Railnet

LKAB

Modelovanie | Radovan Bajer, 13. 06. 2014 (7252 zhliadnutí)

Luossavaara-Kiirunavaara AB (Aktiebolag) je skrátene LKAB. Jedná sa o medzinárodnú minerálnu skupinu, popredný svetový výrobca spracovania železnej rudy a rastúcim dodávateľom minerálnych výrobkov pre ostatné priemyselné odvetvia. Hlavná časť rudných produktov železa sa predáva v európskych kombinátoch. Existujú ďalšie významné trhy v severnej Afrike, na Blízkom východe a juhovýchodnej Ázii. Predaj priemyselných nerastov prebiehajú hlavne v Európe a na rozvíjajúcich sa trhoch v Ázii a USA.

Obrázok znázorňujúci princíp firmy LKAB

Aby sa železné pelety dostali včas do prístavu v Narviku, potrebujeme tri veci. Železnicu, lokomotívy, ktoré dokážu utiahnuť vlaky úctyhodnej dĺžky a hlavne hmotnosti, no a v neposlednom rade vagóny.

Informácie nájdete aj na stránke: http://spz.logout.cz/trate/malmbanan.html

Tento článok bude práve o vozňoch na dopravu rudných peliet spoločnosti LKAB a porovnanie skutočnosť verzus model. Jedná sa o vozy Malmvagn FAMMOORR 050 pre LKAB.

Vozeň s poradovým číslom 5000 (1000 vozeň tejto konštrukcie pre LKAB)

Tieto typy vozňov sú najvýznamnejšou dodávkou pre spoločnosť. Jedná sa taktiež o najväčší projekt dodávky železničných vagónov do Švédska v celkovej hodnoty objednávky vo výške 800 miliónov SEK. Vagón uvezie až 100 metrických ton, čo je o 25 percent viac než predchádzajúce generácie vozov. Spolu s modernizáciou železničnej trate Malmbanan a novou generáciou vozňov sa zvýšili prepravné kapacity až o 60%. FAMMOORR 050 je vyrábaný v spolupráci s K-Industrier. V septembri 2012 sme doručil tisíci vagón pre LKAB čo zachytil aj výrobca modelových vagónov LKAB, firma Roco s ich 4-dielnym setom.

Technické dáta:

  • Dĺžka medzi osou spojok 10300 mm
  • Podvozok od stredu ku stredu vzdialenosť 6744mm
  • Celková výška 3640 mm
  • Max. šírka 3490 mm
  • Hmotnosť obalu 21,6 ton
  • Nosnosť (netto zaťaženia) 102 ton
  • Vozeň s objem 50 m3
  • Max. nápravu 31 ton
  • Max. rýchlosť (prázdny) 70 km / h
  • Max. rýchlosť (naložený) 60 km / h
  • Rýchlosť pri nakládke a vykládke 0,25 m / s až 0,6 m / s
  • Typ Podvozok AMSTED Motion Control
  • Rázvor 1778 mm
  • Meradlo 1435 mm
  • Ložiská kolies Kompaktná UTB, trieda K, SKF
  • Priemer kolesa (max.) 915 mm
  • Priemer kolesa (min.) 857 mm
  • Sada kolies hmotnosť 1,341 kg
  • Podvozok hmotnosť (vrátane bicykla a mechanická brzda zariadení) 4,650 kg
  • Min polomer oblúka 90 m
  • Brzdová sústava
  • Závesný typ UIC
  • Brzdové valce 2 x BGS 10
  • Relé ventilu DU 111-B
  • Distribútor ventil Knorr KE 1d-g-SL
  • Prázdne / load ventil LW-1
  • Nastavovač odľahlosti zdrží SAB Wabco DRV2A10-350
  • Parkovacia brzda Ručná brzda skrutka
  • Spojky Stredná spojka, typ SA-3
  • Typ Ťažná AAR
  • Yoke AAR Y 45AE
  • Ťažného zariadenia baník Crown SE
  • Výška spojka (nominálna) 1040 mm

Ak sa človek zapozerá bližšie tak zistí, že v skutočnosti by sme mohli hovoriť o vozňových jednotkách, kde každú jednotku tvoria dva vozy spojené medzi sebou tyčovým spriahlom a každý voz z jednej strany je následne vybavený automatickým spriahlom SA3. O výhodách SA3 spriahla nechcem hovoriť, jednou je hlavne vyššia ťažná sila. Vlaky o hmotnosti cez 8000 ton by sme si asi nevedeli predstaviť klasickým spojením hák, strmeň tiahlo. Obdobné tyčovie využívajú príkladne aj vozne v Severočeských hnedouhoľných dolov typu LH.

Model….

Firma Roco reaguje na 1000 kus vozňa LKAB setom s katalógovým číslom 67062. Uvedený set obsahuje 4 vozne FAMMOORR 050 z toho dva sú výrazné. Strieborný s číslom 4999 a žltý s číslom 5000, ktorý je v podstate legendárny 1000 vozeň LKAB, čo má aj na boku vozňa vyznačené. To že existujú aj iné sety s inými číslami a typmi konštrukcie nemám v úmysle opisovať v tomto článku.

Vozne od firmy Roco sú na prvý pohľad veľmi pekné. Set obsahuje doplnky ako sú hadice, spriahla a hadice pre spájanie dvoch vagónov do vozovej jednotky spojenej tyčovým. Spriahla sú v dvoch prevedeniach a to klasické očkové spriahlo a spriahlo SA3, ktoré je celé z plastu a Roco sa snažilo napodobniť reálne spriahla. K spriahlam sa ešte vrátim.

Podvozky vagónov tak ako v skutočnosti aj v modelovej veľkosti odpovedajú prevedeniu Diamond. Takže tieto vozne sú skôr také americké ako európskeho prevedenia. Diamond podvozky majú svoj účel. Sú odolnejšie a majú vyššiu nosnosť ako bežné podvozky Y. Aj tu sa Roco vyhralo a keďže mám doma aj modely vozňov amerického výrobcu Althern, môžem konštatovať, že podvozky sa dajú porovnať práve s americkými špičkovými výrobcami modelov nákladných vagónov. Podvozok je uchytený o nosný rám vozňa prostredníctvom samorezných skrutiek. Pokúšal som sa ich odmontovať, no konštatujem, že aj povolovaním sa mi podvozok od vozňa nepodarilo oddeliť. Či je tam skrytý patent Vám povedať neviem. Dôležitý fakt, ktorý ma zaujal bol princíp výmeny spriahla. Ten kto má skúsenosti so spriahlom od firmy Kadee zistí, že Roco zrejme myslelo na tých, ktorí si nefunkčné spriahlo SA3 budú chcieť vymeniť za spriahlo Kadee58. Do tejto skupiny patrím aj ja, pretože toto spriahlo je modelové, funkčné a približuje sa najviac realite ako imitácia spriahla SA3.

Po povolení skrutky krížovým skrutkovačom pomaly podvihneme kryt, ktorý drží spriahlo. Následne sa plastový diel vytiahne a vloží originál Kadee58. Ako som písal na začiatku, výrobca myslel aj na túto alternatívu a teda modelár nemusí brúsiť, tmeliť a pasovať k rámu šachtu pre Kadee58, ktorý je súčasťou balenia Kadee spriahla. Niečo ako umiestniť Kadee58 na vozne od firmy Onega (ruské cisterny a spojovacie vozne). Záver je patinácia vozňov a už len poskladať súpravu zloženú zo 40 vagónov, lokomotívu Traxx IORE a tešiť sa z kúsku Švédska u nás na Slovensku.

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasov: 7] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár