Od dopisovateľa Mariána Paulíniho alias Pavúka:
Motto: čiernohronská železnica vznikla z popudu a práce mladých ľudí celého Československa po zrušení Hroneckej lesnej železnice. Stala sa symbolom mládežníckeho hnutia za ekológiu a novú životnú filozofiu na Slovensku.
5.10.2005 začali v stanici Hronec s fyzickou likvidáciou...
... cca 20–tich historických oplenových vozňov. Vozne rozpaľovali autogénom a po odobratí niektorých dielcov ich odviezli do kovošrotu. Je nepochopiteľné, ako môžu skončiť v kovošrote vozidlá zapísané ako technické pamiatky! Niektoré z týchto vozňov zažívajú teraz už svoju druhú nedobrovoľnú „návštevu“ kovošrotu, lebo v roku 1986 ich takto likvidovali Štátne lesy. Avšak lesáci ich aspoň nerozpálili a tak ich mohli vtedajší nadšenci z kovošrotu vykúpiť, a zachrániť. Podľa našich informácií sú už aj ďalšie vozne nachystané v staničke Čierny Balog na likvidáciu a tá má prebehnúť v najbližších dňoch. Je zaujímavé, že v poslednom čase zmizli z ČHŽ aj iné vozidlá, ktoré sme tam dlhé roky vídali.
PS: V tejto súvislosti sa natíska viac otázok. Napríklad:
je to pravda a dnes 4.11.2005 sa majú šrotovaž ďaľšie. sú pripravené dva sypáky a dva opleňáky. vraj sypáky sa nepoužívajú a nemajú historickú hodnotu a plošiňáky majú skrivený rám....
tento clanok je totalna demagogia, odporucam autorovi aby ho rychlo odstranil z webu a nesiril mylne informacie!!!!!!!!!!!!!!!
važení ! nezvyknem reagovať v podobnych médiach, ale nakoľko ide o hrubé ohováranie a pošpinenie mená čhž, n.o. zo strany skupiny osôb, ktoré sa rozhodli zisakť čhž (podľa ich názoru "zlatú baňu") do svojich rúk za každú cenu a ktoré môže mať dôsledky i v iných oblastiach, podám krátke vysvetlenie: 1. vozňe, respektíve ich časti, ktoré sa v súčasnosti šrotujú nie sú pamiatkovo chránené a už vôbec nepochádzajú z bývalého depozitára štiavnička. ide o oplenové a plošinové vozne z pôvodnej hlž, 2 ks prototypových výsypných vozňov vlastnej výroby čhž (cca 1990) vyrobených vždy z dvojice oplenov a pôvodne dvojnápravové vozne zo žp podbrezová. 2. pre prípadnych záujemcov sú tieto vozne kedykoľvek k dispozícii k odkúpení za cenu šrotu ! ozvali sa nam už z vychylovky (braňo vrábeľ), z plž (mário brnický) a z tanečníku (peter klinovský). vozne o ktoré prejavili záujem majú odložené. čhž v súlade so svojím poslaním - ochrana kultúrnej pamiatky formou jej prevádzkovania zostavuje z použitelných historických vozňov ucelené expozičné súpravy (opleny, plošiňáky, piliňák, agregátorový vozeň a pod.), ktroré sú trvalo vystavené napr. vo vydrove v skanzene. okrem toho čhž, napriek nulovým dotáciam z ministerstva kultúry (porovnajte prosim so stavom na vychylovke, kysuciach, či v pribiline) ako jedina lesná železnica na slovensku ponúka i historické súpravy s drevom v prevádzke pre fotografov, kto zažil vie, že sa nejedná o jeden či dva páry oplenov, ale o skutočné vlaky s drevom ! 3. šrotovanie prebieha naprosto legálne, člen správnej rady čhž, n.o. ing.arch. vladimír paško vykonal dňa 2.11.2005 osobonú kontrolu. šrotované vozne boli už výrazne nekompletné, poškodené a rozkradnuté, z každého sú ešte vyberané požiteľné súčiastky ako nápravy, ložiskové domce, priužnice, nárazníky, bremzcajk a pod. 4. úvahy prispevovateľa dušana-ká o /ne/potrebe vzduchom brzdených súprav pre prepravu osôb vypovedajú myslím o jeho osobe a jeho odbornosti všetko, takže netreba komentár. pozdravujem týmto všetkých, ktrorí sa podieľali na záchrane a zachovaní čhž a pre ich prípadné otázky som kedykoľvek k dispozícii na č.tel.: 00421/905/486 377. ing. aleš bílek - riaditeľ čhž
vážené diskusné fórum-trošku vás dostanem do obrazu:vozidlá ktoré sa dnes 5.xi.2005 šrotovali (a bude sa v tom pokračovať zajtra alebo v pondelok) sú súčasťou tzv.depozitáru štiavnička kde sa v 80-tych rokoch vytváral zo zbierok ľudí z celého vtedajšieho československa (finančných i šrotových), fond na záchranu vozidiel,ktoré sa ešte bezcielne povaľovali po dolinách a poliach celej republiky.a samozrejme vykupovali sa zo šrotu vozidlá,ktoré sa nedostali do zoznamu technických pamiatok-predmetné-opleny a platovy.mnohé z nich poškodené-prestrelené črepinami z vojny, teda bolo jasné,že si aj veľa pamätajú a návštevníci si ich vždy so záujmom prezerali.(stávali na balogu na 1.koľaji.)ďalšie exponáty ktoré sa na štiavničku dostali napr:smoschewer,čkd b50exsonp-2x,riiic zo smoleníc,korytnický vagón(exželiezovce),šaling,spolu s mašinkami ktoré sa postupne získali zo železiarní podbrezová(bne50 3x z?s dubnica atď)bolo ich postupom času možné vídať v prevádzke či na rôznych výstavách sa postupne začali vytrácať či sa onedlho vytratia.dôvod je jednoduchý:nie sú zapísané v štátnom zozname kultúrnych a technických pamiatok!načo by sa tam aj zapisovali?veď železnička sa dostala do tých najlepších rúk ktoré roky bojovali za zachovanie kultúrneho dedičstva a ktoré nikdy nepripustia aby,sa ich osud naplnil plameňom horáku! áno nemýlite sa sú to ruky aleša,jiřího a vlada, ktoré sú zodpovedné za ich osud.ruky,ktoré za judášov groš posielajú na večnosť to,čo iné ruky svojou prácou už raz vytrhli z pažeráka železiarní.vtedy mali šťastie-lesáci boli féroví dali im šancu! títo traja páni nie!asi pre istotu. namiesto toho tu idú opíjať ľudí rožkom,že kúpia vozy v maďarsku a s priebe?nou brzdou.pýtam sa prečo? kedy boli vlaky brzdené na čhld priebežne?čo je to za muzejníkov,ktorí rozpaľujú artefakty a kupujú paškvily aby ich ukazovali ľuďom?ako sa budú tváriť ak tam prídu po 20-tich rokoch a budú chcieť vidieť ten svoj vagónik?budú im ukazovať ten maďarský a machrovať,že naň namontovali priebežnú brzdu?tak toto je demagógia pán demagóg(viď hore).p.s.každé malé dieťa vie,že vláčik robí ši ši ši a nie hííkaríí, tak im neberme ideály a ukážme,že tu kedysi boli machri,ktorí sa vedeli o pamiatky postarať aj v ťažkých časoch! ak na to vy páni nemáte,choďte od toho preč!už teraz sa história za vás hanbí!!! dušan-ká
och pardon, já čekal že mě to ten příspěvek odmítne jakože nejsem registrován a nevyplnil jsem e-mail. adresu a tak. no, stalo se :-) chtěl jsem jen jemně naznačit že s likvidací oplenových vozů zásadně nesouhlasím.
