Keď nedávno vyšla na trh firma HekTTor s leptanou stavebnicou lokomotívy T 211 nastala medzi TT – manmi radosť a začali sa polemiky o tom, aký podvozok do tejto najmenšej lokomotívy vložiť. Jedno riešenie Vám chcem ponúknuť aj ja...
Na začiatku by som rád spomenul, že T 211 je mojou obľúbenou lokomotívou ( a mám na nej aj čo-to odjazdené) a po modelovej som vždy veľmi túžil. Prvý krát som sa s modelom T 211 v mierke TT stretol pred viac ako dvadsiatymi rokmi, keď som videl model zhotovený Eugenom Takácsom. No vtedajší spôsob výroby podvozku aj keď podrobne popísanom autorom v časopise Modelář bol nad moje schopnosti a po zničení troch motorov z N -kových lokomotív som pokusy vzdal ( motor bolo treba rozobrať, skrátiť stator a uloženie rotora a kefiek riešiť ako súčasť rámu...).
Pred asi desiatimi rokmi som kúpil pre mojich synov a seba :-) malý set H0e lokomotívy Kö 6007 s ôsmymi vagónikmi a koľajničkami od firmy Roco. Keď sme sa so setom dosýta vyhrali a prestali ho používať, po rokoch som set vytiahol a začal premýšľať, na čo by som mohol lokomotívu použiť. V tom čase som mal správy od iných modelárov, ktorí N-kové podvozky začali prerozchodovávať na TT. A tak som zobral šupleru (posuvné merítko) a s prekvapením som zistil, že po vybratí strednej osi sa podvozok presne hodí na T 211. Takže podvozok už bol, ešte ostalo čakať na lept skrine ....a našťastie som sa tento rok dočkal...
Poznámka: Stavbu podvozku je vhodné robiť až vtedy, keď už máme minimálne hrubú stavbu lokomotívy T 211 hotovú – aby bolo do čoho prirovnávať. V tomto článku sa budem venovať hlavne výrobe podvozku, skúsenosti so stavbou skrine pridám niekedy na budúce...
Lokomotívu Kö 6007 môžete zohnať v dvoch konštrukčných prevedeniach. Starý typ (na obrázku dole) má priamy pohon šnekom a prevodovku má hneď pri motore. Nový typ má prevodovku na čele lokomotívy a pohon je riešený cez pružinkovú spojku. Ďalším rozdielom sú dvojkolia, starší typ má kovové kolieska bez izolačných vložiek a plastové osky, nový typ má kovové osky z kolieskami z plastovou výplňou. Okrem toho staré prevedenie bolo dodávané veľmi často s trojpólovým motorom a nové je osadené päťpólovým . Samozrejme, že jazdné vlastnosti trojpólového motora sú oveľa horšie... Čo sa týka ceny, set som kúpil pred rokmi za 1400 Sk, novú Kö 6007 kúpite dnes za cca 2000 Sk.
Demontované časti pohonu staršieho prevedenia pohonu lokomotívy Kö 6007.
Demontované časti nového podvozku Kö 6007.
Motorizácia z nového prevedenia Kö 6007.
Prvé prirovnávanie. Na prvý pohľad sa zdalo, že bude postačovať umiestniť motor na stojato (na šírku sa nezmestí do kabíny) a obrúsiť z rámu výstupok, aby motor klesol.
Červenými ryskami je vyznačené o koľko je potrebné skrátiť rám, aby sa vošiel do podvozku T 211 (toto skrátenie je potrebné urobiť či už máme novú, alebo starú verziu). Žltou ryskou je naznačená pôvodná predstava zbrúsenia rámu, aby sa dal motor uložiť na stojato.
Po prvom obrúsení rámu nastala skúška vloženia kapoty a kabíny. Ako som tušil, pri použití plastikového držiaka prevodov sa prevodovka do kapoty nezmestí...
Po odmontovaní kapota sadla – super... Namiesto plastikového držiaka bude treba vyrobiť tenký plechový držiak...
A ešte pohľad z boku. V duši eufória, paráda, podarilo sa. Ale ako sa hovorí: Nehovor hop, keď.... To keď bol motor – ešte nebol v kabíne.
Po vložení motora na výšku som z hrôzou zistil, že sa motor do kabíny nezmestí ani tak – chýbajú mu asi 2 – 3 mm (žltá ryska na držiaku kefiek). Prvý nápad bol: držiak odbrúsim a vyrobím nový – keď to urobil Takács pred dvadsiatimi rokmi... Ale po chvíli som si zmyslel na Jožove slová, ktorý pri jednej debate zahlásil: „Ak to tam nepôjde normálne, tak tam dáme motor našikmo...“
Takže po demontáži všetkých prevodov a dvojkolí (stačí povoliť zo spodku dve skrutky) som sa pustil do brúsenia rámu. Rám možno zbrúsiť až takmer po ozubenie na dvojkoliach (po priložení motora sa kolieska musia krútiť...).
Pokusné priloženie motora s pružnou spojkou, na prevodovke je ešte pôvodný držiak šneku.
Motor a pokusne vložené dvojkolia. POZOR! Touto úpravou – spustením motora takmer na úroveň ozubených kolies nie je možné použiť tento podvozok na 9 mm rozchod (pre záujemcov o TTm). Bolo by to možné iba za predpokladu obrúsenia rámu motoru tak, aby tam vznikol priestor pre okolesníky. Na obrázku je vidieť, ako okolesník prekrýva rám motora a to sú zatiaľ použité originálne malé kolieska (priemer 7 mm, čo je v prepočte 840 mm, pričom T 211 má priemer kolies 1000mm, čo je v TT 8,3 mm). Na finál dám samozrejme kolieska väčšieho priemeru.
