k článku: Ako správne zapojiť LED v lokomotíve
zo dňa 23.04.2005, autor článku: Jozef Kiss
ešte by som dodal, že niekedy treba pripojiť kondenzátor paralelne k led-om (za odpor), lebo niektoré motory dokážu vygenerovať toľko napätia, že aj počas jazdy vpred led diody určené na opačný smer začnu blikať. toto väčšinou kondenzátor rádovo 100 nf odstráni.
priznam se eugene, ze stim jsem se nesetkal. i kdyz to je mozne. spis s tim, ze pri vypnuti proudu u analogovych lokomotiv se pri dobehu rozveci svelta opacne ! motor pusobi jako dynamo.
pri "protiparalelnom" zapojeni led nie je nutna dalsia "ochranna" dioda nakolko zaverne napatie ur nebude nikdy vacsie ako uf diody (tj. cca 2,7v, zalezi na pouzitom type).
to je pravda, v zápale boja mi to uniklo, urobím nápravu do článku... ďakujem
ochranou diodu muzes jozo taky zapojit antiparalelne !
to ano, ale načo zbytočný odber? (aj keď je to pár ma...)
chcem upozornit ze seriove zapojenie diod ledky neochrani, v zavernom smere sa napatie rozdeli medzi led aj beznu diodu, neda sa zarucit akym pomerom (obe su v zavernom smere). preto treba zapojit k led opacnym smerom ci uz led alebo beznu diodu (ale tu len s dimenzovanym rezistorom na skrat-aby nepretazoval diodu ani zdroj). len tak zarucite nizke napatie v zavernom smere (alebo zenerovou diodou). druha vec - blikanie pri vypinani. v motorcekoch su cievky a v cievkach sa pri odpajani indukuje vysoke napatie opacneho smeru, preto sa davaju paralelne k cievkam jednosmernych rele diody.. motorcek sa raz toci jednym smerom raz druhym (podla smeru jazdy), preto to tu takto diodou nepojde..
omlouvám se, ale možná by místo 12/0,05 = 600 ohm bylo lepší 12/0,05 = 240 ohm zdravím.
božie mlyny melú pomaly ale iste. opravené. ďakujem.
Zobraziť článok Ako správne zapojiť LED v lokomotíve