Modelári sme rôzny, niektorí robíme radšej vozidlá, iní domčeky a niektorí majú k výrobe prírody takmer odpor. A tak sú niektoré naše koľajiská, alebo moduly v prevedení „doba ľadová“. Tento seriál bude o našich skúsenostiach zo zazeleňovaním okolia koľají. V tomto diele sa bude venovať podkladom.
Pri pohľade na okolie koľají na moduloch a koľajiskách zväčša obdivovatelia krútia hlavami a „híkajú“ od údivu. Buď nad perfektným prevedením, alebo nad úbohosťou prevedenia. Ako docieliť, aby sme boli spokojní s prevedením my sami a rovnako aj obdivovatelia? Aké chyby robíme najčastejšie pri modelovaní krajiny.
V prvom rade (rovnako ako pri vozidlách) je potrebné podrobné štúdium originálu. Samozrejme tu nenájdeme technické výkresy a tak sme odkázaný na vlastnú tvorivosť, alebo aj nie?
Vyjdite si (najlepšie) s digitálnym fotoaparátom do prírody a skúste si obísť podobné úseky tratí a ich okolia, aké chcete znázorniť na svojom koľajisku/module. Foťte hlavne z nadhľadu (z nejakej vyvýšeniny), aby ste mali podobné pohľady, ako na svoje koľajisko/modul. Nafoťte si vždy celok a následne detail. Najvhodnejšie obdobie je práve teraz – neskorá jar / skoré leto. Všetko sa už zelená a niečo už začína schnúť. Pár záberov som nafotil aj ja a tak Vám ich ponúkam ako námety s komentárom.
Najväčším prehreškom modelárov, ktorí modelujú krajinu je fádnosť a jednoliatosť. Občas majú pozorovatelia dojem, že si modelár kúpil jeden druh posypu (modelového koberca) a ten aplikoval na celú plochu.
Celkový pohľad na krajinu,
väčšina modelárov znázorňuje krajinu ako jednoliaty celok, ale až na pár výnimok to tak nie je.
Trať v krajine – pohľad z návršia, z vinohradov
Pri takomto pohľade vyzerá naozaj okolie koľajníc (lúka) jednoliate, ale je také naozaj?
Pri bližšom pohľade zistíme, že kde – tu sa nájde popri trati kríček
(hlavne v odvodňovacom jarku, kde poľnohospodári zeleň nekosia)...
... a pri pohľade zvrchu zistíme, že lúka je rôznofarebná a dokonca aj nerovnako vysoká.
Pri bližšom pohľade zistíte, že aj tá skoro jednoliata zeleň je tvorená trsmi
rôznej farby a výšky a pomedzi sú sem - tam aj rôznofarebné kvety.
A čo monokultúry – obilie, repka, kukurica...
Čuduj sa svete, ale ani tu nie je jednoliaty koberec, bývajú tam stopy od traktora
(monokultúry sa musia chemicky ošetrovať),
a občas vietor, voda, alebo miestne inak úrodná zem spôsobia odlišne vyzerajúce plochy.
Sady, vinice a podobné plochy:
Vinič v detaile vyzerá ako jednoliaty, každý riadok rovnaký,
ale skúste
sa pozrieť na úplne prvý obrázok, tie terasy pod lesom sú vinohrady a nie sú jednoliate,
úbočia sú zarastené trávou a rôznymi kríkmi a medzi tým rastú stromy.
Kríky (šípová ruža) na lúke pri vinohradoch.
Nízke stromy popri ceste a železnici („náletová“ zeleň) – baza čierna, agát, jaseň, lieska...
Ako vyzerajú násypy a zárezy tesne okolo tratí?
Násyp hlavnej trate s bujnou zeleňou.
Drobné kríky a popínavé rastliny na násype.
Železnica v záreze – drobné kríky, tráva, popínavé rastliny.
Hlavná trať v záreze – aj tu je dosť trávy, ako medzi koľajami, tak v odvodňovacom jarku
a rovnako za ním (vpravo) bujnie prales náletových kríkov a stromov.
Okolie mostov býva tiež zazelenené.
Čo rastie medzi koľajami na staniciach, vlečkách...
Zarastená stanica na miestnej trati - žst. Nové Košariská
(všimnite si rôznosť farieb trávy, od sýtozelenej, cez bledozelenú až po žltú a hnedú).
Zeleň na stanici – domček, domček pred kým sa skrývaš...
Máte radi Vlčí mak? Ja áno, hlavne medzi koľajami, krásne oživí „fádne“ železničné fotky.
Popínavá zeleň na múrikoch a plotoch.
Nálet jaseňov popri plotoch.
Úplne normálny vzhľad vlečkových koľajísk v lete
(koľaj vpravo je dennodenne používaná, toto nie je opustená vlečka)
Drobné kríčky popri zábradlí na odstavnom koľajisku
( nádherné rôzne odtiene zelenej a krásny hrdzavohnedý kamienkový chodníček popri koľaji)
Lesné a poľné cesty a chodníky:
Typicky vyzerajúca poľná cesta – vpravo a vľavo lúka,
v strede medzi vyjazdenými stopami nízka tráva.
Detail poľnej cesty.
Poľná križovatka.
Úzky chodník.
Pár príkladov (takmer) jednoliatej krajiny:
Krajina skoro na jar.
Odvodňovací jarok so suchou trávou popri železnici a čerstvo vzídená ozimina na jeseň.
Čerstvo zorané pole a pás vysušenej trávy popri železnici na jeseň.
Trať na jeseň.
Pre zaujímavosť malé porovnanie:
Jeden strom a jeden krík fotené takmer z toho istého miesta v decembri a v máji...
Nabudúce praktické skúsenosti: čo, ako, prečo a čím...
(ako bonus, malá upútávka...)
Vraťov traťový modul – ešte bez poriadneho zaštrkovania a patiny.
Dano s Jožom sadia trávu...
Marian Pavúk Paulini