Prvým krokom je rozobratie lokomotívy. Ide to celkom ľahko len si treba dávať pri odoberaní karosérie veľký pozor, aby sme nepoškodili vonkajšie rozvody na kolesách.
Lokomotíva má prípravu na digitalizáciu, rovnako aj čelné a zadné osvetlenie pomocou dvoch malých žiaroviek a svetlovodov. Z priestorových dôvodov však toto všetko odstránime a nahradíme osvetlením SMD LED diódami a priamym pripojením dekodéru káblikmi. Poďme ale krok za krokom. Najprv povolíme skrutku, ktorá drží motor. Nachádza sa na spodnej strane modelu.
Ďalšia skrutka drží plošný spoj na vnútornej strane pojazdu.
Nakoniec odspájkujeme vodiče od motora a z plošného spoja.
Takže jednoduhšiu časť máme za sebou a teraz nás čakajú už iba samé náročné veci. Prvou je úprava vodičov na dekodéri. Rozhodne to nedoporučujem robiť niekomu kto nie je najlepší kamarát so spájkovačkou. Úprava by mala byt urobená kvalitnou mikrospájkou s reguláciu teploty inak hrozí mechanické alebo tepelné poškodenie dekodéru. Samotná úprava spočíva v odspájkovájkovaní vodičov, ktoré sú pôvodne pripevnené pozdĺžne s dekodérom a opätovnom prispájkovaní kolmo na plošný spoj (teda na stojato). Detailný obrázok po úprave vodičov nájdete na konci tohoto článku. Bez tejto úpravy by sa dekodér bez ďalších úprav pojazdu nezmestil do lokomotívy. Keď to už máme za sebou tak môžeme urobiť prvé pokusné pripojenie a rozmiestnenie.
Po odskúšaní funkčnosti urobíme finálne rozmiestnenie komponentov, skrátenie vodičov a odstránenie vodičov funkčných výstupov, ktoré neplánujeme využiť. Keďže je pojazd celokovový tak nesmieme zabudnúť odizolovať nechránené časti kontaktov a vodičov, aby sme zabránili náhodným skratom a zničeniu dekodéra počas prevádzky. Ja som použil elektrikársku izolačnú pásku a na pripevnenie dekodéra a reproduktora obojstrannú mäkkú lepiacu pásku.
Pridávam ešte dva obrázky zhora kvôli lepšej predstave o umiestnení jednotlivých súčiastok.
Ďalším krokom je prerobenie pôvodného osvetlenia reflektorov na LED diódové. Výrobca vyriešil osvetlenie pomocou minižiarovky a svetlovodov. V prípade predných reflektorov je však intenzita svietenia kvôli komplikovanému tvaru svetlovodu veľmi nízka. Z tohoto dôvodu som sa rozhodol pre priamosvietiace reflektory. To sa ukázalo a pekne tvrdý oriešok. Opäť prišla na radu mikrospájkovačka a chirurgická práca.
Po rozobratí prednej časti lokomotívy a odobratí lampášov reflektorov urobíme úpravu vnútorných otvorov pre svetlovody. Pôvodné otvory majú štvorcový profil. Ten upravíme opatrným ručným prevŕtaním vrtákom v s priemerom 1 mm čím získame väčší priestor na vsadenie LED diód.
Ďalej budeme prispájkovávať na LED diódy prívodné vodiče. LED diódy sú SMD typu 0603, teda najmenší bežne predávaný rozmer (1.6 x 0.8 mm). Ako vodiče som použil jednotlivé žily plochého ATA/100 kábla pôvodne určeného na pripojenie hardiskov v počítačoch. Na izoláciu horného odizolovaného vodiča na dióde sa dá použiť kvapka nevodivého hustého lepidla alebo tak ako v mojom prípade kvapka striekacieho tmelu. Nasledujúci obrázok ukazuje spôsob prispájkovnia káblikov a inštalácie osvetlenia do lampášov.
A takto to vyzerá ak sa všetko podarí.
Opäť skompletujeme prednú časť osvetlenia, spojíme vodiče a prispájkujeme vhodný predradný rezistor...
...a pripevníme ju na lokomotívu.
A čo ďalej? Stále je co vylepšovať. Treba upraviť zadné osvetlenie (s prvým pokusom zatiaľ nie som spokojný takže som ho tu ani nepopisoval), tiež zlepšiť jazdné vlastnosti skontrolovaním zberačov napätia na kolesách a doplnením pomocného zdroja energie k dekodéru na zabránenie výpadkov napájania.
Na záver ešte pridávam pár obrázkov skompletovaného pojazdu.
autorovi za ochotu podeliť sa s ostatnými o svoje poznatky