Railnet

Krídlová skrutka

Moduly | Peter Harmady, 10. 12. 2011 (12004 zhliadnutí)

Hoci spojovacie otvory v čelách modulov majú priemer 12mm, používa sa na ich spájanie skrutka priemeru 8mm (dovolil som si nazvať to takto oficiálnejšie, ale myslím tým osmičku šrób), aby bolo možné vzájomne moduly polohovať, pretože presnosť a kvalitu položenia koľají máme každý inde. Asi najčastejšie je to M8 skrutka so šesťhrannou hlavou v spojení s M8 krídlovou maticou a podložkami. Na dobré upevnenie je obvykle ale potrebný aj kľúč, aby sa skrutka nepretáčala. Inou alternatívou je závitová tyčka a krídlové matice po oboch stranách, ktoré sa dajú upevniť rukami bez dodatočného nástroja. Výhody oboch (čo najmenej dielov a obsluha bez nástroja) spája krídlová skrutka, spomenutá tu. Môžeme sa tam dočítať, že kvôli dostupnosti, cene a obmedzenej dĺžke do 50mm sa zababováci snažili vyrobiť vlastnú verziu krídlovej skrutky. Pokus bol však neúspešný kvôli zbrúseniu šesťhrannej hlavy bežnej M8 skrutky tak, aby sa tam dala umiestniť M8 krídlová matica. Originálne krídlové skrutky v jednotkových množstvách som v našich končinách našiel v cenách niečo pod 1 EURo za kus tu, ale len 40 a 50 mm dlhé, rovnako ako spomínajú zababováci. Krídlovú skrutku M8x60, dokonca za lepšiu jednotkovú cenu som našiel tu, ale majú vysoké zahraničné poštovné a priamo do SK ani neposielajú.

 

Napadlo ma teda iné riešenie. Skrutka M8 vojde do krídlovej matice M12, hrany hlavy skrutky zapadnú medzi krídla matice M12. A nízka matica M8 zabezpečí, aby sa M8 skrutka v otvore krídlovej matice M12 nehýbala, presnejšie, aby sa hlava skrutky stále nachádzala medzi krídlami. Neviem, či normy riešia aj tvar krídel, ale dôležité je to, aby sa šesťhranná skrutka v krídlovej matici nemohla pretáčať, čiže aby sa krídla opierali o hlavu skrutky. S dvoma nie veľmi odlišnými typmi krídlovej matice M12, jedna z Hornbachu a druhá zakúpená v „normálnom“ železiarstve, to fungovalo, čiže hlava skrutky M8 sa hranami zaprie do krídel M12 matice. Na ďalšom obrázku je vidieť, ako to vyzerá poskladané a na porovnanie aj so samostatnou skrutkou M8x70 a „originálnou“ krídlovou skrutkou M8x40 (x50 teraz nemali):

Nízka M8 matica je použitá nízka preto, lebo šetrím použiteľnú dĺžku závitu skrutky. Otočná sila je prenášaná z M12 krídlovej matice hlavne na M8 hlavu šesťhrannej skrutky, ale pri viacnásobnom uťahovaní a uvoľňovaní sa môže nízka matica uvoľniť tiež. Vhodná by bola poistná matica, ale nízku som nevidel. Nízku maticu M8 je dobré poistiť (závitovým lepidlom), alebo s pritiahnutou maticou privariť hlavu skrutky ku krídlovej matici. Zvarený spoj už potom nízku maticu nepotrebuje, ale zvar bude asi potrebné trocha obrúsiť.

Krídlová matica spolu s nízkou maticou zaberú približne 12mm z dĺžky skrutky, zvar bez nízkej matice len asi 8mm, takže na spájanie aj hrubých čiel je dobré použiť M8 skrutky dlhšie, napríklad M8x60 až 70. Pre tenšie čelá budú dostatočné aj originálne krídlové skrutky M8x40-50. Krídlová matica M12 vyžaduje viac priestoru (väčší polomer) na otáčanie než M8, na to treba pamätať pri moduloch s obmedzeným miestom okolo upevňovacích otvorov. Za asi najväčšiu výhodu však považujem to, že krídla M12 sú lepšie uchopiteľnejšie než krídla M8 a spoj dokážeme ručne bez nástroja pritiahnuť silnejšie.

Výhody: lepšia uchopiteľnosť väčšej krídlovej matice a beznástrojové uťahovanie, realizácia na kolene, cena (M12 krídlová od 0,20-0,50 EUR podľa množstva, M8 skrutka + M8 nízka matica 0,10-0,15 EUR), dostupnosť.

Nevýhody: možné komplikácie v stiesnených pomeroch okolo spojovacích otvorov, neotestovaná dlhodobejšia prevádzka nezvarenej verzie.

 

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasov: 1] -      + 

Pridať nový komentár

Zdeno 10.12.2011 18:25:08

co tak pouzit tekuty kov a
slepit 8mm sroub s 8mm kridlovou matkou ?
---
Nebo to nahrat nad plynem a zalit obycejnou cinovou pajkou.
---
Jinak mi tam dost chybi podlozka, protoze samotna kridlova matka casem znehodnoti otvor v modulu.

Reagovať

Zdeno 10.12.2011 18:30:04

zle napisane,
8mm zavitovou tycku prilepit nebo zalit na 8mm kridlovou matku.

Reagovať

harmi 10.12.2011 22:00:31

Nuz na cinovu pajku by som sa velmi pevnostne nespoliehal, ale specialne dvojzlozkove lepidla samozrejme asi drzia skvele. Pri slabom zalepeni a silnom namahani by sa mohla zavitova tyc pretocit, ale srob so 6hrannou hlavou nie, lebo mu to zavadzajuce kridla nedovolia. Zaroven vacsie kridla tvoria vacsiu paku na otacanie, takze velkost naozaj nie je nevyhoda.

A samozrejme podlozka bude aj nadalej, tu neplanujem zrusit.

Reagovať

zdeno 11.12.2011 08:44:55

abych pravdu napisal, kridlove matky se mi moc neosvedcily. Jsou vynikajici na letmo ulozene nohy, kde staci mensi sila na zafixovani. Ale spojeni modulu je trosku jine kafe.
---
Mne osobne se osvedcily dlouhe matky, teda neco jako zavitova tyc, ale protikus, se zavitem vnutri. Takova matka je dlouha asi 5-6cm a je velmi snadno uchopitelna racnou, klicem nebo kombinackami. Tim padem je schovany zavit na zavitove tycke a neda se ozizlat, jako u normalni matky nebo kridlove matky, ktera se taky nekdy musi silneji pritahnout, pokud modul presne nepasuje.
---
Za nejvetsi vyhodu teto dlouhe matky ale povazuji pouziti male racny na utahovani nebo povolovani, to uzasne zrychluje montaz a demontaz. U normalni matky se racna neda pouzit, protoze kdyz sroub vycniva, tak se racna neda nasadit. Moduly totiz nemaji definovanou stejne silnou stenu modulu a tak se neda definovat, jak dlouhy musi byt sroub a kazdy radsi koupi delsi.

Reagovať

MirekTT 14.12.2011 11:56:15

Ahoj, my to děláme takhle: [url]http://mirektt.rajce.idnes.cz/Ruzne/#DSC07503 .jpg[url]
(8 fotek) Je to čisté bez mechanických úprav a použitelné jak na výškové stavění nohou, tak spojování modulů. Šroub s víčkem se velmi dobře drží a dotahování křídlovkou je naprosto dostačující. Nic se neprotáčí, dotáhne se to fest a jde to dobře povolit.

Reagovať

Pridať nový komentár