Railnet

Malé zamyslenie nad modulovkou – part II

Moduly | Gabriel Meszároš, 11. 11. 2008 (17370 zhliadnutí)

Prvú časť mini seriálu som ukončil jednou dobrou radou. Odpovedať si pred výstavbou na jednoduchú otázku. Ako budem moduly dopravovať na stretnutia? Každého napadne jednoduchá odpoveď. No predsa autom. Poďme sa na to pozrieť a popritom povedať aj niektoré úskalia, ktoré Vás čakajú.

Väčšina z nás má svoje moduly robené tak, aby boli v páre. Z jednoduchého dôvodu. Na prepravu, ako i dlhodobejšie uskladnenie, je možné zviazať dva moduly k sebe tak, aby boli chránené voči poškodeniu. Problém je ale ten, že väčšinou málokto počíta hneď od návrhu s vegetáciou. Najskôr sa to prejaví po zalesnení už odskúšaného páru modulov, už sme ich predsa mali na stretnutí. Najneskôr, to vtedy keď je modul skôr robený ako dioráma a na stretnutie ide tip top, pred nakladaním do auta. To Vám naozaj neprajem.

Na obr. 1, 2 a 3 máme návrh dvoch jednoduchých traťových modulov s variantmi vegetácie. Moduly sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné použiť samostatne, alebo ako jeden modul o dvoch segmentoch. No a keďže preferujem TT, tak je to kreslené v TT, vrátane normovaných rozhraní podľa Zababov-u.

 


obr. 1

 

 


obr. 2

 

 


obr. 3

 

Také množstvo stromčekov, ako je na obr. 3, asi nebudete osadzovať na každom stretnutí a tak ich zalepíte. Priamy vplyv na výšku zbalených modulov vidíte na obr. 4.

 


obr. 4

 

V najnižšom prevedení je predpokladaná iba nízka vegetácia do výšky cca 2 cm. Takto zbalené moduly majú krásnych 40 x 40 x 80 cm. U najvyššej varianty sa dostávame na 40 x 60 x 80 cm. Kreslené boli stromčeky vysoké 12 cm, čo pre reálny strom znamená v tejto veľkosti 14,4 m. Ak by sa moduly osadili stromčekmi z reálnej predlohy vysokými 24 m, tak by sme dostali výšku zbalených modulov cca 40 x 75 x 80 cm. Keď to vztiahnem na smrek, bežne sa argumentuje výškou ihličnatých stromov niekde medzi 20-30 m, tak jeho výška v prirodzených podmienkach môže byť až 65 m, vo výsadbách zriedkavo prevyšuje 40 m. Keď prenesiem do tohto príkladu tých 40 m, tak sa dostaneme u dvoch, proti sebe osadených a zbalených modulov na rozmer 40 x 105 x 80 cm. A to sú len dva traťové moduly! Proste, je menej niekedy viac a ťahať výšku osádzaných stromčekov do týchto extrémnych hodnôt má aj svoje negatíva. Samozrejme, je niečo iné, keď sa modeluje podľa nejakej známej predlohy, ktorá má napr. pri staničnej budove starú a vysokú lipu. Ale to zvykne byť jeden, dva väčšie stromy, ktoré je možné prevážať samostatne a do modulu sa „zasadia“ na stretnutí.

Predvedený spôsob balenia dvoch modulov je asi najbežnejší, i keď nie ojedinelý, ako vidno na ďalších fotografiách modulov nemeckých a rakúskych kolegov.

 


obr. 5 Jeden zo štyroch segmentov tzv. skryťáku

 

 


obr. 6

 

 


obr. 7 Ešte nevybalený Felixstein Süd

 

 


obr. 8 Ďalší zo skryťákov, tento krát riešený ako leporelo, krásne maličké

 

Ako je vidno, fantázii sa medze nekladú. Pre úplnosť treba uviesť, že títo modelári privážajú svoje moduly na dodávkových automobiloch.

