Pokúsim sa ukázať ako sa jednoduchými krokmi dá dopracovať k slušným výsledkom. Dnes to budú základné tri techniky a to filtre, wash a zaprášenie. Tie tvoria základ asi každej patiny, teda filtre a wash určite. Celý popisaný postup sa dá zvládnuť bez striekacej pištole.
Model, do ktorého som sa pustil je Wap od Elkomu. Je to krásny model a slušivá patina mu určite prospeje. Ako prvé si treba ujasniť, čo chceme dosiahnuť. Najlepšie je zohnať si fotku skutočnej predlohy a ešte lepšie je ísť si ju obzrieť.
Fotku som si požičal zo servera www.k-report.net
Na patinu sa dajú použiť rôzne prípravky. Sám som začínal s umeleckými olejovými farbami a nastrúhanými kriedami. Na túto tému som dávnejšie spravil článok, ktorý je stále platný. Postupom času som sa preorientoval na hotové prípravky. Robota mi s nimi ide rýchlejšie a zdá sa mi, že sa aj jednoduchšie sa dopracujem k cielu.
Výrobcovia zacítili medzeru na trhu a postupne každý vačší výrobca farieb začína ponúkať patinovacie prípravky. Príkladom môžu byť nové produkty od Tamiya alebo Vallejo. Tiež sa objavujú rôzni malí garažoví výrobcovia a každý tvrdí, že ten jeho produkt je ten najlepší. Ponuka začína byť široká, stačí si vybrať.
Momentálne používam produkty od firmy Mig Production, čo je španielska firma a musím uznať, že chlapci to vedia. Ďalšou dôležitou vecou sú laky. Určite je potrebný matný a leský lak. Hodiť sa môže aj pololesklý lak. Zase máme na výber rôzne možnosti. Teda môže to byť lak, ktorý sa nanáša striekaním pištolou, alebo pre pohodlnejšiu prácu sú to laky v plechovke pripravené na striekanie.
Poďme si ukázať ako na to. Prvým krokom je nastriekanie celého modelu matným lakom. To aby nám ďalšie vrstvy mali na čo chytiť.
Na začiatku som písal, že celý postup sa dá zvládnuť bez striekacej pištole a sám ju tu hneď v prvom kroku použijem. Ako lak som použil novinku od Tamiya a to ich matný lak. Žiadne záludnosti ma s ním nečakali a zafungoval tak ako mal. Samozrejme je možné použiť laky z plechovky a tak sa striekacej pištoli vyhnúť. Jediné na čo si treba dávať pozor je, že plechovku treba poriadne pretrepať a tým ju premiešať. Ak nebude lak poriadne premiešaný, tak sa môže stať, že po nastriekaní zbelie.
Filtre si môžeme predstaviť podobne ako keď pred objektív fotoaparátu dáme farebný filter a celý snímok bude potom farebne posunutý podľa farby filtra. Na modely to znamená rovnomerne naniesť čosi silne zriedené na celý model, resp. na viditelné časti, ktoré bude ďalej patinovať. To čosi v mojom prípade sú filtre MIG Productions a použil som tri odtiene. Pred použitím ich treba poriadne premiešať, najlepšie s nimi trepať tak cca 5 minút, aby sa pigment zo spodu oddelil. Tak isto aj počas práce s nimi je vhodné ich čas od času zavrieť, pretrepať, a potom môžeme pokračovať v práci. Dosť rýchlo sadajú.
Hotové filtre je možné nahradiť silne zriedenými umeleckými olejovými farbami. Tu vidím ale niekoľko nevýhod. Jednak nám budú podstatne dlhšie schnúť, rádovo v dňoch. Druhou nevýhodou je, ak by sme chceli urýchliť schnutie a riedili by sme ich Sikativom, tak pre farbu Sikativu nebudeme vidieť ako intenzívnu máme výslednú farbu.
Na filtre je možné použiť aj klasické modelárske farby. Pri silnom zriedení je vhodné ich striekať, aby sme dosiahli požadovaný efekt.
Ako prvý filter išiel P245 Brown for dark green
Druhý filter je P405 Brown for white-green camo
Ako tretí sa na radu dostal odtieň P406 Brown for yellow camo
Nasledovali ešte dve vrstvy P245 Brown for dark green
Počet vrstiev a použitých odtieňov je silne subjektívna vec. Dobrých výsledkov je možné dosiahnuť po troch vrstvách. Keďže ale v skutočnosti nič nie je v jednom odtieni, tak ich s oblubou kombinujem niekoľko. Filtre zasychajú relatívne rýchlo a naniesť ďalšiu vrstvu je možné už po nejakých 5–10 minútach.
Názvy odtieňov sú dosť mätúce, lebo sú určované podľa podkladovej farby, prípadne podľa kamufláže na akú budú aplikované. Stačí si jednotlivé odtiene pozrieť a vyberať len vizuálne.
Pri nanášaní filtrov si treba dať pozor ak sa nám niekde začne hromadiť farba. Stáva sa to hlavne na hranách. V tejto fáze tento efekt ešte nepotrebujeme, preto je vhodné odsať štetcom takto nahromadenú farbu.
Alebo aj napúšťanie hrán. Na tento účel sa používa zase nejaká olejová farba, len o čosi menej zriedená ako filter. Zase, tak ako je spomenuté pri filtroch vyššie, wash treba poriadne premiešať pred použitím.
Celé to funguje tak, že tenkým štetcom bodneme na hranu a necháme wash nech sa po hrane roztečie. Aby to správne zafungovalo, tak by mal byť podklad leský. Filtre nám celkom slušne pripravili podklad pre wash. Teda niežeby boli lesklé, wash sa na filtroch ale celkom pekne rozteká. Ak by sme vynechali filtre, tak je vhodné pred washom streknúť leský lak. Wash je dobré nechať trošku dlhšie zaschnúť pred ďalším krokom.
Pred nanášaním pigmentov je vhodné znova celý model streknúť lakom. V tomto prípade nasledovala ďalšia vrstva matného laku.
Na zaprášenie je možné použiť nastrúhané kriedy alebo pripravené pigmenty. Ponuka je zase široká a je z čoho si vyberať.
Pigmenty nanášame plochým štetcom. Keďže rád miešam, aj teraz som si namiešal požadovaný odtieň z troch. Dobre sa to robí na skle. Používam podložku pod sviečku z IKEA. Po skončení práce ju stačí opláchnuť pod vodou.
S pigmentami treba pracovať opatrne a nanášať ich minimum. Je dobré si na papierovú utierku vytrieť štetec a až potom s ním ísť na model. Ak sa nám podarí naniesť viacej pigmentov ako sme chceli, stačí pomocou čistého štetca naniesť riedidlo a utrieť ho papierovou utierkou.
Tak sme sa úspešne dopracovali k finále. Ako ste mohli vidieť, tak ide fakt o jednoduché úkony. Niekomu sa môže zdať, že tých vrstiev a úkonov je veľa. Prezradím vám že sme vôbec nevyčerpali všetky možnosti a sú aj ďalšie techniky.
A s počtom tých vrstiev súvisí aj fakt, že v skutočnosti každý predmet získava patinu a prevádzkové opotrebenie postupne, čo sa určite jednou vrstvou alebo jednou technikou nedá dosiahnuť.
Držím palce pri patinovaní.
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!