Na jeseň minulého roku si štyria členovia krúžku kúpili lepty M 131. Dvaja mladí sa hneď pustili do stavby a o chvíľu budú potrebovať k úspešnej dostavbe detaily motoráčika. Myslím, že sa hodia nielen im...
Na rôznych webových stránkach sú krásne obrázky ako predlohy ( napríklad: M 131 - vlaky.net , Pripojne vozy Clm-1948-1950 - vlaky.net ; Pripojne vozy BDlm 1954-1957 - vlaky.net ) , tak aj návodu na stavbu (M 131 - Houmrovy vlaky ) , ale detaily cenené modelármi chýbajú. A tak som najprv prehľadal môj fotoarchív a potom chytil fotoaparát a vyrazil do terénu.
Keďže M 131 MDC nie sú deponované v Bratislave, uspokojil som sa aj s motorákmi v nie veľmi výstavnom stave, ale tu nešlo o celkový vzhľad, ale o tie detaily...
Táto M 131 bola jeden čas na Rendeze, pohľad na čelo vozidla nad hnacou osou (všimnite si výfuk na streche - je hrubší, ako vzadu, tento je nad hnacou osou a slúži ako výfuk z motora).
Foto z druhej strany (rovnako si všimnite si výfuk na streche - je hrubší, ako vzadu, tento je nad hnacou osou a slúži ako výfuk z motora) .
Nasávacie mriežky na pravej strane (vpravo je hnacia os).
Detail tlmiča výfuku.
Detail nehnacej osi a „výfuku“ z WC.
Druhú M 131 som našiel v Lamači. Patrí firme Slovenské tunely.
Čelo M 131 – prechodový mostík chýba...
Celkový pohľad a celkový stav...
Nárazníky a svetlá.
Detail nárazníku.
Detail pozičných svetiel.
Detail schodíkov (pôvodne bol aj spodný schodík drevený).
Motor s prevodovkou je uchytený pod podlahou vozňa na pomocnom ráme.
Celkový pohľad na pomocný rám s prevodovkou a motorom.
Prevodovka Mylius z pravej strany (hnacia os vpravo).
Prevodovka Mylius z ľavej strany ( hnacia os vľavo), na hlavnom ráme je vidieť lanovody a kladky ovládania prevodovky.
Výstup z prevodovky...
Hnacia os zo strany prevodovky.
Hnacia os z čela vozidla.
Ložiskový domček hnacej osi, pohľad na pravú stranu, na domci je prevodovka náhonu rýchlomera, náhon (bowden) chýba.
Nejasne sa črtajúci motor vľavo (pokrivené úchyty ostali po pôvodnom uchytení tlmiča).
Tlaková nádoba na pravej strane (vpravo za nádobou je motor).
Zachovaný výfuk z „bufíka“ – teplovzdušného naftového agregátu, rúra ústí do tých tenších výfukov na streche na strane s vlečenou (nehnacou) osou.
Pohľad na vlečenú os, vpravo výfuk z „bufíka“, na tomto motoráku chýba odpadová rúra z WC.
Teraz prejdeme na ľavú stranu motorového vozňa.
Hnacia náprava a batériova skriňa...
... a tlaková nádoba a vlečená náprava.
Batériová skriňa detail.
Detail zaústenia potrubia výfuku do „komína“, vzadu ozubené koleso náhonu ovládania prevodovky.
Rozvody elektriny, vzduchu... medzi batériami a tlakovou nádobou.
Tlaková nádoba zvislo stojaca vec na rúrke pred nádobou je poistný ventil stlačeného vzduchu.
Vlečená os z ľavej strany na ložiskovom domci je vývod pre pohon rýchlomera.
A ešte zopár detailov na záver...
„Malý komín“ – výfuk z bufíku ( kameň tam samozrejme nepatrí...).
„Veľký komín“ – výfuk z motora.
„Veľký komín“ – z druhej strany.
Kryt prevodovky ručnej brzdy (pod každým „stanoviskom rušňovodiča) – pravý roh čela.
Šroubovka s hákom a brzdový kohút s hadicou.
Nasávacia mriežka na ľavej strane.
Detail okna (je síce "zasklené" preglejkou, ale rám a madlá je vidno...).
Roh vozňovej skrine - hore aj dole sú dorazy dverí.
Doraz dverí na rohu skrine pod strechou.
Dolný doraz dverí.
Kľučka dverí na čele motorového vozňa.
Kľučky na vstupných dverách.
Hlavný reflektor.
Reflektor z boku a detail konzoly pre uchytenie koncovej lampy.
Dúfam, že počet detailov uspokojí aj náročných modelárov a pomôže im pri stavbe motorového vozňa M 131, rovnako ako aj nám. Pridávam zopár fotiek modelujúcich...
Naohýbaná jedna strana skrine a druhú práve Miro pripravuje...
Miro stavia v mierke H0...
Adam stavia M 131 v mierke TT.
Veľa úspechov pri stavbe motoráčikov Vám všetkým praje
Marian Pavúk Paulini.
jk 13.02.2008 00:30:44
hnacie vozidlo začína od pojazdu
toš našli by sa aj kompletnejšie vozidlá na zadokumentovanie, ale nie o tom som chcel. stavba modelu začína ako u domu od základu. nie od strechy a základom je pojazd. akokoľvek vymakaná kasňa (u leptu vlastne poskladaná) je tak maxinálne 20% vozidla. to hlavné je pojazd. on robí vozidlo vozidlom. u zdanlivo jednoduchého vozidielka dá aj celkom zabrať ak má mať dobrý odber tr. napätia a nechodiť po troch kolesách. t.j. aspoň jedna náprava by mala byť odvahadlovaná (radšej obe) a v rozpore s predlohou aj obe hnané.
Reagovať