Na sklonku prázdnin sme sa vyskytli v Banskej Štiavnici. Okrem iných turisticky známych atrakcií sa tu nachádza koncová stanica „Trate mládeže“ do Hronskej Dúbravy, ktorá je bohužiaľ kvôli nerentabilnosti horúcim kandidátom na zrušenie koncom roka. Za udržanie trate bola vyhlásená petícia, ktorú môžete podpísať na každom lepšom mieste v Štiavnici i blízkom okolí. Choďte sa motorákom odviezť a podporiť túto trať, pokiaľ sa ešte dá. Okrem naozaj peknej krajiny navôkol môžete vidieť jeden tunel, dva viadukty, niekoľko mostov a aj zopár pomaly pustnúcich staničiek.
Podrobný popis tejto trate nájdete na vlaky.net. Staničná budova Banskej Štiavnice je využitá už aj na kultúrne účely (okrem západného krídla, v ktorom bývajú nejakí ľudkovia). Podrobnosti o tamojšom kultúrnom, teda najmä výtvarnom dianí si môžete pozrieť na webe vytvorenom slovnou hračkou WWW.BANSKA STiAvNICA.SK. Na stanici pred deviatou v sobotu ráno sme si od výtvarníkov zakúpili spiatočné lístky na cestu do Hronskej Dúbravy, veď možno budúce leto už túto možnosť mať nebudeme. Stanica je umiestnená relatívne ďaleko od historického centra a asi aj preto aj väčšina cestujúcich boli miestni ľudkovia.
Stanica sa nachádza v miernom oblúku, na nasledovnej fotke je dobre vidieť úsek koľaje so strácajúcimi sa podvalmi v štrku, hline a vegetácii. Málo frekventovaná trať je vôbec zaujímavá neudržiavaným stavom koľajiska a sypaných nástupíšť.
Na severozápadnom zhlaví sa zachoval vodný žeriav. Koľaj za zákrutou pokračuje do tunela.
Od staničnej budovy smerom na východ k slepému zhlaviu sa nachádza skladisko a…
…za skladiskom dlhá rampa. Jej panelmi vyložený povrch prechádza výškovo plynule z úrovne rampy na úroveň okolitého terénu.
Naložené vagóny bolo treba skontrolovať, po pár desiatkach metrov je tu preto obrysnica a koľajová váha.
Budova je zamrežovaná a zabednená, cez malú štrbinu nad ovisnutými dverami toho veľa nevidieť.
Za váhou cez cestu sa nachádza schátraná možno vrátnica, pretože…
…popri nej prechádza veľmi zarastená a zasypaná vlečka asi do závodu pod stanicou. Zaústená je do východného slepého zhlavia, ukončeného šturcami.
Na trati zo Štiavnice je prvou zastávkou Banský Studenec, ten som nefotil. Ďalšia obec Banská Belá má stanicu v dosť dezolátnom stave.
Belá má dve dopravné koľaje a odbočku k nákladisku, istenú výkoľajkou. Obe zhlavia sú v oblúku, na prvom obrázku smerom k Štiavnici, na druhom so skladom k Dúbrave. Na Dúbravianskom zhlaví za zákrutou sú výhybky dve, jedna koľaj klesá pomerne prudko popod sklad a stanicu až k miestnej fabrike, „magnezitke“.
Cez koľaje je urobený priechod z podvalov a výhybka je pekne zelená.
Motorák prichádzajúci do Belej od Dúbravy a o chvíľu už odchádzajúci na Štiavnicu.
A ak sa chystáte na výlet motoráčikom, v Belej visí tento cestovný poriadok.
Banská Belá má aj pomenej využívanú zastávku po asi 2 kilometroch.
Ďalšou obcou je Kozelník a stanička sa veľmi podobá na Belú. Nielen stavom budovy, ale aj…
…takmer úplne rovnakým skladiskom, akurát výhybka k nemu je orientovaná opačne než v Belej.
Za Kozelníkom je už konečná stanica Hronská Dúbrava, ako prvú je vidieť východnú výhybňu.
Viezli sme sa týmto strojom.
V Dúbrave sme čakali na spiatočnú cestu asi o 15 minút dlhšie, než určoval grafikon, keďže sme čakali zmeškaný bratislavský rýchlik. Staničná budova je funkčná a celkom zachovalá, …
…sklad vyzerá len o trošku horšie a…
…na opačnej strane stanice bolo vidieť aj niečo z traťovej techniky.
Hneď za staničnou budovou majú krčmu s motivačným názvom SLOPAJ.
Cestou zo Štiavnice bol motorák naplnený tak akurát, všetci sme mali miesto na sedenie. Pri spiatočnej ceste bol však tak natrieskaný, že by som chcel fakt vidieť, ako má vyzerať efektívnejšie vyťažený spoj.
No a tu už odchádzame z Dúbravy a vidieť, trať sa odkláňa od hlavného ťahu na Zvolen a mení sa aj skladba vegetácie v koľajisku a popri ňom.
A už len zopár obrázkov z vlaku idúceho cez mosty a viadukty ponad Hron, diaľnicu a údolia.
jsem fanousek zeleznice, ale pokud je to neefektivne, tak to treba zrusit. To je to same jako krmit prismahnute.
---
Jedinou moznost vidim privatizaci, kdy by se z toho udelal D3 provoz, kde bude pendlovat jedna suprava a ta bude navazovat na autobusy.
---
V zasade je to stejne jako vsude jinde, pokud se kazdych par dni meni cestovny poriadok, tak se lidi na to radsi vykaslou, nez by se meli sledovat, ci to pojede nebo ne. Pokud by bylo zazite, ze ten vlak jezdi 5-10 let stejne, tak si lidi na to zvyknou a budou to vyuzivat. A zmeny +/- deset minut jsou k nicemu a jen cestujici otravi, protoze to je zbytecne a k vetsinou to jen zhorsi dopravni obsluznost.
---
Podle mne by se cela dopravni infrastruktura mela presunout pod jeden urad a ten by to mel objednavat a garantovat pro vsechny druhy dopravy. A hlavne zajistit, aby to na sebe navazovalo.
Tak neviem, ale rušiť túto trať je podľa mňa úplný nezmysel a strata logického úsudku. Veď to nie je tak dávno (myslím 2-3 roky), čo tam Železnice opravovali za ťažké peniaze tunel. Alebo to bol iba "tunel" zo štátnej pokladne? Táto trať (ako väčšina miestnych tratí) trpí na neschopnosť štátneho osobného dopravcu, voziť cestujúcich vtedy, kedy to potrebujú, teda robiť spoľahlivé prípoje ku pravidelne jazdiacim vlakom na hlavnej trati. Ale keď na hlavnej trati sa mení grafikon 2x ročne, tak nemôžu fungovať ani lokálky. A to je choré.