Niekedy v náhľade na problém príde zlom, keď človek začne riešiť veci radikálne, dá sa povedať „od podlahy“.
Najčastejšie je to vtedy, keď čas venovaný neustálemu „vychytávaniu múch“ preváži nad časom, keď dané zariadenie funguje bezchybne.
Na poslednom modulovom stretnutí v Kokave nad Rimavicou sme mali jeden večer vážne polemiky o probléme kvality modulov a toto bol druhý popud pre radikálny rez. Povedal som si, že občas treba ísť príkladom a nasypať si popol na hlavu sám, namiesto čakania na ľadovú sprchu od kamarátov...
Najprv by som uviedol dôvody prečo a potom skúsim zhrnúť moje chyby a omyly. Nie preto, aby som sa ospravedlňoval ale ako výstrahu na poučenie pre Vás. Hovorí sa, že aj slepé uličky majú význam, ale je podľa mňa zbytočné, aby ste ma do mojej slepej uličky nasledovali...
Takže čo sa mi na stanici Pavúkovo nepozdávalo:
1. Prechod výhybkami - jazyky niektorých výhybiek nedoliehali a na niektorých sa zasa jazyky vytláčali smerom dohora (jazdnú plochu bolo treba pribrúsiť)
2. Náhony výhybiek od prestavníkov boli príliš krátke a po prestavení občas ostali jazyky v medzi polohe (prestavby na dlhšie páky problém príliš dobre nevyriešili)
3. Nemožnosť zmenšovania (zväčšovania) stanice vypustením/dodaním modulov medzi „hlavovými“ modulmi.
4. Po laborovaní s troma druhmi motorických prestavníkov prišlo sklamanie a znechutenie z každého dostupného.
Hlavné nedostatky prestavníkov:
Tilig – titerná konštrukcia zameraná na prestavovanie systémom štrbiny pod výhybkou (kedy do prestavníku padá všetok prach a nečistoty z prevádzky), každé iné použitie je spojené s obtiažnym nastavovaním. Po troch prevádzkových stretnutiach z cca 10 použitých prestavníkov na Zoranovej stanici na jednom odišiel motor a na druhom prepojovacie kontakty....
Fulgurex – problém prepínacích a dobehových kontaktov. Počas prevádzky ostávali kontakty zlepené, alebo sa vodivo neprepojili, čím prišlo k zlyhaniu prestavenia výhybky. Počas manipulácie s modulmi z prestavníkov vyskakovali pliešky zabezpečujúce prepnutie kontaktov skokom.
Hofman (a aj keď som nepoužil, tak myslím, že aj Conrad bude mať tie isté chyby, lebo je ako Hofmanov klon) – prestavovanie „mžikom“, pričom brzdiaci mechanizmus je veľmi podivuhodný a pofidérny. Pri prestavovaní má veľmi malú prestavovaciu silu. Veľmi subtílna konštrukcia, takmer ako na jedno použitie. Napríklad po vyskrutkovaní skrutky na pripojenie pomocných kontaktov je otázka, či sa podarí naskrutkovať na miesto znovu tak, aby držala.
Samozrejme, že v stave, v akom stanica bola (čiastočne vyrobený podklad pre prírodu, zaštrkovanie...) sa mi veľmi ťažko robili akékoľvek vylepšenia a úpravy bez toho, aby som si nezničil už hotovú prácu. O to viac ma omyly a unáhlenosť bolela, avšak bolo mi jasné, že dielčie vylepšenia veľmi nepomáhajú...
Dôvody prečo a ako sa stalo, že som asi urobil chyby.
Po úspešnom postavení traťových modulov som bral stavbu stanice ako pohodičku a myslel som si, že tak, ako traťové moduly, aj stanicu je možné stavať po častiach. A tak som si najprv urobil jedno zhlavie a k nemu výťažnú koľaj vlečky na traťový modul. Trať bola zjazdná, výhybky sa prestavovali, takže po odskúšaní som sa pustil do zaštrkovania a posypov – hlavne, nech nie je doba ľadová....
Potom som rýchlo nainštaloval prestavníky fulgurex, lebo nastal tlak okolia, že treba urobiť stanicu aspoň ako koncovú, ale iba zhlavie samozrejme nestačí, takže za dva večery som spichol vložený stredný diel.
V takomto stave sa stanica zúčastnila svojho prvého jazdenia. Prestavníky boli združené do jedného prepínača a aj keď na začiatku boli problémy, stanica jazdenie prežila...
