Railnet

RP25 áno či nie

Modelovanie | Jozef Kiss, 04. 11. 2008 (16500 zhliadnutí)
Prednedávnom tu prebehla dosť obsažná diskusia o používaní koľajiva na H0, a či sú dvojkolia podľa normy RP25 „purismus“, alebo bežný štandard.
Na porovnanie som urobil niekoľko obrázkov:
Dvojkolie NEM, koľaj code 100:
Toto je v dnešnej dobe najbežnejšia kombinácia. Koľajivo je bežne dostupné, Roco aj Piko, takéto dvojkolia majú všetky modely „z krabičky“

Dvojkolie NEM, koľaj code 83:
Toto je výrazne „lepšia“ kombinácia, použitie brunírovaného koľajiva Tillig zvýši modelovosť.

Dvojkolie RP25 na koľaji code 83:
Takto to vyzerá po výmene dvojkolia za RP25. (žiaľ v Európe zatiaľ luxus, ale v USA bežný štandard) Vyzerá to výrazne lepšie. Na koľajve Tillig jazdí spoľahlivo, srdcovky výhybiek sú konštruované tak, že dvojkolie sa sa odvaľuje vždy po hlave koľajnice. Iní výrobcovia majú srdcovky konštruované tak, že sa spoliehajú na okolok, ktorý sa odvaľuje po ploche medzi koľajnicami. „Dno“srdcovky musí byť tak nízko, aby dvojkolie NEM bez podskočenia prešlo srdcovkou. Samozrejme dvojkolie RP25 „prepadne“ o niekoľko desatín mm. Nieje to príliš viditeľné, ale „už to nie je ono“

Dvojkolie RP25 na koľaji code 55:
Koľajnica má už len 1,4mm (oproti 2,1mm code83). Napriek tomu je to pre dvojkolie RP25 zjazdné. Pražcové pole je klasické Tillig. Code55 zodpovedá v skutočnosti výške koľajnice cca 120mm, čo sú bežné koľajnice na vedľajších tratiach. Čiže ideálne na modelovanie lokálky, vlečky. Jediným problémom je zajzdnosť pre dvojkolia NEM, Pri použití pražcového pola Tillig, je koľaj nezjazdná. Ale pri použití drevených pražcov bez drobného koľajiva je aj koľaj code55 zjazdná pre dvojkolie NEM (ostáva ešte 0,2mm)

Dvojkkolie NEM - mám na mysli podľa normy NEM 310. Okrem toho ešte existuje aj norma NEM311 ktorá je niekde medzi NEM310 a RP25. RP25 je označenie podľa americkej normy (NMRA). Dvojkolie NEM 310:
http://www.parostroj.net/modely/nem/nem_310.htm
Dvojkolia podľa ostatných noriem:
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Dvojkolí_rozměry

Tak, a teraz buďte mudri.... :-)  
[Akt. známka: 1,50 / Počet hlasov: 4] -      + 

Pridať nový komentár

zdeno, 06.11.2008 18:40:22

ondro bylo by dobre nemichat mezi sebou jednotlive velikosti. neni to dobre a ani to k nicemi nevede, okrem jedovatosti a vztahovacnosti. ja jsem to psal jen jako priklad, ze tt-ckari jezdi na stejnem kolejivu jako h0-ri. to znamena, ze na tt je nemodelovost jeste kriklavejsi. a uz vubec jsem do toho nechtel michat n-nko. to se clovek boji dychat, aby to omylem nevdechnul. :-))) *** takze se drz sveho a nekecej svym vetsim bratrum do roboty. --- prodavam v elsikoru a zatim, za ty tri roky jsem poznal devet n-karu. zkusim se jich priste zeptat na e-mail a zda by nemeli zajem o spolupraci. ahojz

Reagovať

code 55 06.11.2008 14:06:02

po tom, co som si zvykol na code 55, by som uz na modul tie hrackove kolajnice, co ponuka roco alebo fleischmann pre n-ko asi nepouzil. vyzera to otrasne.

Reagovať

maroš 15.11.2008 18:22:51

re

ahoj, do teraz sme kopali záhradu ,takže všetko ok-zajtrajšok platí ,čakáme vás.podrobné info ti išlo na mail. daj vedieť či došlo. s pozdravom maroš

Reagovať

maroš 14.11.2008 22:48:19

re

ahoj alexander, nekopem stále, idem kopať zajtra t.j. v sobotu a ak by ti to vyhovovalo mohli by ste prísť v nedeľu, veď v pondelok je voľno.daj vedieť či vás máme čakať. s pozdravom maroš kžm bojnice

Reagovať

alexander 14.11.2008 23:41:31

re: re

samozrejme, že so synom radi prídeme! čas a miesto? ale poprosím polopaticky, aby som trafil....

