Minulý rok som bol pozrieť stretnutie sekcie TT-ČSD klubu Zababov v Zákupoch, tento rok si termín stretnutia zvolili presne na jarné prázdniny pre Bratislavský kraj. Aj preto a nielen preto som sa s Bocom vybral do Malých Svatoňovíc (Boco bol aj v Zákupoch) kde sa konalo už tradičné stretnutie sekcie TT-Provoz klubu Zababov. Stretnutie sa konalo v jednej z telocviční Bezpečnostně právní akademie. Podobne boli využité aj služby školskej jedálne a internátu.
Ako už Boco písal v predchádzajúcom článku, cesta do Krkonôš je kľukatá a ...
... a pomalá, o to krajšia. Keďže sme vyrazili z BA pred obedom tak nás navigácia ťahala po všetkých vedľajších cestách - aby sme sa vyhli zápcham z nákladnej prepravy. Tak sme mali možnosť sa pokochať ešte krajšími lesmi a lúkami . Po 4,5h sme dorazili šťastne a s radosťou. Ihneď nás uvítal vykladací tím, ktorí my vybalil auto rýchlosťou blesku a odniesol moduly a ostatné drobnosti do telocvične. Po preparkovaní auta som stretol najstaršiu (najšikovnejšiu, najusmievavejšiu) Joseyho dcéru Johanku, ktorá my vysvetlila ubytovanie a vmáčkla do ruky kľúčik od izby, kde som bol s Tomášom ubytovaní (aby si to niekto inak nevysvetlil ). A išiel som už len vláčikovať...
Stavba išla od ruky, veľa toho bolo už postaveného - s Tomášom sme prišli asi skoro medzi poslednými, ale žst. Tomášov s Peklom a nákladiskom už viem s pomocníkom postaviť skoro do hodiny, t.j. krátko po večeri sme boli hotoví a mohlo sa s traťou pokračovať ďalej.
Staviame hneď po vyložení. Trochu sa navzájom okopávame, pokiaľ nie sú všetky moduly na nohách.
klik na PDF v plnom rozlíšení.
Postavený celkový layout z balkóna telocvične zo štvrtkového rána.
Z pohľadu žst. Tomášov sme boli prvou stanicou na lokálke za odbočnou veľmi peknou stanicou Studenec. Čiže lokálku sme mali celú pred sebou. Hovorím si paráda, idem naplánovať nákladnú dopravu. S kufríka som vytiahol cca 40 vozov, kartičky, pero a idem na to. Nebudem čakať na pečiatky (CZ: razítka), ktoré má sekčný šéf ešte zamknuté v skrinke. Vymyslel som skutočne pekné obehy svojich vozov po celej lokálke, ale aj do iných častí layoutu. Bol som v očakávaní kedy príde čo späť, keď sa spustí hra.
Hra bola riadená GVD (Grafikon vlakovej dopravy) kde 24 hodinový modelový deň bol naháňaný v rýchlosti 1:5. Zaujímavosťou a zároveň drobnou komplikáciou boli vlaky prechádzajúce cez polnoc, to napríklad znamenalo, že jeden turnus som si dal hneď dvakrát, nakoľko som nenašiel nikoho kto by chcel môj zošitový výpis GVD.
GVD - HLAVNÁ TRAŤ Výpravčice - Radost
GVD - VEDLAJŠIA TRAŤ 1a Moldava - Rokytnice
GVD - VEDLAJŠIA TRAŤ 1a Moldava - Mochov
GVD - VEDLAJŠIA TRAŤ 2 Svor - Kourim
Až po detailnom preštudovaní GVD som zistil, že "moje" vagóny sa nebudú potulovať len po lokálke ale aj po hlavnej trati a to skoro všetky . Nakoľko stanice jednej nohy lokálky obsluhuje jeden manipulačný vlak a druhú nohu obsluhuje druhý manipulačný vlak, ktorý ale v Tomášove nestojí, ale ide priamo do jednej z hlavných zoraďovacích staníc. Z čoho vyplýva, že obchodné zaslanie zásielky z jednej nohy do druhej nohy lokálky vykonajú dva manipulačné vlaky a vozeň prejde viac ako dvoj násobnú vzdialenosť. Dozvedel som sa, že to tak bolo a je aj v skutočnosti. Na druhú stranu som mal lepšie špecifikovať "že v Tomášove toho zvládneme oveľa viac ako je naplánované", keď sa tvoril layout a GVD. Tá špecifikácia mala znieť: Tomášov má byť odbočná a vlakotvorná stanica pre lokálku. Na tretiu stranu ešte som nikdy nemal zapojený Tomášov v tejto konfigurácii, čo bolo pre oko veľmi pekné.
Tohtoročnou novinkou bola prevádzka telefónie na klasické telefóny, ale bez hlavnej ústredne. Áno, telefóny boli zapojené systémom PeerToPeer, t.j. dalo dovolať na D2 len do susednej dopravne a na D3 k dispečerovi z každej dopravne na danej D3.
"Krabička" je zámerne zvolená tejto veľkosti, nakoľko normálny plán je, že bude tvoriť podstavec pre telefón. Keďže v Tomášove mám špeciálny stolík pre telefón, tak mi ho Miro prilepili popod stolček.
Stlačím smer a zazvoním na červeným tlačítkom. To je všetko. Cool.
