Pre niekoho strašiak, pre iného pohodovka. Téma dosť rozoberaná v iných modelárskych oblastiach, v železničnom modelárstve články chýbajú. Pokúsim sa trošku poodhaliť ako na to.
Doba plastových koľajísk ex-NDR je našťastie za nami a priznajme si, kto by nechcel mať svoj model správne zašpinený. Pohľad na takýto model vzbudzuje ten správny pocit reality aj na našich koľajiskách.
Pokúsim sa opísať ako som patinoval vozne a samotné koľaje, čo všetko k tomu treba.
Vozeň Ds-k
Vozeň Tcms (Utz)
Čo budeme potrebovať
Nie je toho našťastie tak veľa a vystačíme s jednou návštevou umeleckých potrieb, prípadne lepšie zásobeného papiernictva.
Keďže budeme používať rôzne techniky, tak potrebujeme aj rôzne vybavenie. Čo všetko ale vlastne budeme potrebovať:
Čo by nám nemalo chýbať, sú fotografie zo skutočnosti, podľa ktorých budeme patrične špiniť.
Suchý štetec
Pomozou suchého štetca môžeme dosiahnuť rôzne stupne zosvetlenia povrchu modelu. Určite sa dá touto technológiou aj stmamovať, len to som zatiaľ neskúšal.
Pre túto technológiu si musíme štetec patrične upraviť. Mne sa osvedčil plochý štetec veľkosti 6. Úprava spočíva v zrezaní na zhruba 3 milimetre.
K zosvetlovaniu budeme potrebovať olejovú farbu. V umeleckých potrebách si treba pýtať belobu zinkovú. Trochu tejto farby vytlačíme na nejaký savý podklad. Vhodná je kuchynská papierová utierka, prípadne servítka. Tým sa z farby dostane von prebytočný olej. Nemusíme sa nikam ponáhľať, dobré je nechať farbu trošku vyschnúť.
Teraz prídu na rad staré noviny. Nájdeme si v nich veľkú fotku, čím tmavšiu tým lepšie. V podstate je možné použiť ľubovolný tmavý podklad. Potrebujeme totiž vidieť koľko nám toho na štetci zostalo. Štetcom ďobneme do farby a následne ho na novinách vytrieme do sucha.
Teraz sa môžeme vrhnúť na model. Ak sa pozrieme na fotky skutočných vagónov, tak farba je zosvetlená smerom od hrán do stredu plochy. Čiže sa nemusíme trápiť s krajmi a prechodmi od profilov. Suchým štetcom prejdeme po ploche. Netreba to preháňať a pamätať na heslo viacej je niekedy menej. V tomto prípade to platí zvlášť. Ak to preženieme, stačí použiť vatové tyčinky a nepodarok zotrieť. V tejto fáze sa nám to ešte podarí.
Okrem zosvetlenia plôch je možné suchým štetcom znázorniť stekance. Tu si treba zase zobrať na pomoc fotografie skutočných vozňov. Dôležité je uvedomiť si smer stekania a v tomto smere musíme ťahať suchým štetcom.
Napúšťanie
Pre znázornenie zašpinených hrán a zašpineného podvozku môžeme použiť túto techniku. Potrebujeme tenký guľatý štetec, olejovú farbu a riedidlo. Tentokrát si budeme v umeleckých potrebách pýtať umbru pálenú. Táto farba je dosť univerzálna. Treba ju dosť silno zriediť, pomer je tak 1:10, teda jeden diel farby a desať dielov riedidla. Ja používam na riedenie terpentínový olej, ale je možné použiť aj riedidlo pre syntetické farby. Nevýhoda terpentínu je jeho dlhá doba zaschnutia a strašný smrad.
Všetko máme a môžeme sa pustiť do špinenia podvozku. Silne zriedenou farbou môže s kľudným svedomím natrieť kompletne celý podvozok. Farba bude mať tendenciu zatekať smerom do rohov, čo zodpovedá aj realite. Taktiež môžeme takto napúšťať hrany plechov napríklad na streche. V tomto prípade treba použiť skutočne čo najtenší štetec a prípadné nepriaznivé zatekanie farby treba hneď odstrániť. Zase nám dobre poslúži vatová tyčinka.
Pri napúšťaní spojov si musíme dať pozor na podkladovú farbu. Ak ideme napúšťať model, ktorý je odstreknutý v danej farbe, problém nemáme. Ak je ale farba na model striekaná, to už nám môže priniesť trošku vrások. Mne sa to stalo pri vagóne Ds-k, ktorý má striekanú strechu. Silne zriedená farba sa začala vpýjať do podkladovej farby a tvoriť mapy.
Suché kriedy
No a tu sa môžeme vyblbnúť totálne. Zase ale platí, všetko s mierou a dľa možností podľa skutočnosti. Používam suché kriedy Koh-I-Noor. Ako som v úvode spomínal, stačí aj základná sada. Sady s odtienmi hnedej a sivej sú výhodou.
Suchú kriedu si stačí nastrúhať na brúsnom papiery. Niekto pre tento účel používa trecie misky. Šmirgel ale bohato postačí. Nastrúhanú kriedu nanášame na model úplne suchým štetcom. Samotnú kriedu fixovať nijako extra nemusíme. Krieda je nezmar a bude nám celkom spoľahlivo držať.
Celkom sa mi osvedčilo, práve v podvozkových partiách, kriedu nanášať do ešte nezaschnutej zriedenej farby, ktorou som podvozok napúšťal. Tým nemyslím aplikáciu hneď po napúšťaní. Tu sa mi práve osvedčila dlhá doba zasychania terpentínu.
Čistenie štetcov
Ešte by som sa rád podelil o to ako vlastne správne čisiť štetce, aby nám dlho vydržali. Tento postup je možné aplikovať na olejové farby, akrylátové farby, na disperzné lepidlá a pod. Celý postup spočíva v nasledovných krokoch po skončení práce:
k veľkému výkonu - konečne mi niekto blbovzdorne vysvetlil, ako patinovať. nech ti to všemohúci na kope krásnej patiny vynahradí szia. p.
par slov k patine. motto "nič nie je posvätná krava ani patina alebo nepatinovaný model vyzerá lepšie ako patinovaný zle, nerealisticky". teraz par slov. modelujeme to čo je/možno vidieť aj v modele. jeden z vysokoprofesionálnych postupov by sa dal popísať nasledovne. autor sa vypravil to terénu (depa) a pofotil si modely z rôzných uhlov pohľadu, čo je vidieť na celku a potom samotne detaily. potom ukázal čo je primárne - "opotrebováva sa" - osúcha sa (vyleští), t.j. schodíky do kabíny, mádla, kľučky, čo sa pošpiní od oleja (napr. plošiny okolo kapoty diesla), nafty a nakoniec vplyvom starnutia (náter chytá mat, trochu prachu na streche a pod.). svoju prácu prirovnával k filmovej dekorácii a bolo to veľmi veľmi jemé a citlivé, žiadné surovosti, nič čo sa bežne ako patina prezentuje ... záverom si dovoľujem pripojiť čo hovori o význame slova patina slovenský výkladový slovník : 1. sivozelený povlak na medených predmetoch, medenka 2. jemný povlak dodávajúci niečomu starobylý ráz: patina na soche, na obraze; pren. dýchať patinou vekov jk