reagujem na príspevok od správcu diela čhž - riaditeľa, likvidátora .... 1. ak nie je čhž zlatou baňou (pre určitých ľudí), tak je tunelom ?. prečo na webe čhž chýbajú sľubované prílohy výročných správ ( výkaz ziskov a strát... )?správa audítora? koľko čhž zarobí na turistoch (tento rok zvýšila markantne cestovné ), koľko potrebuje na prevádzku ? koľko získala od sponzorov a koľko od darcov (napríklad od spomínaných 2% odpisoch z daní ?) načo tieto prostriedky použila ? 2. pamiatkovo chránené vozidlá, alebo budovy sú hlavnie tie, ktorým hrozil zánik u ich pôvodného vlastníka, alebo sa navrhli preto,aby sa na ne dali získať dotácie.... ak niečo nie je zapísané do štátneho zoznamu, nezaslúži si ochranu ?vo svojom príspevku som veľmi jasne vyjadril,prečo!sa do tohto zoznamu nedostali.čhž sa niekoľkokrát stala prestupnou stanicou pamiatok na ich ceste mimo sr ? napríklad parná oračka - torzo, akej na slovensku asi niet sa tiež presťahovala za hranice - mala smolu, na slovensku nebola chránená, ale aspoň mala asi šťastie a neskončila v šrote (kto dostal za vývoz províziu...?). 3. otázka:kde je bne-50 fgv? kde sú čkd-b50-2x ex sonp? kde je bne-50-fialová? kde je riiic zo smoleníc?a môžem pokračovať ďalej.počítal si s tým,že neexistuje zoznam.zlé počty. 4. prečo sa neponúkli nepotrebné vozidlá na odpredaj pred šrotovaním ?dnes ponúkať vozy,ktoré si v sobotu pálil.tu niečo nehrá. 5. aj od roku 1983 železničku legálne šrotovalištátne lesy, prečo ste / sme ju vtedy zachraňovali ? kto teraz šrotovanie zlegitimizoval ???určite sa pálili iba tie vozy o ktorých si hovoril pachovi? o pár dní si ich na tejto stránke budú môcť spočítať všetci a podiskutovať na tému demagógia. ak je pamiatka nekompletnosťou nepotrebná = zbytočná, prečo sa chránia polorozpadnuté hrady a iné artefakty ??? 6. osobné invektívy s témou nesúvisia pán bílek...., ale ak si sa rozhodol historickú železničku prebudovať na 10km dopravnú tepnu s cieľom dostávať štátne dotácie za pravidelnú osobnú dopravu, namiesto toho, aby si tam pritiahol turistov na historickú jazdu neznamená, že sa musíme osočovať....možno by pomohlo ak by si si išiel pozrieť pltníkov na dunajec-prečo plávajú na chabých zviazaných pltiach a nekúpia si radšej raft aj s motorom?videl by si ako je postarané o turistov v lesnici.a o tom je biznis,aby turista odišiel domov sýty,spokojný,plný zážitkov a povedal to aj ostatným,kde je pekne a dobre a prečo robia mašinky ši-ši-ši. 7. ps:čo je na tom pravdy,že si sa bol v mdc pýtať:čo robí rušňovodič parnej trakcie 3hod pred odchodom vlaku? dušan kelo
nakoľko sme všeobene prospešná organizácia a každy má právo nás kontrolovať pokračujem vo vysvetlovaní: 1. verejne širené výroky o tunelovaní čhž, bez akýchkoľvek dôkazov sú trestné... šírenie anonymov je minimálne neetické... 2. zoznamy vozidieľ na čhž sú vedené priebežne a veľmi presne, všetky pohyby a odpredaje sú zdokumentované a právne podložené. 3. bne 50 f.g.v. je od 15.7.2005 zapožičaná naťim priateľom do maďarska na úvraťovou trať nagyborzsony. po vykonaní skúšok sa predpokladá jej odpredaj pre nadbytočnosť. vybavuje muka. čkd b 50/800 sonp č. 45 sa vymenila v roku 1995 za u 46.901 na pomník do brezna, v súčasnosti je na muzeálnej železnici solyvalovy lomy u prahy, čkd b 50/800 sonp č. 46 sa vrátila 6.5.1993 pôvodnému majiteľovi - ntm praha. bne 50 fialová je na stanici čhž v čiernom balogu, má nové nápravy a počíta sa sňou pre ďalšiu sezónu. r iii c zo smoleníc bola odpredaná 28.9.1999 jiřímu vávrovi z bratislavy za účelom renovácie a sprevádzkovania pre expozíciu dopravného múzea v bratislave. v súčasnosti stojí zkompletizovaná a natretá v mariánke pri bratislave. vrak parnej oračky fowller bol vymenený 6.5.1993 za stabilný parný stroj a kotol z vodárne rd košice. v súčasnosti je podľa správ od macha opravený a funkčný v anglicku. ďalšie otázky ? 4. kto mal záujem vozidlá si u nás zaistiľ. vždy sme sa snažili pomôcť, o tom asi viac naťi kolegovia na ostatných lž. 5. som v očakávaní. 6. na to sa asi nedá nič napísať. zákon o dráhach je platný i pre špeciálne dráhy... 7. to som nepochopil. s pozdravom - nech to para tlačí ! ing. aleš bílek - riaditeľ čhž
drahý pán kalo, aktuálne som presne tak "rozpálený" ako vy, ale budem sa kontrolovať, aby som vás nepomenoval tak ako mám práve chuť ale štýlovo :-) myslím si, že ste demagogický chrapúň, síce možno dobre informovaný, ale chrapúň. manipulujete s informáciami ako sa vám hodí a neváhate cestou za svojími nízkymi cieľmi kopať a kydať na všetky strany. verím, že vám kompetentní ľudia nenaletia. neviem, kde ste boli na počiatkoch železničky alebo počas jej ťažkých období, ale na balogu určite nie. krysy ako vy vyliezajú, len keď cítia žrádlo. (a vtedy je ideálne prásknuť im po väzoch.) ale asi vás sklamem, "zlatý dúl" čhž nie je, treba jej dať srdce, veľa energie a nervov aj v boji s veternými mlynmi, aj s blbcami vášho kalibru. a vy asi nebudete kanibal. p.s. odporúčam casting na vyvolených 2, ak sa chcete ukazovať a strapňovať, zahlasujem, aby ste vypadli!
pán kalo sa článkom o likvidácii čhz delegoval jej záchrancom a spasiteľom. a to až do takej miery, že preposlal starostom obcí v našom mikroregióne listy, že by bol "ten jediný správny adept na riaditeľa čhz"!!! na to, že čhz riaditeľa má a nezháňa je to dobrý fór, nie? a aby rozohratej hre pridal na grády, rozoslal podobný článok o likvidácií aj do jednotlivých televízií, takže čochvíľa budeme vidieť železničku možno aj na markíze :-) dokonalá kampaň priemerného manipulátora však nepočíta s alternatívou, že ľudia nie sú blbí. tých pár vyhodených zlodejíčkov z čhz mu možno bude pochlebovať, ale ten tunel, pred ktorým varuje vo svojom maile pre médiá, je viac ako istotou v prípade jeho spojenia s čhz. a keď nie tunel, tak aspoň slušná práčka peňazí :-) takýto človek nám má zasmradiť región? boh nás ochraňuj !
cauko milos! dlho sme sa "necitali" :-) ja si na dusana pamatam, ten ked mal robit tak radsej zlomil krompac :-) ale za to vypil a zozral za troch :-)
vidíš, na to som už zabudol ... to boli časy :) ozvi sa niekedy mk
s tymi listami, to je fakt pravda? ak ano, to je ale krysa! ako sa ma bilek? tu v blave je rusno a smutno. ked prides, sa ozvi pa iveta
ahoj aleš, dlho som chápal tvoje spory s dušanom ako vašu vzájomnú ponorkovú nemoc (po toľkých rokoch spolupráce, alebo skôr spolužitia ma to ani neprekvapovalo...). avšak to, čo tu odoznelo má asi aj reálne základy a to je dosť blbé... keď som sa dozvedel, že rozpaľuješ historickú techniku, tak som tomu najprv neveril a potom som radšej zavolal jurovi kubáčkovi a následne vladovi paškovi. prvý mi informácie potvrdil a ten druhý prisľúbil osobnú návštevu balogu. po návšteve ma ukľudnil, še je všetko ok. dva dni po ukľudňujúcom telefonáte som mal ďaľší hovor - šrotovanie pokračuje... znovu telefonát s vladom a vraj všetko ok. ale je všetko ok ??? podľa tvojich vyjadrení (ako odpoveď dušanovi) asi naozaj z balogu rozpredávať všetko, čo práve teraz nutne nepotrebuješ... prečo? to je naozaj teraz železnička v takom stave (a dlhoch), že musíš všetko rozpredať? (či už pojazdné kusy a ak inak nie, tak do šrotu?) možno je v poriadku tvoje a vladovo tvrdenie, že je všetko ok a legálne, ale máte morálne právo zbaviť sa tej techniky? mimochodom, ak ťa dušan osočuje, že je balog zlatou baňou, alebo tunelom a ak tvrdíš, že si povinný reagovať, lebo ľudia musia dostať informácie, prečo nehodíš na web aj tie správy o hospodárení... tak si všetci urobia obraz... ahoj a drž sa :-) s pozdravom nech to para tlačí! pavúk ps: ešte na záver mi nedá reagovať na to, kde, kto bol pri záchrane železničky (aby mi ktosi nevykričal zásluhy...) pokiaľ ma pamäť neklame, tak na spoločnej fotke po tábore v hronci v roku 1985, ktorý visí v reštaurácii na balogu sa nachádza mimo iných aj aleš bílek, dušan kelo, marian paulini...., takže tam sme boli pri zachraňovaní a minimálne odvtedy sa motáme okolo balogu....mimochodom aj tie spomínané opleny sme ťahali z kovošrotu na štiavničke v pondelok 12.5.1986....
