Railnet

Stavba vlečkového areálu - 1. časť (Zámer)

Moduly | Daniel Martanovič, 01. 02. 2021 (3985 zhliadnutí)

V rokoch 2014/2015 som uviedol sériu článkov o stavbe jedného modulu, kde vzniklo posunovacie "peklo" - po anglicky "Inglenook". Postupom času dozrelo prirodzené rozšírenie tejto drobnej hračky, ktorá na stretnutiach verím pobavila posunovačov. Toto rozšírenie som chcel zobrať trochu veľkoryso, ale zase aby sa mi to zmestilo do mojej úložnej skrine a najmä do auta.

1. Zámer projektu

Východzí stav

v Bernolákove r. 2016:

v Bernolákove r. 2018:

Stavba posunovacieho pekla bola uverejnené v týchto článkoch:

  1. Postavme si modul - 1. časť (príprava korpusu a základy kvalitného položenia koľají)
  2. Kam s modulmi (Harmiho doplnenie o možnostiach stohovania a presunu modulov)
  3. Postavme si modul - 2.časť (začiatok lepenia krajiny)
  4. Postavme si modul - 3.časť (dokončenie krajiny a osvetlenie)
  5. Postavme si modul - 4.časť (balenie a rozbalenie modulov)

Zvolená téma riešenia

Už logo článku napovedá, že výsledok môjho premýšľania je postaviť vlečku Oravských Ferozliatín. Pôvode bol závod v Istebnom, dnes je výroba presunutá do lokality Široká.

Ortofotomapa oblasti Istebné (zdroj www.mapy.cz):

Mapa oblasti Široká (zdroj www.mapy.cz):

Ortofotomapa oblasti Široká (zdroj www.mapy.cz) ako som pochopil koľajisko a jednotlivé budovy:

 
klikni na obrázok pre zväčšenie obrázku (1200x684px).

Model vlečky

Dôvody modelovania vlečkového areálu:

  • zaujímavosť výroby - produktom nie je železo a ani oceľ. Produktom sú aditíva (niklové, chrómové, dnes aj kremíkové) pre oceliarne.
  • koniec III. a začiatok IV. epochy až po dnes. Parná éra už asi skoro určite (čítaj 99%) je mimo času výroby ferozliatín v ČSSR. Čo je škoda, ale pri modelovaní to ešte napr. znesie BR86 (ČSD 455.2) ako vlečkový stroj.
  • rôznorodosť vstupných materiálov:
    • struska
    • železný šrot
    • čierne uhlie ako činidlo výroby (samotná výroba prebieha v oblúkových peciach)
    • kyslík
    • práškové zeminy z ďalekých krajín (Rumunsko, Afrika), ktoré v modulovke môžeme voziť zo skritej stanice
    • rôzne hliny tiež z ďaleka
    • drevené palety pre odbyt výrobkov
  • skladovanie surovín v rôznych skládkach ako vonkajších, tak aj vnútorných (vagóny pri výkladke zachádzajú do budovy)
  • skladovanie výsledného produktu v skladisku - krytá nakladacia rampa pre paletovaný tovar

Návrh layoutu

Pri návrhu modulu som si stanovil určité limity:

  1. nerobím kópiu 1:1 reality, ale areál bude voľne navrhnutý aby bol zábavný pre účastníkov stretnutia.
  2. celý návrh kôli uloženiu, prevozu, objemu a váhy som smeroval do max. 3m a šírky štandardných 40cm.
  3. rozšírenie vlečky bude modul navrhnutý tak, aby nebol odtrhnutý od celého layoutu, ako koncový modul. Skôr má lákalo to mať navrhnuté veľmi podobne, ako to má riešené už existujúci model Cukrovaru:

T.j. dookola by bola priebežná koľaj šírej trate a vlečka by bola vo "vnútri". Oddelenie šírej trate od vlečky by bolo realizované podobne plotom a budovami v kompaktnej línii. Zo strany hrany modulu by bola šíra trať chránená zvýšenou krajinou (kôli (ne)možnému spadnutiu modelu vlaku na zem).

Z celkového zadania, premýšľania a rôznych verzií, mi nakoniec vyšlo ako optimálne riešenie nasledujúci layout. Čo mňa osobne veľmi teší, že som konečne po 30 rokoch modelovania našiel dôvod existencie "normálnej" križovatky. Skládka 3 mohla byť zapojená len výhybkou do koľaje odbytu, ale potom by obsluha Skládky 3 bola obmedzená vozmi, ktoré stoja pri nakládke tovaru. Preto sa mi hodila križovatka a výhybku som posunul až na vnútornú koľaj koľajiska, ktorá má presne ten dôvod bytia, obsluhovať vlečkové koľaje.