Po tejto akcii samozrejme vznikli tlaky ďalšie – stanicu treba dokončiť celú... Takže žiadne vylepšovanie, ale rýchlo montáž druhého zhlavia. Medzitým som zistil aké majú prestavníky fulgurex tienisté stránky a tak som si objednal Hofmany. Zhlavie som dokončil, ale pri montáži som zistil, že nemôžem (napríklad doma na stole pre účely skúšok) pripojiť obe zhlavia k sebe a jazdiť. Medzitým prišlo jazdenie ďalšie a ďalšie a malé chybičky a vzájomné tolerancie sa spočítavali a problémy rástli....
A hlavne, ako sa hovorí práca kvapná – málo platná.
Odporúčania
1. Základ pre moduly a stanicu obzvášť je kvalitný rám. Možno sa Vám zdá veľa, ak máte dať stolárovi 1000 - 1500 Sk za kvalitný rám (hlavne, ak má Vaša budúca stanica 5 častí), avšak treba si uvedomiť, že ten rám je iba zlomkom celkovej ceny stanice a preto je hazardovanie s vlastnými peniazmi a časom v budúcnosti stavba na nekvalitnom a hlavne nie kolmom ráme !!!
2. Pri plánovaní stanice je dobré uvažovať o modularite. Ak uvažujeme, že aj najmenšia stanica je minimálne 2 moduly so zhlavím, tak vsúvaním dielcov medzi ne môžeme stanicu predlžovať. Ale aj opačné poradie je dobré. Totiž ak máme stanicu napríklad 5 modulovú, tak je dobré uvažovať nad vypúšťaním dielcov medzi krajnými modulmi.
Plány stanice, stredný diel s nápisom staničná budova a pravý diel s vykládkou štrku by mal byť odnímateľný...
3. Stanicu ROZHODNE nerobiť po častiach systémom jeden dielec od A do Z a potom ďalší. Je lepšie robiť naraz na celej stanici postupne.
Radosť nad spojazdnením a čiastočným zazeleňaním prvých dvoch častí stanice...
4. So stavbou sa neponáhľať. Nedbajte na tlaky okolia, 10 x merajte, 2 mesiace rozmýšľajte a až potom režte.
Večerné patinovanie vykládky štrku
5. Po uložení koľají a výhybiek v kľude viac krát celú stanicu rozložte a zložte za účelom jazdenia na analóg. Prvé jazdenia môžu byť aj bez prestavníkov. Pri jazdení sledujte správanie sa vozidiel - hlavne kratších dvoj a trojnápravových (motoráky, krátke pary...) Skúste tlačiť súpravy cez výhybky. Počas balenia a rozbaľovania stanice sledujte, či nie sú problémy s licovaním koľají, elektroprepojmi, uchytením nôh... Celé toto nacvičovanie má jediný cieľ – vychytanie skrytých chýb.
Skúšanie a debaty nad rozostavanými modulmi majú svoje čaro a hlavne zmysel.
6. Po namontovaní prestavníkov a odskúšaní digitálneho riadenia vozidiel a dohodnite s organizátormi modulového stretnutia na zaradení Vašej stanice do layoutu. ROZHODNE sa nenechajte zapojiť do stredu, ale nakoniec odbočky najlepšie ako vlečkový areál. Je to dôležité ako pre ostatných, tak aj pre Vás. Vaša stanica bude totiž v testovacom móde. V prípade jej zlyhania takto nie je problém, aby stretnutie bežalo bez nej a Vy máte čas na experimenty a dokončievanie skrytých chýb.
Prvé vážnejšie nasadenie stanice a prvé sklamanie z prestavníkov, jeden som menil počas stretnutia...
7. Ak takéto stretnutie dopadne pre Vašu stanicu pozitívne, je čas na zaštrkovanie koľají.
8. Po zaštrkovaní a patine je potrebné otestovať poriadne celú stanicu a potom šup na ďalšie pokusné stretnutie.
9. Ak v takomto stave bez problémov a úprav prežijete pár stretnutí, je čas na postupné modelovanie okolia koľají.
Posledné použitie stanice v Kokave nad Rimavicou a...
...jej rozoberanie. Najprv rozvody elektro...
...a potom samozrejme koľaje a následne podklad. Z modulu ostane zachovaný iba rám, na ktorom sa začne stavba odznova (ako pri stavbe, tak pri rozoberaní mi samozrejme pomáha môj najmladší syn...).
O ďalších osudoch stanice a o jej postupnej reirkarnácii niekedy nabudúce, možno ako fotonávod...
Marian Pavúk Paulini