Keď už môže byť univerzálny žolík, tak som vyrobil aj univerzálny šturc na lepšie ukončenie moduliska namiesto obvykle používaných, ale menej krásnych prepravných bočníc. Vetva moduliska nekončí vždy koncovou stanicou s koľajami ukončenými na module, preto je nutné za takýto modul zaradiť ešte fyzickú prekážku, aby náhodou mašinka neodišla do prázdna. Často sa na tento účel používajú okrem bočníc aj farebné špendlíky, ale obe pôsobia rušivo.
Na nasledovnom obrázku bočnica síce celkom dobre splýva s pozadím, ale ide to aj inak.
Ak stanica končí koľajou na normovanom mieste, tak sa dá táto bočnica nahradiť niečím, čo som nazval uništurc. Je to klasický šturc na tenkej doske/preglejke, upevniteľný cez normované otvory na spájanie modulov (priemer 12mm). Takýto objekt netrčí rušivo nad krajinou a o bezpečnosť vlakov je postarané dostatočne.
Teleso šturca je upevnené o preglejku skrutkou s priemerom 2-3mm. Na fotke to síce vďaka hlavičke skrutky dobre vidieť nie je, ale otvor v preglejke je oválny, šírku má podľa skrutky niečo málo cez 3mm a výšku asi 5-6 mm. Toto dovoľuje isté výškové korekcie umiestnenia šturca. Nie každá koľaj je totiž osadená výškovo úplne presne podľa normy, prípadne niekto má zaštrkované hrubšie, iný jemnejšie. Principiálne to je ale možné celé polohovať použitím M8 skrutiek namiesto M12, rovnako ako to riešime pri spájaní modulov. Šturc známy z DDR časov je rovnomerne odspodu zošmirgľovaný, pretože bez tejto úpravy mu akékoľvek štrkovanie zavadzia a pre jeho užitočnosť je nevyhnutné, aby nárazníky boli vo výške nárazníkov vagónu na koľaji. Na upevnenie šturca o preglejku som využil otvor určený na káblik pre osvetlenie. Ešte by sa hodilo preglejku nad úrovňou koľaje farebne so šturcom zladiť, prípadne ich aj spojiť do jedného telesa. Bez modulu uništurc vyzerá takto:
Nevýhodou tohto riešenia je to, že vytŕčajúca prepravná bočnica poskytuje aj mechanickú ochranu krajiny voči menej opatrným osobám pohybujúcim sa v blízkosti takto ukončenej vetvy. Uništurc to pochopiteľne vybaviť nedokáže. Ak je teda ukončená vetva na takom mieste, kde sa pohybujú fírovia či diváci natesno, prípadne vo zvýšenej miere a navyše je posledný modul vybavený vyššími zraniteľnými objektami, napríklad stromčekmi či stožiarmi, asi bude bezpečnejšie estetiku oželieť a nechať tam bočnicu prevyšujúcu krajinu.
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!