História tejto úzkokoľajky sa začala písať pred rokom 1897, od tohto roku je tradované zahájenie prevádzky. Na trati s rozchodom 760 mm je celkovo 79 km trate s 30 stanicami a zastávkami. Zvláštnosťou trate je pravidelná celoročná osobná doprava, zabezpečovaná TU 47 a nákladná doprava. V letných mesiacoch sú k tomu pridávané nostalgické jazdy parných vlakov. Verejnú železničnú dopravu zabezpečuje súkromný prevádzkovateľ – Jindřichohradecké místní dráhy.
Súprava vlaku bola tvorená jedným D/u v úlohe reštauračného vozňa, za ním bola pripojená dvojica Ci/u, nasledovaná vagónmi Ca/u a Ba/u. Ako správny priaznivci krásy starých vagónov sme sa vyhli pohodliu vagónov Ba, Ca, tieto boli dokonca vykurované a nechali sa nadchnúť komfortom drevených lavíc tretej triedy.
Program cesty bol veľmi zaujímavý. Ako mimoriadny vlak sme sa museli zmestiť do pravidelnej prevádzky a na trati nás čakalo niekoľko križovaní s pravidelnou osobnou dopravou. Prvou takouto zastávkou bol Lovětín, kde sme sa pozreli do depozitára. Medzi rôznymi motorovými vozňami, drezínami a vagónmi si svoju pozornosť zaslúžila T 29, úzkorozchodná verzia T 211.
Tu sa mi podarilo nasomrovať sa do lokomotívy a mať svoj dlhodobí zážitok z tejto jazdy.
Nasledujúcou zastávkou v jazde bola stanica Kamenice n. Lipou. Medzi jej zaujímavé exponáty rozhodne patrí funkčná hĺbkotlačová tlačiareň lepenkových cestovných lístkov, na obrázku je stroj z konca linky, samotná tlačiareň.
Aj v tejto stanici nás pustili do dielní, kde odpočívala a na svoj čas čakala U 46.001, momentálne opravovaná.
Spoločnosť jej robila generálkovaná U 37.002, ktorá čaká na svoj nový kotol.
Z Kamenice n. Lipou sme pokračovali do Včelničky, kde sme počkali na jedno z mnohých vykrižovaní pravidelného motorového vlaku a cez Benešov n. Lipou pokračovali s fotozastávkami do Chválkova. Lokomotíva si spravila svoj obeh a späť sme pokračovali tendrom napred.
Nasleduje ešte zopár fotografií pre dotvorenie celkovej atmosféry tejto jazdy.
Fotografie Peter a Gábor Mészárosovi
chlapy, tak to vam uprimne zavidim! ja som mal jhmd minuly rok skoro na dosach ruky (sluzobne som bol v telci), no kolegu sa mi nepodarilo ukecat, avsak mi to vynahradili minulu jesen a zastavili sme sa z jesenikov v tremesnej. vcera som bol so synom a kolegovou rodinkou na vychylovke. aj ked pocasie neprialo, jazda s u34.901 a vyletnym vozom mala svoje caro. patrik
ahojte! juhoceske uzke mi boli vzdy blizke. spominana u37.002, ak zaznamy neklamu, sluzila aj na trati ruzomberok-korytnica. velmi sympaticka trat je jindrichuv hradec - nova bystrice, dokonca som ukecal svojich cyklistickych spoluputnikov ku malej zachadzke cez les (najprv ma preklinali) na zastavku kaproun, kde je zdokumentovany nedobrovolny vystup jary cimrmana z osobneho vlaku. odporucam, fakt to stoji za navstevu. romanticka zastavka v lese a kopec srandy s jarom cimrmanom. (moji cyklisticki kamarati sa vyblazneli, az som mal obavy o ich dusevne zdravie. a odpustlili mi aj strmu cestu lesom naspat.) zastavka strizovice je zas znama tym, ze tu nakladaju vozy g (na podvalnikoch). a z kazdej byvalej stanicky je penzion, da sa zarezervovat. zdravi ondro p.s. pozdravujem tymto patrika, ktory sa mi po jazde na vychylovke kdesi stratil.
chlopi, mali ste o zábavu postarané! ja vám ale nezávidím, lebo som (sme) sa práve vrátili z nostalgickej jazdy gemerskými spojkami, v rámci oslavy 4. narodenín vlaky.net. jazda v zostave m 131.1125 + clm + cdlm + m 131.1053 po trati plešivec - slavošovce - plešivec má určite tiež svoje čaro. drevené lavice, závany splodín tatrováckeho nafťáku, pekná scenéria v okne - výborná atmosféra, akurát nám počasie trochu kazilo radosť. a keby ma nebolel ten môj prekliaty palec na nohe, tak by som videl aj slavošovský tunel na vlastné oči. takto som mohol navštíviť "iba" slavošovské papierne, z ich továrenskou vlečkou. určite viete, o čom hovorím, keď poviem, že pre nás "nainfikovaných" železnicou majú tieto akcie nezameniteľný význam. len tak ďalej ! bye zoro