 

Príjem a výdaj tovaru mám vymyslený nasledovne.

Miesto Popis Príjem / Výdaj Typ vozňa Počet vozov za deň
Skládka 1 Vzácne zeminy P Vtr 4
Skládka 2 Sypké materiály P Raj 4
Skládka 3 Železný šrot P Vtr 6
Skládka 4 Kyslík P Z 3
Kyselina P Rj 2
Náhradné diely P Z, Np 1
Skládka 5 Mazivá P R 1
Pohonné hmoty P R 2
Skládka 6 Čierne uhlie P Wap 8
Odbyt Odbyt hotových výrobkov V Z 5
Palety a baliace potreby P Z 2
Zámočníci Spojovací materiál P Z 1
Kotolňa Hnedé uhlie P Uz 1
Celkovo vozňov 40

Je možné, že tu niečo chýba, poprípade je tam aj niečo navyše. Nie som technológ výroby ferozliatín. Informácie som čerpal so stránok OFZ, publikovaných kníh o hutníctve a tak podobne. Ale taktiež som viac prihliadal aby to bolo opäť zábavné pre účastníkov.

Predpokladám dva Mn/Vl vlaky pre túto vlečku za deň.

V ďalšom článku sa budem venovať stavbe segmentov, nôh a ich spojeniu do jedného modulu.

Prajem pekné vláčikové koronové, držte sa.

DanoM

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasov: 3] -      + 

Pridať nový komentár

DErik 01.02.2021 08:53:56

Dano blbá mierka, keby si to robil v H0 mohol si sa napojiť na môj Oravský Podzámok. :D

Reagovať

DanoM 01.02.2021 09:21:29

Keby som mal milión...

Erik, je taký článok na webe o jedním vláčikarovi ako sa mu splnil sen. Sníval o tom, že keď bude mať svoj milión dolárov, postaví si koľajisko a okolo neho dom. Aj ja by som mal taký sen, ale mierku by som nemenil. Chápem, že čím väčšie tým lepšie... Ale...

Reagovať

OMEGA 02.02.2021 09:04:47

Obsluha vlečky

Veľmi pekný článok, palec (čo palec, obe ruky s vystrčenými palcami) hore.
Takáto vlečka by mala mať samostatnú vlastnú obsluhu vlastným rušňovodičom s vlastnou lokomotívou.
Mn vlak by mal odstaviť vozne pre vlečku v prípojnej stanici a prípadne zobrať vozne už vlečkou vybavené (čítaj "vyložené/naložené"), urobiť potrebnú manipuláciu v stanici a pokračovať ďalej.
Keď by mal Mn vlak obslúžiť aj vlečku, zasekal by sa minimálne na 3-4 hodiny vo vlečke a v prípojnej stanici by blokoval minimálne 1 koľaj odstavenými vozňami určenými pre iné stanice.
Dopravne jednoduchšie je to riešiť vlečkovým vlakom, ktorý by pred príchodom Mn vlaku priviezol do prípojnej stanice vybavené vozne z vlečky a po príchode Mn vlaku zobral záťaž do vlečky. Potom by robil príslušnú manipuláciu vo vlečke.
Lokomotíva aj rušňovodič vlečkového vlaku môžu byť staničná záloha, ktorá bude v čase mimo obsluhy vlečky OFZ vykonávať posun v prípojnej stanici (napr. priebežný R/Zr/Os odpojí/pripojí poštu/spešniny, priebežný MOs odpojí/pripojí prívesný vozeň - nemanipuluje sa s cestujúcimi, obsluha iných vlečiek v obvode prípojnej stanice, "upratovanie" vozňov v stanici...).
Na základe osobných skúseností by som niektoré veci vv vlečke OFZ trochu skorigoval, ale to necháme na osobné stretnutie po korone.

Reagovať

DanoM 02.02.2021 12:03:18

Čau Vrato,

ďakujem za hinty, ak si spomínaš na Bernolákovo 2019 (tuším naše zatiaľ posledné - zabiť koronu), tak OFZ bola zapojená ako vlečka Trnávky. A Mn prišiel do Trnavky, ďalej pokračoval ako VL. Čiže skoro ako píšeš. Ešte raz ďakujem za komentár, doplním do prevádzkového "manuálu".

Apropo, ako vieš koľajisko je hotové a odskúšané, t.j. už nebudem meniť layout. O dva týždne bude tu článok o tom ako 2. časť seriálu. Ak je niečo čo treba úplne urgent, napíš mi email.

DanoM

Reagovať

Pridať nový komentár