samozrejme opat o nieco drahsie. nevyzadujem od dekoderu vykonovu regulaciu.
úvodom pár upresnení : - tillig nevyrába nijaké lokodekodéry, ide najskôr o lenz, ale tillig prešiel na spoluprácu s uhlenbrockom - gold, to je lenz (sú v predaji, cena za mini cca 31,85 eur v nemecku) - chýba zadanie veľkosti, resp. typu modelu, do ktorého má dekodér ísť a tiež bližší popis kategórie rozumná cena. všetky ceny dekodérov sú podľa podľa ich predajcov dobré ... doporučenie - mrkni na http://zmrail.webpark.sk, tam úvodné slovo autora, v obsahu digitálna železnica manuál nastavovania a doporučenia pre výber. sú tam ceny, veľkosti a typy lokodekodérov v tabuľke. inde sú digitalizácie tt modelov. jk
dakujem za info, po prestudovani napisem blizsie parametre.este raz dakujem
zdravím, v tomto kole chystáme väčší nákup mikrodekodérov dz123 (digitrax), parametre vid zmrail.webpark.sk (v obsahu na prvej stránke úvodné slovo ..., zákl. manuál). cena v sk, upresnenie zmrail@centrum.sk. predpokladaný termín 08, ev. 09/2005, pokiaľ bude potrebný počet záujemcov aj skôr. jk
zdravím prosím o radu, před nedávnem jsem koupil starší centrálu compact (dodávka od tillig ještě v záruce) a dekodér gold mini .dekodér jsem namontoval do t334 (velikost tt) , vše probíhalo naprosto bez problému. z chování mašiny oproti analogu jsem byl nadšen a mé rozhodnutí na digital se upevnilo. pak jsem dekodér namontoval do starší mašiny bttb s kulatým motorkem, mašina se chovala velice dobře a její jízdní vlastnosti se dosti zlepšily, vše opět probíhalo bez problému, jízda ,rozjezdy, zpomalení, načtení a programování. pak došlo k určitému zlomu, mašina začala jezdit s polovičním výkonem, myslel jsem jestli jsem neudělal nějakou chybu v programování, postavil jsem ji na programovací kolej a zkontrolovat to, jenže centrála při načtení jakéhokoliv registru hlásila er2, zkontroloval jsem napojení na sběrače a motor, vše v pořádku. hlášení er 2 bylo neustále, na kolejišti mašina reagovala na rozjezd a zpomalení, ale jezdila pořád na poloviční výkon a nelze načíst registry a programovat. přemýšlel jsem kde může být chyba, napadlo mě napájení centrály.přeměřil jsem napětí z transformátoru, výstupním napětí 15,4 v ? střídavých a napětí z centrály do kolejiště 25,6 v ? !!!!!!!!!! střídavých, jsem vyučený elektrikář ale toto jsem nechápal. takže teď jsem v situaci kdy nevím jak dál, jestli je závada v centrále a zkusit ji reklamovat nebo jsem zničil dekodér. v mém okolí zatím neznám nikoho kdo má digital a vyzkoušel u něho dekodér a utvrdil se jestli je dekodér zničený nebo je problém v centrále, mám strach koupit a zkoušet další dekodér. za vaší radu předem dík. šteffek jan
výstup akéhokoľvek digitálneho systému (centrály) do koľajiska sa javí ako striedavý signál !!! v zásade je to "sínusovka", do ktorej je nasunutý povelový telegram. každá dcc lokomotíva nosí lokodekodér, ktorý je vlastne "riadený" usmerňovač - usmerní striedavý signál, dekóduje ovládací telegram a podľa povelov z neho mikroprocesorom ovláda impulzný zdroj (detaily viď na http://www.volny.cz/mtbbus/dcc/dcc-doc.htm, resp. http://zmrail.webpark.sk /tu skôr na užívateľskej úrovni/). vstupný signál do koľajiska, 25,6v ac je veľa, ale môže ísť o chybu merania, lebo toto napätie by už malo spoľahlivo niečo zničiť (napr. usmerňovač dekodéra ...). ono je to horšie, že dekodér nereaguje. motory zeuke (tie hrncové) absolutne nie sú šité na dcc prevádzku a dekodéry lenz obzvlášť môžu mať s nimi problémy, varovaní na webe k tomu mám hromadu. čo však ďalej. dekodér vybrať a osadiť do normálneho modelu (= s