Cieľom mojich príspevkov je poskytnúť hlavne začínajcim modelárom tipy ako si v domácom prostredí vyrobiť vlastné nákladné vozne správy ČSD, najmä také, ktoré sa dajú iba podomácky vyrobiť alebo prerobiť z továrensky vyrábaných modelov. Pôjde teda o modely, ktoré možno ľubovoľne upraviť podľa vlastných možností, chuti, vkusu a podobne. Pokročilým modelárov sa pokúsim poskytnúť inšpiráciu a všetkým trocha zábavy, keďže s humorom ide všetko lepšie.
Najjednoduchšia úprava spočíva v prestriekaní továrensky vyrobeného modelu s následným umiestnením nových popisov, podľa možnosti čo najviac sa predlohe približujúcim. Ako inšpiráciu na jednoduché úpravy tohoto druhu vrelo odporúčam do pozornosti články na www.obtisky.parostroj.net.
Samozrejme, najjednoduchšia cesta na rozšírenie zbierky vagónov je kúpiť si ho nový v obchode, poprípadne napatinovať a hotovo. Táto cesta je známa každému, o tom môj seriál nebude, a to hneď z troch dôvodov:
1. Typické v minulosti v masovej miere rozšírené nákladné vozne československej konštrukcie vyrábala v minulosti firma Vacek (Ztr, Vtr), dnes prichádzajú do úvahy hlavne výrobky firmy Bramos (Raj, Pao). Dnes sú nové vagóny správy ČSD v predaji iba v obmedzenej miere, sú nové čo do dátumu výroby, ale forma v niektorých prípadoch pamätá časy budovania svetlých zajtrajškov u súdruhov v Nemeckej Demokratickej Republike.
Modelári väčšinou používajú štandartné továrensky zhotovené modely bez úpravy, dôsledkom čoho je, že sa po našich koľajiskách preháňajú stále tie isté, mnohokrát videné a poväčšinou úplne rovnaké vozne. Toto síce zodpovedá reálnemu vzoru na železnici, ale len čiastočne, nakoľko každý vagón sa vplyvom času mení (farba časom tmavne alebo bledne, materiál starne, hrdzavie, deformuje sa, špiní, zapadá prachom, otĺka sa...) ale súprava väčšinovo alebo výhradne zložená z nových vozňov v reálnej prevádzke neexistuje nakoľko nové vozne tvoria menej ako 5 % vozového parku u akejkoľvek európskej železničnej správy.
2. O patine sa rozpisovať nebudem, pojednáva o nej článok tu: Patina
3. Nové modely sú vzhľadom k našej reálnej kúpnej sile drahé. Okrem toho je škoda kúpiť drahý nový model a následne ho prerábať, čo môže, no nemusí obzvlásť v začiatkoch dobre dopadnúť. Na experimentovanie a osvojenie si technologických postupov sú vhodné staré modely alebo dokonca šroty kúpené za pár korún na burze.
Tak isto treba dodať, že nové modely vyrábané hlavne v Nemecku vychádzajú poväčšinou z nemeckých predlôh a dostávajú naše popisy, jedná sa teda o vozy ktoré sa síce u ČSD vyskytovali, nie však vo veľkých počtoch.
Vzhľadom k vyššieuvedenému som sa rozhodol napísať články o relatívne lacných úpravách, ktoré v domácich podmienkach zvládnu aj začiatočníci. Vo svojom prvom článku predstavím jednoduchú úpravu kotlového vozu Roco ČSD na epochu III.a.
Impulz na prerábku vozňa s nápisom Dynamit Nobel prišiel náhodne, na pražskej burze, kde som zháňal slovenské popisy nákladných vozov. Natrafil som aj na popisy cisterien národného podniku Dynamit Nobel Bratislava o objeme 120 hektolitrov.
Skôr narodení skúsení modelári a Bratislavčania môžu tento odsek preskočiť, lebo obsahuje len výklad im dôverne známych pojmov.
Epocha III.a je obdobie od skončenia 2.svetovej vojny do polovice päťdesiatych rokov. Teda doba, keď Československo ovládli po februárovom puči komunisti a došlo k znárodeniu priemyslu.
Národný podnik: výsledok znárodenia priemyslu. Znárodnenie je synonymum pre krádež, okradnutí boli akcionári spoločnosti Dynamit Nobel a zlodeji nie sú dodnes potrestaní a učili sme sa o nich na hodinách dejepisu (Klement Gottwald napríklad). Namiesto dedičov Alfeda Nobela, teda zlých kapitalistických vykorisťovateľov začali v národnom podniku robotníkov a roľníkov vykorisťovať a zdierať socalistickí plánovači krajších zajtrajškov a beztriednej spoločnosti.
