Zaujímavá aj preto, lebo pre súdneho človeka je nepochopiteľná. Možno je pravda, že sa lokomotíva, ktorá bola na pomníku viac ako 20 rokov dostala späť na koľajnice a možno sa aj sprevádzkuje, ale zároveň je to znovu príklad brakovania pamiatok na Slovensku.
Doteraz boli takéto lokomotívy na Slovensku dve. Jedna pojazdná v Poľnohospodárskom múzeu v Nitre a druhá na pomníku pred Stredným odborným učilišťom železničným v Bratislave – Rači. Dnes ostala jediná – v Nitre.
O akú lokomotívu ide? O priemyselnú parnú lokomotívu BS – 80.
Zaujímavosťou je, že aj túto lokomotívu pred učilište postavilo Poľnohospodárske múzeum, keď chcelo sprevádzkovať lokomotívu U 36.001, ktorá tu na pomníku stála predtým.
Doteraz si nikto nelámal hlavu nad ochranou pomníkových rušňov. Zväčša ležia nepovšimnuté a totálne zhrdzavené. BS – 80 pred SOUŽ bola v trochu inom stave, vzorne natretá a viac – menej kompletná (dokonca s kotlovým štítkom !!!). Možno aj preto niekto o ňu prejavil záujem. Keďže nebola v štátnom zozname pamiatok a nefigurovala ani v prírastkovej knihe múzea jej odchod za hranice nemohlo nič zastaviť – iba jej majiteľ SOUŽ.
Dnes SOUŽ stačí ako náhrada pekne nafarbený vrak dieselovej hydrauliky a možno zajtra im postačí aj železničné dvojkolie... Ale ten kus histórie, o ktorú sa mali starať už na Slovensko nikto nevráti...
Ak sa BS - 80 chceli zbaviť, mohli ju ponúknuť Poľnohospodárskemu múzeu v Nitre, určite by prejavili záujem (alebo išlo o peniaze?)...
Na záver je potrebné povedať, že sme divný národ, na jednej strane sa radi chválime históriou a na druhej strane si nedokážeme udržať ani to, čo sa zázrakom podarilo doteraz zachovať.
PS: rovnaký scenár vývozu parnej lokomotívy bol použitý aj v Brezne v roku 2004, na pomníku tiež stála malá para a dnes tam stojí vrak dieslu. Ktorá bude ďalšia na rade...
Takže milí Slováci. Po zrenovovaní týchto lokomotív sa nezabudnite ísť na ne pozrieť susedom do ČR. A môžete napísať aj článok o tom ako sa o ne dokážu poriadne starať...
Marian Pavúk Paulini
neviem či ide o peniaze, alebo len o priateľskú výpomoc ale počítam s tým že všetky naše pomníky a lokomotívy skončia u našich susedov. ten kto môže rozhodovať o osude týchto pamiatok sa prikloní k názoru "radšej prevádzkyschopná alebo vystavovateľná v čechách ako vrak na slovensku. iný osud mali heligóny pri ktorých som bol rád že ich firma z čiech zachránila pred autogénmi.
iste ide o to, aby to nebol vrak, ale prevadzky shcopne. ale ide aj o to, aby taka pamiatka (aj ked nezapisana v knihe pamiatok) ostala na slovensku. mam rad nasich ceskych a moravskych bratov (sam som na 50% moravak), ale nase slovenske by sme si mali najskor uchranit u nas. verim, ze keby loko ponukli nitrianskemu muzeu, by sa naslo riesenie ako ju zachranit tu u nas na nasom vykradnutom slovensku. a to plati podla mna o vsetkej nasej historii. skor tu vidim, ale ze ide o peniaze. o chvilu budeme mat na pomnikoch umelohmotny odliatok zo zdravia zavadneho materialu z ciny, ktory vyrobili deti pocas 25 hodinovej pracovnej zmeny.
a u nás hodně lidí vzhlíží k tomu, jak se opravují vozidla u vás... to co se u nás občas podaří opravit je bídné množství... a pomníky? ostuda! držím palce všem, co přiloží ruku k dílu při opravě každého vozidla nebo zařízení. tady se bohužel moc mluví a když pak vyzvete účastníky internetových diskuzí aby přišli na brigádu, nepřijde jediný...
viac-menej kompletná to znamená že kotlový štítok má z vás niekto doma?! (lebo podľa tej fotky ten štítok nevisel na kotli :d ) poznám situáciu keď chceš niečo buď zvystavovateľniť alebo sprevádzkovať a štítky majú doma "záchranci-zberatelia" prípadne celé kotlové knihy a podobne...
Sběratelé jsou všude..a nejen kotlových lístků...u nás se kradou i originály rámů okýnek z BN30R a výrobní štítky těchto lokomotiv..dokonce si troufnou i k nám do muzea úzkorozchodných lokomotiv..takovým bych můžu být hodně hrubá?...sekala ruce....nejhorší je, že víme kdo a nic s tím člověk neudělá..zůstanou jen oči pro pláč....
a nemyslí? ty náhodou tých našich západných bratov, ktorí pokradli kotlové knihy zo slovenských parných rušňov??! venca horáček, si ty ale slováčisko....... :d))
milý jozef v. : byť dva roky staré, ale nebol som na tejto stránke dlho... nemyslím západných bratov, aj na sk sú poschovavané štítky rozne po zbierkach... budem vám tykať kedže mi tykáte tiež, takže asi takto: keď už tak slováčisko a nie slováčisko, a opýtam sa rovno čo vieš o mojom povode? nič...tak či so smajlíkami či bez vyprosím si komentáre...ok? dakujem
Ak tomu spravne rozumiem, autor radsej vidi vrak na Slovensku ako vlak v cudzine...
Pánové zdravím Vás...jsem členkou úzkorozchodné muzejní dráhy Plzenecké železnice ČR...chápu Vaše rozpaky nad tím, když se lokomotivy vyvážejí za hranice vlasti / také utírám slzu, když se dozvím, že nějaká zmizela za našimi hranicemi a ještě víc, když se dozvím, že skončila ve šrotu a bohužel těch už bylo / ...na druhou stranu namítám..nebyla to kdysi naše společná vlast? a nejde o ty poslední kusy historie úzkorozchodných a parních lokomotiv, aby zůstaly zachovány a mohli se jimi kochat i další pokolení...nahlídněte na naše stránky...www.plzeneckazeleznice.cz...je to sice dráha vzniklá na zelené louce a za účelem záchrany lokomotiv..ale letos už oslavila dvacet let od svého vzniku... jinak Vás poprosím sháníme podklady k vytvoření sítě a historie úzkorozchodných železnic a drážek...pokud byste měli cokoliv z historie a fotografií...budu ráda , když se mi ozvete...momentálně mě hodně zajímá lokomotiva Henschel ( Dt 20036/1923 ) z Kamenice nad Ciruchou..která by se výměnou měla dostat na Černý Balog...?
a mňa by zaujímal Váš záujem a hlavne to, čo sa má diať s Henšlom... bude to obnova a pribudne nová lokomotíva na ČHŽ, alebo je to znovu vývoz ďalšej lokomotívy a znovu v tom bude mať prsty exportné oddelenie, čiže riaditeľ ČHŽ ako v minulosti niekoľkokrát?