k článku: Štátna ochrana hnuteľných pamiatok na ČHŽ
zo dňa 14.11.2005, autor článku: Marian
a teraz aj názor z druhej strany, čakal som len, kedy kompetentní konečne vyjdú s pravdou von a prestanú sa navzájom primitívne osočovať. podotýkam, že na čhž som odbrigádoval niekoľko dní počas dvoch sezón na konci 90-tych rokov, kúpil som "podval pre železničku", som jej každoročným návštevníkom a situáciu na bývalých slovenských lesných železniciach poznám nie ako radový návštevník. to, že sa charakter čhž na míle vzdialil od pôvodných predstáv jej záchrancov, t.j. zachovanie časti najvýznamnejšej lesnej železnice na slovensku s jej pôvodným lokomotívnym a vozňovým parkom a jej premena na živú turistickú atrakciu so skanzenom úzkorozchodných koľajových vozidiel je jasná po jej návšteve v súčasnosti aj nezasväteným. výška cestovného odradí najmenej polovicu záujemcov o zvezenie, parná lokomotíva v čele vlaku okrem zahájenia sezóny 1. mája len za poplatok 5 000 sk, zmiešaný alebo nákladný vlak je už minulosťou, preferovanie pseudohistorických zmodernizovaných pôvodných i cudzích motorových lokomotív a vozňov pripomínajú skôr lokálku na spôsob jhmd a.s. v jindřichovom hradci v čechách a skutočných fanúšikov lesných železníc či už od nás, alebo z vyspelých západných krajín neoslovia. darmo budete hľadať oplenové, plošinové a služobné vozne, tak typické pre lesné železnice na staničke čhž v čiernom balogu. keď ich raz budete chcieť ukázať deťom, pustíte im film nevera po slovensky z roku 1980 od juraja jakubiska. čo je však smutnejšie a verejnosti zahmlievané je predaj resp. výmena pôvodných slovenských historických železničných úzkorozchodných vozidiel cez čhž do susedných krajín ( okrem už spomínaných vozidiel aj parná lokomotíva krauss linec - otto č.5278 z r.1905 ex lž snina, po r.1954 lž remetské hámre ), ev. sa tam chystajú (viď vyššie- lokomotíva breifeld a daněk praha - republika č. 166 z r. 1919 riiic 600 mm ex smolenice), alebo už spomínaná fyzická likvidácia oplenových a plošinových vozňov v hronci. iste sú viacerí loajálni, ktorí ktorí hodnotia vývoj na čhž len pozitívne, ale za takúto cenu ??? riešenie vidím okrem iného v navrhovaných opatreniach p. mariána pulíniho a touto cestou mu chcem poďakovať a podporiť ho v jeho úsilí o záchranu technických pamiatok zo slovenských lesných železníc. pokiaľ má čhž prebytok historických železničných úzkorozchodných vozidiel, tak nech ich ponúkne ostatným múzeám na slovensku so zachovaným mobiliárom z lesných a poľných železníc ( liptovský hrádok, oravský podzámok, čadca, nitra) ev. novovznikajúcim mikroregiónom a vybraným obciam ( napr. kľakovská dolina - aktivita o obnovenie časti bývalej lž žarnovica - hrabičov - pavlova lúčka, ľubochňa ), kde bude o ne iste väčší záujem, aj snaha o renováciu. s pozdravom dušan dibdiak
Zobraziť článok Štátna ochrana hnuteľných pamiatok na ČHŽ