Nakúpil som tri druhy vozňov. Dva uhliaky a jeden chladiarenský. Chladiarenský vozeň je v ponuke výrobcu dlhoročnou stálicou a rezinové uhliaky pribudli minulý rok ako lacný ekvivalent leptaným.
Na stavbu vozňov nepotrebujete žiadne zvláštne vybavenie, stačia nám jemný pilníček (ihlový, alebo v prípade núdze manikúrový, alebo si môžete pomôcť nalepením jemného šmirgľa na tenkú lištu – smrekový nosník) , malé kliešte, alebo pevnú pinzetu na ohýbanie leptov, sekundové lepidlo. Ako príslušenstvo odporúčam vrchnáčik z nejakej fľaše (napríklad od jogurtového mlieka, detskej výživy a podobne), do ktorého si vytlačíme trošku lepidla. Lepidlo potom nanášame zastrúhanou zápalkou, alebo špaidlou. Vyleptané dielce môžeme oddelovať z "aršíku" ostrým rezačom na tvrdej podložke, ale pre deti je aj bezpečnejší spôsob - obyčajné nožnice na papier... Na zostavenie kulisy krátkeho spriahadla budete potrebovať spájkovačku.
Stavba vozňov je veľmi jednoduchá. Stačí pilníčkom začistiť odliatky od zbytkov pretečenej hmoty a jemne zdrsniť stykové časti, ktoré budeme lepiť. Potom jemne potrieme lepidlom časť, ktorú ideme lepiť (čím menej lepidla, tým lepšie) a časti pritlačíme k sebe. Keďže lepíme „prstolepom“ – sekundovým lepidlom, je potrebné dávať pozor na pretečené lepidlo, aby sme sa neprilepili (aj z tohto dôvodu je lepšie nanášať lepidlo drievkom – zápalkou, ako priamo z tuby). U detí je treba stále zdôrazňovať, aby si neutierali ruky od lepidla o seba a hlavne aby sa nepribližovali rukami k tvári. Vozeň sa dá zložiť behom pol hodiny, ale ako vždy, aj tu platí známe dvakrát meraj a raz strihaj. Totiž zle prilepené časti sa opravujú veľmi obtiažne...
Kto chce mať vozeň (uhliak) krajší, môže pred zlepením napríklad rytím ostrým predmetom (špendlíkom) naznačiť z vnútornej strany stien škáry medzi doskami.
Po zlepení nastáva najťažšia časť stavby - zostava kulisy krátkeho spriahadla. Hoci je návod dobre popísaný, vyobrazenie veľmi nepomáha. Zostava je dosť náročná a začiatočník ju zvládne dosť ťažko. Je na pováženie, či by sa neoplatila vyrábať aj verzia s obyčajným spriahadlom. Nehovoriac o tom, že v súčasnosti fy. Tilig začala masívne s dodávkou vozidiel s novým druhom spriahadla...
Konečnú úpravu (striekanie) vozňov som si nechal na budúce, lebo som sa rozhodol, že to skúsim s deťmi na krúžku...
Čo na koniec? Až na zostavu spriahadla stavebnicu jednoznačne odporúčam stredne pokročilým modelárom. Stavebnice sú dostatočne jednoduché a kvalitné. Uhliaky ma zaujali úplnou kompletnosťou a podrobným návodom. Je iba škoda, že záujemcom o modelovú veľkosť H0 nemám možnosť takéto stavebnice odporučiť...
Marian Pavúk Paulini
pavúk, veľmi pekný článok,dúfam že urobíš aj krátke info , keď budú vagóny dofinalizované. ako píšeš v ho toho k maniu moc nie je, niečo síce robí bv-model, niečo es pečky ale to je asi všetko aspon to o čom viem.
ahojte modelári, dopočul som sa, že sa vyrába samostatná kulisa niekde v čr. je opatrená normovanou šachtou a dajú sa do nej nacvaknúť staré aj nové tillig spriahadlá. preverím cenu a doplním. ja som tie leptané stavebnice kkk skúšal, ale ich komplikovaná montáž a nie 100% chod ma odradili od ich rozšíreného použitia. tie české sa vraj veľmi dobre dajú využiť v y-kových rýchlikových vozňoch, čo by bolo veľmi zaujímavé pri našom chudobnom čsd parku.
tak som to našiel, jedná sa o výrobcu týchto vozňov a pôvodných kulís. za 65,- kč ponúka kulisu s normovanou šachtou na otvorené nákladné vozne (montáž na spodok podvozku) a na kryté alebo osobné vozne (montáž na podvozok z vnútra). prajem veľa úspechov a hlavne času na modelárčenie.