Začiatkom septembra po dlhej a vyčerpávajúcej chorobe nás navždy opustil oceľový nitovaný most pre peších nad železničnou stanicou Bratislava - Filiálka. Posledná rozlúčka so stanicou a odvoz do stále hladných vysokých pecí sa uskutočnila v piatok 08.09.2006. Prežil zúrenie prvej aj druhej svetovej vojny, prežil socializmus, ale pamiatkam nežičiaci dnešok neprežil. Česť jeho pamiatke!
Železničná stanica Bratislava – Filiálka je v dlhodobej agónii. Táto agónia začala prerušením trate cez stred mesta do Petržalky a tak sa z priebežnej stanice stala hlavová. Koncom osemdesiatych rokov do a zo stanice prestalo chodiť aj to málo osobných vlakov, čo ešte ráno a poobede chodilo, nakládka tovarov stále redla až do terajšieho stavu. Teraz jediným „tovarom“, ktorý sa ešte nakladá je železný šrot a zberový papier. Stanica dlhodobo slúži iba na odkladanie nákladných vozňov čakajúcich na opravu, alebo likvidáciu. Priestor sa stal útočiskom húfov bezdomovcov, ktorí využívajú opustené garáže a bývalé továrenské objekty. (vedľa stanice sú napríklad haly bývalej BEZ-ky, Ferony...) Všade odpad a smrad... Situácia je o to zaujímavejšia, že sa jedná o centrum Bratislavy. Vzhľadom na túto situáciu sú predstavitelia mestskej časti Nové Mesto so železnicou v spore. Mesto by rado tento lukratívny pozemok zastavalo (to, že v budúcnosti v tejto oblasti určite bude treba dopravný koridor si akosi nepripúšťajú). Železnice snívajú o novej hlavovej a teraz už dokonca aj priebežnej stanici (pripravili projekt tunelu popod celé mesto a Dunaj do Petržalky) Na toto handrkovanie o územie a nevšímavosť doplatil spomínaný most. Nenašiel sa nikto, kto by investoval do údržby a tak ho radšej rozpálili. Je nepochopiteľné, že podobné artefakty minulosti sú vo vyspelom svete cenené a bežne ich umiestňujú do nových komplexov a aj tento most by sa určite vynímal v danom priestore. Určite by sa dal zakomponovať do novej modernej stanici, alebo do nového bizniscentra...
Galéria fotiek zo života mosta (ak niekto vlastníte historické fotky, pošlite – pridáme ich do galérie)
Most od Kukučínovej ulice (pri Radošínskom naivnom divadle)
Most od Kukučínovej ulice
Celkový pohľad z Kukučínovej ulice
Schodisko na Kukučínovu z druhej strany od koľajiska
Podpery mosta pohľad od staničnej budovy na Kukučínovu ulicu
Podpera a most pohľad smerom na staničnú budovu
Detail držiakov bývalého el. vedenia
Podpera pred schodiskom na Račiansku ulicu
Detail schodiska na Račiansku ulicu
Detail schodiska na Račiansku ulicu z druhej strany
Schodisko v čase, keď pre havarijný stav zamedzili na most vstup
Ešte raz detail schodiska aj so zábranou
Most v zime ešte priechodný
Pohľad z mosta na koľajisko smer Rača
Pohľad z mosta na koľajisko smer centrum mesta (poschodová budova so žltými pásmi medyi oknami je železničná poliklinika – popred ňu viedla trať zo stanice do Petržalky cez Starý most)
Letecký záber centra Bratislavy – zo Starého mosta ide trať esíčkom do stanice Bratislava - Nivy (na obrázku hore pri cintoríne – tmavá plocha stromov) z tejto stanice išla trať po Karadžičovej ulici (po dnešnej trase trolejbusov). Na križovatke pri pivovare Stein prešla pred budovou Prvej konskej železničnej stanici a pred dnešnou železničnou poliklinikou. Potom prešla Šancovou ulicou na stanicu Bratislava – Filiálka.
(fotka prevzatá zo servera IMHD
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!