nie je vám pán cmarko trochu hlúpe označiť človeka, ktorý na železničke je od skorého začiatku a ktorý na nej pracoval (a keď aj nepracoval ako vravia niektorý, tak aspoň pomáhal) za demagogika a chrapúňa??? nazvať niekoho krysou je už dosť, tak si aspoň overte informácie kým pustíte do sveta takúto špinavú lož!
milý pán daniel, čo z toho, čo som napísal je špinavou lžou? že pán kalo manipuluje s informáciami pre ambíciu uchmatnúť železničku, lož nie je. to znamená, že je demagóg a chrapúň. že rovnako agresívne sa správajú krysy, tiež nie je lžou. a to, že niekto sa motal popri železničke od jej počiatkoch mu nedáva právo osočovať ľudí, ktorí venovali železničke podstatne viac ako pár víkendov, mladosť či cirhózu pečene. lenže pán kalo sa na staré kolená rozhodol, že spojí opäť svoj život s mladosťou a čhž. keby sa postavil ako chlap a povedal: "ty si to 20 rokov robil zle, myslím, že som lepšia alternatíva..." v poriadku, beriem. lenže krysa najskôr rozohrá mediálne hry. trápne a lacné. a nechutné ... môžeme diskutovať akú majú hodnotu 50 ročné zhrdzavené zvyšky vozňov (i keď majú stopy po guľkách - fakt som sa pobavil), po ktorých roky ani pes neštekol, lebo sú na kolaji v zarastenom kroví, že ich tam ani vidieť nebolo. a že si ich návštevníci chodia so záujmom pozerať .... pán kalo, nestrapňujte sa !
pán paulíni, pracujem v mediálnej oblasti. vy asi ťažko pochopíte o čo sa jedná :-) ale čítal som e-mail, ktorý ste poslali do našej tv, a ktorý ste napísali spolu s p. kalom a je úplne jasné, že ste písali aj tento článok! tak sa netvárte, že ste sa o tom dočítali až teraz, vy chudák, a aspoň sa k tomu postavte ako chlap! netvárte sa pred bílkom, že sa snažíte niečo pochopiť, keď sám ste strojca tejto frašky! vy dvaja ste sa s kalom asi dlho hľadať nemuseli, že? rovnaké bezcharakterné krysy. už ste si podelili funkcie?
keď sme už pri tom, pán kalo, prezraďte nám, s čím vás bílek poslal medzi ryby, že ste sa rozhodli riešiť situáciu takto "politicky" ? :-) s akým úžasným "kšeftom" vás vypoklonkoval? určite to bolo niečo veľmi zaujímavé pre vaše vrecko, a železnička tam bola len "na druhej kolaji, aj to len v záseku vľavo", že? lenže ten bílek je taká zásadová sviňa - to je ale smola... nie som totiž taký naivný aby som uveril, že vás rozohnil ten šrot. a nehrajte sa tu teraz po toľkých rokoch na "stromáka" zo stromu života. aj so svojim trápnym komplicom paulinim. chlapi, na čo sa tu hráte? mašinkám možno rozumiete, ale zákulisným a mediálnym hrám ani zďaleka! tak ich nehrajte a neiniciujte, lebo vás to prefacká, že sa nespamätáte.
neviem, v ktorej tv pracujete a hlavne neviem, ako ste prišli na to, že som ja posielal nejaký mail do tv. áno, dnes ma kontaktovala z ta3 redaktorka a tá mi hovorila, že v maile od dušana kela je kontakt aj na mňa. rovnako som jej aj ja dal kontakty na iných... áno, vedel som o šrotovaní a vo svojom predchádzajúcom maile alešovi bílkovi som aj napísal môj postup, kde som sa informoval o legálnosti jeho konania. nikdy som sa netajil svojim odporom voči likvidácii "starého železa" a budem protestovať vždy. a či hrám mediálnu hru? nie nehrám. no rozhodne intenzívne komunikujem so všetkými ľuďmi, ktorí stáli (a mnohí stoja) o zachovanie pamiatok. čo sa týka funkcií, o funkciu na čhž sa neuchádzam (mám dobré a stabilné zamestnanie - bližšie info na www.proces.sk). ak sa dušan kelo rozhodol, že on presvedčí mikroregión, že je jeho projekt záchrany lepší, ako doterajšie snaženie sa aleša bílka - nechajme to na rozhodnutie mikroregiónu. avšak tohtoročné zhodnotenie lapsusov na balogu nenahráva alešovi ( vážne nehody počas roka, likvidácia historických vozidiel...) ps: ak si dobre pamätám, tak aj aleš bílek vystriedal na mieste riaditeľa vlada paška.... a tiež to nebol dobrovoľná výmena... skúste uvažovať, o čo tu asi ide, či o výmenu riaditeľa (ktorý je jediným zamestnancom...), alebo o záchranu pamiatok. alebo sa budete chodiť o pár rokov pozerať na vozidlá, ktoré dlhé roky jazdili na slovenskách úzkorozchodkách do maďarska a česka, kam ich odpredal správca čhž odpredal - mali smolu (alebo šťastie), lebo neboli zapísané v zozname kultúrneho dedičstva sr? možno bude aleš tvrdiť, že tam sa majú lepšie, lebo u nás by skončili v kovošrote, ale potom tam nemá čo robiť....!!!
pán cmarko, vy súhlasíte s likvidáciou a vývozom technických pamiatok za hranice sr ??? !!! hovorí vám niečo zachovanie kultúrneho dedičstva krajiny?
takže pán pulini, odkiaľ viem, že ste sa podielali na písaní tohto e-mailu? jednoduché. pán kelo ho aj s celou históriou posielania preposlal k nám do redakcie. ste klamár, toto by vám ako dôkaz mohlo stačiť! (viď dole) a láskavo sa neoháňajte ochranou kultúrneho dedičstva, lebo neviem, čo má šrot spoločné s kultúrnym dedičstvom. a či jeho likvidácia je likvidáciou historických vozidiel. a vaše účelové vytiahnutie dopravnej nehody nekomentujem, na jej prešetrenie sú povolaní iní kompetentní ako vy a keďže ešte nie je došetrená, je viac ako nekorektné to vytiahnuť. ale od vás sa to dalo očakávať ... :-) týmto končím debatu s človekom ako ste vy. p.s. tá irónia o použití motta je od ľudí, čo sa tvária, že od počiatku stoja pri železničke, je zarážajúca! a teraz spomínaný e-mail: from: dusan kelo [mailto:+421905831020@orangemail.sk] sent: wednesday, november 02, 2005 2:00 pm to: tipy na reportáže subject: prosba o pomoc! ----- original message ----- from: "dusan kelo" <+421905831020@orangemail.sk> to: sent: wednesday, november 02, 2005 12:28 pm subject: re: text na web > > ----- original message ----- > from: > to: "dusan kelo" <+421905831020@orangemail.sk> > sent: tuesday, november 01, 2005 7:37 pm > subject: text na web > > > > motto som opísal z prevádkových predpisov čhž :-) > > > > likvidácia čhž?! > > > > motto: čirnohronská železnica vznikla z popudu a práce mladých ľudí celého > > československa po zružení hroneckej lesnej železnice. stala sa > > symbolom mládežníckeho hnutia za ekológiu a novúživotnú filozofiu > > na slovensku. > > > > 5.10.2005 začali v stanici hronec s fyzickou likvidáciou cca 20 - > > tich historických oplenových vozňov. vozne rozpalovali autogénom a > > po odobratí > > niektorých dielcov ich odviezli do kovošrotu. je nepochopiteľné, ako môžu > > skončiť v kovošrote vozidlá zapísané ako technické pamiatky! > > niektoré z týchto vozňov zažívajú teraz už svoju druhú nedobrovoľnú "návštevu" > > kovošrotu, lebo v roku 1986 ich takto likvidovali štátne lesy. avšak > lesáci > > ich aspoň nerozpálili a tak ich mohli vtedajší nadšenci z kovošrotu > vykúpiť,a zachrániť. podľa našich informácií sú už aj ďalšie vozne nachystané v > > staničke čierny balog na likvidáciu a tá má prebehnúť v najbližších dňoch. > > je zaujímavé, že v poslednom čase zmizli z čhž aj iné vozidlá, ktoré > > sme tam dlhé roky vídali. > podľa výročnej správy čhž n.o. skončila so slušným ziskom v ktorom > pokračovala i tento rok , (audit tvorí akási tajná príloha výročnej > správy o ktorej nevedia ani členovia správnej rady-ktorá mimochodom > počas 4.rokov ani raz nezasadala) podľa vyjadrenia riaditeľa nemá > žiadne dlhy a tak je rozpredaj zbierkového fondu tunelom zaváňajúca > skutočnosť najmä keď ku koncu sezóny vlaky vozila už aj > kosačka(svp-760) keďže predal bne-50-fgv,bne-50(pani vegasovú) aj bn-60-h a > údajne sú už v predaji aj osobné vozne-korytnický a šaling... > > > > 1.má vedenie čhž morálne právo a je vôbec oprávnené rozpredávať historickú > techniku na ktorú sa robili zbierky tisícok dobrovoľníkov? 2.kam > odtekajú peniaze z tohto t u n e l a ? podľa posledných informácií dnes o 13:00 viezli do doliny vydrovo-do skanzenu dalších 8ks vozňov na likvidáciu. p r o s í m pomožte!
