Začiatkom osemdesiatych rokov vznikol akútny nedostatok malých posunovacích lokomotív pre priemysel. Výroba takýchto vozidiel bola v Československu ukončená ( T 211 a T 212) a tak si priemyselné podniky, ktoré mali vlečky zaobstarávali malé lokomotívy z rôznych zdrojov.
V týchto časoch boli dovezené malé lokomotívy z Poľska, Rumunska, ale aj zo Sovietskeho zväzu. Boli to málopočetné série, skôr individuálne dovozy. Zo Sovietskeho zväzu boli dovážané lokomotívy TGK 2-E 1 z výrobného závodu v Kaluge. Na Slovensku ich nebolo veľa – možno do 5 ks. (jedna v Bratislave, v Senci, vo Zvolene....), o niečo viac ich bolo v ČR, no napríklad v Nemecku 180.
Typ: TGK 2-E 1
Výrobca: Lokomotívka v Kaluge ZSSR
Rozchod: 1435 mm
Dĺžka cez nárazníky: 8.360 mm
Rázvor (osová vzdialenosť): 3.200 mm
Výška nad temenom koľajnice: 2.700 mm
Maximálna rýchlosť: 30 km/h
Výkon motora: 250 Ks (182 kW)
Motor: Y1 D6 - 250 TK 4-Takt Diesel
Prenos výkonu: Hydrodynamický
Pojazd: B - dve nápravy hnané kardánmi od prevodovky
Priemer hnacích kôl: 900 mm
Hmotnosť lokomotívy v službe: 24 t
Nápravový tlak: 12 t
Lokomotíva T 203.0512 (výrobné číslo 512), odstavená pre závadu motora ( prasknutý blok) na jar 2006 putovala do šrotu... Fotené 28.10.2005
T 203 Kaluga ako pripravovaný model H0 fy. Elektro-Servis Pečky
T 203 Kaluga TT model fy. KARSEI-Modellbahn
Kalugy v Nemecku: http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1400889
Kaluga ako model H0: http://www.es-pecky.cz/modely.php?AnchorID=36&Lng=CZ
Kaluga ako model TT: http://www.karsei-modellbahn.de
Marian Pavúk Paulini