Na zaujímavé jazdenie na koľajisku, alebo moduloch potrebujete hlavne nákladnú dopravu, ale jazdenie s priebežnými nákladnými vlakmi sa nijak nelíši od jazdenia s vlakmi osobnými. Najviac oživia dopravu vlaky manipulačné a posun na vlečkách.
Lenže na skutočnej železnici fungujúcich vlečiek ubúda a pojem manipulačný vlak je takmer ako meno vyhynutého jaštera... Takže vybehnime do terénu a zaznamenávajme posledné zvyšky vlečiek a pohybu manipulačných vlakov. A jeden takýto námet Vám prinášame...
Každé ráno okolo ôsmej prichádza do Pezinku manipulačný vlak. Netvorí ho síce dlhá štrúdľa vozňov, ktoré kedysi končili zväčša v drevárskej fabrike, ale čosi sa tu deje predsa...
Manipulák z Bratislavy vchádza do stanice Pezinok.
Na vlečkách je v tom čase už čulý ruch. Dvanásťválcový motor T 334 buble a prediera sa ranným ľadom na priecestiach (ktoré čistia posunovači) na jednotlivé časti vlečiek. Nastáva doobedňajší kolotoč prázdnych a plných vozňov a pred obedom sa manipulák vydáva ďalej.
T 334.0919 vychádza zo svojej výhrevne…
…na cestu po vlečkách.
Pomaly okolo firmy TATRA – Regena prichádza k prejazdu.
Na prejazde je v žliabkoch ľad, takže prichádza na soľ a ručnú mechanizáciu...
Dielo sa podarilo, lokomotíva prešla...
A už sa ťahajú aj vozne...
V dobe najväčšieho rozmachu dopravu na vlečkách zaisťovali 3 lokomotívy: T 211, T 334 a T 448.
Všetky lokomotívy vlastnil drevársky podnik.
Lokomotívy zabezpečovali obsluhu vlečiek:
Tehelňa - vývoz tehliarskych výrobkov a kým fungovala tepláreň dovoz uhlia
Vinárske závody – vývoz vína
Drevársky závod – dovoz dreva (guľatina), vývoz výrobkov, hlavne preglejky
Koncom osemdesiatych rokov sa postavila vlečka pre vznikajúce agroletisko, avšak namiesto neho v priestoroch sídli distribútor chemikálií a firma spracúvajúca chemický odpad.
Škica stavu vlečiek v Pezinku (na obrázku je pôvodné staré rozloženie).
Železničné priecestie pri Chemike (brána je vstup do firmy).
Pohľad z priecestia pri Chemike na odvratnú výhybku pri TATRA - Regena
Pohľad od výhybky na „šturc“ (pri priecestí stojí zaujímavý poštársky autobus...).
Odvratná výhybka pri Tatra - Regena.
Pohľad od výhybky smerom ku stanici (v mieste, kde je akoby medzi koľajami kaluž je koľajová váha).
Koľajová váha.
Domček váhy spredu.
Vnútorné „vybavenie“ váhy.
Pohľad na váhu z druhej strany.
Detail prechodu pohyblivej koľaji na váhe a pevnej koľaji.
Výhybka pred drevárskou fabrikou. Vpravo a rovno do fabriky, vľavo na stanicu. Výmeny sú postavené tak, že by sme išli do brány 1., kde je výhrevňa.
Vstupná brána 1.
V bráne 1. je výhybka z ktorej je možné ísť vpravo na nakladaciu rampu.
Vpravo nakladacia rampa, druhá výhybka je postavená v smere výhrevňa.
Detail rampy.
Výhrevňa.
Úplne vpravo časť koľaje do výhrevne, Cisterny sú postavené na koľaji vedúcej do Vinárskeho podniku.
Koľaje idúce do fabriky z brány 2., sprava je vchod z brány 3. pre automobily.
Vstupná brána 3. pre autá, hneď za bránou cestu križujú koľajnice.
Jeden z mostov cez potok Cajlok (miestne označenie).
Detail mostu.
Trať vlečky na moste idúca na stanicu.
Priecestie do záhradkárskej osady, ktorá je po oboch stranách vlečky, v diaľke stanica a Pezinské kostoly.
Rozvetvenie vlečky na stanici, vlečka prichádza zľava.
Budova Vinárskych závodov - pohľad od stanice.
Odovzdávacie koľaje vlečky na stanici, v diaľke tri komíny tehelne. Vľavo stojí na stanici pantograf - osobný vlak do Bratislavy.
Pantograf odchádzajúci do Bratislavy.
Železničná brána do tehelne
(práve prebiehala rekonštrukcia stanice a tak dočasne koľajové spojenie chýba).
Nakladacia rampa v tehelni.
Nad vlečkami (nielen v Pezinku) sa zmráka a prichádza noc...
PS: Fotodokumentáciu časti vlečiek v Pezinku, ktorá nie je v tomto článku nájdete v súvisiacom už publikovanom článku: Námet na „chemickú vlečku“.
Marian Pavúk Paulini & Pavol Kukučík
gilbert 06.12.2008 22:32:51
vlečky v pezinku.
smerom na trnavu oproti vlečky do teheľne bola kedysi aj nakladacia rampa štátnych lesov, kde navagónovavali guľatinu. gilbert
Reagovať