iným motorom, t.j. nejaký nový tillig) alebo len bez modelu s pripojením kvalitného motora na motorové výstupy skúsiť dekodér resetovať (mrknúť v návode, ktorým cv sa dáva pôvodné nastavenie). pokiaľ s iným modelom/motorom je všetko ok, tak ide "len" o problémovosť motora zeuke, ktorý má hrozné elektromagnetické rušenie a spätné napäťové impulzy, ktorými mohol hw trvale nastaviť režim "zníženého" výkonu, napr. posun. pokiaľ je však iný model v pohode, nič sa nestalo, ak problémy pretrvávajú aj po resete, neostáva nič len reklamovať. pokiaľ nie je v návode vyslovene napísané, že motor/model s motorom zeuke dekodérom nesmie byť ovládaný, má výrobca smolu. je slušné túto vec mailom konzultovať, ale (viď vyššie) už takú úspešnú reklamáciu za sebou mám a viacere. žiaľ nejakú tu 100-vku za poštu vám už nik nevráti, ale čo je stovka proti celému dekodéru. jk p.s. na tieto staré vraždy (= motor zeuke) ako hovorí kolega mám vlastný lokodekodér (lgz01d) a overenou alternatívou sú dekodéry dz123 a hlavne esu lokpilot dcc v2.0 s sw nastaviteľnou frekvenciou pulznej regulácie. motor zeuke si vyžaduje nižšiu frekvenciu, inak sa desne hreje vďaka nekvalitnému materiálu permanentného magnetu (prestenca).
neodpustím si aby som nekomentoval niektoré nepresnosti príspevku 1. signál dcc nie je v žiadnom prípade "sínusovka", v skutočnosti je to pravoúhly priebeh (obdĺžnikový), ktorý má dosť odlišné vlastnosti od sinusovky. predovšetkým sinusovka je harmonický signál o jednej frekvencii, obdĺžnikový signál obsahuje teoreticky nekonečné množstvo rôznych frekvencií, prakticky je to široké spektrum vyšších harmonických, ktorých frekvencie v prípade dcc siahajú do mhz. 2. meranie napätia: striedavý signál sínusového tvaru má vypočítateľnú efektívnu hodnotu, t.j. ak nameriam 10v "efektívnych" (takto to nameria merací prístoroj), potom môžme usúdiť, že špičkové napäte je cca 14v. inak je to pri meraní obdĺžnikového priebehu. po usmernení má toto napätie ihneď špičkovú uroveň, teda merací prístorj ukáže zdanlivo viac. 3. 25v je naozaj veľa, ale skoro presne toľko ukáže výstup centrály z roco starter setu. je to preto, lebo zosilňovač proste nemá stabilizátor napätia na vstupe. počíta sa s tým, že pri záťaži toto napätie rýchlo poklesne na predpísanú hodnotu. lenže s pokeldom počíta aj výrobca trafa a keď na tafo napíše 15v striedavých, je tam pre istotu viac 17 až 18v naprázdno (to je o 20% viac). po usmernení a filtrácii je to práve oných 25v, ktoré ste namerali na dcc výstupe. 4. čo mohlo odísť v dekodéri? je to veľmi ošemetné. na vstupe sú totiž diódy, dokonca dve a dve v sérii a neviem si predstaviť bežnú diódu, ktorú zničí 30v. iná situácie je v h-mostíku, kde by tranzistory mohli mať problém s 25v. keby jeden z nich odišiel, mašina by prestala chodiť úplne, alebo minimálne do jedného smeru. ostáva teda jedine filtračný kondenzátor, ktorý vzhľadom na veľkosť určite nebol predimenzovaný. asi má čiastočný prieraz, má zvod, čo vyvetluje aj nemožnosť načítať hodnoty registrov, lebo dekoder má stály odber. 5. skúste zmerať odber mašiny keď stojí, nemalo by to byť viac ako pár ma (bez svetiel). ak je to viac, je to kondenzátor. mal by sa daš ľahko vymeniť. 6. medzi trafo a centrálu urýchlene zaraď stabilizátor napätia na 15v a bude pokoj. jki