takže ešte raz do žiadnej tv a iných médií som neposielal žiadny mail. váš mail, ktorý ste zverejnil je časť mailu mnou preposlaný dušanovi kelovi z diskusie o pripravovanom príspevku na web. do toho mailu dušan kelo pripísal to, čo asi uynal za vhodné... ten príspevok na web som pripomienkoval a naozaj to motto som tam hodil ja - páči sami. okrem toho preposielaním mailov som asi dostatočne známy. čo sa týka článku na webe, podľa mňa iba zdokumentoval aktuálne dianie na čhž a to, že to nie sú výmysli dokumentovala fotografia. ja sa netajím svojim odporom voči šrotácii.
takže ešte raz: netvrdil som, že ste poslali ten mail, ale že ste sa podielali na jeho písaní. je viditeľné, že ho poslal pán kalo. klamár ste preto, že sa tvárite vo svojom prvom príspevku, ako keby ste sa všetko dozvedeli z článku, citujem: " avšak to, čo tu odoznelo má asi aj reálne základy a to je dosť blbé... ", tvárite sa alibisticky a pritom ste to celé zinscenoval. ja keď mám s niečim problém, tak kontaktujem toho, kto ho môže riešiť. to znamená, že keď ste mali problém s likvidovaním toho šrotu, mali ste zdvihnúť telefón, zavolať bílkovi a porozprávať sa s ním, pretože on je za to zodpovedný. poznáte sa roky, telefón naňho určite máte. a nie to skúsiť riešiť cez médiá, tv, web. tomu ja nehovorím riešenie problému. tomu ja hovorím hra. zamyslite sa nad sebou ...
to že pán cmarko trafil klinec po hlavičke je trochu nepresné. ja by som povedal že trafený je on a nie ten klinec !!! pán cmarko ! vy sa ,podľa vlastných slov, v medializácií vyznáte viac než ktokoľvek iný. to vám môžem priznať, aj keď vás nepoznám(alebo vďaka tomu), ale nehovorte mi, že sa tak dobre vyznáte aj v čhž ! nepracoval som na balogu len preto aby som videl ako niekdo rozpredáva históriu. vyzerá to tak že na čiernom balogu ostanú len tie opleny, ktoré potrebujú fotografovia na fotenie "reálnych vlakov s drevom"... a ohľadne celého toho osočovanie. vyzerá to tak že tu nielen niekto rozširuje nepravdivé informácie, ale aj vystupuje pod pseudonymami, čo mu veľmi hrá do kariet (!).
pán daniel. slúži vám ku cti, že ste pracovali za mladi na železničke. predpokladám, že to nebolo úplne zadarmo, ale to nie je podstatné. podstatné je, že železničku vám z balogu nikto nevezme, ale časy chozrazčotu skončili, ak ste si nevšimli. ale hoci sa vy podľa vlastných slov vyznáte v čhž, pochybujem, že sa vyznáte vo financovaní takejto inštitúcie. a teraz som trafil klinec po hlavičke! :-) a ešte mi prezraďte, načo by tam malo byť xy zhrdzavených roztrieľaných oplanov z čias vojny? pre zavretú pílu smrečiny? alebo pre tie návaly zvedavcov, ktorí prejdú pár desiatok-stoviek kilometrov, aby videli rozstrieľané oplany? nebuďte smiešny! mimochodom, pseudonym jozef cmarko mám zapísaný v rodnom liste a karty hrať neviem
aleš, prosím ťa prestaň sa vo svojom každom príspevku odvolávať na dotácie, tie na balog dobrých 10 či viac rokov neprišli a pochybujem, že nejaké prídu. to, že si urobil za pekných pár (možno pomaly 20) rokov kus práce ti nikto neberie a za to si ťa vážim. miešať sem nedokončené koľajisko a zahmlievať informácie o prijatí peňazí je z tvojej strany podraz, lebo sám dobre vieš, že jediné peniaze, ktoré som od teba dostal na materíál na koľajisko skončili u stolára, ktorý rámy na koľajisko vyrobil - faktúru si dostal. prečo som koľajisko nedokončil vieš - po 4 rokoch, čo som pracoval ako dielenský učiteľ v strednej priemyselnej škole elektrotechnickej som zmenil zamestnanie a v nových pristoroch, kde som začal viesť krúžok železničných modelárov nebola priestorová možnosť pokračovať v začatom koľajisku. preto si ty sám navrhol stiahnutie materiálu na balog s tým, že sa niekto nájde, kto to dokončí... o mojom názore na nehody na balogu vieš, svoje som ti povedal (a rovnako aj jurovi kubáčkovi) pri našom poslednom osobnom stretnutí v bratislave 20.10.2005. takže ja moje názory neskrývam a myslím, že ani netáram. mimochodom chlapcov z krúžku z vychylovky som inicioval ja, aby sa ti ozvali, že majú záujem o vozne. a čo sa týka akcií za chrbtom - áno, po zistení, že sa niečo šrotuje som postupne zavolal jurovi kubáčkovi, vladovi paškovi, pištovi mukovi... mimochodom, bolo mi divné, že v tom čase ani vlado, ani pišta o ničom nevedeli... preto som to považoval za tvoju černotu... ak nie, tak sorry, vozne sa nelikvidovali, iba sa upratovalo. s pozdravom: nech to para tlačí! pavúk
aleš, ja ti verím ! len do toho a takto ďalej. keby boli všetci ľudia ako ty tak ... prajem ti len a len to dobré, veď to je dobré aj pre železničku! pozdravuje janko gjertli . nech to para tlačí ...
pán cmarko . veľmi som sa nasmial, ešte teraz ma bolí brucho od toho ustavičného smiechu. smial som sa vám, vašim udičkám a hlavne tomu že vy sa do všetkého rozumiete ... ale máte pravdu. na čhž som sa iba priživoval a využíval som ju ako sa len dalo. tým že som ako každý brigádnik mal ubytovanie a stravu cez víkend a počas sviatkov zadarmo. viem som krysa takto sa "nabalovať" na účet iných by som sa podľa vášho svetlého vzoru nemal, ale čo už, väčšina tých čo pomáhali sú takéto "svine" a s tým ani váš obrovský charakter nič nespraví. pozdravujem vás a želám vám aby ste raz prišli na to že len s financovaním a matematikou sa železnička zachrániť nedá. týmto dúfam ukončujem styky s niekým ako ste vy a dúfam že vás nespoznám a ak už áno tak si radšej s vami nezahrám karty, lebo s takým klamárom a falošným hráčom sa neradno zahrávať. ešte by som sa od vás niečo priučil a to by bolo dosť zlé ...
