Áno, je to tak. Zvuk vo veľkosti TT a to ešte v BR89. Iste, tender je v tomto modeli dostatočne z tenkého materiálu a teda je v ňom dostatok miesta pre reproduktor a zvukodér (ako tomu hovorí môj 4 ročný junior.).
Čo bol trochu oriešok je spôsob uchytenia/umiestnenia reproduktoru. Ak sa začnete hrať so zvukom vo vláčikoch, je toto absolútne kritické na kvalitu zvuku a Vašu spokojnosť. Keďže toto úž bol môj druhý pokus so zvukom, vedel som čo ma čaká, vedel som aký výsledok chcem dosiahnuť a čo by som mal dosiahnuť.
Na úvod musím napísať, že nie som hifista, nie som akustik. Som amatér. A tak aj nasledujúci popis píšem. T.j. tak ako to svojou laickou mysľou chápem. Dôležité pre mňa je, že výsledky sú pre mňa viac ako dostačujúce a prekročili všetky moje očakávania. ==> Po tomto pokuse.
V umiestňovaní reproduktoru je vždy mať na pamäti, že je nutné vytvoriť reprobedničku, ktorá zosíli basovú zložku zvuku. Len tak "na sucho" reproduktor hrá veľmi slabo. Ale stačí keď urobíte z ruky z prstov trubičku a všetko je úplne super. Len ako to dostať - tú ruku do lokomotívy :).
Teda môj záver po konzultácii s odbornejšou verejnosťou je:
- Vytvoriť rezonátor.
- Zabezpečiť aby nevnikol akustický skrat. T.j. aby sa zvukové vlny vychádzajúce spredu a zozadu reproduktoru nestretli.
Toto všetko tak aby to vošlo do lokomotívy. Teraz je jedno, že v tomto tendri je miesta viac ako zvyčajne. Toľko záver z prvého snaženia ozvučenia Gutzold BR65, ktoré je popísané v inom článku.
Ako na tú BR89 s tendrom?
Keďže lokodekór už bol v lokomotíve, do tendra som sa rozhodol vložiť len zvukodér pre HO veľkosť od rakúskej firmy TRAN (www.tran.at) z Wienerneustadt-u. Po prvotných meraniach sa mi zdalo, že toho miesta je až-až. Ale nakoniec som zistil, že je tam asi o 1mm málo miesta a musel som umiestniť všetko veľmi presne, aby to išlo zavrieť.
Z reproduktoru som musel veľmi trochu opilnikovať okraj. Nakoniec som ho zalepil sekundovým lepidlom na vrchnák tendra pod uhlie. Aby neprišlo k akustickému skratu, vyplnil som všetky dierky medzi reproduktorom a vrchnákom molitánom. V princípe je toto všetko.
Načo nesmiete zabudnúť je to, že lokodekóder a zvukodér sú od iného výrobcu a môžu mať rôzne konštanty v jednotlivých CV aj keď význam CV je rovnaký. V tomto prípade je o LENZ a TRAN. LENZ má rýchlosť definovanú v rozsahu 1-10 a TRAN v 1-255. T.j. treba to prepočítať a programovať tender a loko zvlášť. Použitý zvukodér je možné programovať zvlášť a pri načítavaní hodnoty z CV je počuť pekné pukotanie reproduktoru ako odpoveď :).
Pekné zvučanie Vám praje
Váš
DanoM