Vo väčšine návodov, ako si urobiť prašnú cestu sa píše, že treba natrieť lepidlom budúcu cestu a potom lepidlo posypať preosiatou zeminou. No existuje aj iný „mokrý“ postup, ktorý má výhodu v náhodnosti, ako bude konečný vzhľad vyzerať. Okrem toho týmto postupom môžeme vytvoriť aj vlhkú, či mokrú cestu s blatom.
Potrebujeme:
Disperzné lepidlo, nádobu na miešanie štetec s hrubšími štetinami, vyčistenú ílovitú zem, zbavenú zbytkov rastlín, alebo ešte lepšie keramickú hlinu. Používame buď usušenú nevypálenú tehlu, alebo hlinu vo valčeku kúpenú v umeleckých potrebách.
Postup práce:
Miesto (pás), kde bude budúca cesta najprv natrieme penetračným náterom, na tento účel použijeme disperzné lepidlo (kým rozrobíme hlinu, náter zavädne). Do nádoby dáme trochu vody, do ktorej nasypeme kúsky hliny. Hlinu miešame a prípadne opatrne pridávame vodu, kým nedosiahneme rovnomerne rozrobenú homogénnu kašovitú zmes. Do takejto zmesi pridáme trochu disperzného lepidla (na 50ml pridávame cca ½ kávovej lyžičky). Zmes znovu poriadne rozmiešame (nech Vás neprekvapí okamžité zhustnutie zmesi – treba pridať opatrne vodu a docieliť roztierateľnú kašovitú hmotu). Rozmiešanú hmotu štetcom rozotrieme na miesto, kde bude cesta. Hmotu rozotierame opatrne pozdĺžnym smerom. Ak môžete, vyvarujte sa stôp po ťahoch štetca. Po čiastočnom preschnutí môžete urobiť modelovým autom vyjazdené koľaje.
Ako bude cesta po zaschnutí vyzerať záleží od nanesenej vrstvy. Čím hrubšie nanesená vrstva, tým väčšie a hlbšie trhliny. Ideálna je cca 1 mm hrubá vrstva. Ak potrebujeme väčšie výmole, nanesieme cestu na viac krát po predchádzajúcom preschnutí predchádzajúcej vrstvy.
Takýmto spôsobom si dokážete vyrobiť vyjazdenú a blativú cestu so stopami po prejdených automobiloch, ktorá sa v lete vysušila. Ak hotovú cestu prestriekate disperziou, nadobudne trvalý vzhľad vlhkej zablatenej cesty. Rovnako môžete vyskúšať natrieť (zastriekať) iba priehlbne, alebo do niektorých jám naliať trošku laku, alebo epoxidu a tým docieliť kaluže. Samozrejme, že výsledný vzhľad cesty môžete vylepšiť dolepením rastlinstva, patinou kriedami, prachom a podobne.
PS: Ak sa pri patinovaní vozidiel bežne používa hnedá umbra pálená (imituje veľmi dobre hrdzavý prach zo železničných vozidiel vznikajúci pri brzdení a následnom zvlhnutí), pri patine prašnej cesty ju nechajte radšej odpočívať, hnedou farbou prašné cesty veľmi neoplývajú, iba ak by ste patinovali chodníček pre posunovačov pri koľajniciach...
Marian Pavúk Paulini
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!