Ako správne zapojiť LED v lokomotíve
V poslednej dobe som sa niekoľkokrát stretol s otázkou ako zapojiť LED ako osvetlenie modelu. S klasickou žiarovkou nikdy neboli problémy...Spísal som tento rýchlokurz geniality :-)
Opakovanie učiva základnej školy:
Obvodom prechádza prúd, ktorý je priamo úmerný napätiu (čím väčšie napätie, tým väčší prúd) a nepriamo úmerný odporu v obvode (čím väčší odpor, tým menší prúd). Prúd vypočítame I=U/R (napätie na odpore je U=I.R, odpor R=U/I stále ten istý vzťah). Potiaľto učebnica fyziky.
V obvode sa nachádza tzv. zdroj jednosmerného prúdu (čo je napr. batéria, alebo transformátor s usmerňovačom, detaily zanedbajme.)
- 1.ponaučenie:
onen zdroj prúdu je správne „napäťový zdroj“, t.j. niečo čo dáva (relatívne) konštantné napätie na svorkách, inými slovami, zdroj sa snaží pretlačiť obvodom taký prúd aby platil vzťah I=U/R. Takto sa chová napr. batéria (správne je „článok“) alebo akumulátor a aj zdroj pre železnicu za takýto zdroj považovať môžme. Ak je odpor „veľký“, prúd je malý, je všetko v poriadku. Ak zmenšujeme odpor, zväčšuje sa prúd, ale napätie zostáva približne rovnaké (nie je to celkom tak, ale to je iná story).
Pripojme teda do obvodu žiarovku. Ak je to žiarovka ktorá je určená na dané napätie, žiarovka sa rozsvieti a všetko je v poriadku. Ale toto už nie je celkom také jednoduché. Vlákno žiarovky sa rozžeraví a všetko vyzerá že je v poriadku. Žiarovka s parametrami 12V 50mA (bežná) má teda odpor 12/0,05 = 240ohm. Vezmite si ohmmeter a odmerajte ho. Je to čudné, ale nameriate asi 30ohm. Zjavne niečo nesedí: pri 12V by mal tiecť prúd 12/30 = 0,4A (teda asi 8x väčší). Riešenie je z učebnice fyziky: kovy so zvyšujúcou teplotou zvyšujú svoj odpor.
- 2.poučenie
Prúd prechádzajúci žiarovkou NIE je úmerný napätiu. So zvyšujúcim sa napätím sa síce prúd zvyšuje, ale omnoho pomalšie ako rastie napätie. Iný dôsledok tohto javu je, že žiarovka v relatívne širokom rozsahu napätí svieti skoro rovnako, alebo ešte inak, žiarovka si „stabilizuje prúd“ (zvýšenie prúdu spôsobí, že sa viac zohreje vlákno, to spôsobí zväčšenie odporu a to zas následne zmenšenie prúdu)
Toto správanie nám je všetkým jasné aj bez tejto teórie. Žiaľ úplne inak to je s LED. Predovšetkým LED je polovodič (teda nie vodič) a ten sa chová inak. Polovodičová dióda má tú vlastnosť, že neprepúšťajú prúd jedným smerom. Lenže ona niekedy neprepustí prúd ani tým „správnym“ smerom. To preto, že na „otvorenie“ polovodičového prechodu treba isté napätie. Inak, pri malom napätí kladie dióda vysoký odpor (skoro ako izolant), až pri prekročení istej hraničnej hodnoty (pre „normálnu“ diodu to je cca 0,7V) sa odpor prudko zníži a môže pretekať teoreticky ľubovoľne veľký prúd. Priebeh potom vyzerá asi takto:
Takto funguje aj LED (svietivá dióda), len to otváracie napätie je vyššie (1,4 až 2,5V, podľa farby). Čo sa teda stane ak pripojíme LED rovnako ako žiarovku? Kým napätie bude pod „otváracím“ napätím tak nič. (napr. zelená LED na NiCd článok). Keby sme však spojili dva články do série (2,4V) začne pretekať diódou značne vysoký prúd. Ak sú články dostatočne silné, zaručene diódu zničia. LED nikdy nepripájajte priamo na zdroj napätia!
Tak ako to riešiť?
LED diodu musíme pripojiť na „prúdový zdroj“. teda nie na napäťový zdroj (ako sú známe zdroje) ale niečo čo dáva relatívne konštantný PRÚD, pričom nás nezaujíma napätie. Inak: takýto zdroj dáva na výstupe také napätie aby obvodom tiekol zvolený prúd. To je ideálne pre LED, tá má v parametroch prevádzkový prúd (na rozdiel od žiarovky, ktorá je na dané napätie).
Táto hromada teórie treba aby sme pochopili ako sa správne k LED dióde správať. Bežne však prúdové zdroje neexistujú lebo majú „čudné správanie. Mali by sa skladovať „skratované“ (aby tiekol prúd, lebo pri „rozpojení“ obvodu by teoreticky malo narásť napätie do nekonečna.) Z praktického hľadiska nám stačí náhrada, našťastie veľmi jednoduchá: Ak do série k napäťovému zdroju zaradíme odpor, bude sa chovať čiastočne ako prúdový: Bez záťaže (veľký odpor) dá plné napätie, pri záťaži (malý odpor) napätie poklesne, až pri „skrate“ potečie práve ten prúd, ktorý zodpovedá odporu.
