Tak ako sa už stalo zvykom cez zimné mesiace február – marec, aj tento rok sa konalo Zababovácke stretnutie, Zákupy 2013 www.zababov.cz. Toto stretnutie sa konalo o mesiac neskôr ako minulý rok, ale zima tam bola taká istá ako minule. Brrrr. Na tejto akcii sa nás zo Slovenska zúčastnilo pár ľudí. A to doslova, Zoro a ja. Ak sa mám priznať, mám radšej tieto väčšie akcie, dobre sa tam cítim a je tam pohoda. V januári sme mali zjavne posledné stretnutie na bratislavských Kramároch v Siemense, článok tu Siemens Zima 2013/2013, tak po takom mini stretnutí sa bolo na čo tešiť.
Tohtoročné stretnutie bolo fajn aj preto, lebo po prvý krát bolo sólo TT bez N-károv, nie ako po minulé roky a veru bolo sa kam rozložiť. No ako sme nakoniec zhodnotili ešte v Zákupoch, nejaké to miestečko na rozpínanie tu ešte je. Samozrejme aj tento rok sa bolo na čo tešiť a popozerať ako nám traťové moduly a stanice či staničky rozkvitajú. Teraz som si vlastne uvedomil, že som nepofotil to čo som chcel pofotiť, ale zato som si tu akciu užíval. Tak niektoré komentáre zostanú bez foto. Pribudli samozrejme aj novinky, ale priznám sa, len stanice som si všimol. Ospravedlňujem sa staviteľom traťových modulov (tí sú stále v nevýhode, v kurze je stavba staníc).
Najväčšou novinkou bola stanica MICHALOVCE, ktorá nie len svojim názvom, ale aj svojim stavom pred stretnutím, pripomínala niektoré nemenované stanice z východného Slovenska ☺. Koľaje síce boli osadené, ale odspodu trčali len drôty a Michal letoval ako o dušu, ale stihol to. Výhybky sa síce prehadzovali na takej doske s papierikom a šroubíkmi, po ktorých sa ťukalo s voľne visiacim drôtikom, ale bola ako tak funkčná. Foto mi samozrejme chýbajú – škoda. Na hlavnej trati sa zúčastnila aj stanica DRNOV s odbočkou na MOCHOV. Sú na nej krásne štíhle výhybky asi samo-domo EW4 čí viac EW?
Z RUMBURKu sa trať rozvetvovala aj na lokálku do krásnej stanice SKOVICE, z ktorej sa trať rozvetvovala dvoma smermi. Jedným z nich bola stanička KOUŘIM, ktorý sa nám za rok tiež zmenil na nepoznanie a stala sa z neho nádherná stanička. Minulý rok, keď bol ešte v dobe drevenej, som si na jeho koľaje položil môj, akože umelohmotný foťák Canon. Koľaje som použil ako statív a začalo sa mi z neho kouřit. Potom som zistil, že aj umelá hmota vie byť dobre vodivá. Doteraz mám vo foťáku na pamiatku vypálené koľajničky, a to je tam len 14V~.
No a na druhú stranu zo SKOVIC na BOCOVO. Trať zo Skovic do Kouřimi a Bocova bola D3. Tento rok som po prvý krát priniesol prevetrať do Zákup aj moju staničku, a myslím že mala ako tak úspech, aj keď ešte vôbec nemám jasno, ako dokončiť posledný tretí modul staničky. Nákladná doprava sa simulovala podľa reálu a Šumperk sa využil ako zoraďovacia stanica pre nákladnú dopravu. Zo začiatku boli stanice málo vyťažené nákladnou dopravou, no postupne sme ju pridávali a mám dojem, že sme to ku koncu prepískli, keď nám začali chodiť 3 metrové manipuláky, čo sa ani do staníc nezmestili ☺. Treba byť asi trpezlivejší na odozvy, kedže obeh nákladnej je zložitejší. V nákladových listoch sa začalo používať farebné značenie podobné ako používajú modulári z iných modelárskych mierok. Každá skrytá stanica má svoje farebné označenie a tým svoj význam pre tok nákladnej dopravy. Až tak podrobne som to nepochopil, ale povedali profíci od fachu: „menej hrania a viacej reality do zábavy“. Pribudla aj simulácia nákladov do vagónov, napríklad sypané semiačka, už si nepamätám akej rastliny, v dodávacích staniciach a ich následné vykladanie (malým vysávačom) vo vlečke Zuckerfabrik. Určite to spestrilo dopravu. Ale aj vopred pripravené náklady do vozňov je zaujímavé používať, bohužiaľ náklady sa potom musia ručne prenášať do dodávacích staníc, a to už spôsobuje problémy.
Teraz trocha fotodokumentácie, zo Zoranom sme z BA vyrazili spolu okolo 10. a za Brnom už sme začali špekulovať, že čo s obedom a keďže občerstvenia ako McD… a KFC popri diaľnici nie sú našou doménou, Zorana napadol od diaľnice neďaleký Humpolec. A kto sa tam voľakedy odsťahoval? Viď na obrázku
Tak nám to nedalo a navštívili sme miestne infocentrum
Nakoniec sme skončili v dobrej, českej reštike s dobrým jedlom a pivkom. ☺
Do Zákup sme dorazili ešte pred večerou a stihli sme povykladať prívesný vozík aj auto. Po večeri sme začali so stavbou layoutu. Tretina už vlastne stála pred našim príchodom. Po večeri sa ťažko rozbiehalo, ale čím sme sa viac blížili k polnoci, tým nám to išlo viac od ruky.
