Railnet

742 387-4 - digitalizácia, svetlá trochu inak

Digitalizácia LOKO | Gabriel Meszároš, 27. 04. 2009 (36463 zhliadnutí)

Do rúk sa mi  dostal „kocúr“ z dielne Tibora Tišťana, ktorého ste už mali možnosť vidieť v tomto článku Model lokomotívy rady 742 v H0. Požiadavka majiteľa bola trošku nezvyklá, ak je to možné, tak svetlá v reálnych režimoch prevádzky. Poďme sa teda pozrieť, čo sa mi nakoniec podarilo zrealizovať.

Druhou, menej problematickou, požiadavkou bolo ozvučenie lokomotívy.
Zo základnej požiadavky vyplynulo, že biele a červené svetlá ako i reflektor majú byť zapínané samostatne a musia sa automaticky prepínať v závislosti od smeru jazdy. V posunovacom režime majú svietiť iba pravé biele svetlá do kríža. Po zvažovaní viacerých možností, nakoniec padla voľba na dekodér MX640 od firmy Zimo. Problematiku zvuku som dočasne vyriešil zvukovou sadou diesel-hydraulickej lokomotívy 2043. Dočasne preto, lebo už začíname dávať dokopy podklady pre reálnejšiu zvukovú sadu.
Dekodér MX640 som zvolil hlavne pre jeho 11 funkčných výstupov, ktoré boli nakoniec použité všetky. V súčasnej dobe už zvažujem, že by sa možno aj dva dali ešte ušetriť . Potom by sa dali na takéto osvetlenie použiť, bez požiadavky na zvuk, dekodéry MX63 a MX64 od Zimo s 8-mimi funkčnými výstupmi. Obmedzením je, že sa nebude dať ďalej použiť SuSi rozhranie.

Konečné schéma zapojenia dekodéra

Ako je zo schémy zrejmé, na osvetlenie sú použité dva „nezávislé“ napäťové okruhy. Ten prvý klasický, kde modrý vodič dekodéra predstavuje + pól a hodnota napätia je závislá od napätia v koľajniciach. Druhý okruh využíva možnosť zaťažiť logickú časť dekodéra do 10 mA na výstup. Logická časť dekodéru pracuje s 5 V logikou.
Odpory boli volené tak, aby bielymi a červenými svetlami pretekal prúd 5 mA, reflektory boli spočítané na 10 mA a osvetlenie kabíny na 0,5 mA.
Aby toto celé mohlo pracovať bolo potrebné zmeniť zopár nastavení CV dekodéra. Ovládanie som nastavil pre 9 funkčný ovládač FREDI. Je to z toho dôvodu, že sa predpokladá nasadenie tejto lokomotívy na modulových stretnutiach hlavne Bojnického klubu, kde sa používa DCC centrála so zbernicou LocoNet pre ovládače. Samozrejme, že je možné ovládať lokomotívu ľubovoľným ovládačom s dostatočným počtom funkcií. Dekodér zvláda aj alternatívne formáty, ako je MOTOROLA a Selectrix.

 Tabuľka nastavení CV, uvádzané farby sú farby vodičov, ktoré som použil

Vychádzal som z Zimo štandardného mapovania funkčných výstupov k funkčným tlačidlám ovládača. CV38-CV41 a CV131-132 boli vynulované z bezpečnostných dôvodov, aby sme napr. so zapnutím zvuku nespúšťali aj nejaké osvetlenie . Konečné priradenie jednotlivých funkčných tlačidiel ovládača je nasledovné:
F0 – zapnutie bielych svetiel – smerová závislosť,
F1 – zapnutie červených svetiel – smerová závislosť,
F2 – zapnutie reflektoru – smerová závislosť,
F3 – posunovací režim,
F4 – zapnutie zvuku,
F5 – húkačka,
F6 – tlmenie reflektoru,
F7 – voľné, momentálne niektorý z voliteľných zvukov,
F8 – osvetlenie kabíny.
Aby sme mali správny vizuálny dojem z posunovacieho režimu, je potrebné mať vypnuté F0, F1 a F2. Žiaľ nie je možné naprogramovať dekodér tak, aby funkcia F3 vypínala zapnuté režimy F0-F2 (aspoň som to zatiaľ nenašiel).
Štandardne sú vyvedené funkčné výstupy dekodéra pre svetlá dopredu (biely vodič), svetlá vzad (žltý vodič), FA1 (zelený vodič)a FA2 (hnedý vodič). Funkčné výstupy FA3-FA9 bolo potrebné osadiť kabelážou.