- 3.ponaučenie
LED pripájame vždy cez vhodný odpor. Výpočet je nasledovný: R=(U-1,5)/I kde I je menovitý prúd diódy (býva spravidla 2mA až 100mA pre vysokosvietivých diódach). Bežene nastavujeme 10 až 20mA. U je napätie zdroja.
Ďalšie „múdre“ rady. LED spájame pokiaľ možno do série, nie paralelne. Pri paralenom spojení sa môže stať že diódy nebudú svietiť rovnako vplyvom rôzneho „otváracieho“ napätia. Ono je pre rovnakú farbu skoro rovnaké, ale lepšie riešenie je dať každej dióde svoj pracovný odpor.
Použitie diódy v obvodoch so striedavým prúdom (alebo aj jednosmerným, ale keď sa polarita napätia môže zmeniť:
LED je síce dióda, a teda v závernom smere nevedie prúd, ale nie je konštruovaná na vysoké záverné napätie. Vyššie napätie môže LED „preraziť“ a nevratne zničiť. Záverné napätie bežnej diódy je základný katalógový údaj, U LED sa žiaľ bežne neuvádza (nepredpokladá sa také použitie). V praxi toto napätie sú desiatky Voltov, ale nespoliehajme radšej na to. Ak teda používame diódu napr. v lokomotíve, pre istotu ju „ochráňme“ obyčajnou diódou (zapojenej rovnako ako LED).
Na základe pripomienky od "Ferri" je nasledovné zapojenie nadbytočné:
Ak sú LED zapojené antiparalelne, chránia sa navzájom, teda postačí nasledovné zapojenie:
Pripojenie LED k dekóderu.
LED sa pripája na príslušný funkčný výstup a „spoločný“ modrý vodič, opäť cez odpor. Na spoločný vodič ide anóda, funkčné vodiče sú „zem“. Keďže svieti naraz iba jedna z diód, predná a zadná môžu mať spoločný odpor. Ak však zapájame aj červené svetlá, predná a zadná LED musí mať samostatný odpor.
Použitie dvojfarebnej diódy s dvomi výstupmi, (podľa smeru prúdu svieti červene, alebo žlto). Treba použiť malý trik pri zapojení.
Pridať nový komentár
eugen 25.04.2005 03:30:12
doplnenie
ešte by som dodal, že niekedy treba pripojiť kondenzátor paralelne k led-om (za odpor), lebo niektoré motory dokážu vygenerovať toľko napätia, že aj počas jazdy vpred led diody určené na opačný smer začnu blikať. toto väčšinou kondenzátor rádovo 100 nf odstráni.
Reagovať
zdenek valter 26.05.2005 11:44:01
re: doplnenie
priznam se eugene, ze stim jsem se nesetkal.
i kdyz to je mozne.
spis s tim, ze pri vypnuti proudu u analogovych lokomotiv
se pri dobehu rozveci svelta opacne !
motor pusobi jako dynamo.
Reagovať
ferri 15.05.2005 16:05:11
zapojenie led
pri "protiparalelnom" zapojeni led nie je nutna dalsia "ochranna" dioda nakolko zaverne napatie ur nebude nikdy vacsie ako uf diody (tj. cca 2,7v, zalezi na pouzitom type).
Reagovať
jki 20.05.2005 10:05:29
re: zapojenie led
to je pravda, v zápale boja mi to uniklo, urobím nápravu do článku...
ďakujem
Reagovať
zdenek valter 26.05.2005 12:13:08
re: zapojenie led
ochranou diodu muzes jozo taky zapojit antiparalelne !
Reagovať
jki 05.06.2005 20:46:19
re: re: zapojenie led
to ano, ale načo zbytočný odber? (aj keď je to pár ma...)
Reagovať
marian_r 01.06.2005 17:26:14
ja by som sa nespoliehal
že na ledku stačí 1.5v. 8-)
Reagovať
brano2 09.12.2005 10:36:53
zapojenie led
chcem upozornit ze seriove zapojenie diod ledky neochrani, v zavernom smere sa napatie rozdeli medzi led aj beznu diodu, neda sa zarucit akym pomerom (obe su v zavernom smere). preto treba zapojit k led opacnym smerom ci uz led alebo beznu diodu (ale tu len s dimenzovanym rezistorom na skrat-aby nepretazoval diodu ani zdroj). len tak zarucite nizke napatie v zavernom smere (alebo zenerovou diodou).
druha vec - blikanie pri vypinani. v motorcekoch su cievky a v cievkach sa pri odpajani indukuje vysoke napatie opacneho smeru, preto sa davaju paralelne k cievkam jednosmernych rele diody.. motorcek sa raz toci jednym smerom raz druhym (podla smeru jazdy), preto to tu takto diodou nepojde..
Reagovať
martin 08.06.2006 21:58:36
ach ta matika
omlouvám se, ale možná by místo
12/0,05 = 600 ohm
bylo lepší
12/0,05 = 240 ohm
zdravím.
Reagovať
jki 26.01.2007 16:25:35
re: ach ta matika
božie mlyny melú pomaly ale iste. opravené. ďakujem.
Reagovať
Pridať nový komentár