Jedná sa síce o môj prvý model z leptaného plechu, takže si zatiaľ sám tieto pracovné techniky iba osvojujem, ale rád by som sa podelil o niektoré svoje skúsenosti. Nebudem tu popisovat kompletnú stavbu modelu keďže takýchto článkov je na internete publikovaných už niekoľko, ale detailne sa zameriam iba na časť vymodelovania reflektorov a krytov nárazníkov.
Poznámka: kedže sa jednalo iba o pokusy na prípojnom voze s neistým výsledkom tak som nefotil postup práce, tieto obrázky postupne doplním počas rovnakej úpravy na motoráku M240
Samotná stavebnica neobsahuje žiadne diely na vytvorenie reflektorov a výrobca v priloženom návode iba doporučuje vymodelovať ich z mosadznej rúrky vhodného priemeru. S takto kvalitnou zásobou informácií som sa teda pustil do riešenia ako na to. V prvom rade si treba uvedomiť, že reflektory (a ich kryty) sa v motorovom a prívesnom voze rozmerovo líšia. Po preštudovaní fotodokumentácie, leptaných čiel modelu a dostupného sortimentu materiálov som nakoniec vybral mosadzné rúrky rady Ms týchto parametrov:
pre M240: Ms 8225045 (2.5 mm / 1.6 mm / 0.45 mm)
pre Balm: Ms 822030 (2.0 mm / 1.4 mm / 0.3 mm)
Pozn.: jednotlivé údaje označujú: obj. číslo (vonkajší priemer / vnútorný priemer / hrúbka steny)
Túto časť stavebnice vyriešil výrobca tak, že umiestnil ich imitáciu priamo na odliatky nárazníkov. Toto riešenie sa mi nepáči hneď z niekoľkých dôvodov:
- nezodpovedá to reálnej predlohe (ani ak silne prižmúrime obe oči)
- krehkosť materiálu celého nárazníku
- odliatky sa nedajú prispájkovať
- v prípade nutnosti výmeny už prilepených a zatmelených dielov by sme zrejme vážne poškodili vzhľad modelu
Moje riešenie spočíva opäť v použití mosadznej rúrky. V tomto prípade sa hodí táto:
Ms 823030 (3.0 mm / 2.4 mm / 0.3 mm)
Kryt nárazníku je (na rozdiel od popisovaných reflektorov) rovnaký pre motorový aj prívesný voz. Z rúrky si najprv odrežeme menší kus (stačí 5 až 7 cm) a vyžíhame ho nad plameňom napríklad plynového sporáku do červena a necháme zvoľna vychladnúť, aby sa nám s ním pri tvarovaní ľahšie pracovalo. Ako pomôcku budeme ešte potrebovat štvorcový profil s rozmermi 1.5x1.5 mm. Na materiále v podstate nezáleží, ja som použil plastový profil Evergreen EV153.
Postup práce:
Profil nasunieme do pripravenej rúrky a stlačením ju vytvarujeme do oválu (zasunutý profil pritom vymedzí zdeformáciu na presný rozmer). Nedoporučujem na to použiť kliešte alebo kladivo pretože tie zanechajú na vonkajšej strane trubičky nepekné odtlačky - skôr sa mi osvedčilo stlačenie trubičky medzi dvoma drevenými doštičkami. Štvorcový profil môžeme zatiaľ ponechať zasunutý vo vnútri, aby sme zamedzili nechcenému deformovaniu počas ďalšieho opracovania. Polotovar ďalej obrusujeme z vonkajšej strany až kým sa nedá zľahka nasunúť do pripravených otvorov na čele modelu. Finálne dotvarovanie a zaoblenie už urobíme podľa fotodokumentácie reálnych predlôh. Umiestnenie a prispájkovanie urobíme podobnym spôsobom aký sme využili pri reflektoroch, ibaže v tomto prípade použijeme na fixáciu polohy nie jeden ale kvoli oválnemu tvaru dva vrtáky nasunuté do krytu nárazníku vedľa seba. Samozrejme nezabudnite na predprípravu v podobe pocínovania čela a prípadne aj krytov nárazníkov, aby sme sa vyhli prílišnému tepelnému namáhaniu čela a tým aj ohrozeniu zničenia predchádzajúcej práce.