ad nepresnosti : 1. sekol som sa, myslel som periodický signál. je to "pravouhlý" so zákmitmi spôsobenými riadiacim telegramom. čistý signál je skoro pravouhlý. môžem poskynúť foto z merania osciloskopom. naprázdno aj pod záťažou. 2. bežným starým avometom ak merám výstup z intelliboxu, daisy, či merg-a je tam podľa nastavenia nameriam 16, resp. 12,5v (merg). inak compact by sa mal správať korektnejšie ako lokomaus. 4. mikrodekodér nemá "bežnú" diódu (čo to je bežná dióda ?), ale mikro smd ... pretože ide o lokodekodér s bmf, najskôr mohol odísť niektorý z tranzistorov spätnej väzby, čím sa nahodil režim, napr. posunu alebo nejaký režim polovičnej rýchlosti, ktorý sa už nedá zmeniť ! ak nemáš na vstupe (= za usmerňovačom) žiadny filtračný kondenzátor, vieš čítať cv, dokonca aj rozbehnúť model, horšie je už so zastavením a reverzom, treba dekodér odpojiť .... 5. a ty si už niečo menil u mikrodekodéra ? máš pocit, že tie súčiastky možno bežne zohnať. u lenz-a sotva. kým je dekodér v záruke, radím jednoznačne reklamovať !!! lenz totiž nijaké modely nevylučuje. to uhlenbrock tam má výslovne napísane modely, ktorých vyrobcov sú dekodérom riaditeľné a zeuke tam nie je. 6. > medzi trafo a centrálu urýchlene zaraď stabilizátor napätia na 15v a bud pokoj. a to ako chceš stabilizovať 15v/ac (tentokrát naozaj klasickú sínusovku) ? usmerňovač je totiž v centrále ... jk
tak zase si sa sekol: >so zákmitmi spôsobenými riadiacim telegramom. žiadne zákmity v pôvodnom čistom signále neexistujú a nemajú tam čo hľadať. to čo vidíš na osciloskope, je zaťažené chybou možno osciloskopu, možno odrazom na vedení, možno nie príliš kvalitným boostrom. >mikrodekodér nemá "bežnú" diódu (čo to je bežná dióda ?), ale mikro smd ... to že je niečo v smd púzdre, to ešte nezamená že to nie je obyčajná (v tomto prípade rýchla) usmerňovacia dioda... >a to ako chceš stabilizovať 15v/ac (tentokrát naozaj klasickú sínusovku) veľmi jednoducho: usmerniť, stabilzovať a pripojiť do centrály. keďže na vstupe je usmerňvač, tomu je úplne jedno či vstupné napätie je striedavé alebo jednosmerné. len stabilizovať treba na 16v aby sa pokryl úbytok na diódach
jozef, strieľaš od pasu hore dole. smd dioda je čosi extra malé a tak je obmedzené na parametroch, primárne prípustným prúdom, pripojiteľným napätím (= čo znesie v závernom smere) a okrem iného aj schopnosťou odviesť teplo. to je, ale totálne od veci, týkajúcej sa toho gold mini a jeho poruchy. doporučujem ti postaviť si niektorý lokodekodér z ponuky na internete. keďže záťažovú reguláciu zaznávať, si h0-lkár, tak by to nemal byť extra problém. nie si striktne odkázaný na smd súčiastky, teda nepotrebuješ ani echt plošák, kľudne si ten dekodér môžeť vydrátovať aj na kúsku univerzálky. tých cca 250.- sk ako obeť na oltár poznania prežiješ. skúsenosti s oživovaním hw a prvotným plnením cv určite oceníš. hádaš, čo by bolo, keby bolo, je o ničom, bez solídnej diagnostiky a zmapovania chovania sa dekodéra pri jednotlivých potiažach. napr. bez filtračného kondíka dekodér fachčí, len je nestabilný, má problém zbehnúť na nulu a reverzovať, cv však plniť ide. ak je ten kondík "vadný", tak vypadne v lufte, "latentný" skrat je nepravdepodobný. čuduj sa svete, ak je dekodér zostavený dobre, beží na dc napájanie aj bez procesora a to aj dekodér so záťažovou reguláciou (to je u mňa bežný test na funkčnosť než tam vrazím procesor). skúsenosti mám aj so skratmi motorových výstupov (zvyčajne vypadne len príslušný smer). >a to ako chceš stabilizovať 15v/ac (tentokrát naozaj klasickú sínusovku) veľmi jednoducho: usmerniť, stabilzovať a pripojiť do centrály. keďže na vstupe je usmerňvač, tomu je úplne jedno či vstupné napätie je striedavé alebo jednosmerné. len stabilizovať treba na 16v aby sa pokryl úbytok na diódach > to je, ale o compactu nadbytočné, nie je to lokomaus. tí výrobcovia zase až taký ... nie sú.
