k článku: Štátna ochrana hnuteľných pamiatok na ČHŽ
zo dňa 14.11.2005, autor článku: Marian
ahoj tomáš, najprv zásadná vec na začiatok: celá táto snaha nie je namieraná proti alešovi a neslúži na jeho odstránenie. táto snaha je snahou o zachovanie pamiatok... aby som vysvetlil moje postoje a aby som znovu nebol označený za nacionalistu malý príklad na začiatok: predstavte si národné technické múzeum v prahe. je to inštitúcia, ktorá našťastie zbiera pamiatky pekných pár rokov a aj jej zbierky sú veľmi cenné. predstavte si, že táto inštitúcia začne mať problémy so zatekajúcou strechou. štát jej neposkytne dotáciu na opravu strechy, ale riaditeľ sa na to nebude môcť pozerať a dá strechu opraviť na úver. lenže ani potom štát nič neposkytne (hoci nasľubuje veľa) a tak sa riaditeľ rozhodne, že z depozitu odpredá zopár vozidiel, ktoré nie sú zapísané do štátneho zoznamu pamiatok do nemecka. týmto získa financie na splatenie úveru. podľa neho urobil dve kladné veci - opravil strechu múzea a vozidlá z depozitu sa dostali k vlastníkovi, ktorý ich okamžite zrenovuje. možno mu niečo vyčítať? predpokladám, že ak by sa toto stalo, asi by sa v čechách protestovalo... ako som už naznačil, slovensko je ešte stále krajinou, ktorá si ešte nevie dostatočne vážiť svoje technické pamiatky. môžeme iba stále bojovať o priazeň verejnosti a tlačiť na štátne úrady a inštitúcie, aby boli technické pamiatky rovnako cenené, ako obrazy, ikony... záchrana vývozom (aj keď legálne) za hranice tento problém nerieši... musím povedať, že: 1. nie som proti výmenám pamiatok (typickým prípadom výmeny je výmena loko 331 mdc s maďarskom za pre maďarov cenné vozne a kópiu dištančného návestidla - obe strany sú spokojné a neprišli skrátka ) 2. nie som proti zápožičkám historického materiálu (ostatne aj bufetový vozeň čhž - ex m 21 je majetkom ntm praha...) 3. nie som ani proti odpredajom historickej techniky do súkromných rúk, ak sa tento odpredaj poistí zápisom do štátneho zoznamu pamiatok 4. nie som ani proti (ako poslednej možnosti) šrotácii, ak sa vyčerpajú všetky možnosti využitia a ak je technika tohto typu tak "premnožená" že sa nenájde pre ňu ani iné využitie. (ale podľa mňa aj vozne s pokrivenými rámami a nepojazdné sa dajú využiť ako reklamné pútače, štýlové reštauračné stoly, lavičky na peróny ... fantázii sa medze nekladú a architekti by si prišli na svoje - stačí nakuknúť do zahraničia) pavuk
Zobraziť článok Štátna ochrana hnuteľných pamiatok na ČHŽ