Layout
Stavba asi najmalebnejšieho úseku, nadjazd trate 1300 nad 1000mm a z druhej strany stanica SVOR
Na dnes stačilo, ide sa spať. Ale tie hodiny ukazovali čas o 2 hodiny popredu, takže je to v pohode. Vľavo SVOR(1000) a zatiaľ ešte biely stupák do RUMBURKu na výšku 1300 a vľavo skryťák VÝPRAVČICE (1000).
Štvrtkové ráno bolo nádherne zmrznuté, tá tohtoročná zima sa len tak ľahko nevzdá ☺. Doobeda sme zapájali X1, X3 a telefóny. Od Pavla som bol upozornený, že X1 sa zapája už pri mechanickom spájaní modulov, pri takom rozsiahlom layoute ako bol tento, to má určite svoje opodstatnenie.
Potom prišiel Tomáš so šokujúcou správou: „telefóny došli, dostanete MBčko“ a položil nám tam nejakú oceľovú škatuľu. Keďže sa dlho nič nedialo a hlavný telephone manager Michal nám zmizol, tak som začal bádať a krabicu som otvoril a bolo tam takéto čudo, že „Pozor, nepřítel naslouchá!“ . Po preštudovaní návodu som zhruba pochopil ako to funguje a s pomocou ostatných sme sa prepojili.
Pred večerou sa spustil grafikon – taká light verzia.
Zoro ponúka cez modernú vojenskú telefónnu ústredňu Bai-kový osobáčik, ktorý práve vchádza do Kokavy n/R.
Bohužiaľ ústredňa ešte mala svoje muchy od novoty a svojvoľne si vyzváňala, obsluha Kokavy to psychicky zle znášala a dožadovala sa normálneho tlačítkového telefónu. Boli to zlé časy a tlačítkové telefóny mali len na západe, alebo len vysokí funkcionári …
Zorove prosby boli vyslyšané a objavil sa tu Michal s dvoma staršími modelmi, ale zato funkčnými. Namiesto tlačítok mali len kľuku na vyzváňanie. Ale bolo to nakoniec lepšie …
Spojenie je funkčné, spokojnosť na oboch stranách. Síce keď sa Zoro zahral na hlásku ČSD a volajúci sa zrazu dostal do menu, „pre voľbu 1- informácie, pootočte kľučkou pol obrátky …“ tak sa volajúca strana zvíjajúca sa v smiechu na dlhší čas odmlčala.
Volajúca strana … :-)
Drnov s nádhernými štíhlymi výhybkami
Pred koncom grafikonu bol na trati polnočný kľud a zo začiatku bolo aj nákladnej dopravy pomenej. Bol čas aj na knižku a StarWars na DVDčku
Zazelenený Kouřim, velice pekné
Kouřim v D3
Na opačnej strane D3 stanička Bocovo. Motorák M131 so spešninou pripravený na odchod zo Skovic.
Motoráčiky v Skoviciach, dirigujúca stanica D3 a vzadu vľavo odbočka do Rumburka, vpravo do Bocova
Zjavne najkrajšia časť layoutu, Svor a križovanie tratí 130 a 100 cm
Vynovené ovládanie v Maritinicích na Hané
A na záver nejaké pohľady na layout z tribuny...
Zľava – Světlá, vzadu Újezd a vpravo Michalovce s dvojkoľajkou
V strede Michalovce, slimákom cez dvojkoľajku do Drnova, za dievčinou v modrom Mochov
Vpravo dole Zuckerfabrik, smerom dozadu Černá a Kokava
No a na záver …
… stretnutie bolo fajn, zahrali sme sa, pobavili a splnilo moje očakávania.
Tak dovidenia na budúci rok …
Reportáž na stránke Zababov
O to viac je mi smutno, keď som videl tento článok. Na budúce dúfam určite idem. Ten Kouřim je úplne úchvatný.
DanoM
Ahoj Boco, pěkně napsané . Jediná vada kráse je zkomolené jméno Martinic na Maritinice . Ještě by to někdo mohl zkomolit na ritinice :-)))
No vidíš to, bolo to jazykovej korektúre aj tak tam je chybička ... :-)
Boco,
pekne a pritom výstižne napísané. Ďakujem za príjemné čítanie.
Zoro
Ahojky,
supéééér bezva počteníčko a pokoukáníčko ;- )
(Ač nerada, musím přiznat vaše zasloužené vítězství ;-D).
Ahoj Zorka
Krásně popsané, člověku je s toho smutno že to tak
rychle uteklo.
Díky
Milan P.
Ahoj Boco,
velmi děkuji za krásnou reportáž. A tak jen doplňuji, že krásné štíhlé výhybky v žst. Drnov jsou výrobkem Pavla Bureše, který mi je daroval pod podmínkou, že z nich postavím stanici :-) Stanice - její kolejový plán - pak je vymyšlená Sašou Vrtělem a jde o sice fantazijní, ale skutečnými stanicemi buštěhradské a pražsko-duchcovské dráhy inspirovanou mezilehlou stanici na jednokolejné trati s jednoduchým středním zlavím, z nějž odbočuje původně vlečka a později místní trať do malé stanice.
A musím říci, že zastávka a nákladiště Bocovo se mi také velmi líbila, zvlášť když jsem tam objížděl a odvěšoval přípojný vůz od motoráku M 131.
Zákupy 2013 skončily, tedy ať žijí Zákupy 2014 - těšíme se na Vás a doufáme, že dorazíte v hojnějším počtu :-)