Čo prosím? Že kačice na felvidéku? Čo to má spoločné so železnicou? Že blbosť? Ani nie, len názov som dal just kvôli mojim kolegom, ktorým sa bulvárne titulky nepáčia. Prečo Mallard, to je jasné z prvého obrázku. Jedna z mimoriadnych jázd bola aj jazda anglickou rýchlikovou súpravou ťahanou legendárnou lokomotívou Mallard. (Predloha je držiteľ svetového rekordu v rýchlosti parných lokomotív, http://en.wikipedia.org/wiki/Mallard_(locomotive)). A že prečo na Felvidéku, to sa dočítate na konci článku
Stretnutie sa konalo v malej dedinke neďaleko Györu. Stretnutiu predchádzali dramatické okamihy, keď asi mesiac pred stretnutím, pôvodný poskytovateľ haly zrušil svoj záväzok. To bolo v susednej dedine (Öttevény). Všetko dobre dopadlo, včas sa našlo náhradné riešenie, dokonca lepšie výhodnejšie.
Bolo to v tejto hale, využiteľný rozmer bol asi 31 x 17m.
Prihlásených bolo niekoľko väčších staníc – najväčšia Friedberg z modelklubu v Graz-i, zvyšné z Maďarska (nám už známe a zabehnuté Decs, Pellérd, Bakonybánk, nové ale dokončené Mernye, a skryťák (jeho názov bol tak komplikovaný, že si ho netrúfam zopakovať) . Maďarskí stavitelia majú dobrý(zlý? Ako sa vezme) zvyk stavať stanice v skoro alebo úplne presnej dĺžkovej miere a vrátane značného kusa šírej trati, ktorá predchádza stanicu. Prakticky tak stanica má dĺžku od predzvesti po predzvesť, teda asi 11 až 12 m. Smolou je, že Maďarsko je rovné, aj stanice sú rovné a na rovnej trati. Z takých veľkých rovných modulov sa layout dosť ťažko dá vtesnať do telocvične, a treba veľké množstvo oblúkov. Takže 3 týždne pred stretnutím sa dorábalo asi 20 oblúkových modulov. Ku cti autorov slúži, že moduly boli perfektne zjazdné vďaka inovátorskej konštrukcii (viď techno.railnet.sk) a boli aj čiastočne „zaprírodnené“, teda nesvietil styrodur, ale koľaj bola zasypaná a okolie malo farbu holej zemi. Výsledkom tohto snaženia bolo, že medzi stanicami boli naozaj dlhé medzistaničné úseky, kde sa aj dlhý vlak mal kde rozbehnúť...
Samozrejme boli prítomné aj nedokončené moduly (Kőszeg, Acsa a Haris-vlečka Opel). Stanica Kőszeg sľubuje veľmi zaujímavý zážitok, je stavaná podľa predlohy vrátane budov.
Hoci akcia bola výstavou pre verejnosť, jazdilo sa normálne podľa grafikonu. Na takom rozsiahlom layoute sa vždy niečo dialo, diváci mali prístup aj medzi moduly, takže o zábavu bolo postarané.
Vozový park bol trochu slabší, prevládali štandardné výrobky Roco (Sergej, Nohab). Maďarskí modelári viac inklinujú k neskorším epochám (5 a viac), ale ani pohľad na Desirá a Herkulesy sa nepriečili mojej „parnej“ modelárskej krvi J. V sobotu sa teda jazdila epocha 4-5, v nedeľu 5+ . A bolo aj niekoľko mimoriadnych jázd, sem tam bol zaradený historický parný vlak... Nákladná doprava bola chudobnejšia, lebo prevažná väčšina maďarských staníc bola „akoby ich jedna mater mala“ – dve dopravné koľaje, jedna manipulačná a dosť. Čiže nákladné vozy sa dali len odvesiť, a cestou späť zase odviesť.... Ale stanice vo výstavbe (Kőszeg, vlečka Opel) sľubujú viac...
Veľmi dobrá, ľudia priateľský, hovorilo sa maďarsko-nemecko-anglicko-slovensky, všetci si rozumeli. Diváci boli príjemní, nedotieraví a nefrlali. Konflikt výšky modulov a výšky malých detí vyriešili veľmi vtipne. (viď techno.railnet.sk) Divákov bolo prekvapivo veľa, pokladníčka, ktorá vyberala vstupné, sa prakticky nezastavila, a keď sa chcela najesť, musel ju niekto zaskočiť. Ja sám som mal mierne obavy z toho, že sme púšťali divákov medzi moduly a do tesnej blízkosti modulov. Našťastie sa nič nestalo, a pokiaľ viem ani nič nestratilo
Erik poslúchal a dostal nový foťák, tak ho aj patrične využíval, natáčal HD video. Dokonca už aj YouTube podporuje HD video, takže nahrávky nájdete tam.
A prečo Felvidék? Nuž lebo Erikova zastávka „Za kasárňou“ sa stala predstaviteľom celého Slovenska a preto dosala pri návrhu layoutu prezývku Felvidék
A hodinu po odchode posledného návštevníka:
Pani starostke sa akcia veľmi páčila, a mala veľmi priaznivé ohlasy, takže budúci rok vysoko pravdepodobne akcia znova bude.
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!