Niekto mi ukradol 2 roky života. Nezdá sa to, ale je to tak. Aj počas lockdownu sme mali možnosti cez Homeoffice chodiť do práce, ale stretnutia boli vylúčené z našich životov. Konečne sa to podarilo a pohli sa opäť stretnúť.
Stretnutie sa konalo na začiatku Mája od 4.5. do 8.5. 2022 podľa propozícií na webe Zababov.cz usporiadané sekciou TT-Provoz.
Jazdenie bolo opäť v duchu III. a IV. epochy s tým, že ako modelový čas plynul, plynul aj čas epochálny. Vo štvrtok a piatok jazdili pary a v sobotu/nedeľu dízle. Krásne bolo, že sa vymenil aj vozový park v osobnej doprave, aby to všetko sedelo. Nákladná doprava v danom období nemala taký vývoj, aby sa oplatilo niečo meniť.
Ale poďme pekne poporiadku.
Stretnutie sa uskutočnilo už tradične v športovej hale v Jaroměři v severných Čechách. Cesta je relatívne pohodlná po dialnici Brno-Praha s odbočkou v Jihlave smer Havlíčkúv Brod, Pardubice. Existujú aj iné cesty, ktoré odporučí aj Waze, ale toto je bezpečná a len o 7 minút dlhšia cesta. Športová hala je skoro nová, má vynikajúcu vzdochotechniku a osvetelenie. Na halu sa smie ísť len v prezúvkách. Jedlo a lepivé nápoje sú zakázané. Vďaka tomu je všade veľmi čisto a naše malé lokomotívy netrpia prachom a špinou.
Pocovidové stretnutie trochu trpelo účasťou a prihlásenými modulmy. Ale aj tak sa podarilo kresličovi Josey-mu nadizajnovať krásny layout. Čo sa mi páčilo, že len tuším 2 miesta (spomínam si len na jedno miesto), kde nesedeli rozhrania. Čiže krásna paráda oku ladiaca krajina. Škoda, že ešte niektoré moduly sú v dobre drevenej. Na druhú stranu, pri tých nových je to žiadúce na otestovanie kvality položenia koľaje.
kliknutím na obrázok sa mapa zväčší.
Trať tvorila hlavná jednokoľajná trať z Výpravčic (vľavo hore) do stanice Moldava (vľavo dole), kde sa vlaky prepriahaly a preskupovali smerom do skrytej stanice Radost (vľavo úplne dole), ktorá simulovala západné krajiny.
Z hlavnej trati boli dve lokálne trate, jedna krátka (Vrdy-Bučice do Drnov) a druhá dlhšia (Studenec - Mochov), ktorá bola plne pod D3 pre telefonovania chtivých a posunovania milujúcich.
GVD bol 24 hodinový napísaný na rýchlosť 1:6, ale väčšinu času sme išli na 1:5. Jednotlivé vlaky boli roztrihané do 34 celkov. T.j. každý si prišiel na svoje. Ja som si prišiel na tieto časti GVD:
Niečo som nestihol, ale inak: maximálna spokojnosť. Krásne, ďakujem.
Reálne spojenie modulov, či segmentov vyzerá presne podľa plánu. Aj keď drobné zmeny boli, napr. dlhá rovná trať do Výpravčic sa nakoniec trochu zalomila jedným oblúkovým modulom, čím sa vetva stabilizovala.
Pre mňa úplne nová stanička a moduly. Model je skoro 1:120 zhodný s originálom. Skoro znamená, že nemusíme počítať všetky klince v pražcoch, aj keď ako vrevel kolega: "Keď som bol na výstave tak starosta dediny vravel, že tulipány majú žltej farby a nie červenej ". Niektoré budvy sú prerobené z H0 mierky, ale v industriály to vôbec nevadí. Dnes má žst. už vylúčenú osobnú dopravu a je v princípe len veľkou vlečkou. Ale model je realizovaný podľa dobových pohľadníc a pamätníkov.
Fotografie reálneho koľajiska trate zo Skovice do Vrdy-Bučice je pekne odfotené aj s komentárom na webe tady.cz
Celkový pohľad na segmenty modulu stanice z pódia haly.
Výhybka vlečky cukrovaru.
Výhybka vlečky liehovaru.
Vjazdová alej pred stanicou.
Stanica doslova vytrhnutá z domáceho koľajiska. Je krásne mať takú veľkú a voľnú časť, že kolajisko môže obsahovať aj stanicu, ktorá je vhodná na modulovisko. Krása je v tom, že hlavná trať je postavená na výhybkách EW3 a vedľajšie posunovacie časti na EW2. Čím stále má dokonalé parametre pre traťové vlaky a nie je nekonečne dlhá na manipulačnej časti. Niečo podobné som využil aj v OFZ. Pravé zhľavie (vjazd a výťažná časť) je postavené na EW3 a pravá časť OFZ, čo je čisto posunovacia časť je postavená na EW2.
Žst. Studenec je plne elektronická s ocládaním cez PC. Zväčša v obsadení dvoch službokonajúcich, niekdedy aj troch. Má odbočnú časť pre lokálku a malý vlečkový areál.
Použitie EW2 na posunovacej časti.
Na hlavnej trati sú EW3 výhybky a H0m angličan, ktorý má 12 stupňovú geometriu a je vhodný k TT EW3 geometrii. Má trochu hrubšie pražce a srdcovky mohutnejšie, ale jeho použitie akceptovateľné a modelovejšie pre ČSD ako to čo sa vyrába v mierke TT u Tiliga.
Odjazd na lokálku je cez mierny kopček, ktorý je riešený špeciálnym modulom a podložkami pod nohy modulov.