S tým súvisí tiež jedna veľmi dôležitá vec a to cestovanie na stretnutie a voľno naň potrebné, finančnú stránku radšej ani neotvorím. I keď modulovka v podstate nevytvára závislosť, je bežné absolvovať v priebehu roku niekoľko stretnutí. Taký rozumný priemer bude niekde okolo 3-4-roch, niektorí vyznávači adrenalínových športov ich absolvujú kľudne aj viac. Väčšina stretnutí začína v stredu alebo štvrtok a končí sa v nedeľu poobede. A nie všetky sú v krajine Vášho pôvodu. Starí harcovníci vedia o čom píšem, ale začiatočníci môžu ostať prekvapení.

Tento mini seriál ukončím výškou temena koľajnice od podlahy. Pre stretnutia ju vo väčšine prípadov určuje organizátor. Pre stretnutia FREMO, Zababov, ktoré sú uzavreté pre bežnú verejnosť, je stanovená na 130 cm a vo väčšine prípadov majitelia modulov ani nemajú pripravené nohy na inú výšku. Výška, ktorá sa naozaj nemá rada s verejnosťou. Tá výška má svoje opodstatnenie. Pre priemerne vysokého človeka umožňuje, že sa nemusí moc zohýbať, aby si pozrel, čo za farbu mu to svieti na tom napr. vjazdovom návestidle. Taktiež to umožňuje človeku vedúcemu lokomotívu rozumný vizuálny kontakt s riadeným strojom. V neposlednej rade sú tu podliezacie miesta. Layout je na stretnutí tak postáčaný, že nie je reálne sa v ňom pohybovať bez podliezacích miest. Počas tých štyroch jazdiacich dní (to keď sa zadarí, niekedy sú iba tri) prechádzate týmito miestami nespočetne krát. Po odpočítaní výšky modulu Vám aj s nejakou rezervou ostáva na prechod cca 110 cm. Pri započítaní toho, že ste vlastne stále na nohách, je to celkom nápor. Hlavne pre nás, kancelárske krysy.

Uvedomujeme si, že jazdenie pre verejnosť je trošku iné a preto sa napr. na Slovenských stretnutiach, ktoré zvyknú byť verejné, ide väčšinou na výške 100 cm. Je to asi úplné minimum, pri ktorom sa ešte dá podliezať. Ak samozrejme nie sú moduly položené napr. na stoloch, potom sa dá ísť aj nižšie, ale to už všetko obchádzate.

Zdroje fotografií a kresieb: autor

Súvisiace články:
Malé zamyslenie nad modulovkou (19.10.2008)
Elektrické rozhranie modulov (27.03.2008)
Rozhrania modulov (02.03.2008)
[Akt. známka: 0,33 / Počet hlasov: 3] -      + 

Pridať nový komentár

pavel š. 11.11.2008 18:03:24

terminologie

ahoj gabo, opět hezké čtení i obrázky. ale neodpustím si jednu terminologickou poznámku (týká se textu pod obrázkem 5): modul je to, co má na koncích (konci) normované rozhraní. pokud je modul složen z více částí, jsou to díly nebo segmenty - nikoli moduly! třeba výpravčice jsou jeden modul, složený z šesti dílů. ale to jen tak, aby řeč nestála :-)

Reagovať

gaborm 11.11.2008 18:25:52

re: terminologie

ahoj pavle, áno máš pravdu. snažím sa na to pri písaní článku myslieť a pokazím to pri popiske k obrázku. ďakujem za upozornenie, opravené. gábor

Reagovať

jki 11.11.2008 14:32:02

3d

pekné 3d náčrtky, predpokladám že ich kreslíš kečupom :-)(google sketchup http://sketchup.google.com/). je to veľmi kreatívny sw. mohol by si dať zopár tipy&triky ako na to. možno by sme vedeli plánovať moduly a layouty v 3d.