Kto by chcel ešte pokračovať vo vylepšovaní modelu tak tu je ďalší tip:
Mosadzná rúrka K&S 15037 (1.6 mm / 1.3 mm / 0.15 mm)
Priemer rúrky presne pasuje do vyrobených krytov nárazníkov takže sa dá použiť na výrobu časti samotných nárazníkov. Túto myšlenku som zatiaľ nedotiahol konca, ale pripadajú do úvahy tri možnosti:
1. skombinovat uvedenú rúrku s lisovanými plastovými nárazníkmi
2. vyrobiť si (prípadne si dať vyleptať) k rúrke chýbajúce diely
3. zavrhnúť túto myšlienku a použiť celoplastové (prípadne odlievané) nárazníky – to je cesta najmenšieho odporu pre tých čo si nechcú komplikovať život ;-)
Pre tých čo by mali záujem sa do uvedenej stavby pustiť ešte uvádzam, že spomenuté mosadzné rúrky je možné zakúpiť vo firme Litomysky (CZ) a na Slovensku ich distribuuje napriklad firma Artol. Webové adresy schválne nenapíšem, ale na ne už určite príde každý sám. Upozorňujem, ze nejde o žiadnu skrytú reklamu. Jedná sa o dosť špecifický tovar a viem z vlastných skúseností ako je pre modelára začiatočníka časovo náročné dopracovať sa k podobným zdrojom informácií.
Na záver:
Pôvodne som tu chcel polemizovať o problémoch vznikajúcich kvoli nekompletnosti niektorých stavebníc, ale to by vyznelo ako kritika malosériových výrobcov a to som v úmysle určite nemal. Sme radi, že sa vôbec nájde niekto kto investuje peniaze do vývoja a výroby modelov a obohatí tak naše zbierky o charakteristické modely ČSD. Chcem skôr inšpirovať výrobcov k malým zlepšeniam. Ak si totiž sezónny modelár musí kompletne zakúpiť vyššie uvedený materiál tak ho to vyjde spolu na takmer 150,-SK (niektoré z mosadzných trubičiek sa predávaju napr. iba v 2ks baleniach) a to som do toho nezapočítal Evergreen profily predávané iba v 4-10ks baleniach kde cena jedného balíčku presahuje 100,-Sk. Mosadzné trubičky sa predávajú v závislosti od typu v dĺžkach 30cm alebo 50cm, pritom spotreba na jeden model aj s odpadom je približne 2 až 3 cm z každého typu a zvyšok materiálu zostane pohodený niekde v zásuvke. Preto mi pripadá logické, že ak by výrobca distribuoval uvedený material už “naporcovaný” tak by sa celková cena stavebnice zvýšila minimálne a modelárom by odpadla nutnosť ďaľších starostí a nákladov. Pritom by išlo o ďalší krok k zdokonaleniu už aj tak vydarenej stavebnice.
zlepil som dve vrsty polystyrénu z obalov na cd, perchloretylénom, tak aby sa spoj úplne zlial. odrezal som z toho tyčku štvorcového prierezu. vo vrtačke obrúsil na tvar kvapky, žiletkovou pilkou odrezal. (jeden odletel nevedno kam) potom som tiež z cd obalu, ale pôvodnej hrúbky odrezal štvorcovú tyčku a prilepil z boku k reflektoru kvapkou lepidla na kity. držiak s reflektorom som zasunul do otvoru kapoty. prednú stranu reflektoru treba vyleštiť, zvonka natrieť striebrenkou (bude akože vnútri) a potom ešte jednu vrstvu finálneho náteru. ďalšie je fikcia: celé to je akýsi svetlovod, čiže ak sa držiak osvetlí zvnútra, mohlo by to celé svietiť.
zdravím, kde sa dajú na slovensku kúpiť lepty od f. hekttor?
oficialne zastupenie f. hekttor na sk: http://www.vlaciky.eu/