Priznám sa, že najskôr som bol trochu prekvapený až šokovaný, ale neskôr ma genialita samotného nápadu oslovila. Ide o to, že ústredňa sa dá dnes kúpiť za pár drobných - možno aj za rovnako ako stál vývoj tých prepájacích krabičiek, ale fakt, že zložitosť systému bola rozložená do menších komponentov, ktoré sú autonómne je zaujímavá z pohľadu údržby a ďalších nákladov. Jediné čo nebolo vymyslené pri tomto spôsobe prepojenia je prenos hodinového signálu. Nakoľko použili klasické 6 vodičové káble. Ak by použili RJ45 mali by tam ešte 2 vodiče navyše pre hodiny za rovnaké náklady. Škoda. Skúsim zapôsobiť na Harmiho alebo Zdena, aby doplnil generátor hodinového signálu o pripojenie na DCC. Potom by bolo všetko vyriešené.
Ako som už spomínal, v Tomášove to bolo celkom oddychové, čo som aj potreboval. Aj keď mi za hustými GVD-ND-riadením D3 a odbočkou na Kokavských stretnutiach aj chýbalo. Autor GVD sa bál aby prílišným posunom v staniciach sa nestávalo to čo na iných stretnutiach, že sa tvorili meškania a hra sa zasekávala. Preto boli na hlavnej trati zoraďovacie stanice, ktoré mali výťažné koľaje. Tomášov ju nemá a ani už nebude, zhlavia už nebudem prerábať.
Ak to zhrniem, mám pocit, že každý si užil: Boco dispečéra D3 na odbočnej stanici Skovice, Tibor v Kokave, môj mladý v Tomášove, ja pri jazdení a ďalší kamaráti tiež, posúďte z fotografií.
Ale najprv to musí začať dobrými raňajkami a až potom sa môže ísť hrať.
Pán přednosta celého stretnutia ako sa patrí v uniforme.
Ja som sa v Tomášove neohrial veľmi, mladý ma príjemne vyhodil: "Kedy ideš jazdiť?"
Boco si to užíval v Skovicích ako D3 dirigent. Pekná hra.
Chyba telefónie: Nie je obraz. Ešte že Boco má dobré oči a video si robí live v super full HD kvalite.
Johanka. Najšikovnejšia, najusmiatejšia.
Pán výpravca v akcii - v letnej uniforme a plácačkou.
žst. Dírov. Krásna stanička robená na jazdenie v domácom prostredí. T.j. má výhybky EW1 - jej jediná škoda. Ak by bola zapojená úplne na konci ako úplne koncová stanica, tak by sa to dalo prežiť. Ale bola zvolená ako úvraťová a to bolo dosť ťažké pre prevádzku. Layoutárovi odkazujem na budúce Tomášov ako odbočná a Dírov ako koncová s malou vlečkou.
To nemá komentár, každý pohľad je krásny, z modelu cítiť život a to sa strašne cenní.
Pavel doplnil ďalšie zatrolejované moduly k už existujúcim. Previesť sa po 10 moduloch s rovnakým rukopisom je krásne sa zaujimavé a na Pavlových moduloch nenudné - na každom má nejakú chuťovku.
Tento tunel robila dievčina na krúžku modelárov keď mala 14 rokov. Aj stromy sú homemade. Cool.
Úzka a TT? Pred časom nemožné, dnes realita a ešte aj v dvoch rozchodoch - 750mm a 600mm, t.j. TTe a TTf. Obe funkčné. TTe na aj normálne na DCC. Pri týchto moduloch som strávil každú možnú prestávku. Ak by som sa nebál leptov a mal viac času, ihneď by som sa do tohto pustil. Strašne chutné - taká baňa Jana v TTe s TTf odbočnou traťou, to by bolo dokonalé.
TTf - 4mm rozchod. Modrý lokotraktor má motor a funkčný.
Stavebnice traktorov, cirkuláru a ostatných častí úzkej (vozne, mašiny) sa dajú kúpiť ako stavebnice - lept / rezin.
Linky na propozície a ďalšie články zo stretnutia:
Ďakujem za stretnutie, teším sa na budúce, určite sa vidíme v Bernolákove.
Váš
DanoM
Ahoj Dano,
díky za pěknou reportáž a velmi a moc pěkné fotky a především náměty a doporučení pro příští layout, budou, pokud to jen trochu půjde, respektovány.
Druhá fotografie v pořadí ze sady "óda na Hurvínky" je vlak 2138 u Tomašova, ve složení přípřežní M 131, kmenový M 131, Blm a závěsný M 131. A tohle všechno se postupně poskládalo ve Skovicích a Kokavě a po příjezdu do Studence na ráz rozkuplovalo do dalších tří vlaků. Mám v úctě studenecké výpravčí a všechny strojvůdce, kteří ten vlak vedli, že ten "rej motoráků kolem Kokavy a Tomašova" pokaždé zvládli.
Díky a na příštím setkání ahoj
Tomáš
Jen na vysvetlenou: 6-zilove kabely bylo navrzeno uzit z duvodu moznosti sdileni kabelaze mezi telefonii a X3. Jinak dekuji za reportaz.
Jelikož jsem měl tu čest jet jako první ten rej motoráků ( společně s oběma kolegy z Německa ) byl tento vlak okamžitě přejmenován na motorákové porno ( a nebo taky na bandu zmateně se pohybujících se strojvedoucích ucpávajících všechny hubená místa v layoutu... )