pán daniel, (alebo skôr kelo?) váš smiech (pevne verím, že cez slzy) ma potešil, aj to ako ste sa ukojili pri písaní posledných riadkov. čo si vy o mne myslíte, je mi u prdele. ak ste naozaj pán kelo, tak ste sa na železničke určite nezodral, užil ste si krásnu mladosť. ak máte pocit, že vám je železnička niečo dlžná (a nemyslím prachy), je mi vás ľúto. pozdravujem aj ja vás a želám ván skoré poznanie, že železničke je lepšie bez ľudí ako ste vy. žiadne styky sme nikdy nemali a dúfam mať nebudeme. už som niekde spomínal, že karty hrať neviem. učiť vás nič nebudem, perly sviniam nehádžem. a jediný falošný ste tu vy, ani sa neviete podpísať! (pán kelo :-))
1. prečo som nezavolal alešovi? alešovi som volal ako prvému,lenže jemu som sa nedovolal (určite si aleš našiel odo mňa zmeškaný hovor a ak nie, tak sms o zmeškaných hovoroch)... takže moje pátranie pokračovalo kontaktovaním členov správnej rady... 2. výpis ziskov a strát a správa o hospodárení vôbec nie sú súkromné informácie, tieto výkazy napríklad povinne musí zverejňovať každá s.r.o. a akciová spoločnosť. zverejňujú to dokonca aj v novinách, vestníku.... a tak neviem, prečo nemôže na svojom webe aj čhž n.o.. mne rozhodne nejde ani o zverejnenie platových pomerov zamestnancov, ani o iniciáciu výmeny súčasných zamestnancov. v podstate mi ide o tri veci: 1. zachovanie toho "bezcenného" šrotu, ktorý sme už raz zachraňovali 2.verejnú kontrolu spravovania čhž 3.verejne prístupnú aktualizovanú dokumentáciu hnuteľných a nehnuteľných pamiatok s určením ich súčasného stavu, miesta trvalého/prechodného pobytu. pavúk
1. keby ste chceli, voláte mu znovu. 2. mohli by ste vedieť, že čhž je nezisková organizácia a musí fungovať podľa platných zákonov. takže všetky výkazy určite nájdete tam, kde podľa zákona majú byť zverejňované. najprv sa informujte, potom vykrikujte. ostatné sme už prebrali na tomto fóre. pekný deň
no, prave som precital celu diskusiu a zacinam to lutovat. ja by som mal maly navrh. co keby ste sa vsetci zisli na chz, spolocne vymenili par podvalov, poriadne ich podbili a ked budete spravne unaveni, chodte na pivo a povedzte si vzajomne vyhrady z oci do oci. verim ze mnohi diskusni hrdinovia by zrazu nemali co povedat. co sa tyka toho co je a co nie je pamiatka a ako nakladat s pamiatkami a predmetmi o ktorych si myslite ze su pamiatky (cize za pamiatky nie su vyhlasene, napr. zosrotovane opleny), mame na to jeden urad ktory ma vlastny zakon. mozno by sa niektorym z vas oplatilo si v nom zalistovat, nez vyrieknu sudy o tom ci je kus zeleza pamiatka alebo nie a ci si zasluzi dalsiu existenciu. smolou je ze v oblasti ochrany technickych pamiatok nie je vytvorena dostatocna pamiatkarska metodika.
pár rokov som aktívne pomáhal na balogu. zažil som tam mnoho pekných chvíľ, ale aj niekoľko rozchodov. vždy ma mrzelo, keď sa ľudia, ktorí pre železničku veľa urobili, začali hádať. a každý, kto pomery na balogu trochu pozná, vie, že aleš bílek a dušan kelo toho urobili viac než dosť. zarmútilo ma preto, keď sa pred časom rozhádali. a ešte viac ma zarmucuje spôsob riešenia tohto sporu, ktorý vyústil až do umelo eskalovanej kauzy "predaja a likvidácie vozidiel". je mi z toho veľmi, veľmi smutno.
so svojou pripomienkou som čakal na odvisielanie príspevku v ta 3. pokial dušan tvrdíš,že ti vadia maďarské vozne nezabúdaj na to, že zariadenie čhž včetne rušňov bolo volakedy vyrobené taky v maďarsku a ťažko prevážať turistov na originálnych ,,slovenských klanicových vozňoch" lebo nie každý je na to dostatočne dlhý. čo sa týká tých rozpálených vozňov,ich posledné využitie mohlo byť na nákladnej doprave z balogu , žial koniec píly jánošovka znamenal i koniec nákladnej dopravy z ktorej sa mohla financovať oprava týchto už tak dosť zdevastovaných klaničákov. nie som zastáncom toho,že treba zachrániť 30 ks toho istého radu vozňov,pýtám sa načo?? je lepšie keď ich bezdomovci rozkradnú po kúskoch?? ukáž mi toho blázna,ktorý si ich kúpi. hlúž 2 páry na ukážku ma , plžka má svojho šrotu dosť a tanečník chce byť tiež pre turistov a nie na zvážanie dreva. jediný kto ma napadol je slečna zuzanka ktorá sa snaží zachrániť l.ž.remetské hámre, ta si však robí po svojom a nedá si radiť. ozaj nechceš svoje managerské schopnosti ponuknúť jej. možno by ťa angažovala. ešte k tým maďarským vozňom,tak trochu mi to pripadlo ako účelovo mierené drnkanie na slovenskú strunu. nech to hu,hu, para tlačí s pozdravom p.joachymstál p.s.na balog jazdím 28 rokov ale meno zachráncu nathaniela som počul v ta 3 prvý raz.
ta reportáž je skutečně síla... média však nemohou odhalit skutečnou podstatu problému. tou není tunelování, ani boj o moc nad údajnými zisky, ale chybějící společenský úzus, co s takovouto technickou památkou. na vychylovce se tento problém už vyrešil bohuzel "sám od sebe", tedy za nevsimave lhostejnosti odpovednych. z historickych exponatu prakticky nezustalo nic pouzitelneho a udrzovany jsou v provozu (a tudiz i v alespon trochu poradku) vozidla pochybne historicke hodnoty. jako jediny historicky sperk jezdi u34.901, ktera vsak s puvodni kolz nema vubec nic spolecne (az na zemi puvodu) a dle ortodoxniho pojeti designu jen vzdalene pripomina svoji nekdejsi podobu. čas nelze vrátit zpet, ač bychom si to hodne prali. romantika prave lesni zeleznice skoncila se dnem zastaveni provozu a cestu na oplenech nalozenych drevem, ci v otlucenem osobnim voze bizarniho vzhledu a vyspravovaneho natolik, ze uz nelze poznat jeho puvod, dnes muzete zazit s trochu privrenyma ocima uz jen v rumunsku na jedine provozovane lz v evrope - ve viseu de sus. byl jsem tam, a vetsina navstevniku po celodenni jizde odchazela s rozcarovanim a "udrncaná" temer k smrti. jak muze fungovat takovato lz v nove podobe? na vetsine lz se nikdy neprovozovala osobni doprava. je pravda, ze chz a plz byly vyjimkou. dnesni navstevnici jsou vsak jini, nez tehdejsi delnici, kteri z balogu kazde rano dojizdeili vlackem na sichtu do podbrezove. ti uz nebudou chtít jet v drevenem voze s peti malými okýnky, by? by byl sebehistorictejsí. radeji si vyberou vuz, ze ktereho je lip videt ven, pripadne ten, ktery je pohodlnejsi (cerstve natrený, nerozviklany...) a je jim uplne jedno, kde byl tento vuz vyroben, ci jestli ma puvodni tramvajove podvozky, atd.... co s desitkami oplenovych vozu. sny o tom, ze se znovu podari obnovit funkci lz pro svazeni kulatiny patri skutecne jen do rise snu a ne do reality - pro zasvecene viz uvahy o obnoveni odbocky do osrblie. a vite dobre, jak skoncila doprava reziva z pily janosovka. to jsou jine paky, ktere rozhoduji o rentabilite provozu, nez sny lidi okolo zeleznicky. na druhou stranu je vsak nebezpeci, ze nova funkce takovychto zbytku lz strati jakoukoli kontinuitu s puvodni funkci. klasickym prikladem je byvala lz v madarskem szilvasvaradu. z puvodniho mobiliare nezustalo vubec nic. nove ctyrnapravove osobni vozy (otevrene i zavrene), motorove lokomotivy a v depu pro slavnostni prilezitosti parni lokomotiva, ktera spis jen zduraznuje obludnost celeho toho "disneylandu", nez aby byla tou pravou pripominkou starych dobrych casu. ale zeleznice prosperuje a nekolikavozove vlaky jezdi naslapnute vyletniky. je teba volit kompromis. pro vetsinu navstevniku prorezivele ramy oplenu s ojezdenymi napravami, polamanymi pruznicemi jsou jen hromada srotu. uz jsem slysel i pripominky - "proc tu maji takovy bordel - meli by si to tu uklidit". docela zajimava je myslenka "lesnickeho skanzenu", ktery vzniknul loni v oravské lesné. chz vsak nemuze byt depozitarem vraku desitek zeleznicnich vozidel a cekat, ze si tu a tam nekdo vzpomene koupit dva opleny na pomnik. idealni stav je ten, kdy na kazdem ze zbytku tri slovenskych lz byly provozuschopne dejme tomu 3-4 pary oplenovych vozu, nejaky ten plosinak, pripadne dalsi vzorove kousky z mobiliare pro zachovani vazby mezi soucasnou a jiz minulou funkcí zeleznicky. ostatni at je nabidnuto k odprodeji, a pokud o takoveto veci mezi sberateli, obcemi a statem neni zajem, necht skonci ve srotu. nemam duvod se obavat, ze by ve stavajici vyhrocene situaci na chz slovensko prichazelo o technicke pamatky. myslim, ze lide jako ales bilek, ci jura kubacek si skutecne zaslouzi v tomto vice duvery. ta "druha" strana (reprezentovana panom kelom) si myslim vubec nema potuchy, co to je provozovat takovyto podnik, jakym je chz. je nesmysl se domnivat, ze navstevnost a rentabilita se zvysi nahrazenim vsech motorovych vlaku parnimi.
