k článku: Kauza BMF
zo dňa 06.05.2005, autor článku: Jozef Kiss
dovolím si trochu iný uhol pohľadu. principiálne ide o tzv. záťažovú reguláciu, ktorá má svoj význam. u modelov máme dočinenia s mnohými javmi, ktoré značne negatívne vplývajú na samotnú jazdu a jazdenie : - zvýšený jazdný odpor od oblúkov (prechod z rovnej trate do oblúku), odpor prevodov, typ pojazdu, neúmerné stúpania, atď. - rozbeh lokomotívy, resp. sila potrebná na prekonanie momentu zotrvačnosti vlaku, odporu prevodu, atď. - lokálne zníženia tr. napätia najmä na zhlaviach. tu pôsobí záťažová regulácia veľmi pozitívne. (bližší popis s blokovou schémou som už z webu stiahol). v princípe ide o pokus o reguláciu na "konštantné" otáčky motora. ide o "číslicový" sw regulátor ako súčasť dekodéra. pretože meranie je nepriame a ani samotná regulácia, jej algoritmus nie je striktný, nemožno hovoriť o regulácii na konštantné otáčky. používajú sa pi (výnimočne pid) regulátory. jeho parametre ide nastavovať podľa motora, čo je veľká výhoda. lokodekodér je ešte viac našitý na motor a možno sw meniť frekvenciu pulznej regulácie. teda vonkoncom nejde o výhodu len pri automatizácii. tam pokiaľ sa používa riadiaci sw, tomu je jedno, aký dekodér v modele je. je to otázka správneho deklarovania blokov a zadania parametrov zastavenia, resp. spomalenia. primárnou výhodou sú mäkké rozjazdy a tlmenia okamžitých tlakov (tikov) na zníženie rýchlosti pri vbehnutia do oblúku, zhlavia, stúpania, resp. dosiahnutia vrcholu a jazda z kopca (prudké zrýchlenie). ad funkcie a "zvukové dekodéry". počet prídavných funkcí sa stabilizoval na 4 (!) u veľkých (= normálných) lokodekodérov, 2 majú mikrodekodéry (rozmer 13,5x9x3mm). zvukové dekodéry - sú tri funkčné riešenia : - zvukový dekodér, ako funkčný, neriadi motor iba zvukový modul (dnes iba cte ge70) - lokodekodér so zvukom, normálny lokodekodér s bmf, 4 (!) funkciami a zvukovým modulom (cte, esu a už aj uhlenbrock) - zvukový modul k dekodéru (opäť obvykle s bmf) s rozhraním susi. ad funkcie - ak už máme dcc, tak ho uchopme inak ako analog a netlačme ho do polohy elektronického fz1 ! v reále nijaká lokomotíva nerobí automatický reverz svetla podľa jazdy (dnes sa to už dá eliminovať u novej vlny dekodérov) + automaticky zapína červené pozičné svetla. za lokomotívou s vlakom je to nezmysel. tiež reflektor je oddelený od čelných svetiel. preto viac funkcií je +, akurát to uberá z prúdovej zaťažiteľnosti ! ak sa však dá, prečo neoddeliť čelné svetla od reflektora či pozičné červené svetla od čelných. potom sú tu ešte dymové generátory a ďalšie efekty (vnútorné osvetlenie, osvetlenie tabuliek /t679.0? t435.0, .../). nuž prečo sa obmedzovať. jk
Zobraziť článok Kauza BMF