Sud je veľmi vďačný doplnok. Asi nebude žiaden problém, kam s ním. Môže len tak ležať niekde v tráve, stáť vedľa budovy, alebo len tak voľne stojaci. Krásne na sudoch je, že na nich zvykne veľmi pekne kvitnúť hrdza. Pozrieme sa, ako sa dá niečo takéto napodobniť. Budeme patinovať sudy vo veľkosti TT. Popísané techniky sú použiteľné aj v H0. Hlavnou použitou technikou je chipping, čo je technika, ktorou sa pokúsime dosiahnuť efekt odlupujúcej sa farby.
Začiatok je úplne klasický. Sudy nastriekame Surfacerom, teda nech máme pekne pripravený podklad, na ktorý môžeme nanášať ďalšie vrstvy.
Na to, aby hrdza mohla spod farby presvitať, ju tam musíme naniesť. Teda jej základ. Na to som použil zmes farieb od Tamiye a zmes tvoria 4 diely XF-68, jeden diel XF-69 a dva diely matného laku XF-86. Ten pomer mi tak vyšiel od oka. Matný lak je tam vo farbe preto, aby farba bola kompaktnejšia. Namiesto XF-69 je možné použiť aj klasickú čiernu, mne sa ale XF-69 zdala vhodnejšia.
Medzivrstvu medzi farbou a hrdzou tvorí úplne obyčajný najlacnejší lak zo supermarketu. Existujú už na to prípravky, s ktorými sa asi lepšie robí, zatiaľ ich nemám. Môžete sa pozrieť po produktoch AK-Interactive alebo Mig Productions. A možno sú aj ďalší.
Lak nestriekame priamo zo spreja. Raz som to tak skúsil a výsledkom bola silná vrstva laku. Preto je lepšie lak najprv odstreknúť do nejakého kalíška a to naliať do pištole. Výsledok, striekaný pištoľou, je podstatne lepší.
Nasleduje nastriekanie samotnej farby. Tu sa fantázii medze nekladú. Neviem o tom, že by bol predpis na to, akou farbou má byť nastriekaný sud. Nech je to pestré, tak som zvolil viaceré farebné varianty. Farby som zvolil Vallejo. Celkom dobre zafungujú na efekt, čo potrebujeme dosiahnuť.
A teraz príde zábavná časť. Ideme odlupovať farbu. Stačí nám k tomu voda, stredne tvrdý štetec a špáradlo. Štetcom si navlhčíme plochu a jemne s ním začneme tupovať. Chvíľku to trvá, pokiaľ sa začne farba odlupovať. Keď je farba navlhčená, dá sa jej pomôcť špáradlom. Zase ale, všetko s mierou. Mne sa pošťastilo “predrať” sa až na surfacer, neskôr si ukážeme, ako sa to dá opraviť. Treba si dávať pozor aj na to, že každá farba reaguje trošku ináč.
Aby sa farba ďalej nelúpala, tak je vhodné ju zafixovať lakom.
Môžeme sa pustiť do opráv po odlupovaní. Použil som farby na štetec Vallejo a jemný štetec. Jemne som poškodené miesta domaľoval. Nie je to až taká strašná robota ako sa môže na prvý pohľad zdať. Keď už som pri maľovaní, tak som do väčších hrdzavých plôch sem tam s touto farbou ďobol. Predsa len hrdza hrá farbami a každá ďalšia je vhodná.
Nasleduje asi najjednoduchšia časť. Sudy som kompletne pretrel neutrálnym washom od Mig Productions. Zároveň mi to poslúžilo ako filter a aj wash.
Už sa pomaly blížime do finále. Chceme, aby nám sudy “hrali” farbami, tak ich pár pomocou suchého štetca pridáme. Použité sú olejovky Abteilung. Cenový rozdiel medzi umeleckými farbami Umton je minimálny. Kvalitatívne sa mi omnoho viac páčia práve farby Abteilung. Niektoré je možné použiť na celý sud (bielou som jemne zosvetľoval) a iné zase stačí len sem-tam naniesť a ďalej takto rozbíjať jednofarebnosť základných farieb.
Ako som už vyššie spomínal, tak hrdza by mala hrať. Ak sa pozrieme na skutočnosť ako taký hrdzavý fľak vyzerá, tak vidíme prechody od tmavej hrdze po svetlú. Základ už máme na celkom dobrý, už stačí len do väčších hrdzavých plôch jemným štetcom naniesť wash. Najprv tmavší (Standard Rust Effect), a potom svetlejší (Light Rust Effect)
Už stačí sudom dodať záverečný make-up a na to použijeme prach od Mig Productions - Industrial City Dirt. Tento prach je zo všetkých asi najuniverzálnejší, ako aj jeho názov hovorí, je to prach mestskej špiny. Stačí ho jemne štetcom naniesť na sudy, čo nám na záver povrch pekne zjednotí.
Dostali sme sa do finále. Musím povedať, že je to celkom zábava. Relatívne malá blbinka a ako sa dá na nej pekne vyhrať. Verím, že výsledok stojí za tú námahu. Keď nič iné, aspoň má človek tréning.
Ešte k tomu tréningu. Potvrdilo sa mi, že nielenže keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. Kľudne to môžem rozšíriť, že keď sám robím dvakrát to isté, nie je to to isté. Pekne to ilustrujú tieto posledné obrázky. Na 90% bol postup rovnaký.
Ahoj Gábor, veľmi dobrý príspevok. Existuje veľa návodou ako dosiahnuť efekty "opotrebenia časom alebo používaním". Tvoj príspevok je jednoduchý a mal by ho pochopiť každý modelár.
Peto, super skoro ako diplomova praca
Hlavne pre zacinajucich modelarov , super.