Nový vlečkový areál pripojený k stanici Studenec. Keďže je to vlečka a očakáva sa to posun s maximálne 2 vozňami a krátkou mašinkou je aj angličan v EW1 geometrii akceptovateľný. Podobne to mám aj v OFZ. Na vjazdom zhľaví sú EW3 a Beaselerove angličany. Na druhom čisto posunovacom zhlaví sú EW2 a aj EW1 angličan. Ale odporúčam použiť Y-kové EW2 vyhýbky - kde to ide použiť. Zaujúmavé na tomto vlečkovom areály je spojenie križovatky s vyhýbkami. Pre ušetrenie miesta sú štandartné komponenty upravené a čo najviac priblížené k sebe.
Súčasný layout Jaroměř 2022 mal dve lokálky, jednu krátku v obsadení D2 v smere Drnov - Vrdy-Bučice. A druhú zo Studenec smerom na Nový Oldřichov, Tránvka do koncovej stanice Mochov. Táto vetva trate bola v taktovke stanice Studenec v D3 režime. Milujem telefonovanie, čakanie na protiidúci vlak a opäť telefonovanie k dispečérovi. O tom je D3. Fungovalo a to je dôležité. Ako osobná tak aj nákladná doprava. Obe som si odskúšal.
Mn v Novom Oldřichove.
žst. Trnávka a MOs čakajúci na Mn z Nového Oldřichova
ľavé zhlavie žst. Trnávka. Skutočne neskutočná stanička postavená v oblúku dáva pristor na nevídané zákutia na modelovanie.
V žiadnej stanici nesmie chýbať dominantný strom. Nie je tomu inak ani v žst. Trnávka
žst. Mochov. Ako sme ju ohodnotili, je to úch.lná stanička. Je presne podľa reálneho layoutu a keď má obsadené všetky koľaje, tak sa na nej posunovacia čata reálne zapotí. Pri čase 1:5 to bolo len tak-tak, že som to stihol podľa grafikonu písaného pre 1:6.
Domček pre motorák podľa reálnej predlohy.
Posun začal.
A toto je celá stanička. Každá koľaj obsadená. Najlepšia reálna implementácia problému Hanojských veží.
Táto stanica tu už bola prezentovaná. Od stretnutia v Jaroměři 2019 už ubehol nejaký ten rok a stanica sa posunula do krásy.
Stanica bola obsluhovaná kolegom Rišom, tak bolo vidieť výstavku rôznych jeho stavieb a modelov. Od reálne drevených vozňov z dreva až po zelených Antonov.
Most pri žst. Hora sv. Šebestiána v dízlovej epoche. V reále tento most dízlovú epochu nezažil, lebo bol zbúraný tesne po 2. svetovej vojne.
Pre úplnosť, fabrika OFZ v Istebnom, dnes v Oravskom Podzámku (časť Široká), nie je oceliareň. Ale vyrábajú sa tu aditíva do ocele pre oceliarne. Tieto aditíva sú rôzne granuláty obsahujúce Nikel, Kremík, Mangán a iné. Viac na stránke OFZ v časti produkty.
Hlavná trať okolo OFZ ide medzi svahom a plotom vlečkového areálu. Takto sú naše mašinky chránené od pádu na zem a vlečka je zároveň opticky oddelená. Normálne fíro trasa by mala ísť na strane svahu, ale tu na stretnutí rušňovodič aj vlaku čo išiel na hlavnej trati prechádzal okolo vlečky.
Zatiaľ jediná časť OFZ je vlečka Peklo. Ale OFZ som potreboval na aspoň 3 stretnutiach otestovať, čo sa stalo a môže ísť do zeleňania. Chyby sú známe a opraviteľné.
Nový modul vlečky, kde sa reálne vykladalo uhlie z Wapiek. Na začiatku vlečky je zariadenie, kde sa nadvihli dvierka Wapky a uhlie sa vysypalo do misky. . V iných staniciach sa vykladalo špeciálne upraveným vysavačom.
Ukážka ako sa dá modelovať na jednom module aj 18 rokov. Je môj modul vlečky Lesov, ktorú som upgradol na Pivovar.
Nový modul vlečky "stáčírna minerálny vod". Už sa teším na krajinu.
Aj keď stretnutia sú o sviatku, lebo sa vidíme 2x-3x do roka a nechcem poúčať ostatnú modelársku obec. Ale počúvam ako je drahé modelovať vláčiky. Ale vôbec nie. Tu je ukážka ako sa dá začať úplne v malom. Vyrobiť si diorámku, veľmi peknú nestojí skoro nič a neskôr ju vložiť do modulu. Aj takto sa dá začať modelovať.
v sst. Radosť som videl reálnu ukážku 3D dlače ako pomôcku pre označenie vlakov stojacich v koľajisku skritej stanice. Nemusia sa používať len papieriky, ktoré padajú a nedržia tvar. Na jednoduché T-čko, ktoré má zárezy pre koľaje sa nalepí trochou priehľadnej pásky popis/číslo vlaku. A je to.
Už sa neviem dočkať ďalšieho stretnutia.
Váš
DanoM
Zdravím,
u jedné fotografie se uvádí, že byl použit ANGLIČAN H0m v kombinaci výhybek EW3 Tillig. V současné době to řeším a chci se zeptat jestli je ANGLIČAN od firmy Bemo k.č. 4215000 nebo 4216000. Jak je to s výškou prutů?
Hezký den!
Václav
Urcite 4215000, nakolko 4216000 je pre ine ucely. Vyska prutov? TT pouziva 2,1mm. Bemo ma 2,0mm. A urcite vyska prazcov nie je rovnaka. Preto odporucam zlozit kolaje opacne (dole hlavou), zletovat ich a potom riesit vyrovnanie zastrkovanim, alebo inym sposobom.