Reagovať

alexander 15.11.2008 17:42:26

haló. haló! zajtrajšok platí? ak je to možné, tak bližšie info, prípadne kontakt mi pošli na mail. alexander

Reagovať

zdeno 04.11.2008 20:37:04

presne tak, nech se kazdy rozhodne podle svych schopnosti a vlastniho umu. bylo mi podsouvano, ze jsem nepritel code 83 a rp25, ale to vubec neni pravda. vsak skoro vsechny moje moduly mam na code 83. mne vadi jen to, ze se to dava do norem a doporuceni. dokonce je tu hlaska o tom, ze kdo nestavi na code 83, tak je odpisany. vzdyt je to smesne. vzdyt skoro 70% modulu na code 83 na slovensku, mam ja sam. takze mili panove, jsem zvedavy, kolik modulu na code 83 uvidim na rok v bojnicich??? to neni jenom o kecani a "akademizovani" , jak by to meli mit ti druzi, ale hlavne o tom, co kazdy dokaze postavit a udelat sam. svyma rukami a za svoje korunky. a ne druhemu prikazovat, co ma delat se svojimi rukami a korunkami. tak by to fungovat nemelo, co myslite panove ??? *** clanek je to pekny i ty fotky. jen je to silne tendencni a podsouvacne. ale i to je povolene, je to i krasne. jen jsem proti tomu, aby jsme byli papezstejsi jako papez. ahojz

Reagovať

ondro 04.11.2008 15:14:50

zdravim. ak chce niekto pachat vymenu dvojkolesi, mam len jednu dobru radu - robte to postupne a pri kupe noveho vagona. akonahle sa rozhodnete robit hromadnu vymenu, je to o nervy... (nielen o peniazoch, ale uz je to otrocina). zacal som s tym, ze som vsetky svoje starsie tt-vozy prezbrojovat na kovove dvojkolesia a zaroven patlat izolacie odporovym lakom. kedze ich mam celkom dost, dodnes som ten proces neukoncil. v n-ku sa dostavam do podobneho stadia, dvojkolesia su zatial od vyroby kovove nem, takze zaostava iba to patlanie. ale je to na par dlhych zimnych vecerov. aj ked po rp25 zacinam slintat, zatial sa mi nechce absolvovat tu patlaciu proceduru znova. robit to postupne, po jednom, po dvoch, boli menej, ale robit naraz viac ako desiatku vozov je na zblbnutie. inak to s rp25 vyzera super. k teme vhodne kolajivo - pokial nestaviame hracku pre male deti, myslim si, ze zeleznicny modelar je dost trpezlivy tvor na to, aby si objednal lepsie kolajivo a pockal nan. neviem, nakolko je cenovy rozdiel 200sk/vyhybku smerodajny. ale kolko takych vyhybiek treba na stanicu? (pokial niekto nechce stavat zeleznicny uzol trnava...) na malej lokalkovej stanici vyjde rozdiel cca 1000sk, co zas taka hruza nie je. (jeden lepsi vagon...)

Reagovať

maroš 06.11.2008 19:57:43

re:

alexander,buh 2, záhrada ešte pokopaná nie je ,po dohode s kolegami z klubu vám dám vedieť. s pozdravom maroš.

Reagovať

alexander 14.11.2008 15:28:54

re: re:

furt kope?? :-))

Reagovať

ondrejl 04.11.2008 16:08:06

rp 25 áno alebo nie?

hovorí sa, že je vidieť ako desať krát počuť. teraz mám parafrázu, že ešte dôležitejšie je vidieť porovnanie na fotografiach ako o tom hovoriť. každý by si mal urobiť asi teraz štartovaciu pozíciu. pokiaľ si odpovie "áno", tak si tempo určí sám vrámci svojich možností. pokiaľ povie "nie" tak vlastne ani nemá čo ďalej riešiť, lebo sa sám odpísal. v každom prípade to je hlavne vízia, t.z. že nové moduly by mali byť podľa iných kritérií a praxe ako doteraz. ja mám moduly na roco 2,1 mm. ja odpovedám "áno" a nemyslím si, že to bude nejaká tragédia. ondrej kžm bojnice

Reagovať

alexander 05.11.2008 14:32:53

ondro, prezerám si pozvánku na stretnutie "bojnice 2008" na tejto stránke. nikde sa nepíše ani o code ani o rp, iba toto: námet prevádzka na hlavných a regionálnych tratiach bývalej čssr/čsfr t.j.čsd/čd, žsr/žssk. prevádzkované budú moduly veľkosti h0. alebo "bojnice 2009" už budú o inom? ktoré stretnutia si mal na mysli? nech viem či mám začať trhať koľaje a kupovať code 83... ale kde mám zohnať rp 25 to netuším... sám autor príspevku píše, že rp 25 je v európe žiaľ luxus... alexander