Reagovať

gaborm 11.11.2008 17:23:58

re: 3d

áno je to kreslené "kečupom" :-), veľmi milý program. viem, že si nám už naň dával link, ja som jeho čaru podľahol až po odporúčaní, prečítaní a odskúšaní si jeho možností cez chalanov vo funkčnej modelarine. tipy a triky. za najdôležitejšie považujem nastavenie prostredia http://www.mikac.cz/downloads/ucebni ce/lekce02.pdf viac lekcií a hotových komponent nájdete tu http://www.mikac.cz/stahuj.htm program má tendenciu všetko prekreslovávať čím sa náročnejčie veci stávajú pomalé a má svoju inteligenciu, ktorá je niekedy na zabitie. platí, že skoro všetko sa dá spraviť viacerými spôsobmi, treba skúšať. z dôvodu sústavného prekreslovávania, je vhodné používať vytváranie komponent a grupovanie, veľmi záslužné a prácu zrýchľujúce je používanie hladín. a treba si uvedomiť jednu vec. primárne je určený na kreslenie domov, i keď sa v ňom dajú nakresliť naozaj veľmi rôzne veci. program nemá pri kreslení rád titerné/drobné veci (nášho charakteru), hlavne v generovaní oblúkových plôch. tu je iba jedna rada. kresliť v mierke 10:1, 100:1 a keď je hotovo zmeniť. ak to bolo v poriadku v 100:1, bude to v poriadku aj po zmenšení. ale je veľmi pravdepodobné, že keby ste kreslili v malom, niektoré plochy vám proste nevykreslí. ps: čo sa časovej náročnosti týka, tak tie kresby, čo sú v članku, do tejto podoby predstavujú 4 súbory a cca 12-14 hodín práce za počítačom. bolo to ale dané aj tým, že tie moduly sú komplet, teda aj vrátane vnútorného riešenia (teda toho čo nevidíte - výztuhy, podklad pod koľaj, korok, koľaj má profil, pražce ... veľmi veľa času zabralo vytvorenie plochy kopca - to sa ešte musím naučiť, mala by byť na to nejaká skratka).

Reagovať

oli 11.11.2008 13:53:51

ako to robíme v kžm bojnice

na prevoz modulov tzv. "rekovanie" boli používané rôzne akoby rámy rôznej výšky a inej vzdialenosti montážnych otvorov. navyše my máme nízke a vysoké čelá. potom v tých rekoch boli raz štyri inokedy päť alebo dokonca aj šesť modulov. každý rek mal aj inú výšku, čo spôsobovalo ťažkosti pri ukladaní do dopravného prostriedku. potom prišla budapešť a s ňou festival železnice, kde bolo treba dopraviť čo najefektínejšie veľké množstvo modulov. vtedy "krízový štáb" našiel nasledovné riešenie. vybrali sme dva vysoke moduly a zistili vzdialenosť medzi nimi. potom sme dali narezať z preglejky hrúbky 8 mm štvorce 50x50 cm a navŕtali štyri otvory pre upevnenie modulov a štyri pre upevnenie na nohy, keď bude modul stáť na nohách. to zabezpečuje smerovú stabilitu modulov. na čelá sme ešte klubové ozanačenie (môže slúžiť aj ako reklamná plocha). odvtedy každý s každým pasuje a manipulácia je veľmi rýchla a jednoduchá. rozmer je navrhnutý aby bol využiteľný objem dodávky čo najlepšie. čo sa týka výšky päty koľaje ne stretnutiach. používame 100 a 130 cm. nohy sa dajú jadnoduchou úpravou použiť na obidve výšky. ja osobne mám dvoje (100 a 130) nohy drevené typu zababov ( do tvaru u). v klube máme nohy z jokloviny 15x15 mm. tie sa dajú jednoduhšie prepravovať. ondrej lipták kžm bojnice

Reagovať

Pridať nový komentár