Keď most, tak aký? Malo by to byť efektné, netreba dodržiavať presné reálie. Nejako sme sa spoločne dopracovali k drevenému mostu aký je možné vidieť v amerických westernoch a na amerických koľajiskách. Treba uznať, že tieto mosty sú na pohľad efektné. Priznám sa, že som vždy chcel takýto most postaviť, takže moc veľa ďalšej motivácie nebolo treba. Na realizáciu nám ostal necelý mesiac.
Začali sme zháňaním podkladov. Predsa len sme modelári a aspoň základné proporcie by sme mohli dodržať. Internet, kamaráti a domáce archívy poskytli všetko potrebné. Pôvodná idea bola postaviť most v oblúku. Keď sme zistili aký malý polomer máme k dispozícii, tak sme sa radšej rozhodli pre stavbu rovného mosta. Po nakreslení pár náčrtkov sme sa mohli pustiť do roboty. Jožo sa vybral na nákupnú cestu a značne preriedil zásoby bratislavských modelárskych predajní a hobbymarketov. Ono sa to nezdá, ale na takúto konštrukciu ide toho dreva dosť. Keďže most je v mierke 1:22,5 tak nejde o žiadneho drobčeka.
Keď sa pozrieme detailnejšie na konštrukciu takéhoto typu mosta, tak vidíme že je tvorený priehradovou konštrukciou pilierov. Pospájaním pilierov je potom možné zostaviť samotný most. Podobnou cestou sme sa vybrali aj my. Jožo sa pustil do stavby pilierov. Keďže som bol v tej dobe pracovno-spoločensky zaneprázdnený, tak si na mňa patrične zanadával, že som si vymyslel most a nechal som ho v štichu. Žiaľ, z tejto časti stavby nemáme fotodokumentáciu. Musím ale povedať, že Jožo odviedol perfektnú robotu a okrem pilierov pripravil aj základ mostovky. Následne sa to všetko presťahovalo ku mne a zostavovanie mosta mohlo začať, čo si priblížime nasledovnými fotkami.
Prvé spoje medzi piliermi. Rozhodli sme sa spájať vždy dvojicu pilierov a nie naraz všetkých 5 pilierov.
Jasné, že po prvých spojoch bolo nutné overiť konštrukciu. To znamenalo položiť na mostovku koľaj a položiť na ňu vlak. Prvý výsledok bol veľmi uspokojivý.
Tu už vidíme zostavenú základnú kostru mosta. Na pilieroch pribudli spevňujúce lišty umiestnené do kríža.
Mostovka. Tu sme sa rozhodli trošku zaimprovizovať a spraviť lávky a zábradlie. V amerike to tieto typy mostov nemali.
Zvierok nebolo nikdy dosť.
Pohľad na základnú kostru mostu už aj s hotovou mostovkou.
Uplietol som si na seba bič. Povedal som si, však sme modelári a chce to nejaký detail. Keďže tieto mosty boli vlastne montované, tak je na nich kopec skrutiek. Tak som sa rozhodol pre ich výrobu. Prečo robiť niečo jednoducho, keď si môžem skomplikovať robotu.
Najprv som narezal zo šesťhranu Raboesch veľkosti 4 mm zhruba 2mm kúsky. Na tej kôpke ich je asi 350 a treba ich aj začistiť.
Z matice by mal trčať aj kus skrutky. Najprv som mal nápad, že z 2 mm plastovej tyčinky Evergreen jednoducho narežem cca 1 mm kúsky. Moc sa mi nedarilo. Konzultoval som to aj s chlapcami na klube. Každý mi povedal, že kde je problém, stačí zobrať nôž a nakrájať ich. Hm, ľahko sa povie, horšie robí. Vyskúšali si to viacerý ale zopakovať rovný rez sa nikomu nepodarilo viackrát ako dvakrát. Tadiaľto cesta nevedie. Už som sa skoro rozhodol vynechať skrutky. Doma som prehádzal náradie čo mám a narazil som na dierovače. Najmenší má 2,5mm, bol som zachránený. Zobral som plastovú dosku Evergreen o hrúbke 0,5mm a poďho vysekávať. Kôpka na fotke je zase zhruba tých 350 kusov.
Plast je biely, skutočné skrutky určite nie, tak som si vymyslel takýto zlepšovák aby mi pri striekaní nelietali drobné kusy po kuchyni. Zobral som obyčajnú maskovaciu maliarsku pásku a nalepil na konštrukciu. Lepivá strana mi ostala hore, na ňu som poprilepoval šesťhrany.
Nasledovalo prilepenie vysekaných krúžkov. Paradoxne toto išlo veľmi rýchlo.
A mohol som striekať. Toto celé som si zopakoval trikrát. Na moste je niečo málo cez 500 takýchto skrutiek.
A tu je výsledok. Tomuto ešte predchádzalo morenie celej konštrukcie. To mi dalo dosť zabrať. Nabudúce morím všetko dopredu.
Posledná fáza stavby. Stačilo dolepiť spevňujúce lišty medzi piliermi. Tieto som si už dopredu namoril. Mostovku nie je vidieť. Je odnímateľná a v tejto fáze stavby bolo aj lepšie, že bola dole.
A tu je most v svojej plnej kráse.
Ak si výsledok našej práce chcete pozrieť, navštívte výstavu v Bibiane. Plagát výstavy je aj na našom webe.
peťo, je to fakt pekné dielo, dúfam, že po skončení výstavby ho nepoužijete na grilovanie. ale nechápem ako ste sa dostali k tejto mierke. veď už si bol na dobrej ceste. po tom ako si sa zriekol " spropadenej" mierky ho a pretúpil na kráľovskú veľkosť tt aj keď zatiaľ iba skryte a nazýval si ju hoe :-)))))). a nevyhováraj sa na pavúka, to je tiež tt, tak kto má v tom prsty?
chlapi, nadherna robota! pato p.s.: uz ha len zmensit a urobit h0e modul.
chlapi, dik to buh2: mas to nejako pomylene:-) ja som sice presedlal na h0e, co je prechod z 16,5 mm na 9mm, cize ziadne h0m a 12mm, takticky som tento rozmer preskocil:-))) inac nie som ziaden mierkovy rasista, takze moze byt aj lgb. to patrik: mozno bude aj v h0e, technologiu mam zmaknutu, sice to nebude moc podla nasich realii, ale preco nie, dal si mi chrobaka do hlavy
pěkný kousek nábytku :-) . dovedu si představit jak to stojí doma v obýváku i s tou mašinou . akorát nevím , která ženská by z toho chtěla utírat prach . martinp
umiestnil by som takýto most mezdi kuchinskú linku a stolom v kuchyni, úplna trať +vhodná súprava plošinových vozňov vám dovezie na stôl k vám aj vašu rannú kávu, koreničky ,frťana a iné, ovládač odporúčam mať v dosahu. ,,spojili by ste príjemné s užitočným. ,,
oj stavby vedúci, to je onakvejšia kapustička. silno si ma inšpiroval , len času nieto. podobná stavba bola skutočná aj na slovensku dôkazom toho je foto v knihe laciho kmeťa - jr banská bystrica " dolná štubňa 1940 - 2000 str. 36 obr.14 " stavebný most ponad starohorský potok na 2. úseku stavby.
laci, dik za tip, mas ty pravdu, uz som si to pozrel, skutocne to tam bolo a dokonca je v obluku, to sa mi paci:-)