jaro budeš sa čudovať, ale presne tak som začal - postavil som si "prototyp" dekodera a odlaboroval čo sa dalo. ešte stále ho mám a straším s ním malé deti :-). všetky moje úvahy a pripomienky z fungovania či nefungovania dekodera vychádzajú naozaj nie zo skúseností stavby konkrétnych "nejakých" dekodérov, ale zo všeobecných pricípov elektroniky a elektrotechniky, lebo na som bol "školuvaný". máš naivné predstavy, ak si myslíš že polovodičový čip smd súčiastky je iný "menší" ako v klasickom púzdre a má preto "slabšie" parametre. ad stabilzátor: lacné sety šetria aj na stabilizátore, toho dôsledkom je vyššie napätie na výstupe. pridať stabilizátor nikdy nie je na škodu.
jozef nemá sa zmysel naťahovať. ja s prototypmi dekodérov strašiž deti nemusím, splnili celkom užitočné poslanie a vyrobil som si ich aj slušnú zbierku (pozri na http://zmrail.webpark.sk), čim som sa pohol silne v digitalizácii. medzitým spadli ceny fabrických a tak škoda strácať čas bastlením. je efektívnejšie sústrediť sa na nákupnú politiku. > máš naivné predstavy, ak si myslíš že polovodičový čip smd súčiastky je iný "menší" ako v klasickom púzdre a má preto "slabšie" parametre. > jozef to nie je vecou elektroniky, ale fyziky kovov a na tu tému je u nás doma kopec vedeckých kníh. na priepustnosť (prúdovú zaťažiteľnosť) pn prechodu má primárny vplyv počet voľných nosičov a to je veľkosť, súbežne záverné napätie je tiež vecou fyzikálných rozmerov. miniaturizácia to nie sú len menš?ie rozmery, ale aj nižšie príkony/odbery. ak si kúpiš ľubovoľnú diódku na stovky ma je jednoducho menšia ako na 1a, tá menšia ako na 3a a to platí aj pre smd súčiastky (tam je hranica 1a, puzdro melf mll34). nemá zmysel, aby som ti tu citoval jednotlivé typy a veľkosti púzdier. podstatné je poradiť niekomu na užívateľskej úrovni, ak sa pýta ! u toho lenz gold mini žiadna dióda nie je a compast je tiež slušnejší produkt. možno sa autor ozve ako si poradil.
dík za odezvu. dekoder jsem namontoval spátky do t334 s motorem tillig ale reakce byly stéjné čiže špatné. napětí do kolejiště přeměřím ještě jednou ale jiným měřákem. měl bych zájem o dva kusy dekodéru dz 123, jaké jsou podmínky?