Reagovať

zdeno 05.11.2008 15:29:10

bohudik nelze sehnat horsi kolejivo nez code 100 a proto se nemusi upozornovat na to, na cem se bude jezdit. a ondro nemusi vyhrozovat, ze si usporada setkani s code 80 a rp25, pokud vim, tak toho moc nema. takze je to boure ve sklenici vody. i zababov velmi, velmi ustupuje ze svych maximalistickych pozadavku, protoze je jich taky 5 a pul a nemohou chtit, aby bylo vsechno super. proste po zacatecnickem sileni prisly normalni casy a vsechno se zklidnilo a upokojilo. a stejne by jsme k tomu meli pristupovat i my. v zasade bych napsal, ze mam radsi code 100 a aspon ztrochu udelanou krajinu, nez code 80 a hole desky. ahojz

Reagovať

code a rp 06.11.2008 14:03:20

pani, mali by ste sa pozriet co som napisal. potom by ste taketo hovadiny nepisali: ondro, prezerám si pozvánku na stretnutie "bojnice 2008" na tejto stránke. nikde sa nepíše ani o code ani o rp, iba toto: a ondro nemusi vyhrozovat, ze si usporada setkani s code 80 a rp25, pokud vim, tak toho moc nema. ja som nikoho na nijake stretnutie nepozyval ani som nikomu nic nepredpisoval. najprv rozmyslajte, co som tym chcel povedat a potom uvazte, co napisete. zdeno ma pravdu, moc toho nemam, ale ani to co mam nikdy nevidel. navyse je to aj zelene, aj zastrkovane, aj code 55. ak uz sme pri tom, pouzivam peco code 55 a napravy nem. na rp25 sa mi prezbrojovat nechce. problem s tym nemam, na stretnutie fremo moje moduly aj napravy prechodnost maju. akurat sa s tym nebudem pchat na stretnutia n-finescale a pod. a nemam z toho traumu. na slovensku si, bohuzial, nezajazdim, lebo nemam s kym. bude to asi tym, ze tych 5 n-karov, co tu je, bud nestavia moduly, alebo "nemozu" cestovat.

Reagovať

ondro 05.11.2008 14:05:12

ahoj! pokial sa organizacie stretnuti tyka, malo by dopredu byt jasne, ci sa jazdi na rp25, pripadne, ci je mozne pouzit kolajivo code 100, 83 ci ine. podla toho vie kazdy, ci si svoje moduly a vagony prihlasit moze alebo nemoze. pokial vsak niekto stavia na code 100 a dvojkolesiach nem, je uplne logicke, ze na stretnuti, kde sa rp25 vyzaduje, nema sancu. to jest vsetko. kazdy si musi rozmysliet, co chce, ale nema pravo nadavat, ked mu niekto povie, ze na toto alebo ono stretnutie nema moduly (ev. vozidla), ktore zodpovedaju stanovenym normam (nemaju povolenu prechodnost). zdeno tu furt operuje, ze mu nik nema nic nijakymi normami prikazovat. ono sa to ani nedeje, nik nic nikomu neprikazuje, ale je to tak ako v beznom zivote. ked si niekto v amerike kupi elektronicke cudo na 110v/60hz, tiez mu ho v europe nik nedovoli zapojit do siete. tak je to aj s masinkami. ked si nejaky klub stanovi (zvycajne sa to dohodne medzi clenmi pri definovani noriem), co sa bude pouzivat, je to jeho interna zalezitost. novi clenovia vstupuju do klubu s tym, ze su oboznameni s technickymi normami. bud to respektuju, alebo nemusia do klubu vstupit. (tak, ako je to v kazdom ludskom spolku.) ti, co chcu spolupracovat, urcite najdu spolocnu rec.

Reagovať

maroš 06.11.2008 11:48:55

alexander, čo tak niektorý víkend si spraviť voľno a prísť sa pozrieť ku nám do klubu. veď ono stále platí ,že raz vidieť je viac ako stokrát počuť. ak máš okolo seba nejakých podobne /podľa mojej manželky / "postihnutých" sadnite do auta a budete vítaní. za kžm bojnice maroš.

Reagovať

buh2 06.11.2008 17:58:07

re:

maroš, ak máš už pokopanú záhradu, prídem aj ja :-)

Reagovať

alexander 06.11.2008 16:43:19

re:

maroš, pozvanie s radosťou prijímam! ktorý víkend? alexander

Reagovať

igi 05.11.2008 23:32:22

dám možno trošku kacírsku otázku, ta ma prosím za ňu neukameňujte. stále sa bavíte o koľajive veľkosti h0, ako je to ale s tt?

Reagovať

gaborm 06.11.2008 07:33:36

re:

ahoj, zaujímavá otázka. na slovensku viac/menej ideme podľa noriem zababov-u a ten vo svojich normách rp-25 nerieši. jediné čo rieši je code pre použité koľajivo, ktorým je code 60-83. ani v rámci fremo nie je tt ďalej delené. takže zatial je to cesta nevydláždená, ale napr. dvojkolia sa u luck-a kúpiť dajú. gáborm

Reagovať

Pridať nový komentár