Pokusy pri rozširovaní Tomášova na 4 metrovú dĺžku viedli aj k tomu, že som premýšlal ako ploché moduly trochu vytvoriť viac atraktívne. Jedna z možností je ich ťahať do výšky, ale aj do hĺbky. V tomto prípade som sa rozhodol modul rozšíriť aj do hĺbky.
Keďže SA TO musí samozrejme rýchlo vyrobiť, chcel som riešiť betónový podlez. Plánoval som to vyrobiť z HPS a nejako to natrieť aby to vyzeralo ako betón. Kde nájsť námet?
Veľmi som nemusel bádať v mojej mysli. V okolí je ich niekoľko. Ešte si pamätám, keď som s rodičmi ako úplné "ucho" chodil k tetke do Brna a neboli ešte dialnice. Museli sme prejsť cez Břeclav a popod trať. Tento podlez je taký nízky, že často tam bol zaseknutý nejaký nákladiak. Ale také niečo je aj v Trnave, v Prievidzi a samozrejme aj v Blave pod hlavnou stanicou.
Autopodlez pod Břeclavským kolajiskom
(Foto Víťa Kocman)
Vymeranie na module kde bude tunel. Je veľmi dôležité nakoľko nad tunelom budú vyhýbky a potrebujem vedieť kadiaľ pôjdu torzné tyče na prestavníky.
HPS je cool materiál. Ide strihať nožnicami, ide lepiť lepidlom na plastikové modely (však to je tiež HPS ), ide pilníkom pekne zarovnať a robí kvalitný bordel. Ako je vidieť z obrázku. V hornej časti mám vyrezanú platňu, ktorá bude tvoriť vrchnák tunela. Bočnice som plánoval prilepiť a spevniť trojuhoľníkmi.
Hotový tunel.
Keďže ako cestu som plánoval použiť hotový nalepovací pás od firmy Noch - Strassenfolie No. 48586, na bočnice tunela som vytvoril aj obrubník cesty . Navyše tento obrubník zakryje moje roztrasené rezanie bočnice tunela.
Výkop a skúšobné položenie cesty a tunela. Ako je vidieť bolo nutné počítať aj so zakopaním hornej tunelovej dosky. O toľko sú bočnice kratšie.
Zdá sa, že všetko je OK .
Ešte odrezanie korku a test s výhybkami, či zahĺbenie tunela v extrudovanom polystyréne bolo dostatočne vykopané. Všetko musí byť pod koľajami hladké.
Všetko vyzerá ako má byť.
Už som chcel ísť lepiť. Ešte že mám doma kontrolóra: "A kde je osvetlenie? V tuneli predsa musia byť lampy!". Tak som pridal SMD žlté LEDky, ktoré imitujú výbojkové bočné osvetlenie.
Na lepenie som použil lepidlo na polystyrén. Keďže lepidlo trochu naberá na objeme bolo nutné to dostatočne zaťažit. No čo iné použiť, ako vláčikové encyklopédie.
Test po zalepení aj s osvetlením.
Z inej perspektívy.
Zo stretnutia v Hôrkach. Už sa teším, keď tam bude krajina, lepšie to 3D zahĺbenie vynikne.
Na záver detail na betónovú stenu. Tú som robil ako nástrek základnej syntetickej farby v spreji, ktorú som kúpil v Hypermarkete. Striekal som asi z 1m vzdialenosti pri slabom vetre. Tak farba dopadla na HPS už skoro suchá a vznikli "ďobky". Samozrejme, že ruku ktorou som držal tunel som mal v chyrurgickej rukavici .
Takže, ak sa niečo chce, podarí sa a nemusí to byť zložité. Pekné modelárčenie.
Váš
DanoM
dobrý den, mám dotaz: jaká byla tloušťka použitého (použitých) hps?
ked dobre meriam bola použitá 2mm hps. časť pri koľajách bude simulovať hrúbku betónu a teda tam je 3x2mm. a plánujem na to dať pravdepodobne ešte 2 vrstvy po 2 mm, čo bude už tvoriť už aj zvýšenú časť pre zábradlie. danom
dík. se 2 mm jsem se určitě ještě nepotkal. pořídil jste to přes internet a poštou nebo v "kamenném obchodě". pokud v kam. obchodě, co to bylo za obchod? stavebniny? papírnictví?... :-) jde mi o to, že bych i nějaké kam. obchody obešel, ale netuším jaké.
pROSIM KDE KúPIť TENTO MATERIAL V OKOLI NITRI ? ALEBO NA SLOVENSKU ?
Kúpil mi to kamarát v REMPO (www.rempo.sk). Majú to na metre štvorcové, rôzne hrúbky. DanoM
Dobrý deň, nedočítala som sa čím lepíte tu hpsku tiež mám robit model a netuším čím to mam lepit...... dakujem .
HPS-ka je veľmi kvalitne lepitelná štandartným lepidlom na modely - buď REVELL alebo UHU PLAST. Princíp lepenia je v tom, že lepidlo naruší štruktúru HPS, ktorá sa opäť vytvorí po zatvrdnutí spoja - tzv. studené zváranie.
DanoM