zdravím, pokiaľ sa dekodér chová naďalej divne - nejde nič nastaviť, tak je to zle. zbehol som si "návod" na webe lenz, ale je mizerný. každopádne dekodér nemá nijaké ochrany, neobjavil som ani či a čím sa resetuje. mikrodekodéry sú 2 typy, 10410/0,5a a 10411/0,8a. ak nejde meniť úplne nič je to hodne zlé, no môže byť len zablokovaný ako sa odblokuje vedia len vo firme (návod je super nanič s manuálmi esu sa nedá porovnávať). ostáva len tá reklamácia. ad meranie výstupu compact - je tu ešte jedna špecialita krámov lenz, že v nezaťaženom stave naprázdno majú takýto výstup ... ad dz123 - podmienky záväzná prihláška (zmrail@centrum.sk), prípadne záloha v sk. na urýchlenie akcie je potreba ešte záujemcov o cca 6ks. potom to zbehne tak za 4 týždne. podrobnosti mailom osobne. jk jk
doplňujem ponuku na lokodekodéry digitrax o možnosť zakúpiť aj dz143 (s bmf + 4funkcie, rozmery ako dz123, viď http://zmrail.webpark.sk) a dz163 (novinka s bmf a 6 funkciami). z cenových dôvodov bez konektorov, ktoré sú u nás kúpiteľné výhodnejšie. jk
som asi úplný amatér v tejto oblasti, lebo po pár článkoch som sa úplne stratil :-( moje deti dostali ako darček startset roco kat.číslo:41232. v návale ošialu ( 15 rokov somnemal možnosť dostať sa k svojim starým ndr piko ) som šiel do ba a kúpil maketu noch koľajiska, objednal som podľa plánu koľaje a nastal problém- roco medzitým prestalo existovať. teraz mi chýba niekoľko koľajníc roco s násypom ... si búcham hlavu, priznám sa, nevyznal som sa ... väčší problém vidím však v digitale .... k zvyšku digitalu od roca už asi nemám šancu sa dostať - ešte jedno trafo,booster,locomaus, napojenie na pc ..... dekodery .... nema kto dodať:-( v prahe mi v www.5pholding.cz preferovali ako najsvätejšiu vec lenz s tým, že roco je v podstate lenz... ale roco malo ceny lepšie ako lenz :( hľadal som niečo ako piko a fleischmann a marklin .... piko a fleischman majú rovnaké ovládacie pulty, predpokladám teda, že ide o rovnaký systém. hľadal som ďalej a našielsom zaujímavú stránku ---- spôsob riadenia analógu cez pc bez potreby inštalovania dekodérov --- aspoň tak to popisujú na webe .... systém catrain ...http://membres.lycos.fr/catrain/ . týmto by som sa xcel spýtať odborníkov tu, čo si o tom myslia .. moje laické hodnotenie znie -- je to zaujúmavé, nemusí to byť drahé, ale ....... už som sa popálil na roco, nemusím aj tu .... predsalen mám veľmi málo skúseností a relevantných informácií na nete je ako šafránu :( ďakujem vám veľmi pjekne
navigácia v prahe bola naozaj dobrá. roco je vlastne len horší lenz (čítaj vyššie), fleichmann je vlastné iný uhlenbrock a märklin teraz zase uhlenbrock a do tretice aj dcc piko je uhlenbrock. ceny sú vždy vecou dohody a viac menej tiežvýrobcovia dcc musia s cenou dole, ak chcú prebiť renomovaných špecializovaných výrobcov. teda krabičku na pripojenie k pc možno kúpiť tú lenz-ovú, ale radšej by som si to nechal odskúšať. súbežne si však dovoľujem upozorniť, že sa tým až tak moc nezíska. roco lokomaus nemá schopnosť funkčnej spätnej väzby a tak je pc skôr parádny doplnok, resp. ako ovládací panel na príslušenstvo. krabičke keyboard sa však vyhnúť nedá. súpis komponentov a čo s čím, hľadaj na http://zmrail.webpark.sk - úvodné slovo v obsahu pod hlavičkou digitálna železnica - komponenty, v manuále nastavovania viac o lokokodekodéroch - výrobcovia, ceny, rozmery. systémy roco sú žiaľ okrem lokodekodérov nekompatibilné ! nejaká kompatibilita je snáď na arnolda. ovládacie pulty takmer s istotou navzájom nepasujú. ad lokodekodéry + dekodéry príslušenstva - tie roco nikdy nevyrábalo. používalo lenz a esu, ktoré ich ako vlastný artikel ani nepredávalo ! popri tom sú tu ešte tams, zimo, viessmann, cte, uhlenbrock, kuehn, digitrax (asi najlacnejšie pri vysokej kvalite). ovládače príslušenstva popri týchto robí ešte ldt, dietz, atď. > hľadal som ďalej a našiel som zaujímavú stránku ---- spôsob riadenia analógu cez pc bez potreby inštalovania dekodérov --- aspoň tak to popisujú na webe .... systém ... < napr. mtbus ... je to slepá ulička a nakoniec to bude drahšie ako klasika dcc a vyžaduje všetko ako klasika a nakoniec je to systém jedného muža = z dažďa (roco) pod odkvap ... ani s tým roco nie je nič čierne ani biele. jednak nejaká časť roco žije a lenz určite bude ponúkať nejaké alternatívy a tiež časť užívateľov bude predávať a to je šanca výhodne nakúpiť. súbežne, keď si to spočítam, tak oveľa bezpečnejšie sú otvorené amatérske systémy typu merg alebo fremo (dcc na pc - stopy opať na http://zmrail.webpark.sk).
