Nedávno (14.12.2006) som išiel na služobnú cestu do Banskej Bystrice, okolo Nitry bolo krásne slnečné počasie a tak som neváhal a zastavil som sa v Žiranoch. V tejto malej dedinke schovanej za Zoborom a Žibricou je pomerne malá vápenka. Vápenec z lomu si dopravuje nákladnou lanovkou a časť produktov odosielajú železnicou. Svojou veľkosťou je ideálna na malé koľajisko, alebo modul. Samozrejme, že ak nechceme robiť lanovku, môžeme dopravu vápenca riešiť dopravníkovým pásom, alebo úzkorozchodnou železničkou.
Pri návšteve ma veľmi prekvapil prístup zamestnancov firmy. Keď ma zbadali fotiť spoza plota, tak nenasledovalo frflanie čo tam „obsmŕdam“, ale pozvanie do vnútra areálu. Stačilo z vrátnice zavolať riaditeľovi firmy a o chvíľu prišiel smenový majster, ktorý ma ochotne sprevádzal. Až som ľutoval, že mám tak málo času, inak by som s ním samozrejme prebrúsil celú výrobu. Myslím, že je to ojedinelý prístup k zvedavcom nášho typu a patrí im za to vďaka.
Vo vápenke sú 4 šachtové pece, do ktorých sa nasýpa vápenec vozíkami, ktoré vyvážajú materiál po boku pece. Do vozíkov sa kameň nakladá z výsypiek pod konečnou stanicou lanovky. Okrem vápna vyrábajú rôzne mleté frakcie vápenca. Tie nachádzajú uplatnenie najmä do mokrého a suchého odsírenia spalín tepelných elektrární. Taktiež sa používajú ako plnivo do asfaltových lepeniek, do asfaltových zmesí či ako vápenaté hnojivo hlavne pre kyslé pôdy, ale tiež ako prísada pri výrobe kŕmnych zmesí.
Na odvoz produktov po železnici sa používajú klasické „cibuláky“ a na mletý vápenec uzatvorené Tcms a uzatvorené sypáky Faccs.
Marian Pavúk Paulini
ďalšie fotky nájdete aj na:
http://www.hornictvi.info/techpam/zirany/zirany.htm (Lom, nákladní lanová dráha a vápenka Žirany)
http://www.vlaky.net/servis/sprava.asp?lang=1&id=1410 (Po stopách trate Zlaté Moravce – Lužianky)
http://www.calmit.sk (oficiálna stránka firmy Calmit)
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!