Dekodér MX640, doplňovaná kabeláž na ľavej strane

Funkcionalitu je potrebné aj otestovať – jednoduchý tester.

 Všetko pracuje ako má, tu je osvetlenie kabíny ešte na F4, na F8 bolo preložené neskôr

 Tak sem to všetko príde zabudovať

 Osadené všetky LED, pripravený priestor pre reproduktor

 Založený dekodér, to správne šou môže začať

Svetlá zapojené, ostali už iba káble na pripojenie motora a zberu z koľají

Pripojenie kabíny k podvozku

Pôvodne som plánoval pre prepojenie kabíny s podvozkom konektor. Tento aj bol zapojený. Napriek jeho naozaj miniatúrnym rozmerom (veľkosť NEM651) tam proste zavadzal a musel ísť von.

Zložená mašinka, zapnuté biele svetlá, smer vpred

Zapnuté aj červené svetlá

 Zapnutý reflektor, plná intenzita

Zmena smeru jazdy

 Stlmený reflektor, fotka trošku klame o intenzite

Posunovací režim

Osvetlenie kabíny

A máme hotovo, tomuto „kocúrovi“ prajem hodne kilometrov v činnej službe.

 

[Akt. známka: 2,78 / Počet hlasov: 1129] -      + 

Pridať nový komentár

oli 27.04.2009 15:14:53

742 387-4 - digitalizácia, svetlá trochu inak

výborný článok a rovnako práca, ktorú gábor odviedol. v každom prípade je to "vyšší level" digitalizácie lokomotívy. inšpiráciu (posunovacieho režimu) som videl u tibora tišťana (t211 kocúr) na v. stretnutí modulov h0 v bojniciach. v každom prípade výsledok práce tibora tišťana a gábora meszároša je jednoducho perfektný. ďakujem. ondrej lipták kžm bojnice

Reagovať

jk 30.04.2009 17:28:55

posunovací režim, ale ktorý ?

zdravím, tento svetelný "cirkus" robím cca 2 roky a on nie je rovnaký, ale podľa epoch sa mení. podľa znalcov viem cca toto: - svietilo sa na kríž pri posune (v iii. epoche cez deň nie) - pri vychádzaní z depa na vlak mali mať motorové a el. loko ešte tzv. stredné svetlo (reflektor), ktorý mal byť za tmy tlmený - teraz som si všimol, že sa nesvieti na kríž jedným svetlom, ale na rovnakej strane ..., je to chyba alebo novotvar.

Reagovať

jk 01.05.2009 22:08:49

re: posunovací režim, ale ktorý ?

p.s. podľa aktuálneho predpisu žsr platí: - posun, svietia všetky 4 svetla, t.j. vpredu aj vzadu - po jednom svetle, režim stojacej/odstavenej loko s obsluhou

Reagovať

gg-1 02.05.2009 00:20:12

re: re: posunovací režim, ale ktorý ?

cast 2 celo vlaku je oznacene aj za dna, cize 24 hodin dvomi bielymi pozicnymi svetlami doplnenimi jednym bielim svetlom do tvaru pismena "a", hdv ktore nemaju tretie svetlo mozu pouzit ako nahradu tlmeny reflektor, koniec vlaku sa oznaci dvomi cervenymi pozicnymi svetlami. pmd, cize (posun medzi dopravnami) sa oznaci ako vlak. *) nie je udane na ktorej strane to svetlo ma svietit ale personal pouziva svoju pravu stranu kde ma ovladaci pult ****************************************** model ma ako vlastnicku zeleznicnu spravu csd, vzhladom na nater a ciselne oznacenie typu trakcie je model situovany do rokov 1990 az 95 kedy de jure zanikli ceskoslovenske statne drahy a na hnacie vozidla sa museli doplnit loga zsr, aj vtedy sme svietili pri posune s jednym bielim svetlom! tolko k svieteniu "rezim posun"

Reagovať

jk 02.05.2009 21:39:28

re: re: re: posunovací režim, ale ktorý ?