zdravím, kolega si kúpil systém daisy (uhlenbrock) a má problém. znie to absurdne, ale keď otočí model na koľaji (smerovo), tak sú problémy s jeho ovládaním. blikajú svetlá a model celkovo jazdí nekorektne. hotová pohroma sú dekodéry so záťažovou reguláciou. týka sa to vťak len vozidiel s dekodérmi lenz. avšak m152.0 s dekodérom digitrax ani inými modelmi s dekodérmi esu problémy neboli. na druhú stranu na intelliboxe ani s merg-om neboli nijaké problémy ani s lenzom ! zmerali sme sieťové napätie (240v) a výstup na sekundáre 16,2v, čo je v norme (limit je 18v). potom sme dali iný zdroj, zase nič. nakoniec sme testli dc napájanie 15v. daisy ani intellibox nefungovali ! na výstupe bolo nejaké konštantné dc napätie. merg však šlapal normálne aj na dc. ako poslednú možnosť sme využili externý zosilňovač spax, no všetko bolo po starom. teda mám otázku - sú dekodéry lenz naozaj také problematické, alebo je nejaká zrada v daisy? má niekto podobné skúsenosti alebo sa obrátiť na výrobcu ? jk
problém som vyriešil z časti konzultáciou s výrobcom a úvahou s opätovným nastavením sonderoptionen. daisy oproti ibx nemá automatické rozpoznávanie formátu dcc a motorola a tak v danom adresnom priestore (skupine 16 adries po sebe) nesmú byť tieto pomiešané. v popise to však nikde jednoznačne napísané nie je. kopec informácií je nutné potom z výrobcov dolovať ...
po mojich skusenostiach s digitalnou zeleznicou to mozem zhrnut asi takto - digitalne ovladanie bez pocitaca je vhodne pre male kolajiska, modely lokalok, kde jazdia na trati max. 2 vlaky. tieto vsak mozem ovladat nielen jazdu, ale aj svietenie, hukacka, rozpojovanie spriahiel. tieto komponenty vyjdu do 750 sk, pravda ak sa zozenu. vlaky vedene "strojvodcom" potom jazdia modelovou rychlostou a chovaju sa ako skutocne vlaky, t.j. mozem modelovat znizenie rychlosti v stupani podla typu stroja, piskanie pred prejazdom u piskacika a ine funkcie podla skutocnej lokomotivy. lokomotiv mozem mat viac, ale musim dodrziavat modelove epochy, taktiez takto sa daju ovladat max. 2-3 stroje na trati, viac by ichuz zbytocne zatazovalo strojvodcu. pre velke kolajiska alebo kolajiska, kde jazdi viac vlakou naraz doporucujem trvale napajene useky, popripade kombinaciu sira trat trvale napajany usek, stanica a depo digitalne ovladanie
žiaľ neskoro som si všimol, že sa tu zas horlivo diskutuje. v žiadnom prípade však príspevky nie sú cenzurované ani strihané. možno je problém s obmedzenou dĺžkou príspevku v databáze (aspoň že môže byť dlhší ako sms :-). pre takéto rozsiahle diskusie pripravujeme klasické diskusné fórum, už je v skúšobnej prevádzke, tak môžeme pokračovať tam...
Dobrý deň!
Rád by som a opýtal tých ,ktorých majú skúsenosti s roco digital jednu vec: je možné pripojiť roco digital na koľaj iného výrobcu?
Áno, pripojiť sa dá na akékoľvek koľajnice. Dokonca extrémne aj na staré "duté" PIKO koľajnice. ROCO Digital je vlastne iba spôsob ovládania lokomotív (a aj príslušenstva na to uspôsobeného). Je to ako keby som starý napájač PIKO FZ1 nahradil napájačom Buhler alebo hoci aj iným regulovateľným zdrojom jednosmerného napätia v rozsahu 0 - 12 V.