Nový držiak šneku v prevodovke vyrobený z rámiku leptaných dielov.
Upravený rám vložený do skrine – v kabíne je vidieť dozadu sklonený motor. Hoc natesno, ale je to tam.
Kúpime si vozňové dvojkolia priemeru 8,2 mm s oskou 2 mm, hroty nebudeme potrebovať (prekážali by) a tak ich odbrúsime. POZOR! Pri nasadzovaní do lokomotívy je treba dať pozor, aby neizolované kolieska boli na jednej strane.
Rovnako z rámiku leptov si vyrobíme pomocný pliešok široký 4 – 5mm a dlhý 32 mm. Do plieška navŕtame dierky priemeru 2,5mm v rozteči pôvodných troch kolies.
Pliešok nasadený na osky zo strany ozubených kolies, po zložení som zistil, že pôvodne aj ozubené koliesko označené šípkou držal okolesník, takže som musel pliešok upraviť...
Úprava spočívala v prispájkovaní kúska prekrývajúceho spomínané ozubené koliesko na plechový pásik.
Pohľad zo spodu. Tu je vidieť dôvod výroby pomocného pliešku s otvormi. Pôvodné usporiadanie dvojkolí držalo nearetované ozubené kolieska v zábere. V prípade prerozchodovania by ozubené kolieska nemalo čo držať a preto bolo nutné vyrobiť prídržnicu. Žltými čiarkami sú naznačené dištančné rúrky, ktoré je potrebné navliecť na osky, aby držali v zábere a nelietali. Strednú pôvodnú osku môžeme skrátiť.
Motorizácia zo starého prevedenia Kö 6007
POZOR! Tento typ podvozka je veľmi ťažké prerozchodovať vzhľadom na plastikové osky s ozubením v jednom celku. Je však veľmi vhodný na lokomotívu TU 29 na rozchode TTm. Avšak je treba uvážiť, či pôvodný trojpólový motor nie je súci na výmenu...
Kovové kolieska bez izolačnej vložky a plastikové osky vylisované v jednom celku s ozubením.
Na ráme starého prevedenia stačilo mierne vybrúsiť pod motorom šikmú plochu smerom dopredu a pod zberačom (kefkami) urobiť zárez hlbší na prívod. Tým, že je prevodovka hneď pri motore a motor má šnek napriamo, nebolo nutné motor spúšťať tak hlboko a tak sa pod motorom zmestia pôvodné malé kolieska. Vzhľadom na to, že tento podvozok chcem použiť na TU 29 som sa rozhodol, že tam nechám malé pôvodné kolieska.
Motor na ráme (na prvý pohľad to vyzerá, že je šnek zle, ale za väčším kolieskom je menšie, kde šnek zapadá).
Upravený rám starého prevedenia vložený do skrine – v kabíne je vidieť dopredu sklonený motor. Aj tu to vojde na povestný chlp...
Vzhľadom na to, že tento podvozok som neprerozchodovával, stačilo zo strednej osky stiahnuť kolieska, osku skrátiť (na jednej strane za ozubeným kolieskom a na druhej strane nechať dosť na prilepenie pôvodného dištančného krúžku na koniec osky (v strede hore).
Čo dodať. Podvozok z Kö 6007 v H0e je na T 211 v TT veľmi vhodný, avšak použitie motora, ktorý táto lokomotíva obsahuje si žiada veľmi razantný (až drastický) zásah do rámu lokomotívy. Určite by bolo lepším riešením použiť o 3 mm menší motor, avšak v súčasnosti o takom neviem... Potom by už možno ani nebolo potrebné kupovať celú Kö 6007, ale iba časti, ktoré sú potrebné na prestavbu.
Nabudúce o stavbe skrine z leptu a o celkovej montáži.
Pre záujemcov o stavbu T 211 a prestavbu podvozku z Kö 6007 montážny list s objednávacími číslami dielcov v pdf a linky na výrobcu leptov a fotodokumentáciu.
Montážny list Kö 6007.pdf (300 kB)
Leptaná stavebnica T 211 v TT - HekTTor
T 211.0 - fotodokumentácia
stoppen 01.11.2007 15:44:43
motorizace t211
výborný tip na motorizaci pomocí pojezdu z ko6007 od roco, hlavně jejich 5pólový motor je super. pojezd samotný po přerozchodování a bez jiných úprav utáhne - utlačí 3 spěšné vozy tillig (4 osy) v poloměru r1 .jediná nevýhoda je opavdu extrémně stísněný prostor v kastli a nutnost pro normální rozchod obrousit kola z původní šířky 2,35 mm (tillig 8mm) o takových 0,8 až 1,0mm jinak pojezd samotný překonává profilové ew1 bez problému (původní šířka kol) rychlost u mého kusu je zcela stejná jako tilligova t334 (super může jezdit na postrku) motorek se po půl hodině jízdy s plnou zátěží ohřál na 55 stupnů c. trochu mě to překvapilo ale při posunu v menších rychlostech a menší zátěži to nevadí.původně se rozjížděl pri 2,8v (trafo fz1) nyní po sklonění motoru jsem to ještě neměřil (pružná spojka bude mít větší odpor) celé soustrojí je tiché a běží poměrně klidně,v jednom směru je to lepší,je to dáno právě pružnou spojkou a skloněním motoru.
Reagovať