žiaľ v železničných predpisoch je bordel ako u železníc ako takých (teda u nás v sk). v prepise §1 z 11.12.2005 (schválené gr žsr č. 750/2005 - 0 220) sa v kapitole ix. označenie vlakov a jednotlivých vozidiel, čl. 280 píše: "hdv (traťový stroj) pri posune musí byť za zníženej viditeľnosti označený bielym svetlom na obidvoch čelách vozidla. posun medzi dopravňami, musí byť označený ako vlak." jednoznačne sa nepíše o jednom svetle !!! a chýba aj obrázok, ktorý je v čl. 284 (ozn. začiatok vlaku) vrátane obrázku. tenže inovovaný predpis z 2008 má už uvedené: "hnacie vozidlo pri posune (dve rozsvietené biele svetla na prednej aj zadnej strane vozidla.)" vrátane obrázku s oboma svetlami !!! ďalej je tam: "obsadený rušeň (počas dňa žiaden signál, v noci jedno rozsvietené biele svetlo vpredu aj vzadu. upozorňuje za zníženej viditeľnosti na odstavený rušeň, v ktorom sa nachádza rušňovodič. na taký rušeň je zakázané odrážať a spúšťať iné vozidlá.)" vrátane obr

Reagovať

jk 02.05.2009 21:40:30

re: re: re: re: posunovací režim, ale ktorý ?

to nemá zmysel, keď to porcuje debatu ...

Reagovať

peterm 03.05.2009 15:22:19

re: posunovací režim, ale ktorý ?

rozumiem tomu, že obraz v zrkadle môže mýliť, čiže v posunovacom režime svietia do kríža po jedno svetle a nie na rovnakej strane, čiže skutočnosť je taká aká ma byť

Reagovať

dexter 27.04.2009 15:59:02

gabo to sa ti podarilo,vyzera to bohovsky hlavne ten posunovaci rezim. "dexter" eduard liptak kzm bojnice

Reagovať

titi 27.04.2009 20:20:12

veľmi dobrý článok.neveril by som koľko sa zmestí do tej 742 káblov.gabi,dúfam,že ten môj traktor t434 bude do bojníc hotový.

Reagovať

gg-1 03.05.2009 19:29:38

"režim posun"

jk, §1 som spomenul len kvôli novému pojmu pmd *posun medzi dopravňami* ak potrebuješ výklad §1 obráť sa na garanta predpisu alebo na "up?" na vlakoch net, je to jeho každodenný chlieb. neodpustím si poznámku, keď je niekde napísane, že na oboch čelách hdv svieti biele svetlo (jednotne číslo) tak ty si zapneš biele svetlá (množné číslo), čiže dve svetla na oboch čelách lokomotívy???? v tom prípade porušujem už viac ako rok predpis (samozrejme len podla teba)!!! **************************************** ***** model ma správne osvetlenie "režimu posun" podla predpisu d1 ktorý platil do 10.12.2005 a svieti správne aj podla nového predpisu!!!!

Reagovať

johnz 19.05.2009 21:25:32

re: "režim posun"

ja len k tomu dodám, že spomínané 4 svetlá v posunovacom režime pozná predpis d1 sždc platný v čr. takže predpis chvalabohu neporušuješ a dotyčný sa zrejme niekde cestou sekol ...

Reagovať

jezko 28.04.2009 07:21:56

predsa to ide

ked som sa na tieto vsetky moznosti pytal pred dvoma rokmi v horkach, tak to vyzeralo ako utopia. som rad, ze sa to podarilo. jozef l.

Reagovať

iceman1175 09.05.2009 19:59:05

ú?asné

nádherný model zlaté ruky autora, videl som tento model na stretnuti v bojniciach a bolo to čosi úžasné. keď tam budú originále zvuky 742 tak to bude fakt už skoro reálna loko. veľa štastia a ďalších podobných úspechov v kariére

Reagovať

Pridať nový komentár