k článku: Malé zamyslenie nad modulovkou
zo dňa 19.10.2008, autor článku: Gabriel Meszároš
zdravím, dovolím si menší výlet do histórie. moduly sa na slovensku robili už v 80-tých rokoch minulého storočia. boli komplet z penového polystyrénu (okrem koľají) a výnimkou niektorých rovinných modulov sa pasovali jeden na druhý, t.j. žiadne univerzálne rozhrania. koľajivo sa používalo sa používalo ešte staré plechové u. neskor v r. 1986 popísal nebohý prof. zuzka už moduly s dreveným rámom a tie sa stali nosnou ideou noriem fremo. normy fremo sú základom dnešnej modulovky a následne normy sú len ich prekladom, resp. miestnou modifikáciou (napr. normy smčr, ktoré riešia aj trakčné trolejové vedenia). v zásade na stretnutia modulovkárov možno prísť aj s modulmi vlastného rozhrania a možnosťou aspoň jedného normalizovaného rozhrania fremo na pripojenie. stanice sú vlastne takým typickým príkladom. niekedy z princípu musia mať väčšiu šírku než 60cm (h0), resp. 40cm (tt, n) a obvykle sa poradie modulov nezameňuje. ad malé okolky - nakoľko staviam modely na modelových, t.j. malých okolkoch vlastne od prvopočiatku, viem o úskaliach ich prevádzkovania. v jadre takýto model dosť dobre nemôže mať bežné fabrické pojazdy, u viacnápravových parných lokomotív vôbec a štandardne dostupné výhybky v tt sú nanič. bez úprav po nich jazdiť nemožno. na malý okolok sú nanič - celá geometria, navyše menší uhol odbočenia ako 12 st. je neaktuálny a to poriadne natiahne aj zhlavie modulovej stanice. ďalším momentom je presné vytýčenie trate na moduloch aj zostavenie modulového koľajiska, ktoré nesmie mať žiadne vrtule, lebo model na malých okolkoch ide ihneď von, vykoľají. zatiaľ som si ani len netrúfol dať model s modelovými okolkami na naše modulovky ...
Zobraziť článok Malé zamyslenie nad modulovkou