Dynamit Nobel : medzinárodný chemický koncern, pomenovaný po vynálezcovi dynamitu a renomovanej ceny, ktorú zatiaľ nemám :-). Dynamit Nobel mal v Bratislave výrobný závod od roku 1873, ktorý bol v roku 1946 znárodnený. Pod názvom Dynamit Nobel národný podnik fungoval do roku 1951 kedy mu plánovači zmenili meno na Závody, neskôr Chemické závody Juraja Dimitrova. Juraj Dimitrov bol pacifisticky naladený komunista, ktorého postavil Adolf Hitler pred súd za údajné podpálenie Ríšskeho snemu, ktoré sám zinscenoval. Kto, nechám na samoštúdium. Od roku 1991 zmenili CHZJD názov na Istrochem Bratislava a tak sa volá dodnes.
O čo menší problém bolo zaradiť zakúpený popis vozňa do modelovej epochy, o to väčší problém predstavoval výber modelu kotlového vozu vhodného na prestavbu. Zadanie znelo: stará predvojnová dvojosová cisterna o objeme 120 hl, keďže toľko uvádza popis na vodolepke. Riešenie sa rodilo dlho, pripadal som si ako Harry Potter keďže v jeho prípade si kúzelnícka palička vyberala kúzelníka a ja som mal popis, ale nemal vhodný vagón k nemu. Nakoniec uzrel svetlo sveta kompromis, keďže vybraná cisterna má na ráme vozu uvedený objem 200 hl a nie 120 hl. ako uvádzal popis. Zvážil som niekoľko možností, takže poďme ich analyzovať.
Za ideálny vozeň považujem po konzultácii s Michalom Krivosudským, nielen naslovovzatým odborníkom, ale aj mojim veľkým modelárskym vzorom a učiteľom, voz na prepravu kyselín od Pika ( Kyseliňák) keďže na ten bol popis pôvodne určený a predpokladám, že aj plne zodpovedá predlohe. Tento vozeň som vylúčil, nakoľko ich už prerobené mám a bolo mi ľúto kúpiť nový model a následne ho prácne prerábať. Možno nabudúce. Dobrá správa je, že vozeň si môže ktokoľvek v reále obzrieť v parku historických vozidiel na Rendezi.
souhlasim, podareny clanek, hlavne informace o lesklem laku je pro nove modelare obzvlast dulezita. metoda pokus, omyl mne naucila i tohle. ale lepsi je to hned udelat poradne. ahojz
ja osobne leský lak nepoužívam jednak preto, že väčšinou keď sa niečo na niečo lepí, tak sa odorúča zdrsnenie povrchu aby lepidlo lepšie priľnulo. neviem ako je to s obtiskom ale keď som ho dal ne matný povrch a potrel "zázračnou" vodičkou (usadzovací roztok), tak obtisk doslova akoby "vsiakol" do povrchu a po zaschnutí už okraje skoro nebolo vidieť. tenká vrstva laku to úplne zjednotila. dávať 3 vrstvy laku sa mi zdá veľa. aj patinovanie robím do matného povrchu, pigmenty lepšie držia, olejové faby lepšie vzlínajú.
gratulujem, super článok. bol som na pražskej burze a kúpil som si niekoľko vozňov vysokostenných z drevenými stenami. samozrejme aj nálepky. teraz len urobiť prestavu. tento článok mi (nie len mne) pomože a na stretnutiach sa dúfam objavia vozne, ktore spestria dosť uniformovaný vozový park našich modelárov. ahoj. ondrej kžm bojnice
Zaujalo ma ako sa má vyrábať vodolepka pomocou programu Powerpoint... Prečo práve PPT, veď je to prezentačný program, namysleli ste skôr Corel, Illustrator, atď?
No a ešte je tu jedna nedopovedaná vec - ako možno aserovou tlačiarňou vyrobiť vodolepku? Čiernou to tlačí, ale pochybujem že by to tlačilo aj bielu farbu... Iba ak termotransferkou... Máte s tým niekto skúsenosti?
Tisknout se dá i na inkoustové tiskárně bíle. Ale obráceně . Na bílý obtiskový papír tisknu barvu vozu a pak vše musím retušovat.