Len lokomotívy by mali mať osadené dekódery fungujúce podľa protokolu NMRA (viď články vyššie) alebo novšie multiprotokolové dekódery.
Ahojte,
aby som pridal svoj názor, ja mám radšej analóg. Moje koľajisko je ale ovládané pulzne. Som si svojpomocne vyrobil zdroj, pulzný ovládač pomocou arduina, poloautomatiku a výhoda je, že si dokážem doprogramovať akýkoľvek pohyb vlakov a tak podobne. Všetko dokáže ovládať mikroprocesor. Radšej mám ale, keď si to ovládam sám. S digitálom nemám skúsenosti, ale myslím si, že aj digitál vie niečo podobné?
A ešte pre doplnenie, pomocou arduín som testoval aj vlastný "digitál", kedy som dal do lokomotívy Arduino mini Pro, wifi modul, mostík na ovládanie motora a v koľajniciach som mal stabilných 12V. Všetko fungovalo krásne, jediná nevýhoda je, že sa mi to zmestí tak maximálne do 3 mojich lokomotív. Preto som po testoch túto možnosť opustil...
Ale čo sa týka mojej otázky, u mňa vedie analóg, asi som stará škola (aj keď nie som tak starý) :)
Marek,
v podstate si si urobil jednosmerne napájaný digitál ovládaný bezdrôtovo. Túto možnosť dnes využíva ROCO vo svojej Z21, len napájanie je striedavé.
Aj ja som na domáce jazdenie preferoval analóg, ale pri modulovom jazdení je digitál už podmienkou. Modulové jazdenie je o modelovaní skutočnej železničnej prevádzky. Rušňovodič ovláda iba jemu pridelenú lokomotívu a má za jej jazdu plnú zodpovednosť. Musí dodržiavať predpisy, pokyny jednotlivých návesti a určený cestovný poriadok. Rovnako obsluha stanice má svoje povinnosti - prihlasovanie a odhlasovanie vlakov, ich včasnú výpravy vrátane postavenia vlakovej cesty po nasledujúcu dopravňu. Je jasné, že aj modulové (alebo aj veľké domáce) koľajisko sa dá "napchať" do PC a všetko bude riadiť jeden človek. Ale na to slúžia virtuálne simulátory, to už nie je modelárčina.
Priatel Steve vyvija alternativu pre domace kolajiska s najmodernejsou technikou a ovládanim pomocou smartphone resp. Tabletov. Skutocne je celkom zaujimavy pristup s jednoduchymi a lacnymi prvkami a pomerne dobrou perspektivou. Naviac modelárom poskytuje priestor na vlastnu tvorbu aj na elektronickej vetve modelarcenia, co z DCC/MFX takmer chyba.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLBDaXL96fhG-GP9wu9yn9XXAwJnJfvsEZ
Ahojte Modelari,
Mam doma starsie 2 lokomotivy s par vagonmi (TT analog). Som elektrotechnik, IT, celkom rozumiem principom fungovania digitalnych zeleznic.
Som sice dlhorocny modelar, zaujimal som sa ale viac o rc lietadla a auta. Syn sa rozhodol ist cestou vlacikov a tak by som potreboval poradit. Precital som vela z internetu ale uprimne mudrejsi o moc nie som. Nasiel by sa niekto zo SK komu mozem zavolat a porozpravat sa o tom co vybrat, preco je jedno lepsie ako ine? Pripadne z NR s kym sa viem aj stretnut a porozparavat?
Nemozem povedat ze sa vobec neorientujem, ale zaujima ma ci a kde existuju modelarske kruzky venujuce sa zeleznici v NR a okoli, aky system sa pouziva v kruzkoch pripadne stretnutiach modelarov, ktory system je aktualne zivotaschopny a ktory uz asi na ustupe a za par rokov zmizne z trhu, a v neposlednom rade ako zostavit pouzitelnu modelovu zeleznicu za rozumne peniaze s ktorou sa da pracovat moderne, do buducna ci uz teraz ovladat pocitacom, tabletmi, ....
Pripadne ak je mozne mojich vela otazok diskutovat priamo tu, budem rad ak sa to dozviem priamo tu.
Dakujem
zavolej mi na Skype na nick "zdenekjanecek", tam muzeme debatit do nemoty