V rokoch 2014/2015 som uviedol sériu článkov o stavbe jedného modulu, kde vzniklo posunovacie "peklo" - po anglicky "Inglenook". Postupom času dozrelo prirodzené rozšírenie tejto drobnej hračky, ktorá na stretnutiach verím pobavila posunovačov. Toto rozšírenie som chcel zobrať trochu veľkoryso, ale zase aby sa mi to zmestilo do mojej úložnej skrine a najmä do auta.
v Bernolákove r. 2016:
v Bernolákove r. 2018:
Stavba posunovacieho pekla bola uverejnené v týchto článkoch:
Už logo článku napovedá, že výsledok môjho premýšľania je postaviť vlečku Oravských Ferozliatín. Pôvode bol závod v Istebnom, dnes je výroba presunutá do lokality Široká.
Ortofotomapa oblasti Istebné (zdroj www.mapy.cz):
Mapa oblasti Široká (zdroj www.mapy.cz):
Ortofotomapa oblasti Široká (zdroj www.mapy.cz) ako som pochopil koľajisko a jednotlivé budovy:
klikni na obrázok pre zväčšenie obrázku (1200x684px).
Dôvody modelovania vlečkového areálu:
Pri návrhu modulu som si stanovil určité limity:
T.j. dookola by bola priebežná koľaj šírej trate a vlečka by bola vo "vnútri". Oddelenie šírej trate od vlečky by bolo realizované podobne plotom a budovami v kompaktnej línii. Zo strany hrany modulu by bola šíra trať chránená zvýšenou krajinou (kôli (ne)možnému spadnutiu modelu vlaku na zem).
Z celkového zadania, premýšľania a rôznych verzií, mi nakoniec vyšlo ako optimálne riešenie nasledujúci layout. Čo mňa osobne veľmi teší, že som konečne po 30 rokoch modelovania našiel dôvod existencie "normálnej" križovatky. Skládka 3 mohla byť zapojená len výhybkou do koľaje odbytu, ale potom by obsluha Skládky 3 bola obmedzená vozmi, ktoré stoja pri nakládke tovaru. Preto sa mi hodila križovatka a výhybku som posunul až na vnútornú koľaj koľajiska, ktorá má presne ten dôvod bytia, obsluhovať vlečkové koľaje.
Príjem a výdaj tovaru mám vymyslený nasledovne.
Miesto | Popis | Príjem / Výdaj | Typ vozňa | Počet vozov za deň |
Skládka 1 | Vzácne zeminy | P | Vtr | 4 |
Skládka 2 | Sypké materiály | P | Raj | 4 |
Skládka 3 | Železný šrot | P | Vtr | 6 |
Skládka 4 | Kyslík | P | Z | 3 |
Kyselina | P | Rj | 2 | |
Náhradné diely | P | Z, Np | 1 | |
Skládka 5 | Mazivá | P | R | 1 |
Pohonné hmoty | P | R | 2 | |
Skládka 6 | Čierne uhlie | P | Wap | 8 |
Odbyt | Odbyt hotových výrobkov | V | Z | 5 |
Palety a baliace potreby | P | Z | 2 | |
Zámočníci | Spojovací materiál | P | Z | 1 |
Kotolňa | Hnedé uhlie | P | Uz | 1 |
Celkovo vozňov | 40 |
Je možné, že tu niečo chýba, poprípade je tam aj niečo navyše. Nie som technológ výroby ferozliatín. Informácie som čerpal so stránok OFZ, publikovaných kníh o hutníctve a tak podobne. Ale taktiež som viac prihliadal aby to bolo opäť zábavné pre účastníkov.
Predpokladám dva Mn/Vl vlaky pre túto vlečku za deň.
V ďalšom článku sa budem venovať stavbe segmentov, nôh a ich spojeniu do jedného modulu.
Prajem pekné vláčikové koronové, držte sa.
DanoM
Dano blbá mierka, keby si to robil v H0 mohol si sa napojiť na môj Oravský Podzámok. :D
Erik, je taký článok na webe o jedním vláčikarovi ako sa mu splnil sen. Sníval o tom, že keď bude mať svoj milión dolárov, postaví si koľajisko a okolo neho dom. Aj ja by som mal taký sen, ale mierku by som nemenil. Chápem, že čím väčšie tým lepšie... Ale...
Veľmi pekný článok, palec (čo palec, obe ruky s vystrčenými palcami) hore.
Takáto vlečka by mala mať samostatnú vlastnú obsluhu vlastným rušňovodičom s vlastnou lokomotívou.
Mn vlak by mal odstaviť vozne pre vlečku v prípojnej stanici a prípadne zobrať vozne už vlečkou vybavené (čítaj "vyložené/naložené"), urobiť potrebnú manipuláciu v stanici a pokračovať ďalej.
Keď by mal Mn vlak obslúžiť aj vlečku, zasekal by sa minimálne na 3-4 hodiny vo vlečke a v prípojnej stanici by blokoval minimálne 1 koľaj odstavenými vozňami určenými pre iné stanice.
Dopravne jednoduchšie je to riešiť vlečkovým vlakom, ktorý by pred príchodom Mn vlaku priviezol do prípojnej stanice vybavené vozne z vlečky a po príchode Mn vlaku zobral záťaž do vlečky. Potom by robil príslušnú manipuláciu vo vlečke.
Lokomotíva aj rušňovodič vlečkového vlaku môžu byť staničná záloha, ktorá bude v čase mimo obsluhy vlečky OFZ vykonávať posun v prípojnej stanici (napr. priebežný R/Zr/Os odpojí/pripojí poštu/spešniny, priebežný MOs odpojí/pripojí prívesný vozeň - nemanipuluje sa s cestujúcimi, obsluha iných vlečiek v obvode prípojnej stanice, "upratovanie" vozňov v stanici...).
Na základe osobných skúseností by som niektoré veci vv vlečke OFZ trochu skorigoval, ale to necháme na osobné stretnutie po korone.
Čau Vrato,
ďakujem za hinty, ak si spomínaš na Bernolákovo 2019 (tuším naše zatiaľ posledné - zabiť koronu), tak OFZ bola zapojená ako vlečka Trnávky. A Mn prišiel do Trnavky, ďalej pokračoval ako VL. Čiže skoro ako píšeš. Ešte raz ďakujem za komentár, doplním do prevádzkového "manuálu".
Apropo, ako vieš koľajisko je hotové a odskúšané, t.j. už nebudem meniť layout. O dva týždne bude tu článok o tom ako 2. časť seriálu. Ak je niečo čo treba úplne urgent, napíš mi email.
DanoM