k článku: "Patina", ktorá nie je patinou
zo dňa 05.10.2004, autor článku: Jozef Kiss
bocnica vagona naozaj nie je z jedneho kusu, ale z latí, ktoré do seba zapadajú drážkami. nie je problém to zmerať, ale odhadadom to vidim na cca 1,5cm (= h0/0,17mm, tt/0,125mm), preto si myslím, že u modelov je to možno až premrštené a u tt modelov aj dostatocne výrazné, pri primeranom zväčšení. voľným okom zo vzdialenosti 1m (taký bežný odstup pri pohľade na koľajisko) toho veľa vidieť nie je. dá sa to však ohmatať a lupou sa presvedčiť, že výrobca v tomto nešvindľoval. priložil by som aj foto skriň a leptu + zváčšený pohľad na ten uhliak, žiaľ to nie je možné. samozrejme hrat sa s tým dá, ale neberiem, že treba vylepšovať niečo po výrobcoch, teda tých priemerných určite nie. jk
prepáč jozef, že s tebou budem polemizovať, ale našiel som si v elektronickom lexikóne slovenského jazyka tento výraz : patina [-t-] -y ?. 1. sivozelený povlak na medených predmetoch, medenka 2. jemný povlak dodávajúci niečomu starobylý ráz: patina na soche, na obraze; pren. dýchať patinou vekov podľa mňa práve to, čo si predviedol na svojom vagóne je patina v plnom rozsahu. v plastikovom modelárstve je patina definovaná ako "znázornenie opotrebenia prevádzkou" čo považujem za analógiu 2 definície lexikónu. a práve to si predviedol, pretože ak si pozorne všimneme nové vozne v tom prevedení o ktorom si písal, tak tie tiež ešte nemajú jednoznačne "oddelené" jednotlivé prvky špárami. aj skutočné vozy, pokiaľ sú nové pôsobia jednoliato. tie špáry sú evidentné až po čase, keď sa v nich uchytia rôzne nečistoty a prach. ale o tom môžme polemizovať do nekonečna, pretože 10 ľudí bude mať 10 názorov. rozhodujúce je, že akákoľvek realistická úprava vozňa ho pekne
Zobraziť článok "Patina", ktorá nie je patinou