podla mna je nezmysel, aby sa masinka odpredala pre nadbytocnost, pretoze jednoducho ak niekto niekedy predlzi trat na chz potom bude plakat, ze nema masinky a pojde po zobrani do inych krajin a dovezie masinky, ktrore ani nahodov tu nikdy nejazdili. dovolim si tvrdit, ze vynalozene financne prostriedky na zakonzervovanie masinky(plachta...) su minimalne a nemoze zatazit hospodarenie chz, oproti historickej cene, ktoru stracame, tym ze ju jednoduchu predane. jano ps: jedna plachta stoji menej, ako jeden listok v hodnote 340 sk.
nedá mi, aby som aj ja neprispel svojim príspevkom do tohto fóra. po odvysielaní príspevku o likvidácii čhž, kde sa pán dušan k. zahral na jediného správneho a okolitému svetu oči otvarajúceho človeka môj údiv nemal konca kraja. myslím že železničku a dianie na nej dosť dobre poznám, vozil som sa na nej ako malý chlapec, odpracoval som na údržbe tratí nejakú tú dobu a nakoľko v súčasnosti sa venujem podobnej záchrannej činnosti, mám o železničke ako o spriatelenej organizácii veľa aktuálnych informácii. pamätám si ako sa postupne rozrastala, ako sa postupne sprevádzkovala trať do hronca, vydrova či chvatimechu. ako tam chodila len čierna kolbena, neskôr i schmosever a množstvo dieselových lokomotív. ako sa postupne rozrastal počet vozňov, ako sa vozili vlaky s drevom z píly, ako sa zaviedla preprava cestujúcich k lyžiarskym vlekom motorovým vozňom m 21.004... ako prišli na čhž mašiny z poľska, ako sa podarilo v spolupráci so žos zvolen opraviť rušeň rába a podobne. myslím si, že pod vedením pána bílka sa železnička postupne systematicky rozrastá, dostáva tvár krásnej lesnej železnice v krásnej prírode, ktorá je dnes známa i v ďalekom zahraničí. rovnako nepochybujem aj o zásluhách pána dušana k. a práve preto som smutný, že sa dopustil toho, čoho sa dopustil. očierňovať, krivo obviňovať pred očami celého slovenska, smutno sa dívať a spomínať, brnkať na slovenskú strunu, to možno dojme neznalého diváka a typického slováka, všetkému rozumejúcemu a pripravenému kritizovať a meniť... ale pán kelo je iné žiť si v peniazoch v bohatej bratislave a prísť si na mesiac na dovolenku s rodinkou oddýchnuť do hôr a pohrať sa s mašinkami, a iné je mnohých vecí sa zriecť a dennodenne bojovať s problémami, o ktorých možno mnohí ani nevieme. a chceme či nie, pokiaľ nepríde kalamita podobná tej v tatrách a nezadrú sa motory na všetkých lesných tatrách a traktoroch, tak vozne na prepravu dreva svoj význam nemajú.. jediný spôsob prevádzky železničky, ako možno i jeden z jej podstatných prijmov je asi ozaj len tá osobná doprava a k tej treba osobné vozne, hoci i kúpené v maďarsku.. je super, že máte v rukáve, spôsob ako železničku oživiť, ale nezabúdajte, že sa nachádza na strednom slovensku, ktoré je práve preto také krásne, že akoby tam trochu zastal čas, že tam nie je vilka na vilke, nie je tam 100 golfových ihrísk, bazénov, termálnych kúpalísk, že tam človek počuje najmä slovenčinu a potom iné jazyky.. že tam ľudia žijú, možno ťažšie, ale o to romantickejšie a krajšie.. a máte dve možnosti: buď sa k nim pridať a vychutnávať si krásu ich života, tak ako ste ju poznali a kvoli ktorej ste na balog chodili celé tie roky, alebo sa na to vykašlite.. verím, že sa spamätáte, a dokážete že je vo vás predovšetkým to dobré a nebudete robiť hanbu všetkým pamiatkárom.. minimálne by sa patrilo ešte raz zavolať kamarátov z ta 3 hore a pred celým slovenskom nedorozumenie vysvetliť a alešovi sa aspoň jedným slovkom ospravedlniť.. pán kelo, môj príspevok komentovať nemusíte, nie som zvedavý na vaše urážky.. možno som len chcel povedaš: každý občas urobíme chybu, ale len chlap si ju dokáže priznať a začať od znovu v mieste kde sa splietol..
cítim sa byť povinný podať niekoľko vysvetlení,keďže na moju hlavu sa toho nahádzalo za posledný týždeň až až. takže najprv k pánovi cmarkovi:pán cmarko to,že komolíte účelovo mne a pavúkovi meno o niečom svedčí-napr.k vášmu by sa dalo tiež priložiť niekoľko spoluhlások a samohlásku,ale na čo by to bolo dobré,keď vás nepoznám rovnako ako vy mňa.namiesto toho vám položím niekoľko otázok: pán cmarko,je pravdou,že:nepracujete v ta3,ale v unimedii a uvedený mail ste získali nelegálne a jeho uverejnením ste porušili listové tajomstvo? -:máte 32 rokov a o začiatkoch záchrany železničky ste sa vtedy mohol dočítať maximálne v čítanke? -:máte chatu hneď vedľa domu v ktorom bývajú bílkovci a ste vo vzdialenom rodinnom vzťahu? -:váš názor je absolútne nestranný a vyjadrujete ním rýdzo svoj názor? -:železnici a železničke sa rozumiete ako koza petržlenu? -:od septembra 2003 som nevypil ani kvapku alkoholu,rozhodol som sa tak dobrovoľne a bez akejkoľvek pomoci. pane šrámek(hrabě):-peter nathaniel je kolega,ktorý síce nikdy na balogu nebrigádoval a ani to o ňom nikto nepovedal,ale za to zorganizoval niekoľko brigád s chlapmi z nehoďáku pod záštitou szm a vyzískaný šrot(pár vagónov),resp.peniaze posielali na záchranu železničky.takých ľudí bolo veľa a preto majú morálne právo sa hnevať a pýtať sa:prečo? - -nieje tá bn15,ktorú máš v záhrade náhodou zo štiavničky?ku ďaľším otázkam sa vyjadrím nižšie. peter-je jasné,že veľa ľudí pozná len názor jednej strany-kelo sa pokazil,podviedol,zavolal a ja neviem čo ešte zničil keď tam nieje,lebo mu direktor zakázal vstup(sms-kou mám ju odloženú:-) a samozrejme sa nemôže brániť.a tak na balogu odjakživa bol niekto na koho ukazovali prstom a hovorili:on to bol!(hrabě ti môže potvrdiť,že keď sme pred pár rokmi vyväzovali modrú,opravili pojazd a najbližšiu zimu sa na nej zlomila os,tiež za to mohol kelo,lebo kelo ju robil naposledy a zle.keď som prišiel hore a zistil som,že os sa zlomila preto,lebo neboli prekopané priecestia a váha celého rušňa prehýbala os v mieste ozubenia ktoré dvíhal ľad)teraz som to ja.som to ja preto,že som si dovolil vystúpiť z radu a povedať poďme to robiť inak,prehľadne a lepšie.tak ako to dole rozpisujem to bolo. vedia to ľudia o ktorých tam píšem a majú link na túto stranu od samého začiatku. ak sa ti chce čítaj je tam odpoveď na tvoje otázky. tomáš:o ten trojokeňák ide preto,že bol z korytnice kde fakt bola osobná doprava a na celom balogu boli 3 vagóniky ktoré pasovali za smoschewera ako historická súprava-už sú len dva. teraz ku mne-ako to bolo: začnem od roku 2004,kedy udalosti začali mať spád.na jar v roku 2004 sme sa s alešom rozprávali,o čom by vlastne mala byť propagačná činnosť a o koľko kusov by zhruba išlo,poprosil som ho o pomoc v tom,že veci nemám na čom vyrobiť a budem potrebovať komp a digitálny fotoaparát na prípravu nielen budúcej sezóny 2005.išlo o sumu 80 000 sk s tým,že vybavím sponzoring v hodnote min.200 000. dohodli sme sa na počte kusov:3 000ks a2;15 000ks pohľadníc;60 000ks kartičiek garantujúcich zľavu v zimnej sezóne.na celú transakciu som dostal od sponzora súhlas.keďže bol marec a železnička nemala peniaze odporučil mi,že ak mám kde si požičať nech si požičiam s tým,že v máji to vyriešime faktúrou od spoluautora f.koki-ateliér u ktorej som sa v tom čase učil počítačovú grafiku.tľapli sme si a 30.iv.boli spomenuté materiály dodané fyzicky na staničku alešovi osobne. od tej doby nasadil úsmev č.4 a celé leto mi aj s janom(ktorý je svedok celej dohody)tvrdili,že nie sú peniaze a že nikto nechodí na vláčik.to nakoniec dokazuje výročná správa za rok 2004-počet cestujúcich 41 154 a príjem:7 627 034,20.keďže na zabezpečenie sezóny treba 4-5.mil.podľa všetkého ostalo aj na guľášik.sezóna pokračovala a v auguste,keď priš
budem stručný a jasný: 1) netuším, kde som vám a pánovi paulínimu skomolil meno, ak sa tak stalo, sorry, určite to nebolo nič účelové 2) nikdy som netvrdil, že pracujem v ta3, dokonca som naschvál napísal e-mailový kontakt na seba, kde je jasne spomenutá firma, kde pracujem.... vaše detektívne schopnosti sú neuveriteľné :-) 3) e-mail som dostal ako public (a rovnako bol adresovany) takze debata o listovom tajomstve je smiešna 4) nemam 32 rokov a v čítanke si túto debatu napamätám, navyše v reportáži ta3 ste pôsobili vtipnejším dojmom 5) chatu na balogu vedľa bílkovcov mám, ... a čo? ak sa bavíme o príbuzenskom vzťahu s bílkom, to skôr budeme príbuzní my dvaja - fujtajbl !! :-) 6) nikdy som sa netváril ako nestranný pozorovateľ, jasne som sa angažoval v prospech bílka a z debaty doposiaľ by to mohlo byť jasné aj človeku ako ste vy. že všetko, čo tu odznelo je mojím názorom, svedčí môj podpis pod ním. ja sa zvyknem pod svoje názory podpisovať 7) o koze a petržlene nechám debatiť odborníka - vás 8) vaša alkoholická minulosť, prítomnosť, či budúcnosť je mi u prdele, to je váš problém p.s. už som videl kadečo, ale keď ste v reportáži húkali ako slovenský vláčik v tom kožáku a klobúku, to bolo niečo !!!
