Railnet

Výhrevňa na lokálnej trati

Stanice | Marian , 04. 12. 2007 (9531 zhliadnutí)
vyhrevna V dobe kraľovania parných lokomotív bolo nepredstaviteľné, aby sa lokomotíva po práci odstavila iba tak, bez ošetrenia pod holým nebom. Na ošetrenie lokomotívy boli potrebné výhrevne.

Vo veľkých a uzlových staniciach sa stavali lokomotívne depá s celým zázemím pre ošetrenie a opravy prevádzkovaných lokomotív. Ale existovali aj malé výhrevne. Takéto výhrevne boli potrebné na lokálnych tratiach, aby (spravidla na ich konci) mohla rušňová čata lokomotívu večer ošetriť (doplnenie vody, uhlia, odpopolnenie, premazanie...) a na noc uložiť pod strechu. Rušňová čata potom prespala v miestnej železničnej ubytovni (nazývanej kasárne), aby ráno lokomotívu „prebudila“ a pristavila na ranný vlak. Takýmto spôsobom (prenocovaním lokomotívy a personálu na konci lokálnej trati) sa ušetrili „mŕtve kilometre“, ktoré by každý deň musela lokomotíva večer a ráno prejsť do/zo svojho domovského depa.

Jedna z takýchto, dnes už nevyužívaná výhrevňa stojí (zatiaľ) v železničnej stanici Plavecký Mikuláš. Už niekoľkokrát sme tam boli fotiť, ale vždy sme si zabudli zobrať so sebou meter a výhrevňu pomerať (okrem toho som si stále nahováral, že snáď niekde splaším stavebný výkres...). Na našej poslednej tohtoročnej výprave na Záhorie som si meter pribalil a tak sme sa namerali do sýtosti a okrem skladiska a latríny v Plaveckom Podhradí sme pomerali aj výhrevňu. Viac škica (nie je kreslená v mierke) a fotodokumentácia (fotografie sú z viacerých návštev...). Škica zobrazuje výhrevňu bez prístavby, ktorá je na jej ľavej strane:


výhrevňa škica
Škica výhrevne - niektoré rozmery sú iba odhadnuté z fotografií, nakoľko ich nebolo možné odmerať priamo (po kliknutí na náhľad sa obrázok otvorí vo väčšom rozlíšení).

výhrevňa

výhrevňa
Dva pohľady na výhrevňu, na jeseň 2007 a na jar 2003.
výhrevňa

výhrevňa
Strana výhrevne obrátená ku koľajisku (najprv predná a potom zadná strana.

výhrevňa

výhrevňa
Opäť dva pohľady na čelo výhreve, na jeseň 2007 a na jar 2003. Pred výhrevňou je doskami zakrytá popolová jama a vľavo sú zvyšky pulzometra (vysvetlenie, čo to je nájdete nižšie...).

výhrevňa

výhrevňa
Zadná časť výhrevne.

výhrevňa

výhrevna
Detail vetracích nadstavieb strechy.

výhrevňa

výhrevňa

výhrevňa
Pohľady do vnútra výhrevne.

výhrevňa
Detail „lapača“ dymu z lokomotívy
(lokomotíva sa musela postaviť tak, aby bol jej komín pod takýmto lapačom).

výhrevňa
Pohľad cez okno do priestoru bývalej točne.

výhrevňa
Okná nad vstupnými vrátami.

výhrevňa
Detail steny z vonku.

výhrevňa
Pohľad popri stene spredu dozadu.

výhrevna
Detail ukončenia krokiev strechy.

pulzometer
Detail zvyškov pozoruhodného zariadenia zvaného pulzometer. Pulzometer je zariadenie, pomocou ktorého je možné ťahať vodu do lokomotívy bez cudzieho zdroja energie. Na pulzometer sa zapojil vývod pary z lokomotívy (odbočka pre vykurovanie vozňov) a za pomoci pary sa voda zo studne nasávala do vaní lokomotívy (alebo tendra). Výhodou pulzometra je, že nemá (okrem záklopiek) žiadne pohyblivé časti. Pulzometre sa stavali tam, kde bol relatívne dostatočný nezamŕzajúci zdroj vody (studňa) a kde by nebolo ekonomické stavať vodárenskú nádrž. Dosky medzi koľajnicami ukrývajú popolovú jamu.

Plavecký Mikuláš
Bonus na koniec – dobový výkres stanice (bohužiaľ zlej kvality, prefotený v zlých svetelných podmienkach), po kliknutí na náhľad sa obrázok otvorí vo väčšom rozlíšení.

Marian Pavúk Paulini

[Akt. známka: 0,30 / Počet hlasov: 20] -      + 

Pridať nový komentár

peter 05.12.2007 09:50:41

komin

z mojich navstev pl. mikulasa viem, ze pri stanici stoji pomerne vysoky - pravdepodobne tovarensky - komin. vie niekto, na co povodne sluzil?

Reagovať

pavuk 05.12.2007 13:02:15

komín

ten komín tam stále stojí, podľa mojich informácií slúžil nejakej fabričke na spracovanie zemiakov, alebo také čosi, ale je možné, že sa mýlim. no rozhodne nesúvisel so stanicou. niekedy, možno hodím postupne fotodokumentáciu všetkých staníc na tejto trati, svojho času sme s jožom skoro celú trať pofotili...

Reagovať

ivan klas 08.12.2007 15:52:12

pan paulini, pekny clanok! prezradte, prosim, kde sa da dostat k tym dobovym vykresom stanic! dakujem

Reagovať

ivan klas 10.12.2007 23:31:19

och, to je skoda! ale dakujem za info

Reagovať

marian pavuk paulini 10.12.2007 14:19:49

dobové výkresy

bohužiaľ nemám zdroj dobových výkresov, mikuláš mám náhodou, kamarát ho mal požičaný od jeho majiteľa a ja som ho narýchlo prefotil foťákom...

Reagovať

Pridať nový komentár