Nedávno som dostal zaujímavú otázku: Koľko tisíc korún potrebujem, aby som mohol založiť a viesť železničný modelársky krúžok. Je to zaujímavá otázka, lebo určite každého vedúceho napadne zoznam náradia, ktoré používajú, alebo ktoré by radi používali na krúžku. Následne hlavou prebehnú cifry a ....
No postup môže byť aj opačný ako prvotná naháňačka za peniazmi (okrem toho na začiatok bez ukážky nejakej predchádzajúcej činnosti sa ťažko presviedčajú potenciálny donori a sponzori...)
Na začiatok asi najviac potrebujeme chuť venovať sa deťom, odovzdávať skúsenosti, ktoré získame od iných, alebo sami systémom pokus / omyl a na dôvažok veľa a veľa trpezlivosti.
Vo väčších mestách je veľkým problémom získať vykurovanú miestnosť na krúžok. Ideálna je miestnosť samostatná (to znamená, že ju mimo nás nevyužíva nijaký iný krúžok). No na začiatok, kým nebudeme budovať koľajisko nám stačí aj spoločný priestor s možnosťou odloženia rozostavaných vecí a náradia do skrine (my sme dlhé roky existovali v učebni Strednej priemyselnej školy a potom v spoločnej dielni v Centre volného času). POZOR!!! V spoločných priestoroch môže byť problém so špinením pracovných stolov – dobre to riešia podložky zo starého linolea na celom stole...
Pri plánovaní práce treba počítať s tým, že to, čo sa nám zdá samozrejmé, pre deti samozrejmé nie je. Zväčša deti zvládajú iba ako – tak strihanie nožničkami a natieranie štetcom. Všetky úkony treba poriadne niekoľko krát vysvetľovať a ukazovať a to najprv všetkým spoločne a potom každému zvlášť (a to ešte nie je istota, že podľa nami navrhovaných pravidiel budú pracovať). Okrem toho majú deti prirodzenú snahu používať oveľa viac lepidla, farby.... ako je vhodné, obsypať drahocenným materiálom celú dielňu, zapatlať si oblečenie ...., všetko toto musíme zvládať s pokojom a hlavne počítať s tým. Plán treba zostaviť tak, aby sa išlo od jednoduchých technológií k zložitejším a aby sa striedali technológie. Deti potrebujú stále zmenu a hlavne chcú rýchle vidieť výsledok ich snahy. Preto je dôležité, aby bola práca rozdelená do medzikrokov s jasnými výsledkami. Rozbehané a nesústredené deti sú zväčša výsledkom zlého plánu práce (môžeme sa deťom venovať koľko chceme, ale monotónna práca ich prestáva po chvíli baviť...). Pre pokročilých (zväčša starších) členov krúžku treba mať pripravené zložitejšie, ale hlavne pre nich príťažlivé postupy. Ak takéto veci nemáme, starší pokročilí opúšťajú krúžok a nami vložená práca sa síce nestratí (ostane v nich), ale mnohokrát takíto už skúsení modelári opúšťajú modelársku komunitu. V súčasnosti pokročilí u mňa na krúžku skúšajú robiť vozidlá z leptov, domčeky, alebo moduly.
Vzorový plán práce pre začiatočníkov s poznámkami a komentárom je v prílohe.
Na každý krúžok treba každý rok zohnať deti. Vždy nejakí postúpia z predchádzajúceho roku a sú potom pokročilí, ale treba doplniť ďalších. Dobrý spôsob je, keď si členovia privedú kamarátov, ak nie, tak treba urobiť letáčiky (plagátiky) a tie vyvesiť na školy...
Ideálny počet detí na krúžku je cca 10 na jedného skúseného vedúceho. Skúsenosti sú ale, že ak sa v septembri hlási 20, tak začne chodiť cca 15, pred Vianocami ich býva cca 10 a v máji ich chodí cca 7.
Na začiatok (a hlavne pre začiatočníkov) nepotrebujeme veľké vybavenie. Okrem toho, základné vybavenie ako nožnice, ceruzka, pravítko, olamovací rezač...si každý nosí sám.
Náš finančný systém je dá sa povedať „trojkôpkový“... Pri zostavovaní rozpočtu ( alebo skôr ceny krúžkového poplatku) sa cena (rozpočet) zostavuje:
Ak spojíme tieto sumy, dostaneme sumu nezbytne nutnú na začiatočné fungovanie krúžku (ale môže sa stať, že po ôsmych mesiacoch prídeme na to, že sme sumu volili nízku....). Ak nám to počas roka vyjde a niečo ušetríme, za ušetrené kúpime náradie, alebo materiál do budúcnosti... Na budúci rok volíme rozpočet rovnaký (prípadne zvýšený o infláciu, zdraženie materiálu, zvýšenie sumy pre majiteľa priestorov...). Je jasné, že veci, ktoré sme nezničili počas minulého roka použijeme znovu a namiesto nich kúpime novú výbavu pre lepšie technológie... Takýmto spôsobom si dokážeme budovať dielňu postupne aj bez sponzorov a donorov – ale ide to pomaly a ťažko, takže každá finančná injekcia je vždy vítaná. . Vzorový rozpočet s komentárom je v prílohe.
Vystrihovanie hviezdičiek na ihličnaté stromčeky
Listnaté stromy
Výroba papierových domčekov
Základ diorámy
Výroba vozidla z leptu
Moduly…
ahoj, ešte by si mohol uviesť od koľko rokov zvládnu konkrétne práce.
vďaka za pripomienku, v ďalších návodoch sa pokúsim nezabudnúť na vek a schopnosti.
Dobry ja by som sa rada opytala ci pri zalozeni kruzku je nutne pedagogicke vzdelanie
Som zena a matka dvoch maloletych deti vo veku 4 a 9 rokov.Kedze mam rada deti v akomkolvek rozdielnom veku,pohlavia u deti,som trpezlivy clovek,ktory rad vymysla,tvori a staci na to ozaj popustit fantaziu,kde sa nekladu ziadne medze,ked clovek vyraba,vymysla,tvori rozne z rozneho,tesi sa z malickosti,tesi sa zo svojho vykonu,svojej prace,vytvorenej prace a to s ludmi,ktori su pokojní, sustredeni,trpezlivi a plny laskavosti,nekonecnej pomoci rozvijat svoje schopnosti a dat detickm sancu,ze na to maju,a dokazu to,to si zaumienia,mi im v tom pomozeme,stojime pri nich,pomahame im,tak objavia svoj skryty talent,ozivia svoje schopnosti a vedomosti,lebo na to maju,kazde dieta na to ma,treba ich preto pocuvat,venovat sa im,usmernovat,zasmiat sa bez ohladu na akyklvek neuspech v comkolvek.Milujem deti