ps:ďakujem pavúkovi,ktorý ako prvý pochopil,čo sa tu deje a nie je mu to ľahostajné vy ostatní súďte.
sezóna pokračovala a v auguste,keď prišli 2% z dane a peňazí (podľa jana furt) nebolo, aleš si doobjednal 3xbilbordy na fólii,zimné plagáty-500ks;malé kalendáriky-1000ks.-dodané v auguste 2004.objednávka 3 000ks-a2+ústna objednávka 10 000ks skladačiek s ponukou a cenníkom bola zrealizovaná a dodaná začiatkom r.2005,aby boli materiály na veľtrh v brne.medzitým mi začali naskakovať na pôžičku úroky,načo som aleša upozorňoval a firmu koki-ateliér požiadal o zaslanie faktúry s aktuálnou sumou,keďže došlo k ďaľším dodávkam a výrobe grafických návrhov a nakoniec aleš mi sám navrhoval ročný honorár.a tak firmu koki -ateliér a mňa poslal po ročnom čakaní s faktúrou 128 000sk medzi ryby.musím uznať,že to bol slušný podraz,ale nebol som prvý ani posledný,koho sa aleš takto zbavil.dôvod som pochopil omnoho neskôr keď som začal pátrať-prečo?aby sa už nikto nepopálil tak,ako ja poviem vám prečo:v roku 2004 dostala železnička do nájmu dielne v hronci,ktoré sú dodnes najmodernejšou dielňou na opravy úzkorozchodných vozidiel.smoschewer skončil prevádzku a aleš zháňal niekoho,kto by bol ochotný a schopný spravovať ich.dlho som zvažoval svoje rozhodnutie,po rodinných úvahách a uvedomení si toho,že v práci som dosiahol prakticky strop videl som výzvu na daľší rozvoj mojich technických schopností a nakoniec prečo si nerozdeliť život napoly medzi dve lásky-a to veľkú a malú železnicu.videl som v tom jednu z možností ako udržať vlasta v hronci.chlapec už toho začínal mať plné okuliare a úmera čím viac robíš tým menej zarobíš ho dostávala do prekérnych situácií.mrzelo ma to aj z toho dôvodu,že ja som bol ten,ktorý ho dotiahol na balog(chodil ku mne na tábory sž v 80.rokoch),naučil sa opravovať motory a časom aj paru.bol fakt dobrý a dokázal to pri oprave kotla kolbenky.keď sa pridal v októbri ivan,ktorý prišiel o prácu na veľkej štreke a nakoniec aj vlado,ktorý si sám zgenerálkoval zelenú a dokázal,že je dobrý,bolo mi jasné,že toto je partia s ktorou sa dá robiť dobrá robota.a tak som začal zháňať dom v hr. a dohadovať sa s alešom,že si založíme firmu na báze dcéry čhž s tým,že budeme fungovať na princípe objednávka-faktúra aby sa vyčistili vzťahy,vyriešilo financovanie a mzdy, ktoré boli problémom od nepamäti.vtedy som začal rozmýšľať aj nad tým,čo v zime?trklo ma,že ani zmrzlinári a kolotočiari nechodia v zime na úrad práce,ale žijú z toho,čo si v lete zarobili.a čo tak v lete 4 mesiace makať,voziť ľudí zarobiť korunky na zimu,aby sme mohli opravovať mašinky a vozy a v podstate si aj odpočinúť než bude sezóna?po porade z niekoľkými odborníkmi v oblasti ekonomiky bolo jasné,že pri podpore v reklamnej kampani,ktorá zvýši návštevnosť a prinesie investície,by to bolo životaschopné.oslovil som kamaráta,ktorý dlhoročne podporuje železničku,či sa to dá zorganizovať a dostal som zelenú.začal som oslovovať reklamných partnerov na ktorých mi dal aleš čísla a postupne sa mi podarilo vybaviť naftu+oleje na celú sezónu,rozpracované bolo uhlie z ostravy.nieje ťažké si spočítať,že pri 10.takýchto partneroch by bolo na go smoschewera i na prestavbu niekoľkých nákladných vozov na výleťáky i na zaplatenie prenájmu za garáže-slovom robota na celú zimu. paralelne som rozbiehal s vydrami akciu country na konci štreky-vydrovo na dva dni,ktorú mal takisto financovať reklamný partner a výťažok mal byť venovaný na konkrétny projekt pre železničku.od aleša som chcel vedieť na čo konkrétne by to mohlo byť.odbil ma s tým,že jemu stačí tržba z cestovného z ktorej mi vie vypočítať percentá.a tak som sa obrátil na vydry pretože som naraz nevedel,čo s peniazmi,ktoré sa vyberú na vstupnom!(medzitým vlastovi došla trpezlivosť tak 1.1.05 zbalil kufre a odišiel jazdiť na kamión.)cca vo februári došiel na železničku sponzorský dar aleš zbalil kufre a išiel do švajčiarska lyžovať,zatiaľ chalaňom v hronci v 20°mrazoch odmontovali elektromer a oni nemali ani na autobus domov).keď bolo treba ísť podpísať zmluvy o reklamnom partnerstve kvôli nafte,som telefonoval alešovi,tri-krát mi bucho
omezím se pouze na problematiku tříokeního vozu. ano, je pravda, ža tento vůz pochází z korytnice a za schmo vypadal spolu se zetkou z a malým výleťákem docela dobře. ale také je pravda, že jeho kapacita tuším 14 míst, špatné chodové vlastnosti díky malému rozvoru a sklon ke smyku při brzdění mu mnoho kreditu nepřidaly. proto si myslím, že jeho působení v jh, v soupravě brzděné průběžně, je výhodnější a ten vůz tam jako vagón z veřejné "velké úzkokolejky" prostě pasuje lépe než na bývalou lesní dráhu (i když ten druhý tříokeňák je berehovský). nehledě na to, souprava složená z lokomotivy r iii c polní dráhy 600mm přerozchodované na 760mm, původního vozu lesní železnice, osobního vozu ex ružomberok a malého výleťáku vzniklého přestavbou z původní tuším ondrášovské zetky, tak to je historie jako vyšitá... ke schoschewerovi by mi spíš k té zetce pasovaly dva páry oplenů s kulatinou nebo při jízdách na vydrovo obě "kostry", tam se hodí schmo výkonově a tyto vozy kapacitou a malou hmotností. tho
vážení kolegové a zejména pane paulíny-nestačím se divit, co se tu dovídám. zmiňovaná pomníková lokomotiva, která se momentálně rekonstruuje za účelem provozu na naší průmyslové dráze má se slovenskem společného velmi málo byla využívána po téměř celý svůj život v kladenských železárnách. na slovensku zůstala bohužel stejně jako spousta další nejen železniční historické techniky, tak trochu zapomenutá díky nešťastnému rozdělení společného státu. lokomotiva bude po rekonstrukci daná plně do provozu na naší průmyslové dráze ve skanzenu těžby a dopravy vápence - solvayovy lomy. lokalita je v blízkosti města berouna, tudíž i nedaleko města kladna kam historicky přísluší. pokud by to pan paulíny s touto "českou" lokomotivou myslel opravdu dobře tak by tento její spravedlivý návrat do rodné vlasti musel s uspokojením přijmout. věřím, že každý opravdový železniční nadšenec se na nově zprovozněnou parní lokomotivu na úzké dráze v krásném prostředí starého vápencového lomu v českém krasu, přijede velmi rád podívat a odjede s určitě lepším pocitem, než z návštěvy pomníku na, kterém tiše a pomalu rezavý mašina, kterou by bylo postupem času stále náročnější zrekonstruovat . s pozdravem a chutí do další spolupráce s kolegy na slovensku zdeněk potkan matějka-společnost barbora.
