Keďže trasy strojvodcov sa na stretnutí občas pretínajú s traťou, je potrebné ju podliezť a pribúdajúcimi rokmi máme stále väčší problém zohnúť sa popod moduly. Harmi síce zhotovil priechodzí odklápací modul, prvý krát použitý v Kokave 2012, cez ktorý pohodlne prekrižujeme trať bez zohýbania sa, ale nájdu sa aj viaceré úseky na podlez. Minulý rok som v Zákupoch podliezal metrovú trať a dal som to len po štvornožky
Spomínam to preto, lebo niektorí stále túžia jazdiť na metrovej výške.
Podliezacie moduly som si všimol na Zabovských stretnutiach, tak som si povedal, prečo také dva kúsky nevyrobiť.
samozrejme pre dvojkoľajku je potrebný dvojkoľajný most
Rozmery som použil z už používaných mostov a nakreslil som si ho v programe Sketch-Up a čoskoro som si v stolárskej dielni nechal narezať potrebné diely z 9mm preglejky na dva mosty.
V bočnicách sú vyfrézované 9mm drážky v hĺbke 4-5 mm. bočnice som potom zlepil Duvilaxom s telesom trate bez požitia skrutiek. Čelá som použil už hotové s pripravenými otvormi pre puzdra, ale skrátené na šírku 24cm.
Puzdra som opatrne zalisoval do čela pomocou skrutky, matky M8 a jedného otočeného puzdra, ktoré drží kolmosť pri montáži. Závity a treciu plochu matky treba natrieť mazivom, inak ide lisovanie veľmi zťažka.
Všetky diely som pomocou Duvilaxu a skrutiek 3,5x30 zmontoval dohromady. Je potrebne kontrolovať aj kolmosť dielov, ale v prípade, že máme diely presne narezané nie je s tým problém.
Keďže mám ešte nejaké cuprextitové pražce na koniec modulov nalepil som ich 5min. epoxidom a následne som nalepil koľaj pomocou Chemoprénu. Použil som flexi pražce, tak som musel koľaj vyrovnať pomocou hliníkového 12mm U profilu. Koľaj nezabudnime v strednej časti prerezať, kvôli rôznej rozťažnosti dreva a kovu, aby sa nám trať nezvlnila. Po dostatočnom zaschnutí lepidiel som skrátil rezacím kotúčikom konce koľajových prútov a zarovnal pilníkom do roviny s čelom.
Pomocou etalónu, špeciálneho čela vyrobeného Zababovskou sekciou TT-Provoz a kovových koľajových spojok, som si pripravil koľaj na spájkovanie.
Čelo upevníme pomocou kolíkov a skrutiek podobne ako v tomto prípade
a prispájkujeme prúty k medeným plôškam. Tieto ale moc neprehrievame, aby sa neoddelili od spodnej prextitovej doštičky. Potom skontrolujeme výsledok, pripadne pilníkom doladíme.
Na elektrické prepojenie modulov som použil odporúčaný vodič prierezu 1,5mm2 a použil som kvalitné banániky a zdierky Hirschmann aj keď už som objavil v GME ich lacnejšiu kópiu. Kúpil som a vyskúšam ich.
Koľajové prúty sú napájané na oboch koncoch prispájkovaním vodičov prierezu 0,5mm2 odspodu a potom prispájkované k priebežným vodičom. Priebežné vodiče sú pripevnené k mostu tavným lepidlom.
Ako káblové úchytky je použitá inštalačná káblová lišta narezaná na 3cm diely a tie som potom priklincoval čalúnickymi klinčekmi k modulu.
Na obrázku je ukážka ich použitia na stretnutí.
Na spodný okraj bočníc som ešte nalepil zeleno-žltú pásku, aby bol okraj lepšie viditeľný
Ukážka použitia modulu na stretnutí v Hnúšti 2016 je vidieť na Harmiho obrázku z akcie.
Boco
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!