a teraz aj názor z druhej strany, čakal som len, kedy kompetentní konečne vyjdú s pravdou von a prestanú sa navzájom primitívne osočovať. podotýkam, že na čhž som odbrigádoval niekoľko dní počas dvoch sezón na konci 90-tych rokov, kúpil som "podval pre železničku", som jej každoročným návštevníkom a situáciu na bývalých slovenských lesných železniciach poznám nie ako radový návštevník. to, že sa charakter čhž na míle vzdialil od pôvodných predstáv jej záchrancov, t.j. zachovanie časti najvýznamnejšej lesnej železnice na slovensku s jej pôvodným lokomotívnym a vozňovým parkom a jej premena na živú turistickú atrakciu so skanzenom úzkorozchodných koľajových vozidiel je jasná po jej návšteve v súčasnosti aj nezasväteným. výška cestovného odradí najmenej polovicu záujemcov o zvezenie, parná lokomotíva v čele vlaku okrem zahájenia sezóny 1. mája len za poplatok 5 000 sk, zmiešaný alebo nákladný vlak je už minulosťou, preferovanie pseudohistorických zmodernizovaných pôvodných i cudzích motorových lokomotív a vozňov pripomínajú skôr lokálku na spôsob jhmd a.s. v jindřichovom hradci v čechách a skutočných fanúšikov lesných železníc či už od nás, alebo z vyspelých západných krajín neoslovia. darmo budete hľadať oplenové, plošinové a služobné vozne, tak typické pre lesné železnice na staničke čhž v čiernom balogu. keď ich raz budete chcieť ukázať deťom, pustíte im film nevera po slovensky z roku 1980 od juraja jakubiska. čo je však smutnejšie a verejnosti zahmlievané je predaj resp. výmena pôvodných slovenských historických železničných úzkorozchodných vozidiel cez čhž do susedných krajín ( okrem už spomínaných vozidiel aj parná lokomotíva krauss linec - otto č.5278 z r.1905 ex lž snina, po r.1954 lž remetské hámre ), ev. sa tam chystajú (viď vyššie- lokomotíva breifeld a daněk praha - republika č. 166 z r. 1919 riiic 600 mm ex smolenice), alebo už spomínaná fyzická likvidácia oplenových a plošinových vozňov v hronci. iste sú viacerí loajálni, ktorí ktorí hodnotia vývoj na čhž len pozitívne, ale za takúto cenu ??? riešenie vidím okrem iného v navrhovaných opatreniach p. mariána pulíniho a touto cestou mu chcem poďakovať a podporiť ho v jeho úsilí o záchranu technických pamiatok zo slovenských lesných železníc. pokiaľ má čhž prebytok historických železničných úzkorozchodných vozidiel, tak nech ich ponúkne ostatným múzeám na slovensku so zachovaným mobiliárom z lesných a poľných železníc ( liptovský hrádok, oravský podzámok, čadca, nitra) ev. novovznikajúcim mikroregiónom a vybraným obciam ( napr. kľakovská dolina - aktivita o obnovenie časti bývalej lž žarnovica - hrabičov - pavlova lúčka, ľubochňa ), kde bude o ne iste väčší záujem, aj snaha o renováciu. s pozdravom dušan dibdiak
tohle je v podstatě i můj názor. nevěřím tomu že tolika lidem připadá současný stav zcela ideální. srovnám - li (kulturní !!!!) kvality různých železničních (i jiných) skanzenů, vychází právě pro balog to hodnocení hodně špatně. bohužel z toho, jak se obě znesvářené strany prezentují jde těžko určit která je lepší. pokud mají pánové kelo a paulini opravdu tak čisté úmysly jak píší, určitě fandím jim. pokud to na čhž dopadne tak, jako letos v mladějově (pro externího pozorovatele začínal tamější spor takřka stejně jako tento), budu naprosto spokojen. snad jen k lokomotivám: co se týká otta z rem hámrů, věřím že pokud bude provedena oprava, určitě se na některé slovenské železnici projede, až už to bude na vychylovce, tanečníku nebo čhž.
pánové, pánové, asi si neuvědomujete, že dřív byly vozidla na "slovensku" i v uhrách totožné... co je to původní stav? nabízí se analogie s památkáři ve městě, kteří protestují proti zámkové dlažbě a chtějí "původní" kamenou, ale původně tam byla ušlapaná cesta a předtím prales... nezlobte se, ale musel jsem si trošku rýpnout. velice dobře znám úzkorozchodky v rakousku, což je mnohem bohatší země. na naprosté většině z nich je to řešeno stejně jako na balogu. vozidla z rumunska, maďarska, bývalé jugoslávie... rozhodně je lepší funkční dráha, než 100% "původní" skanzen kde se nehne ani kolo... dnes jsem prošel diskuze, protože jsem náhodou narazil na tuto stránku. spíš si myslím, že ti noví bojovníci by se měli starat o záchranu vozidel na vychylovce, kde zničili už tolik naprostých unikátů. to vám pánové nevadí? a vše pod hlavičkou muzea... a u34 - čím víc červené - tím víc původní? a letňák s naprosto zběsilou plechovou střechou?to není dysnyland? jen ještě malé diesely na balogu - původně tam byl jen jeden bne 50 co jezdil s traťovkou. po zahájení muzejních aktivit na lehčí vlaky bne 50 a dh 120 stačily. nyní mají na balogu rábu a m21.0. chcete říct, že ty malé diesely kterých se pan kelo nemůže dopočítat a které mu tam tak chybí jsou původnější , než rába (byť reko) a m21.0? udělejte si exkurzi po muzejních drahách v evropě (aspoň po internetu) a trochu se nad tím co jsem napsal zamyslete... aleši vydrž. blbost se porazit nedá, ale musí se s ní bojovat...
pokiaľ máš také bohaté skúsenosti s vlastnou blbosťou, tak dobrá rada nad zlato... ono je to ako s rakovinou...
pre boha, ty si čo za výkal, huberte??!!
no, ta analogia s pamiatkarmi je dost nestastna. jasne, ze vzdy su pamiatkari tymi zlymi, ale taketo zjednodu?ovanie metodiky pamiatkovej starostlivost je desive. je jasne ze vo vacsine miest v stredoveku neboli dlazdene cesty, ale cim boli pokryte koncom 19. a zaciatkom 20. stor? napoviem ze ani asfalt ani zamkova dlazba a obvykle ani blatena cesta to neboli. k vychylovke: a co sa malo pouzit na strechu vagona, ktory povodne ziadnu strechu nemal? nebodaj miestnu sindlovu krytinu? a kto chce pomoct vychylovke, moznosti je dost. staci sa ozvat. kazdu pomoc radi uvitame. mozno potom zmenite nazor na zauzivanu schemu ze len balog je ten dobry a kysucania su ti zli, co tu odznelo uz v niekolkych prispevkoch...
ano, kde chybějí argumenty a něco v hlavě nastupují urážky, že huberte... jen na okraj poznámka k té rakovině. manželka ji má. jak dlouho tu bude nevím... netvrdím, že na vychylovce se nic nedělá, ale jde o to co a jak. je tam aspoň jedna provozní původní parní lokomotiva? má doprava nějaký smysl, nebo je to jen kolotoč od pokladny k pokladně? proč není možný nástup dole? a o přístupu některých pracovníků k návštěvníkům by se také dalo vyprávět...
hmm, zmysel dopravy na vychylovke....skus tam prist cez leto ked je pekne pociasie 10min pred odchodom vlaku skus sa dostat do vagona :-) poskytnut ludom pekny zazitok, to je hlavny ciel prevadzky, myslim ze aj na balogu. dalsou vecou je muzealna stranka veci, ale k tej som tu nevidel ani jeden relevantny prispevok. ostatne sa netyka tejto diskusie, ktora je o balogu. ked chces, mam tu mail...